Tämän palstan innoittamana kokeilin askelmittaria, kun ilmeisesti 10 000 askelta on paljon
Käytin koiran lenkillä. Askelia kertyi 9088 ja matkaa 6361 metriä. Eli se 10 000 askelta on jo täynnä, jos mukaan lasketaan aamukävely pihalla ja asunnon imurointi, ei ollut puhelin taskussa kun noita suoritin.
Ja sitten täällä väitetään, että tuo on jotenkin iso ja tavoiteltava askelmäärä? Enhän mä ole vielä käynyt edes kaupungilla! Tästä kun kävelen kirjastoon ja takaisin, se on 5000 askelta lisää. Ja kaupassakin pitäisi käydä sekä tietenkin lenkittää koira uudelleen.
Ennemmin ihmettelen, kuka EI muka kävele edes tuon vertaa päivässä. Vuorokaudessa on 24h ja 10 000 askelta vaatii siitä ajasta peräti 1,5h.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole koiraa, lapsia tai työmatkoja, joten askelia ei kerry huomaamatta vaan kävelylle pitää erikseen lähteä.
Mulla ei ole mitään noista ja siltikin liikun väkisinkin 2h päivässä. Eli yli 10 000 askelta. Eihän sitä ole pakko putkeen kävellä. Kuka muka makaa sohvalla 247?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätit sitten tulla tänne kehumaan itseäsi.
En kyllä näe mitään kehumisen aihetta siinä, vein koirani ulos. Ihan aidosti ihmettelin. En ole ennen kokeillut askelmittaria ja jotenkin kuvittelin näiden juttujen perusteella, että 10 000 askelta olisi isokin urakka.
Ap
Kyllä se aika kova saavutus on saada alle 6,5 km kävelyllä tuo 9000 askelta ylittymään. Mä kävelen usein sellaista 6,5 km lenkkiä, ja se ei kyllä mene yli 6000 askeleen. Ehkä mulla on sitten pitkät askeleet kävelylenkillä, mutta jotenkin en usko siihen, kun olen kuitenkin keskimittaa lyhyempi nainen.
Kuinka pitkän askeleen olet ohjelmoinut? Kiinnostaisi. Tosin itse useimmiten kuljen metsässä, joten askel on normaalia lyhyempää ehkä kun joutuu katsomaan mihin kävelee ja askel ei ole tasainen. Itse olen laittanut 60 cm askelmitaksi.
Kello laskee askelpituuden sen mukaan kuinka pitkä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe mitään kehumisen aihetta siinä, vein koirani ulos. Ihan aidosti ihmettelin. En ole ennen kokeillut askelmittaria ja jotenkin kuvittelin näiden juttujen perusteella, että 10 000 askelta olisi isokin urakka.
Ap
Kyllä se aika kova saavutus on saada alle 6,5 km kävelyllä tuo 9000 askelta ylittymään. Mä kävelen usein sellaista 6,5 km lenkkiä, ja se ei kyllä mene yli 6000 askeleen. Ehkä mulla on sitten pitkät askeleet kävelylenkillä, mutta jotenkin en usko siihen, kun olen kuitenkin keskimittaa lyhyempi nainen.
Onkohan sulla luvut kohdillaan? Tuo tarkoittaa, että askelpituutesi olisi yli metrin, edes miehillä ei normaalisti ole noin pitkä askel ellei juokse. Naisilla normaali askelpituus on alle 70 senttiä, 6,5 kilometristä tulee juuri 10000 askelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7km = 2h.
1h40min. Enkä kävele edes erityisen lujaa.
Aika kauan. Mun kävelylenkkivauhti on 7,1-7,5km/h.
Mutta näitä on turha vertailla, ja kun käyn 160 senttisten kavereiden kanssa lenkillä, niin keskivauhti putoaa alle 6km/h..
Aloittajallakin metrien ja askelien perusteella lyhyet jalat.
Koiralenkillä ei useinkaan mennä kunnon kävelyä vaan askeleet on lyhyitä ja pysähdellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ylipainoinen?
Kuka?
Aloittaja.
En ole. Miksi kysyt?
Ap
Joo, mutta kun meillä kaikilla nyt ei vaan ole aikaa haahuilla ulkona koiran kanssa kahta tuntia per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Melkoinen harppoja olet tai sitten hölkkäät. Kyllä normiaskelpituus kävellessä on 60 - 70 cm. Joten tuo yli 9.000 askelta on paljon uskottavampi, kuin sinun alle 6.000 askelta.
Järkyttävää elämää, odotella nyt monta tuntia päivässä että koira kusee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka pitkän askeleen olet ohjelmoinut? Kiinnostaisi. Tosin itse useimmiten kuljen metsässä, joten askel on normaalia lyhyempää ehkä kun joutuu katsomaan mihin kävelee ja askel ei ole tasainen. Itse olen laittanut 60 cm askelmitaksi.
Kello laskee askelpituuden sen mukaan kuinka pitkä on.
Kannattaa mitata oma henkilökohtainen askelmitta. Hiekalla kävelee reippaasti muutaman askeleen ja mittaa sitten. Itse olen 172 cm nainen ja askelmittani on 60 cm. En tiedä mitä kello laskisi kun ei ole sellaista kelloa eli olen itse mitannut ja ohjelmaan sen syöttänyt.
Kyllä 10 000 on ihan hyvä, jos sen päivittäin oikein reipasta kävelyä menee, vaikka sauvojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7km = 2h.
Mä kävelen 6,5 km vähän reiluun tuntiin, joten kyllä lenkkitahtia 7 km menee reilusti alle 2 tunnin.
Minulla menee kauemmin, koira jää haistelemaan ja saa jäädäkin, lenkillä mennään koiran tahtiin vaikka kävelyvauhti on lähemmäs 10km/h.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kun meillä kaikilla nyt ei vaan ole aikaa haahuilla ulkona koiran kanssa kahta tuntia per päivä.
No jos sulla niin kiire on, niin sitten ne askeleet kertyvät siitä muusta aktiviteetista, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No olet kyllä tosi pitkäjalkainen, jos sun askeleet on metrin mittaisia. Minä olen 169 cm pitkä nainen ja olen aika pitkäjalkainen (farkuissa lahkeet 34 tuumaa). Mulla 1 km kävely on n. 1400 askelta normaalisti, ilman juoksemista tai erityistä harppomista. Sellaisia esim. koiran kanssa kävely usein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Häh? Alle 4,5km/h. Ilman koiraa kävelen toki nopeammin. Eihän tuo mikään saavutus ole? Ihan tavallinen kävelyvauhti.
Mutta kerro, mihin muuhun rakkia tarvitaan
kuin askelmittariksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No hei haloo. 10.000 askelta vaatii 1.5 tuntia kävelyä. Joka päivä, kelissä kuin kelissä. Ei kaikki ihmiset ole mitään himoliikkujia, eikä meillä ole edes joka päivä aikaa lampsia 1.5 tuntia pitkin mantuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7km = 2h.
Mitä hevonvittua nyt taas? Ihminen konttaakin nopeammin kuin 3,5 km/h. Normaali kävelyvauhti on 5-7 km/h vähän ihmisestä riippuen.
Myös vähän maastosta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7km = 2h.
1h40min. Enkä kävele edes erityisen lujaa.
Aika kauan. Mun kävelylenkkivauhti on 7,1-7,5km/h.
Mutta näitä on turha vertailla, ja kun käyn 160 senttisten kavereiden kanssa lenkillä, niin keskivauhti putoaa alle 6km/h..
Aloittajallakin metrien ja askelien perusteella lyhyet jalat.
Koiralenkillä ei useinkaan mennä kunnon kävelyä vaan askeleet on lyhyitä ja pysähdellään.
Se on totta kyllä. Itselläni oli aikoinaan koira, ja sen kanssa pystyi lenkkeilemään, mutta sittemmin hoitokoirien kanssa olen oppinut, ettei se ole normi. En laita Sportstrackeria edes päälle, kun lähden hoitokoirien kanssa lenkille. Ei sitä urheilun kannalta voi ottaa, vaan se on sellaista rauhallista ulkoilmassa oleilua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No olet kyllä tosi pitkäjalkainen, jos sun askeleet on metrin mittaisia. Minä olen 169 cm pitkä nainen ja olen aika pitkäjalkainen (farkuissa lahkeet 34 tuumaa). Mulla 1 km kävely on n. 1400 askelta normaalisti, ilman juoksemista tai erityistä harppomista. Sellaisia esim. koiran kanssa kävely usein on.
Pitää olla melkoinen metriheikki, jos askelpituus on yli metrin. Itse olen 183 pitkä mies ja mulle luontainen kävelyvauhti on viis kilsaa tunnissa ja askelia kertyy aika lailla just tuo 1400 per kilsa.
Keskimitta on 163,8cm, mutta raajojen pituudesta se ei vielä kerro. Esim. 162cm siskoni on pitkäjalkainen, ja voi kai jotkut lyhytjalkaisetkin tehdä pitkiä askelia?
Ap on selvästi sellainen töpöttelijä. Tai ehkä töpötellyt ja ottanut askelia joka suuntaan samalla kun koira haistelee ojaa tms.