Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän palstan innoittamana kokeilin askelmittaria, kun ilmeisesti 10 000 askelta on paljon

Vierailija
08.04.2026 |

Käytin koiran lenkillä. Askelia kertyi 9088 ja matkaa 6361 metriä. Eli se 10 000 askelta on jo täynnä, jos mukaan lasketaan aamukävely pihalla ja asunnon imurointi, ei ollut puhelin taskussa kun noita suoritin.

Ja sitten täällä väitetään, että tuo on jotenkin iso ja tavoiteltava askelmäärä? Enhän mä ole vielä käynyt edes kaupungilla! Tästä kun kävelen kirjastoon ja takaisin, se on 5000 askelta lisää. Ja kaupassakin pitäisi käydä sekä tietenkin lenkittää koira uudelleen.

Ennemmin ihmettelen, kuka EI muka kävele edes tuon vertaa päivässä. Vuorokaudessa on 24h ja 10 000 askelta vaatii siitä ajasta peräti 1,5h.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7km = 2h.

Vierailija
2/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

1h40min. Enkä kävele edes erityisen lujaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätit sitten tulla tänne kehumaan itseäsi.

Vierailija
4/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Mitä hevonvittua nyt taas? Ihminen konttaakin nopeammin kuin 3,5 km/h. Normaali kävelyvauhti on 5-7 km/h vähän ihmisestä riippuen. 

Vierailija
5/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ylipainoinen?

Vierailija
6/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ylipainoinen?

Kuka?

Vierailija
7/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskana päivänä mulla tulee tuo 10k. 5000 kotona puuhastellessa ja 5000 kun tekee reilun puolen tunnin kauppareissun. Pitäisi lähes koko päivä olla paikallaan että jäisi alle tuon. En pystyisi montaa päivää elämään niin menettämättä järkeäni. 

Vierailija
8/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä näe mitään kehumisen aihetta siinä, vein koirani ulos. Ihan aidosti ihmettelin. En ole ennen kokeillut askelmittaria ja jotenkin kuvittelin näiden juttujen perusteella, että 10 000 askelta olisi isokin urakka.

Ap

Vierailija
9/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole koiraa, lapsia tai työmatkoja, joten askelia ei kerry huomaamatta vaan kävelylle pitää erikseen lähteä.

Vierailija
10/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Mä kävelen 6,5 km vähän reiluun tuntiin, joten kyllä lenkkitahtia 7 km menee reilusti alle 2 tunnin.

Vierailija
11/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ylipainoinen?

Kuka?

Aloittaja.

Vierailija
12/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä näe mitään kehumisen aihetta siinä, vein koirani ulos. Ihan aidosti ihmettelin. En ole ennen kokeillut askelmittaria ja jotenkin kuvittelin näiden juttujen perusteella, että 10 000 askelta olisi isokin urakka.

Ap

Kyllä se aika kova saavutus on saada alle 6,5 km kävelyllä tuo 9000 askelta ylittymään. Mä kävelen usein sellaista 6,5 km lenkkiä, ja se ei kyllä mene yli 6000 askeleen. Ehkä mulla on sitten pitkät askeleet kävelylenkillä, mutta jotenkin en usko siihen, kun olen kuitenkin keskimittaa lyhyempi nainen.

Vierailija
13/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän miten kukakin laskee. Itse en kyllä laske askeleitani kotona tai postilaatikolla käyntiä tai pihassa tallaamista ja koirankusetuslenkit pienen koiran kanssakin on useimmiten happihyppelyä. Hyvää sekin tekee muttei siinä mikään kunto kohene.

Joskus aikanaan seurasin askeleita sport trackerin kanssa. Vauhti oli n. 6 km tunnissa metsäpolkuja. Ja vaatii itsellä n. 6-7 km lenkin tuohon 10 000 askeleeseen. 

Vierailija
14/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI-yhteenveto

Kyllä, 10 000 askelta päivässä -suositus on lähtöisin japanilaisesta markkinointikampanjasta, ei alun perin tieteellisestä tutkimuksesta. [1, 2]

Alkuperä: Tavoitteen keksi japanilainen askelmittariyhtiö 1960-luvulla (vuonna 1965) markkinoidakseen uutta askelmittariaan.

Markkinointikikka: Yksi syy luvun valintaan oli, että japanilainen merkki "10 000" () muistuttaa visuaalisesti kävelevää ihmistä.

Perusta: Luvulle 10 000 ei ole tieteellistä perustaa, ja se syntyi kampanjan sloganista. [1, 2, 3]

Vaikka 10 000 askelta on hyvä yleistavoite aktiivisuudelle, terveyshyötyjä saa pienemmälläkin määrällä (esim. 6 000–7 500 askelta), ja nykyään suositellaan myös "japanilaista kävelyä" (intervalleja), joka on tehokkaampaa kuin pelkkä tasavauhtinen kävely. [1, 2]

Vierailija
15/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo 10 000 tulee ihan normaalia elämää viettäville helposti. Jos tekee jonkinlaisen lenkin niin 15 000. 20 000 askelta on mielestäni kova päivän aikana. 

Vierailija
16/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Miten olet ehtinyt tehdä kaiken tuon? Entä työpäivä ja työmatkat? 

Vierailija
17/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

7km kävelee tunnissa reippaasti.

Vierailija
18/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Aika kauan. Mun kävelylenkkivauhti on 7,1-7,5km/h. 

Mutta näitä on turha vertailla, ja kun käyn 160 senttisten kavereiden kanssa lenkillä, niin keskivauhti putoaa alle 6km/h.. 

Aloittajallakin metrien ja askelien perusteella lyhyet jalat.

Vierailija
19/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se aika kova saavutus on saada alle 6,5 km kävelyllä tuo 9000 askelta ylittymään. Mä kävelen usein sellaista 6,5 km lenkkiä, ja se ei kyllä mene yli 6000 askeleen. Ehkä mulla on sitten pitkät askeleet kävelylenkillä, mutta jotenkin en usko siihen, kun olen kuitenkin keskimittaa lyhyempi nainen.

Kuinka pitkän askeleen olet ohjelmoinut? Kiinnostaisi. Tosin itse useimmiten kuljen metsässä, joten askel on normaalia lyhyempää ehkä kun joutuu katsomaan mihin kävelee ja askel ei ole tasainen. Itse olen laittanut 60 cm askelmitaksi.

Vierailija
20/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aamulla osittain juoksemassa, osittain kävelemässä puhelimeni mukaan (iPhone) 8,86 km. Askelia olen puhelimen mukaan ottanut tänään 11 428.

Kyllä mä joudun hampsimaan ainakin 15 km jos haluan esim. 20 000 askelta päivään. Mulla ei ole mitään älykelloa, joten kotona sisällä otetut askeleet ei kerrytä saldoa, koska en pidä puhelinta koko ajan kädessä.

Ja olen vieläpä kääpiökansalainen, 157 cm pitkä persjalkainen savokarjalainen kaunotar. 

10 000 askelta päivässä on helppo, 20 000 teettää jo töitä. 

n50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi