Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän palstan innoittamana kokeilin askelmittaria, kun ilmeisesti 10 000 askelta on paljon

Vierailija
08.04.2026 |

Käytin koiran lenkillä. Askelia kertyi 9088 ja matkaa 6361 metriä. Eli se 10 000 askelta on jo täynnä, jos mukaan lasketaan aamukävely pihalla ja asunnon imurointi, ei ollut puhelin taskussa kun noita suoritin.

Ja sitten täällä väitetään, että tuo on jotenkin iso ja tavoiteltava askelmäärä? Enhän mä ole vielä käynyt edes kaupungilla! Tästä kun kävelen kirjastoon ja takaisin, se on 5000 askelta lisää. Ja kaupassakin pitäisi käydä sekä tietenkin lenkittää koira uudelleen.

Ennemmin ihmettelen, kuka EI muka kävele edes tuon vertaa päivässä. Vuorokaudessa on 24h ja 10 000 askelta vaatii siitä ajasta peräti 1,5h.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

1h40min. Enkä kävele edes erityisen lujaa.

Miten olet ehtinyt tehdä kaiken tuon? Entä työpäivä ja työmatkat? 

Siis joku on kävellyt tunti nelkyt minsaa ja sinä kyselet miten ehtii työt? Tämä on vitsi?

Vierailija
42/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Mä kävelen 6,5 km vähän reiluun tuntiin, joten kyllä lenkkitahtia 7 km menee reilusti alle 2 tunnin.

Minulla menee kauemmin, koira jää haistelemaan ja saa jäädäkin, lenkillä mennään koiran tahtiin vaikka kävelyvauhti on lähemmäs 10km/h. 

Ei taatusti ole 😂😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätit sitten tulla tänne kehumaan itseäsi.

En kyllä näe mitään kehumisen aihetta siinä, vein koirani ulos. Ihan aidosti ihmettelin. En ole ennen kokeillut askelmittaria ja jotenkin kuvittelin näiden juttujen perusteella, että 10 000 askelta olisi isokin urakka.

Ap

Kyllä se aika kova saavutus on saada alle 6,5 km kävelyllä tuo 9000 askelta ylittymään. Mä kävelen usein sellaista 6,5 km lenkkiä, ja se ei kyllä mene yli 6000 askeleen. Ehkä mulla on sitten pitkät askeleet kävelylenkillä, mutta jotenkin en usko siihen, kun olen kuitenkin keskimittaa lyhyempi nainen.

No olet kyllä tosi pitkäjalkainen, jos sun askeleet  on metrin mittaisia. Minä olen 169 cm pitkä nainen ja olen aika pitkäjalkainen (farkuissa lahkeet 34 tuumaa). Mulla 1 km kävely on n. 1400 askelta normaalisti, ilman juoksemista tai erityistä harppomista. Sellaisia esim. koiran kanssa kävely usein on.

Pitää olla melkoinen metriheikki, jos askelpituus on yli metrin. Itse olen 183 pitkä mies ja mulle luontainen kävelyvauhti on viis kilsaa tunnissa ja askelia kertyy aika lailla just tuo 1400 per kilsa.

Joko sinulla on jo enemmän ikää, tai sitten lontostat ja laahustat lyhyillä askelilla

Vierailija
44/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken näytti, että keskustelu poistettu. Onko palsta taas seonnut?

Ap

Vierailija
45/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun meillä kaikilla nyt ei vaan ole aikaa haahuilla ulkona koiran kanssa kahta tuntia per päivä.

No jos sulla niin kiire on, niin sitten ne askeleet kertyvät siitä muusta aktiviteetista, eikös?

Katsos kun joidenkin työ on luonteeltaan sellaista, että ei siinä harpota koko ajan paikasta toiseen. Työmatkatkin joutuu tekemään autolla. Ja oma aikansa päivästä menee ruokailuihin. Jotkut saattavat katsella jopa telkkaria ja laiskimmat viettävät aikaansa vauviksen kaltaisilla spämmiareenoilla. Koita katsoa ulos sieltä kuplastasi. Ei kaikille koirien kanssa säätäminen ole se elämän ainoa sisältö.

Vierailija
46/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Mä kävelen 6,5 km vähän reiluun tuntiin, joten kyllä lenkkitahtia 7 km menee reilusti alle 2 tunnin.

Minulla menee kauemmin, koira jää haistelemaan ja saa jäädäkin, lenkillä mennään koiran tahtiin vaikka kävelyvauhti on lähemmäs 10km/h. 

Mun juoksuvauhti on 10km/h, kävelylenkkivauhti 7,3km/h ja hidas kävelyvauhti 5,6km/h. 

Kävellessä tulee aina enemmän askelia kuin kilometrejä (esim. 7km ja 7500 askelta) kun taas juostessa tulee hieman enemmän kilometrejä kuin askelia (esim. 10km ja 9500 askelta).

Sulla ja muutamalla muulla ketjussa kuulostaa vähän epärealistiselta nuo luvut ja vauhdit :D

Vierailija
47/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kerro, mihin muuhun rakkia tarvitaan

kuin askelmittariksi?

Voin kertoa.

-Parhaaksi ystäväksi

-Kuuntelijaksi

-Pihavahdiksi

-Ovikelloksi

-Seuraksi

-Vaikka metsästäjäksi jos sota tulee

-Puolustajaksi

-Tuomaan iloa elämään

Ap

Vierailija
48/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä näe mitään kehumisen aihetta siinä, vein koirani ulos. Ihan aidosti ihmettelin. En ole ennen kokeillut askelmittaria ja jotenkin kuvittelin näiden juttujen perusteella, että 10 000 askelta olisi isokin urakka.

Ap

Kyllä se aika kova saavutus on saada alle 6,5 km kävelyllä tuo 9000 askelta ylittymään. Mä kävelen usein sellaista 6,5 km lenkkiä, ja se ei kyllä mene yli 6000 askeleen. Ehkä mulla on sitten pitkät askeleet kävelylenkillä, mutta jotenkin en usko siihen, kun olen kuitenkin keskimittaa lyhyempi nainen.

Keskivertoa lyhyempi nainen ja harppoo reippaasti yli metrin mittaisia askeleita keskimäärin? Nyt ei oikein matematiikka täsmää. 

Vierailija
49/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No hei haloo. 10.000 askelta vaatii 1.5 tuntia kävelyä. Joka päivä, kelissä kuin kelissä. Ei kaikki ihmiset ole mitään himoliikkujia, eikä meillä ole edes joka päivä aikaa lampsia 1.5 tuntia pitkin mantuja.

Niin. Kukaan ei käske lampsimaan pitkin mantuja. Voit kävellä vaikka ympyrää olohuoneessasi. Ja oletan, että kiireisessä elämässäsi liikut, joten 10 000 on sulle ihan pala kakkua.

Ap

Vierailija
50/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskana päivänä mulla tulee tuo 10k. 5000 kotona puuhastellessa ja 5000 kun tekee reilun puolen tunnin kauppareissun. Pitäisi lähes koko päivä olla paikallaan että jäisi alle tuon. En pystyisi montaa päivää elämään niin menettämättä järkeäni. 

Aika haipakkaa noi sun kauppareissut :-). Sellaista kuuden tunnin kilsavauhtia etenet näemmä kaupassa. 

Vierailija
51/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun meillä kaikilla nyt ei vaan ole aikaa haahuilla ulkona koiran kanssa kahta tuntia per päivä.

No jos sulla niin kiire on, niin sitten ne askeleet kertyvät siitä muusta aktiviteetista, eikös?

Katsos kun joidenkin työ on luonteeltaan sellaista, että ei siinä harpota koko ajan paikasta toiseen. Työmatkatkin joutuu tekemään autolla. Ja oma aikansa päivästä menee ruokailuihin. Jotkut saattavat katsella jopa telkkaria ja laiskimmat viettävät aikaansa vauviksen kaltaisilla spämmiareenoilla. Koita katsoa ulos sieltä kuplastasi. Ei kaikille koirien kanssa säätäminen ole se elämän ainoa sisältö.

Ei varmastikaan ole. Ei minullakaan ole koiraa. Mutten myöskään istu persiilläni koko helevetin päivää ja liiku autolla aivan joka paikkaan. Aloittaja on ihan oikeassa, 10 000 askelta tulee väkisinkin täyteen ellei nyt täysin vuoteenomana ole.

Mitä muuten teet työksesi jos se vaatii täydellistä liikkumattomuutta pl. työmatkat autolla?

Vierailija
52/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Mun juoksuvauhti on 10km/h, kävelylenkkivauhti 7,3km/h ja hidas kävelyvauhti 5,6km/h. 

Kävellessä tulee aina enemmän askelia kuin kilometrejä (esim. 7km ja 7500 askelta) kun taas juostessa tulee hieman enemmän kilometrejä kuin askelia (esim. 10km ja 9500 askelta).

Sulla ja muutamalla muulla ketjussa kuulostaa vähän epärealistiselta nuo luvut ja vauhdit :D

Juu on ihmisillä askelmittarien asetukset sekaisin ja pahasti näemmä vauvalla. 

Vierailija
53/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No hei haloo. 10.000 askelta vaatii 1.5 tuntia kävelyä. Joka päivä, kelissä kuin kelissä. Ei kaikki ihmiset ole mitään himoliikkujia, eikä meillä ole edes joka päivä aikaa lampsia 1.5 tuntia pitkin mantuja.

Niin. Kukaan ei käske lampsimaan pitkin mantuja. Voit kävellä vaikka ympyrää olohuoneessasi. Ja oletan, että kiireisessä elämässäsi liikut, joten 10 000 on sulle ihan pala kakkua.

Ap

Mun elämä ei ole tällä haavaa mitenkään erityisen kiireistä. Ja joo, käytän älykelloa ja itsellä päivän keskiarvo on kyllä yli tuon 10.000 askeleen. Mutta tietyissä elämänvaiheissa ja tilanteissa ei todellakaan jäänyt kahta tuntia päivästä käytettäväksi koiran kanssa lampsimiseen.

Vierailija
54/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

1h40min. Enkä kävele edes erityisen lujaa.

Miten olet ehtinyt tehdä kaiken tuon? Entä työpäivä ja työmatkat? 

Siis joku on kävellyt tunti nelkyt minsaa ja sinä kyselet miten ehtii työt? Tämä on vitsi?

Ohis

Aloituksessa ap sanoo näin: 

Enhän mä ole vielä käynyt edes kaupungilla! Tästä kun kävelen kirjastoon ja takaisin, se on 5000 askelta lisää. Ja kaupassakin pitäisi käydä sekä tietenkin lenkittää koira uudelleen.

Vierailija
55/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Normaalikuntoinen ihminen kävelee 6 km/h.

Vierailija
56/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mittarisi on rikki, kukaan ihminen ei harpo mitään yli metrin askelia, ei etenkään joku persjalkainen nainen.

Vierailija
57/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole koiraa, lapsia tai työmatkoja, joten askelia ei kerry huomaamatta vaan kävelylle pitää erikseen lähteä.

Tosiaan jos raha tulee Kelasta ja ruoka Woltista niin ei siinä pahemmin askeleita kerry. Tai oikein mitään muutakaan sisältöä elämään, kuin kiloja vyötärölle.

Kyllähän nyt jokainen edes kaupassa käy tai roskia viemässä tai ystäviä/sukulaisia tapaamassa? Ihan oikeastiko joku pitää sitä normaalina, ettei omilla jaloillaan pysy pystyssä edes puoltatoista tuntia vuorokaudesta? Vaatii jopa jonkun 10 minuuttia jokaista hereillä olo tuntia kohden.

Vierailija
58/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

1,5 tunnin kävely ei vaadi himoliikkuujaa, vaan ihan tavallisen ihmisen joka ei ole pyörätuoliin sidottu. Ja jokaisella on myös siihen aikaa.

Vierailija
59/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km = 2h.

Ei sitä koirulin kanssa yleensä mitään pikamarssia mennä kun nuuskitaan millon mitäkin ja välillä nostetaan jalkaa.

Vierailija
60/82 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kerro, mihin muuhun rakkia tarvitaan

kuin askelmittariksi?

Voin kertoa.

-Parhaaksi ystäväksi

-Kuuntelijaksi

-Pihavahdiksi