Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutin yli 20 kiloa vähentämällä syödyn ruuan määrää puolella

Vierailija
17.10.2025 |

Eli puolitin annoskokoni. Mistään en ole luopunut. Paitsi tietysti määrästä, mutta siihen tottui yllättävän nopeasti.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Laihduin 15 kiloa vähemmällä ruualla. Oli pakko kun jäin työttömäksi ja on lapsetkin ruokittavana, joten omasta ruuasta oli vähennettävä.

Vierailija
2/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo puolittaminen käytännössä tapahtui?

Otit lautaselle normiannoksen, josta söit puolet vai yritit arvioida, mikä määrä voisi olla puoli annosta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset syövät kyllä järkyttäviä määriä kerralla. 

Vierailija
4/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty.

Vierailija
5/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aivan järkyttävällä tahdilla! Hotkitaan kuin koirat, maistamatta edes mitään. 

Kun syön, keskityn syömiseen, en lue, katsele telkkaria tai palstaile. Silloin maistan joka suupalan ja nautin siitä, hyvin pureskellen. 

Vierailija
6/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se perustuu? Kun sanotaan että syömällä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa laihtuu. Mutta miksi se ei mene niin? Itse olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa leipä voin kanssa 90kca kananmuna 80kca lasi maitoa 80kca metukka 40kca kalapuikko 25kca tähdäten usein vain 1200kca päiviin kun kulutus on yli 2500kca. Käyn lenkillä, teen lihaskuntoharjoituksia. Kävin salillakin. Mutta paino ei putoa. Kovin paljon laskelmani eivät voineet mennä pieleen. Herkut kokonaan pois.

Vierailija
7/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otit lautaselle normiannoksen, josta söit puolet vai yritit arvioida, mikä määrä voisi olla puoli annosta? 

Tää kertoo mun mielestä jo jotain kysyjästä. Onko noin vaikea hahmottaa, miten paljon yleensä on syönyt? Koostuuko ruokailut useammasta santsauksesta, etkö yhtään katso miten ison osan lautasesta annoksesi peittää/kuinka täyteen syvä lautanen tulee, laske lihapullia tms? Nykypäivänä kyllä ihan totta tuo, että monesti vanhempien pitää vähän tinkiä omasta syömisestään, ei oo välttis mikään huono juttu jos katsoo miten ja millä korvaa vähennetyt ruoka-annokset (fiksuinta varmasti jos totuttelee pienempään annoskokoon eikä säntää "täyttämään mahaa" jollain hötöllä).

Vierailija
8/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se perustuu? Kun sanotaan että syömällä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa laihtuu. Mutta miksi se ei mene niin? Itse olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa leipä voin kanssa 90kca kananmuna 80kca lasi maitoa 80kca metukka 40kca kalapuikko 25kca tähdäten usein vain 1200kca päiviin kun kulutus on yli 2500kca. Käyn lenkillä, teen lihaskuntoharjoituksia. Kävin salillakin. Mutta paino ei putoa. Kovin paljon laskelmani eivät voineet mennä pieleen. Herkut kokonaan pois.

Sinä huijaat itseäsi. Siihen se perustuu. Moni ylipainoinen lankeaa tuohon, että enhän mä nyt mitään syö enkä laihdu. Kymmenessä grammassa oivariinia (voissa voi olla enemmän) on jo 50-60 kaloria. Siihen leipä päälle niin ollaan helposti jossain 120-130 kcal. Siihen kun lisätäänkin parit karjalanpiirakat tai juustoviipaleet niin ollaankin jo monessa sadassa kalorissa. 1200 kaloriin saa syödä todella vähän tai todella kasvispainotteisesti/ muuten kevyesti. Ellet ole valtavan kokoinen/aktiiviliikkuja niin tuskinpa kulutat 2500 kaloria. Perusliikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. 

Vierailija
9/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aivan järkyttävällä tahdilla! Hotkitaan kuin koirat, maistamatta edes mitään. 

Kun syön, keskityn syömiseen, en lue, katsele telkkaria tai palstaile. Silloin maistan joka suupalan ja nautin siitä, hyvin pureskellen. 

Niinhän kaikkien pitäisi tehdä. Sille on englanninkielinen nimikin: mindful eating. 

Vierailija
10/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vähemmän lihasmassaa, mitä luulet. Sen vuoksi perusaineenvaihduntasi on pienempi, mitä luulet ja sinulla kuluu liikkuessasi vähemmän energiaa kuin sinä arvelet. Aivan sama, saatko 1200 kcal syömällä pelkkää poronlihaa vaiko jäätelöä.

Vierailija
11/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kertoo mun mielestä jo jotain kysyjästä. Onko noin vaikea hahmottaa, miten paljon yleensä on syönyt? Koostuuko ruokailut useammasta santsauksesta, etkö yhtään katso miten ison osan lautasesta annoksesi peittää/kuinka täyteen syvä lautanen tulee, laske lihapullia tms? Nykypäivänä kyllä ihan totta tuo, että monesti vanhempien pitää vähän tinkiä omasta syömisestään, ei oo välttis mikään huono juttu jos katsoo miten ja millä korvaa vähennetyt ruoka-annokset (fiksuinta varmasti jos totuttelee pienempään annoskokoon eikä säntää "täyttämään mahaa" jollain hötöllä).

Pakastevihannekset eivät ole kalliita ja niitä höyryttää nopeasti ruoan lisäksi. Ranskalaisilla on vihreitä papuja aina kotonaan. Jos ei muuta ole, he tekevät niistä ja kananmunasta annoksen. 

Sehän on hyvä, jos kohtuullistaa lihapulla-annoksen sataan grammaan, ottaa 1,5 desiä perunamuusia tai 2 keitettyä perunaa ja latoo lopulle lautaselle puolet vaikka noita höyrytettyjä pakastevihanneksia. 

Vierailija
12/12 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kalorin laskut menee nyt väärin. 1 leipäsiivu on vajaa 200 kaloria. Voissa on 100 grammassa (eli n. 4 rkl) 600-700 kaloria eli pelkästään siinä voileipään sivellyssä voissa on 80 kaloria, plus juusto, leikkele jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän