Mies haluaa avioehdon ehdoksi naimisiinmenolle
Jotenkin tuntuu itsestä pahalta, vaikka toki minä meistä olen se, joka naimisiinmenoa on enemmän ajanut. Minulla on kaksi lasta edellisestä liitosta. Miehellä ei lapsia ole eikä hän ole ollut aiemmin naimisissa. Onko tuollaisia avioehtoja juuri kellään? Itse en äkkiseltään ainakaan tiedä sellaisia pariskuntia.
Kommentit (236)
No miksi se sinua loukkaa? Avioehtosopimus tarkoittaa, että kumpikin puoliso pitää liiton päättyessä oman omaisuutensa. Avioehtosopimukset ovat ihan normaali oikeustoimi. Mielestäni järkevät ihmiset sen tekevät ennen avioitumista. Mutta olenkin lakimies.
En pysty mitenkään käsittämään, että miten tuo voisi tuntua pahalta?
Molempi on itse kerännyt omaisuutensa, joten itse sen pitäkööt.
Siis et tiedä pariskuntia joilla on avioehto vai mitä tuo "tuollaisia avioehtoja" tarkoittaa? Oma mielipide on että ilman muuta avioehto, oli tilanne mikä tahansa.
Onhan tuossa myös se aspekti, että miehesi ei välttämättä halua omaisuutensa menevän lapsillesi aiemmasta liitosta. Onko hänellä sukutila tai perintömetsää? Usein halutaan omaisuuden pysyvän suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies perustellut asiaa mitenkään?
Miten tämä pitäisi perustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennenkaikkea MIKSI pitäisi perustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitääkö varsinaisesti perustella, mutta keskustelu voi auttaa ymmärtämään.
Älä suostu, mies ei rakasta sinua.
😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa myös se aspekti, että miehesi ei välttämättä halua omaisuutensa menevän lapsillesi aiemmasta liitosta. Onko hänellä sukutila tai perintömetsää? Usein halutaan omaisuuden pysyvän suvussa.
Ihme länkytystä. Ap:n mies ei halua, että omaisuus menee ap:lle, kun ap seuraavan kerran lähtee hakemaan uutta miestä. Lapset nyt tässä on sivuseikka ja kai mies haluaa omaisuutensa turvata, vaikka mistään sukutilasta ei olisikaan kysymys.
Mitä pahaa avioehdossa on? Se on järkevä tapa varautua mahdolliseen avioeroon, joka on 50 % todennäköinen.
Avioehto on todella fiksu asia tehdä ennen liittoa.
Ajatus avioehdosta tuntuu persaukisemmalle aina pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Mies on kerännyt varallisuutensa itse, plus varmaan saanut vanhemmiltaan. Ilman avioehtoa hänen ja hänen perheensä hankkima varallisuus tulee käytännössä päätymään täysin vieraan miehen siittämille lapsille ja vieraalle suvulle.
Minulla oli ja hyvä niin. Sille tuli lopulta tarvetta ja sain jatkettua elämääni ilman taloudellista vahinkoa. Jos vielä menisin naimisiin, haluaisin taas avioehdon. Tiedän toki muitakin, joilla on ollut tai on avioehto.
Eiköhän nykyään suurimmalla osalla naimisiin menevistä ole avioehto. Ainakin kaikilla järkevillä on. Ihmiset eivät vain yleensä sitä mainosta. Avioehdollahan ei ole mitään merkitystä jos ei erota.
Avioehto taitaa olla yleistäkin. Ja juuri siinä tapauksessa kun toisella tai molemmilla on jotain omaisuutta. Nykyään mennään sen verran vanhempana naimisiin että on ehditty saada perintöä tai omaisuutta eikä olla täysin peeaa yhdessä (kuten minä ja puolisoni oltiin aikanaan).
Tuntuu, että nykypäivänä avioehto on melkein yleisempi kuin se, ettei ole avioehtoa naimisiinmennessä.
Avioehto ei muuten automaattisesti tarkoita sitä, että sillä suljetaan oikeus toisen omaisuuteen kokonaan. Se on nimittäin sopimus, ja siinä voi määritellä tarkkaan, missä tilanteessa avioehtoa sovelletaan (pelkästään erossa vai myös kuoleman kohdalla) ja mitä omaisuutta sillä poissuljetaan. Oli mullakin exän kanssa avioehto, mutta siinä oli suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle pelkästään yksi "perintöomaisuus" (jota ei ollut siis millän testamenttimääräyksellä suojattu).
Miksi olet niin kiinnostunut menemään naimisiin? Rahan takia ilmeisesti, koska avioehdosta tuli noin iso asia. Meille muille se on normitilanne, kun elettyä elämää on jo takana.