Saatteko te usein selvityspyyntöjä pankista?
Siis tyyliin- mistä rahat ovat peräisin jne?
Onko ne jotain automaatioviestejä? Itsellä on useita tilejä ja siirrän niiden välillä rahaa. En tiedä onko se jotenkin epäilyttävää siirtää rahaa tililtä toiselle, mutta olen vuoden sisään vastannut pankille jo kolme kertaa,mistä käyttötililleni tulevat rahat ovat peräisin, vaikka ne tulevat omalta tililtä... olen kyllä yrittäjä, ehkä se vaikuttaa mutta siitä huolimatta, pankki näkee kyllä asian ja ennenkaikkea tietää.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6-v tyttärelle tuli pankista selvityspyyntö hänen varallisuudestaan hänen sijoitustensa + muun varallisuuden arvon noustua yli 60 000€.
Minun pankissa pitää selvittää kaikkien lasten tiedot vuosittain, samoin kun aikuisenkin yhtä lailla päivittää, siinä kysytään nää rahaliikenteet ja muut. Muutoin estävät tilin käytön.
Meidän lapsilla erikseen useita erilaisia tilejä ja sitten jokaisella sijoitussalkku.
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtänyt huimia summia tililtäni nordnettiin ja olettaisin että jos sieltä yhtäkkiä siirtäisin reippaammin takaisin niin tulisi selvityspyyntö.
Alle 100 000 euron summat ovat tarkassa syynissä, mutta siitä yli, saat siirrellä vapaasti. Pankki kai pystyy jotenkin vetämään niistä riittävästi välistä, että ei enää kiinnosta, mistä ne tuli ja mihin meni, kunhan hetken saivat niitä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiseen voi varautua jos on toiminimiyrittäjä? Jossain kuussa tilisiirrot on tonnin ja toisessa 20t€? Pitäskö ne laittaa tuon suuremman summan mukaan. Kausivaihteluuta kun on eri aloilla...
Sanoisin että kannattaa laittaa suuremmaksikin kuin suurin summa.
Miksi et kirjoita viestikenttään siirrossa syytä miksi siirrät ? Itse kirjoitan nykyjään aina syyn, eikä pankista enää soitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuollaisen kyselyn, kun nostin käteistä vähän yli 1500 e. Että mihin aion rahani käyttää, miksi käteinen. Vastasin, että 15 nuorelle jokaiselle 100 e stipendi. Ei mennyt läpi tuo selitys ennen kuin annoin pankille listan nuorista ja syistä, miksi stipendit saavat.
Toisen kerran tuli kysely, kun siirsin omalle tilille toiseen pankkiryhmään 10 000 e. Kenen tilille ja mitä varten. Vastasin, että itselleni sijoitettavaksi edelleen. Ei mennyt läpi. Piti hankkia toisen pankkiryhmän pankista todistus, että se on oma tilini ja lisäksi piti selittää, millaisesta sijoituksesta on kyse. Lopulta pankki halusi itse tarjota vastaavaa sijoitusmahdollisuutta, sanoin kiitos ei ja taas piti selittää, miksi heidän rahastonsa ei kelpaa.
Kolmas kysely tuli viime viikolla, kun maksoin hissiremontin kulut kerralla taloyhtiölle. Miksi maksoin tavanomaista suuremman summan. Se oli helppo selittää.
Mutta kaikkiaan nyt ollaan todella tarkkana pankissa, minun rahani eivät enää ole minun rahojani.
Toisaalta siihen pankki ei reagoinut, että joku yritti Singaporessa maksaa luottokorttikopiollani vähän yli 4000 e laskun. Siitä tuli puhelimeen varmennuspyyntö, en varmentanut, vaan otin yhteyttä pankkiin.
No onpa outoa, minulla tosin siirrettiin pankissa veikkausvoittorahoja 100000 euroa toiseen pankkiin (viestiin selitys veikkausvoitosta) ja ite siirsin kotona vielä ruotsalaiselle ja norjalaiselle säästötilille 5000 eur summat molempiin, niistä ei tullut mitään kyselyä myöskään, vaikka ei voinut laittaa viestikenttään mitään selvitystä. Koska pakollinen viite. Kuulun kans niihin keille ei oo tullut ikinä tälläistä pyyntöä.
Kerättiin työkaverille lahjarahaa, jokainen antoi muistaakseni 15 e pomon tilille ja hän edelleen teki hankinnan yksityishenkilöltä eli siirsi koko summan edelleen. Tästä tuli rahanpesukysely eli oliko pomo huijannut meitä melkein 20 henkilöä antamaan rahaa ja edelleen siirtänyt rahat, koska niiden saajalla ei ollut yritystä, joka olisi voinut laskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kirjoita viestikenttään siirrossa syytä miksi siirrät ? Itse kirjoitan nykyjään aina syyn, eikä pankista enää soitella.
Ei sillä ole mitään merkitystä, mitä siihen kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Se varmaan riippuu siitä, kuinka suureksi olet arvioinut kuukausittaiset rahavirrat tilillesi ja sieltä pois. Jos saat ulkomailta rahaa, kannattaa laittaa sinne omiin tietoihin. Mistä maasta, ja arvio summista.
Jos olet ilmoittanut, että tilin rahavirrat ovat 5000 - 10 000 euroa/kk, ja siirto omien tilejesi välillä aiheuttaa sen, että tapahtumia onkin 10 010 euroa satunnaisen kuukauden aikana, siitä tulee hälytys.
Tai et ole ilmoittanut, että sinulle voi tulla ulkomaisia tilisiirtoja, ja siirrät rahaa omalta tililtäsi ulkomailta rahaa suomalaiselle tilillesi, niin hälytys tulee.
Ei kai tiliä heti laiteta kiinni, mutta jos ei hyväksyttävää selvitystä tule määräaikaan mennessä, voi tapahtua ikäviä asioita.
Olen ilmoittanut rahavirrat 1500 - 40 000 e/kk ja silti jo 10 000 euron siirto aiheuttaa kyselyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä ollut merkitys minulla, vai onko sattumaa?. Ennen tuli soittoja pankista useamman kerran vuodessa. Nykyjään kirjoitan esim remonttiin 5000e , talvirenkaat 2000e jne , niin ei ole kertaakaan soittaneet.
Tein verkossa tietojen päivityksen. Mutta pankin tiskillä täti kysyi uusiksi. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on merkitystä.
Siirsin omalta tililtä omalle toisen pankin tilille n. 100€ ja viestikenttään kirjoitin hm. Pankilta tuli viesti, että mitä tuo hm tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma miten taliaivot ei tajua vaikka rahat kiertää samaa pientä laillista piiriä täällä että ihan siinä ne rahat vaan pyörii eikä kyseessä ole mitään rikollista.
On se kumma ettei taliaivot tajua, että rahansiirtoja vahtii tietokoneohjelma, poliisi, verottaja ja Kela.
vain rikollisilla on syytä huoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollo
Pankissa tiukkenee tämä AML antimoneylaundring seuranta koko ajan
Ei kertaakaan. Isojakin rahasummia joskus automaatin kautta tallettanut.
Olen siirtänyt 10000-15000 euroa ulkomaan tililtäni Suomeen. Ei ole koskaan kysytty mitään. Ulkomaan pankki on kysynyt, että onko siirto oikein. Kyllä ja ovat samantien tehneet siirron.
Vierailija kirjoitti:
Britit ei kuulu Eu- alueeseen joten kyselyjä saattaa tulla jo pienistä summista
Vähän ohis, mutta muistelen, että Brexitin alettua vaikuttaa asioihin joillakin ulkomailla asuvilla Britannian kansalaisilla oli vaikeuksia hoitaa pankkiasioita, koska he eivät olleet EU-maan kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma miten taliaivot ei tajua vaikka rahat kiertää samaa pientä laillista piiriä täällä että ihan siinä ne rahat vaan pyörii eikä kyseessä ole mitään rikollista.
Aijaa.. kyllä meillä ne rahat päätyy Roope Ankan rahasäiliöön. Siellä se kitupiikki ui rahoissaa ...
Vierailija kirjoitti:
Pankissa tiukkenee tämä AML antimoneylaundring seuranta koko ajan
Suurrikollisuutta ja rahojen piilottamista veroparatiiseihin ei kukaan taida seurata. Ihmeellistä.
Ei kyllä ole tullut.