Päiväkodin lto:n käytös...
Hei,
Pakko laittaa tänne.
Olen kahden lapsen yh ja en varsin isotuloisessa työpaikassa. Toimeen kuitenkin tullaan ihan hyvin, ostin mm. auton vajaa vuosi sitten (pieni, mutta toimiva :), lisäksi ostan lasteni kaikki vaatteet uusina. Siis tyyliin Lindex, Kapp Ahl, H&M. Ulkovaatteisiin ja kenkiin panostan eli tyyliin Reimatec.
Olen nyt jäänyt haavi auki ihmettelemään päiväkodin lto:n kommentteja. Minun mielestäni ne eivät ole täysin asiallisia...
Eli näin " me tossa xxx (toisen hoitajan) kanssa ihmeteltiin, että mistä sä revit rahat noihin lasten vaatteisiin" , " taasko sun lapsilla on uusia vaatteita" , " sun lapsilla on ihania vaatteita, mä olen ihan kateellinen" . Kertoi myös, että " meille tuli isot mätkyt, että kyllä meidän keskituloisen perheen nyt tarvii järjestää lapsilla joulu visalla" . Ja kun näki autoni, sanoi, että " toihan on tosi uutta vuosimallia" .
Lapset ovat nykyään sitten ihan täysin otettuja, kun ilmeisesti päiväkodilla korostuu, kun tokaisevat aina kun saavat jotain uutta, että " meillä on TAAS uusia vaatteita" . Itse en ole mitään numeroa uusista vaatteista tehnyt, vaatetta vaan pitää ostaa, kun kasvavat ja vanhat käyvät pieneksi.
Asiaa analysoineena olen arvellut, että taitaa lto olla aavistuksen kateellinen. Itseäni nyt vaan on todella alkanut ÄRSYTTÄÄ tämä asia.
Jotenkin nämä kommentit tulevat niin, etten oikein koskaan kommentoi niihin mitään. Olen niin ihmeissäni.
Miten te kommentoisitte asiaa? Vai antaisitteko vaan olla? ÄRSYTTÄÄ.
Ymmärtäisin nämä kommentit, jos lapseni olisivat aliravittuja, että kaikki rahat menisivät noihin riepuihin. Tai sitten, jos vaikka puuttuisin siihen, että vaatteet ovat päivän jälkeen likaisia. Mutta kun ne on vaan vaatteita, käyttöön ja leikkiin tarkoitettuja...
Kommentit (29)
Ja täälläkin tuntuu olevan luulo, että päiväkotimaksujakaan eivät yh:t maksa...kyllä nekin menee valitettavasti ihan tulojen mukaan ja kun vielä se elatusmaksukin otetaan tuloksi, niin hyvin helposti menee siihen korkeimpaan maksuluokkaan, vaikka tulot olisivat pienet.
ap
Ilmeisesti et sovi muottiin siitä, mitä yksinhuoltajista annetaa kuva. Toisaalta sovit paremmin siihen kuvaan, mikä kuva minulla on yksinhuoltajista. Siitä köyhyydestä vain puhutaan liikaa ja niin YH:t ovat saaneet turhan erikoisaseman elämässään.
Mielestäni sinun kannattaisi kyllä sanoa jotenkin hienovaraisesti siitä, että ko. kommentointi häiritsee sinua. Miten olisi esim. kahden kesken kasvatuskeskustelussa tms. tilanteessa? Sanoisit vaan jotenkin niin, että " olen ollut huomaavinani, että sinua kiinnostaa kovasti meidän lasten vaatetus. Sehän on sinänsä ihan kiva juttu, mutta kun se on nyt vähän ei-toivottavalla tavalla herättänyt jo lastenkin huomion, voitaisiinko jatkossa käydä nämä vaatekeskustelut ihan kahden kesken, jos niissä jotain keskusteltavaa on."
lto ole kommentoineet lapset pukeutemista. Kerran yksi harjoittelija sanoi, että on niin kiva kun Maijalla on aina niin sävy sävyyn vaatteet.
En voi sanoa, että rahaa olisi liikaa, mutta tullaan toimeen.
En juokse ravintoloissa (joten siitä jo jää rahaa säästöön), elämme säästäväisesti, mutta en säästä lapsien vaatteissa enkä ruuassa.
Ärsyttävin kommenti mitä olen saanut on yhdeltä työkaverilta, joka sanoi ettei sua uskoisi yh, kun katsoo sua ja lapsia ????!!!
Suhtautumisesi kyllä kuvaa lähinnä huonoa itsetuntoasi. Unohda koko juttu! Kiva kun ltolla ei ole sulle mitään oikeaa ja vakavampaa asiaa päivien kulusta.
Naurattaa kun esim. töissä luullaan että yh: t saa vaikka mitä tukia ja kerran yhdellä meni sormi suuhun kun sanoin että ainoa tuki jonka saan on lapsilisiin yh korotus.
Päiväkodissa on aina kehuttu kuinka siististi puen lapset mutta ei tuohon ap: n kirjoittamaan inhottavaan tyyliin. Viimeksi lto sanoi että on mukava kun joku pukee lapsen nätisti ja puhtaisiin vaatteisiin ja kehui kuinka puhtaita lapseni aina ovat. Kyllä niin monet pesee lapsensa vaatteet pyykkikorissa (eli ei pese vaan ottavat sieltä vaatteita kun kaapista loppu) ja monilla on ylipieniä tai yli-isoja vaatteita ja kauhtuneita nukkavieruvaatteita.
Itse olen ollut joskus päiväkodissa nuorena töissä ja valitettavasti ne lapset joilla oli likaiset tai epäkäytännölliset vaatteet puettiin vikana ulos (jos eivät itse osanneet pukea).
Itse olen kotiäiti ja mies huonolla palkalla töissä. Silti puetaan lapset kauniisti. Esim. tyttärelleni ostin kesäksi ison läjän H&M-vaatteita, 30 e meni.
Sitten ostin koti- ja puistovaatteita kirpparilta, meni noin 10e.
Lisäksi ostin vielä muutaman " hienosteluvaatteen" Benettonilta, muistaakseni sinne hurahti 20e (ostin samalla toisellekin lapselle joten vaikea sanoa tarkkoja määriä.)
Eli ei tarvitse panostaa kuin sata euroa kahden lapsen vaatteisiin kesäksi, ja lapset on puettu koko kesän kauniisti.
Välikausihaalarit tietty erikseen, nehän sitten maksaa mutta niitäkin voi kierrättää lapsilla ja tutuilla kuten me tehdään.
Näppärä osaa ommella itsekin, ostan kangaspaloja tarjouksesta ja niistä tehdään esim. pyjamat ja kotihousut.
Mummo ompelee lapsille myös ja jos löytää kirpparilta jotain kaunista niin tuo heille.
Kotona voi pitää ihan kamalia lumppuja niin säästyy ne hienommat sitten sinne hoitoon ja mummolareissuille :)
Tämäkin prioriteettikysymys, ostaako lapsen vaatteita ja on kesän käymättä kampaajalla ja terassilla?
Ps, kirppiksiltä löytyy esim. juhlamekkoja- ja neuleita tytöille tosi edullisesti, itse suosin niitä! Saa joka juhliin uuden mekon ihan muutamalla eurolla, ja tädit ihmettelee kun on tytöllä TAAS uusi mekko :)
Kasvatuksellisesti oikea tapa kommentoida lasten pukeutumista on korostaa vaatteiden asianmukaisuutta ensin, sitten vasta ulkonäköä. Esim. näin: " Onko sinulla uusi haalari? No, onpa se lämpimän näköinen. Se päällä on varmasti hyvä ulkoilla kun taas tulee pakkasta ja lunta. Sinun uudessa haalarissasi on muuten minun mielestäni myös todella iloiset värit. Mikä on sinun lempivärisi?"
Jos todella lto puhuu ap:n kuvaamalla tavalla, ei hän ole sisäistänyt tätä kasvatuksellista osaa vaatetuksessa. Päivähoidossa ei tarvitse eirtyisemmin kiinnittää huomiota noihin ulkonäköseikkoihin, kyllä lapset saavat kuulla kauniista ja uusista vaatteistaan kotona, sukulaisilta jne.
Päivähoidossa kaikilla lapsilla on oikeus saada positiivista palautetta pukeutumisestaan, olipa päällä sitten mitkä tahansa kirpputorikasarivaatteet. Haastetta siinä vain on kasvattajille, kun yrittää löytää sen positiivisen myös noista ei niin hienoista ja toimivista vaatteista. Korjaava palaute huonoista ja esim. epäkäytännöllisistä vaatteista annetaan sitten lapsen vanhemmille hienotunteisesti ja asiallisesti perustellen.
Jotkut kuvittelevat, että yh:lla on niiiin helppoa, kun yhteiskunnan tukia tulee ovista ja ikkunoista. Tähän kadehtimiseen viittaa noin " ei meillä kahdella keskituloisella vaan ole varaa" kommentit myös. Suomessa varsinkin tosi huonosti käsitetään, että jollekin saattaa olla estetiikka tärkeä arvo, että haluaa katsoa mitä värejä lapsilla on päällä eikä halua mennä siihen verkkarilinjaan. Tätä sitten paheksutaan ja kadehditaan ja jos on vielä yksinhuoltaja, niin voi jestas.