Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutuinko asiaan joka ei minulle kuulu? Miehen rahankäytöstä kyse

Vierailija
07.04.2026 |

Ollaan aviopari, oltu yhdessä kauan, lapset jo aikuisia. Omat tilit, mutta periaatteessa yhteiset rahat. Käytännössä minä maksan aivan kaikki asumiskulut. Se on ok, koska mies maksaa pääasiassa ruuat ja lisäksi kustansi remontin. Hänellä menee paljon rahaa myös työmatkakuluihin. Miehen tulot ovat noin 500€ enemmän kuin minulla.

Nyt on alkanut vaivata miehen rahankäyttö. Hänellä on moottoripyörä ja auto, joihin saa jatkuvasti hassattua rahaa, ihan vaan tuunauksiin, ostaa tai teettää niihin mielestään hienoja juttuja. Tai, sen sijaan että vaihdattaa tarpeellisen osan, niin tilaa ulkomailta jonkun hienomman version. Iloitsee että nyt on hieno, komea, tehokas, ja etenkin että tällaista ei ole muilla. Teettää asioita ihan vaan koska voi ja haluaa, ei siksi että pitäisi. Tänä vuonna mp-ajokausi ei ole vielä edes alkanut, mutta pari tonnia on jo mennyt ja lisää suunnittelee. Ja todella vähän hän pyörällään edes ajaa.

Hänellä ei ole säästössä mitään. Ei euroakaan, ja tämä on alkanut minua häiritä. Etenkin, kun minulla epäiltiin vakavaa sairautta ja pohdittiin miten tässä käy. Jos mies jäisi yksin tai jostain syystä erottaisiin, vaikkei sitä näköpiirissä olekaan, miehellä visa vinkuisi heti. Siksi ei ymmärrä säästämistäkään, koska onhan visa. 

Minä säästän, ja seurauksena onkin sitten se että kun tulee joku isompi lasku, vaikka pesukoneen osto tai eläinlääkärilasku tai pakollinen autoremppa, ne menee minun säästöistä. Tai viimeksi, lähdettiin pienelle lomareissulle niin minun säästöistä piti ottaa, kun mies voivotteli että tilinsä on melko tyhjä. Tämä tosin eka kerta ettei ollut huomioinut reissua etukäteen.

Nyt sitten avauduin miten järjettömäksi näen hänen rahankäyttönsä. Kaikki raha mitä on, hänen on "pakko" käyttää, eikä tosiaan säästössä mitään. Mies loukkaantui, että eipä tiennyt että olemme "vararikossa" hänen takiaan. No, emme ole, mutta minun mielestä pitäisi nyt vähän järkeä ottaa käteen. En tiedä miettiikö asioita nyt tuon keskustelun jälkeen, mutta puutuinko nyt muka turhaan tähän??

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle, että hän maksaa seuraavina 3kk aikana kaikki äkilliset laskut. Hänen vuoro ärsyyntyä,kun joutuu maksamaan kaikki äkilliset laskut.

Vierailija
42/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos miehesi sairastuu vakavasti, kuka hänet sitten elättää? Niinpä. 

Mies pitäisi nyt ehdottomasti saada keräämään puskuria. Ja mitenkäs sitten aikanaan eläkkeellä tuommoisen kanssa pärjää.

Minä elättäisin, kuten hänkin on elättänyt minua joskus kun olen ollut sairaana ja tulot ovat olleet pienet. Puolin ja toisin nämä on menneet vuosien aikana. Mutta nyt ollaan molemmat työkykyisiä ja keskituloisia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheesta sanoit. Mitä isommat vastuut (talo jne) sen enemmän yhteistä pakostakin. Mielestäni on hyvä ehdotus tuo yhteinen tili pakollisille menoille. Meillä on toiminut puolison kanssa jo pitkään. Ehdottaisin myös yhteistä säästötiliä, eli sovitaan millä summalla kerätään puskurirahaa matkoihin, sairauden jne varalle. Tällöin yhteinen rahankäyttö on läpinäkyvää ja toisaalta on selvää mikä summa on kummankin täysin itse käytettävää rahaa ja toinen ei sitä kommentoi. Ja varmistaisin kaiken varalle tosi tarkkaan myös nosto-oikeudet ja mahdollisuudet käyttää yhteistä omaisuutta takauksina jne, sillä ei miehesi olisi ensimmäinen ihminen jolta lähtee yllättäen raha-asiat käsistä ja samalla pilaa myös läheistensä tilanteen. Keskustelussa varmaan tärkeintä on kertoa omasta huolesta esim terveyden osalta ja korostaa, että etsitään yhdessä ratkaisu joka mahdollistaa sekä miehen oman harrastuksen mutta myös riittävän vakaan muun taloudenpidon ja yhteiset laatujutut joita myös haluat hänen kanssaan tehdä. Ei keskustelun tarvi olla "ikävä" tai syyllistävä vaan hakea käytännöllistä ratkaisua, etenkin kun jo vuosia teillä on muuton homma toiminut hyvin.

Nimenomaan huolen kannalta tämän puheeksi otinkin. Toivoin herättelyä, jos hän huomaisi tilanteen ja mihin se on mennyt. Hän tuttuun tapaansa loukkaantui heti, mutta ei tästä mitään riitaa tullut. Toivottavasti hiljalleen itsekseen miettii asiaa, jotta siihen joskus voidaan palata. Ap

Vierailija
44/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoripyörä ja auto on miehen harrastus. Puolison harrastuksia ei sinällään pitäisi halveksua, kuka mitäkin tykkää ja nauttii. Harrastus ei itsessään ole se ongelma. 

Ongelma on ylipäätään tasapuolinen rahankäyttö. Tottakai kummankin tulee osallistua samalla tavalla yhteisiin elämisen kuluihin. Miehellä on vähän isompi palkkakin.

On silti virhe alkaa halventamaan ensimmäisenä toisen harrastusta, vaan huomio ja kritiikki pitäisi osoittaa nimemomaan yhteisten kulujen ja menojen tasapuolisempaan jakamiseen. 

Omiin harrastuksiin käytetään sitten tämän jälkeen ja tämän puitteissa niitä omia loppuja rahoja. (Oli se sitten kuinka turhaa puolison mielestä.) Toki jos halutaan matkustaa yhdessä, niin nekin kulut jaetaan.

Ap taisi vähän mokata keskustelun avauksen raha-aiheesta mollaamalla miehen harrastusta itsessään. Kyllä sellainen loukkaa ja vie helposti sivuraiteelle ja ikävänsävyiseksikin keskustelun, vaikka oikeaakin aihetta on raha-asioden tasaamisessa, ja se on se asia, mistä pitäisi keskustella. Eikö siitä voisi puhua ihan asiallisesti ja hyvässä hengessä?

Mutta miten olisi, jos laittaisitte yhteisen taloustilin, kumpikin laittaa tietyn summan kuussa sinne, ja sieltä maksellaan sitten yhteiset perusostokset, laskut ja pesukoneet?

Täysin asiallisesti hänelle puhuin. Hänellä on ollut moottoripyöriä melkein 20 vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta, kun kyseenalaistan hänen rahankäyttöään niihin. Aina olen ymmärtänyt hänen harrastuksensa ja että pyörä on hänelle tärkeä. Mutta nyt tuntuu että rahankäyttö on ns. lähtenyt käsistä, ja mennyt jotenkin pakonomaiseksi. Ja kun miettii että hän tänä vuonna kolmatta tonnia käyttää rahaa saadakseen pyörästä hienomman, ja minä maksan säästöilläni yhteisiä kuluja, niin ei mene oikein. Aiemmin hän on tällaiset huomioinut, nyt ei ja se on outoa.

Siksi asian otin puheeksi, eikä siitä mitään riitaa tullut. Hänellä on tapana ensin loukkaantua, mutta jälkeenpäin miettii asiaa itsekseen. Toivottavasti näin nytkin. Ap

Vierailija
45/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies luulee että prätkä tekee nuorekkaaksi. Ei ole typerämpää näkyä kuin keski-ikäinen äijä prätkän selässä.

Puhumattakaan lihavasta keski-ikäisestä naisesta prätkän selässä. Niitäkin näkee melko usein.

Vierailija
46/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni puutuit asiaan, joka ei sinulle kuulu. Omat yhteisestä elämisestä ylijäävät rahat saa molemmat käyttää miten haluaa, eikä siihen ole toisella nalkuttamista (jos nyt ei huumeisiin yms käytä).

Mutta lomamatkan maksuun sinun olisi pitänyt puuttua. Eli siitä puolet kuului miehesi maksettavaksi (ellei kyseessä ollut lahjamatka miehellesi).

Vierailija
47/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun rahat, sinun rahat... että tämmöisiä liittoja sitten. Avioliitto on yhtä debettiä ja kredittiä.

Onko tuo yhteiset rahat ja miehen mopoharrastus sitten niin hyvä idea? Millainen huuto tulee kun vaimo lähtee prätkäreissulle sillä yhdessä maksetulla pyörällä?

Vierailija
48/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun jotain äkillistä ilmenee, niin sanoisin että mun säästötili on jo imetty kuiviin, mitäs nyt tehdään?

Vierailija
49/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano hänelle, että hän maksaa seuraavina 3kk aikana kaikki äkilliset laskut. Hänen vuoro ärsyyntyä,kun joutuu maksamaan kaikki äkilliset laskut.

Miten paljon sellaisia äkillisiä laskuja oikeen ihmisille tulee? Huhtikuuta eletään ja tänä vuonna meidän taloudessa ei taida olla vielä ensimmäistäkään.... eikun olipas: tytär kävi terkkarissa ja apteekissa. Parin kympin käsikauppalääke ja terveyskeskusmaksu.

Vierailija
50/50 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni puutuit asiaan, joka ei sinulle kuulu. Omat yhteisestä elämisestä ylijäävät rahat saa molemmat käyttää miten haluaa, eikä siihen ole toisella nalkuttamista (jos nyt ei huumeisiin yms käytä).

Mutta lomamatkan maksuun sinun olisi pitänyt puuttua. Eli siitä puolet kuului miehesi maksettavaksi (ellei kyseessä ollut lahjamatka miehellesi).

Ja pesukoneen osto, eläinlääkärilasku, ja pakollinen autoremppa, jotka aloittaja myös joutunut maksamaan. Ja aloittaja maksaa yksin kaikki asumiskulut? En käsitä sitä aikuisilta ihmisiltä. Saa ja pitää puuttua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme