Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutuinko asiaan joka ei minulle kuulu? Miehen rahankäytöstä kyse

Vierailija
07.04.2026 |

Ollaan aviopari, oltu yhdessä kauan, lapset jo aikuisia. Omat tilit, mutta periaatteessa yhteiset rahat. Käytännössä minä maksan aivan kaikki asumiskulut. Se on ok, koska mies maksaa pääasiassa ruuat ja lisäksi kustansi remontin. Hänellä menee paljon rahaa myös työmatkakuluihin. Miehen tulot ovat noin 500€ enemmän kuin minulla.

Nyt on alkanut vaivata miehen rahankäyttö. Hänellä on moottoripyörä ja auto, joihin saa jatkuvasti hassattua rahaa, ihan vaan tuunauksiin, ostaa tai teettää niihin mielestään hienoja juttuja. Tai, sen sijaan että vaihdattaa tarpeellisen osan, niin tilaa ulkomailta jonkun hienomman version. Iloitsee että nyt on hieno, komea, tehokas, ja etenkin että tällaista ei ole muilla. Teettää asioita ihan vaan koska voi ja haluaa, ei siksi että pitäisi. Tänä vuonna mp-ajokausi ei ole vielä edes alkanut, mutta pari tonnia on jo mennyt ja lisää suunnittelee. Ja todella vähän hän pyörällään edes ajaa.

Hänellä ei ole säästössä mitään. Ei euroakaan, ja tämä on alkanut minua häiritä. Etenkin, kun minulla epäiltiin vakavaa sairautta ja pohdittiin miten tässä käy. Jos mies jäisi yksin tai jostain syystä erottaisiin, vaikkei sitä näköpiirissä olekaan, miehellä visa vinkuisi heti. Siksi ei ymmärrä säästämistäkään, koska onhan visa. 

Minä säästän, ja seurauksena onkin sitten se että kun tulee joku isompi lasku, vaikka pesukoneen osto tai eläinlääkärilasku tai pakollinen autoremppa, ne menee minun säästöistä. Tai viimeksi, lähdettiin pienelle lomareissulle niin minun säästöistä piti ottaa, kun mies voivotteli että tilinsä on melko tyhjä. Tämä tosin eka kerta ettei ollut huomioinut reissua etukäteen.

Nyt sitten avauduin miten järjettömäksi näen hänen rahankäyttönsä. Kaikki raha mitä on, hänen on "pakko" käyttää, eikä tosiaan säästössä mitään. Mies loukkaantui, että eipä tiennyt että olemme "vararikossa" hänen takiaan. No, emme ole, mutta minun mielestä pitäisi nyt vähän järkeä ottaa käteen. En tiedä miettiikö asioita nyt tuon keskustelun jälkeen, mutta puutuinko nyt muka turhaan tähän??

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä lienee oikeus vaikka polttaa rahansa nuotiossa niin kauan kuin hoitaa yhteiset menot.

Miehet usein pitävät tekniikan kehittämisestä ja räpläämisestä vaikka eivät juuri käyttäisi räpläämisen kohdetta. Siinä ei ole mitään vikaa.

Mutta siinä on vikaa, jos joku maksattaa perheen yhteisiä kuluja toisella.  Ennen aikaan oli kunnia-asia, että mies piti huolta perheestään.  Tai ainakin yritti pitää.

Vierailija
22/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo aika turhaketta tuunausta noihin moottoripyöriin, ilmeisesti hän olettaa että rahaa teillä on.

Hän ajattelee että rahaa on, koska tili ei mene miinukselle ennen seuraavaa tilipäivää. Joskus hänellä toki visalla maksuja, mutta ei näitä laske miinukseksi, koska maksaa ne seuraavasta tilistä. Mutta viime aikoina tilinsä on hyvinkin nollille mennyt tilipäivään mennessä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se nyt sinullekin kuuluu jos miehellä ei muka ole varaa mihinkään yhteisen talouden isompiin hankintoihin ja sinä ne joudut aina rahoittamaan. Seuraavat isot menot on sitten miehen vuoro maksaa. Maksakoon sitten sillä visallaan jos ei osaa yhtään säästää. 

Hän ei tosiaan osaa yhtään säästää. Jos tilille jää satasia ennen kuin seuraava tili tulee, se on hänelle vain rahaa jonka voi tuhlata sitten kun tuhlattavaa tulee mieleen. Mitään säästötiliä tms hänellä ei ole koskaan ollut. Ap

Vierailija
24/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin yksin reissuun enkä maksaisi mitään toisen kuluja. Sama jos pyykkikone menee rikki niin maksu puoliksi. Aivan sama vaikka maksaa sen oman osuutensa Visalta, ei ole sun asia. Ei hitto teillä on aikuiset lapset ja tuollaisen lapsen kanssa oot ne tehnyt.. 

Vierailija
25/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollainen on taloudellista hyväksikäyttöä.

Itse ajauduin ex-liitossani maksumieheksi. Eräs päivä vain tajusin, että maksan kaiken taloa, autoa, vakuutuksia, ruokaa ja lasten tarpeita myöten. Mies osteli harrastus juttujaan. Ruokakaupassakin kävin minä ja jos ex joskus oli mukana niin hän meni suoraan pakkaamaan ja minä jäin maksamaan. 

Liitto oli tuossa vaiheessa muutenkin huono. Ei meillä mitään keskusteluyhteyttä ollut eikä ex arvostanut minua tippakaan. Ero oli minulle taloudellinen voitto. 

No minulle on nyt alkanut tulla sellainen olo, ettei mene nyt ihan järkevästi tämä. Huomioiden silti senkin että kun aiemmin minä olen sairastellut, mies on huolehtinut laskuista. Silloin minullakaan ei säästöön mitään jäänyt, kun pakon edessä elettiin kädestä suuhun.

Nyt vain on alkanut tuntua melkein pakonomaiselta tuo miehen ostelu. Olen ollut hiljaa, mutta nyt kun hänelle on tulossa parin tonnin lasku mp-jutuista ja oli jo tilaamassa seuraavaa osaa, meni minulla jo kuppi nurin. Ei mitään järkeä, että mies käyttää rahaa tuollaiseen ja minun tuloilla ja säästöillä maksetaan pakolliset menot.

Muuten suhteemme on kyllä hyvä. Tämä on nyt noussut jotenkin ihan oudosti esille. Ja todellakin alkanut tuntua pakkomielteisenä. Ap

Vierailija
26/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kohtaa jos tili on tyhjä, niin silloin ei lähdetä reissuihin. Pitää säästää ensin.

Periaatteessa näin, mutta itse halusin sen reissusuunnitelman pitää. Keskusteltiin kyllä pitääkö perua, mutta emme halunneet. Ap

Vierailija
27/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhteiset rahat,niin miksei laskuja makseta puoliksi? Mies saa verottajalta haettua työmatka kuluja. Meillä ainakin asumiskulut menee puoliksi, harrastukset kumpikin maksaa omistaan. Jos puolisollesi se mopoilu on harrastus,miksei maksa itse? Tottakai jos saa toisen maksamaan, niin mikäs siinä ostella osia vaikkei itsellä ole varaa. Mä ainakin laittaisin rahahanat kiinni ja sanoisin, että ei mulla ole rahaa pesukoneeseen jos se hajoaa. Tai mitäs tilasit mopon osia,en maksa. Ei ole rahaa. Käytän rahat omiin lääkäri laskuihin. 

No en minä niitä mp-laskuja maksa. Hän maksaa ne, sekä pääasiallisesti meidän ruokakulut ja työmatkakulunsa. Siihen menee hänen tilinsä. 

Ja jos hänellä on rahaa, tarjoutuu kyllä maksamaan vaikka ne minun lääkärilaskuni. Sinällään ei ongelmaa. Ongelma on tullut nyt tässä alkuvuoden aikana, nyt on alkanut nyppiä kun hänellä menee tälle vuodelle jo kolmatta tonnia mp-tuunauksiin, ja minulla säästöt äkillisiin laskuihin.

Nyt olen alkanut huomata, että tuo hänen rahankäyttönsä on mennyt ihan järjettömäksi. Pahenee vaan. Ap

Vierailija
28/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos miehesi sairastuu vakavasti, kuka hänet sitten elättää? Niinpä. 

Mies pitäisi nyt ehdottomasti saada keräämään puskuria. Ja mitenkäs sitten aikanaan eläkkeellä tuommoisen kanssa pärjää.

Vierailija
29/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin yksin reissuun enkä maksaisi mitään toisen kuluja. Sama jos pyykkikone menee rikki niin maksu puoliksi. Aivan sama vaikka maksaa sen oman osuutensa Visalta, ei ole sun asia. Ei hitto teillä on aikuiset lapset ja tuollaisen lapsen kanssa oot ne tehnyt.. 

Kuten sanottu, tämä ei ole aina ollut tällaista. Todellakaan. Viime vuosina alkanut ja jotenkin vielä pysynyt järjen rajoissa, mutta nyt näköjään koko ajan pahenee. Tämä talvi ollut täysin järjetöntä ja siksi tähän nyt havahduinkin. Ap

Vierailija
30/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota käyttöön kirjanpito ja merkkaa siihen euron tarkkuudella, mitä kumpikin teistä on maksanut yhteisistä menoista. Kuun lopussa vähemmän maksanut maksaa toiselle velkansa. Jos sinulla on säästöjä, tee avioehto eron varalle.

Vierailija
31/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheesta sanoit. Mitä isommat vastuut (talo jne) sen enemmän yhteistä pakostakin. Mielestäni on hyvä ehdotus tuo yhteinen tili pakollisille menoille. Meillä on toiminut puolison kanssa jo pitkään. Ehdottaisin myös yhteistä säästötiliä, eli sovitaan millä summalla kerätään puskurirahaa matkoihin, sairauden jne varalle. Tällöin yhteinen rahankäyttö on läpinäkyvää ja toisaalta on selvää mikä summa on kummankin täysin itse käytettävää rahaa ja toinen ei sitä kommentoi. Ja varmistaisin kaiken varalle tosi tarkkaan myös nosto-oikeudet ja mahdollisuudet käyttää yhteistä omaisuutta takauksina jne, sillä ei miehesi olisi ensimmäinen ihminen jolta lähtee yllättäen raha-asiat käsistä ja samalla pilaa myös läheistensä tilanteen. Keskustelussa varmaan tärkeintä on kertoa omasta huolesta esim terveyden osalta ja korostaa, että etsitään yhdessä ratkaisu joka mahdollistaa sekä miehen oman harrastuksen mutta myös riittävän vakaan muun taloudenpidon ja yhteiset laatujutut joita myös haluat hänen kanssaan tehdä. Ei keskustelun tarvi olla "ikävä" tai syyllistävä vaan hakea käytännöllistä ratkaisua, etenkin kun jo vuosia teillä on muuton homma toiminut hyvin.

Vierailija
32/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun rahat, sinun rahat... että tämmöisiä liittoja sitten. Avioliitto on yhtä debettiä ja kredittiä.

Lompakkomoiset v t t uun. Näitä on muuten miehissä huomattavasti enemmän, kuin  naisissa,ja juurikin näin: nainen maksaa kaikki käyttömenot, ja lapset ja mies omat  vempeleensä, jotka on muutettavissa rahoiksi. 

Vierailija
33/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyörä ja auto on miehen harrastus. Puolison harrastuksia ei sinällään pitäisi halveksua, kuka mitäkin tykkää ja nauttii. Harrastus ei itsessään ole se ongelma. 

Ongelma on ylipäätään tasapuolinen rahankäyttö. Tottakai kummankin tulee osallistua samalla tavalla yhteisiin elämisen kuluihin. Miehellä on vähän isompi palkkakin.

On silti virhe alkaa halventamaan ensimmäisenä toisen harrastusta, vaan huomio ja kritiikki pitäisi osoittaa nimemomaan yhteisten kulujen ja menojen tasapuolisempaan jakamiseen. 

Omiin harrastuksiin käytetään sitten tämän jälkeen ja tämän puitteissa niitä omia loppuja rahoja. (Oli se sitten kuinka turhaa puolison mielestä.) Toki jos halutaan matkustaa yhdessä, niin nekin kulut jaetaan.

Ap taisi vähän mokata keskustelun avauksen raha-aiheesta mollaamalla miehen harrastusta itsessään. Kyllä sellainen loukkaa ja vie helposti sivuraiteelle ja ikävänsävyiseksikin keskustelun, vaikka oikeaakin aihetta on raha-asioden tasaamisessa, ja se on se asia, mistä pitäisi keskustella. Eikö siitä voisi puhua ihan asiallisesti ja hyvässä hengessä?

Mutta miten olisi, jos laittaisitte yhteisen taloustilin, kumpikin laittaa tietyn summan kuussa sinne, ja sieltä maksellaan sitten yhteiset perusostokset, laskut ja pesukoneet?

Vierailija
34/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän se vähän merkitsee mitä maksetaan, vaikka menisi sama summa kummaltakin.

Tiskin  on hyvä  diili, sun yhteiset kulut on sun nimissä oleva auto ja sun nimissä oleva sijoitusasunto ja mun yhteiset kulut on vuokra ja suurempi summa  ruuista. Fair deal! 
Hei kyllä matikkaa osataan. Aina ei vaan jaksa selvitellä, eikä aina edes voi. 

Vierailija
35/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän se vähän merkitsee mitä maksetaan, vaikka menisi sama summa kummaltakin.

Tiskin  on hyvä  diili, sun yhteiset kulut on sun nimissä oleva auto ja sun nimissä oleva sijoitusasunto ja mun yhteiset kulut on vuokra ja suurempi summa  ruuista. Fair deal! 
Hei kyllä matikkaa osataan. Aina ei vaan jaksa selvitellä, eikä aina edes voi. 

Mut siis sitten lieventävät seikat: Auto on koko perheelle, joo ja sijoitusasunto lapsille kuulemma.

No mutta tietenkin se kenen nimissä ne on vaikuttaa taas siihen, että  jos käydään kehumaan  kuka ollut taas niin järkevä, että pystyy maksamaan jotain järkevää ja pysyvää. 
Aito ei ihan sellainen ole, mutta asuntohan on. 

Säästämisestä: Ei kai kukaan niin tyhmä ole, että kehuu omaa säästämistä taitona, vaikka hänen pakolliset kulunsa  ovat pienet verrattuna tuloihin ja pienet sen takia, että joku toinen auttaa niissä? 
Ja sitten naureskellaan sille, jolla pienemmät tulot ja suuremmat asumiskulut, että johan on, kun ei voi säästää. Kauhistellaan jotain pikkutuhlailuja. että siitä se on kiinni. 

Vierailija
36/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa yhdessä prätkästä ja autosta. Ajelkaa niillä! Kesäkin tulossa.

Mitä helkkaria tuollainen, että sun ja mun rahoja lasketaan ja kytätään, vaikka puutetta ei ole?

Vierailija
37/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ne omat säästörahat johonkin piiloon äläkä kerro, että sulla on säästöjä ylipäänsä.

Vierailija
38/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen muuttunut käytös ja lisääntynyt pakonomainen tuhlaaminen voi viitata myös mielenterveysongelmiin. Vähän sama kuin monet nuoret naiset jotka shoppailevat ahdistukseen ja masennukseen ja  velkaantuvat pahasti pikavippeihin sun muihin. Näistä on usein ollut juttua mediassakin

Myös kaksisuuntaiseen mielihäiriöön  (bipolaari ) voi hypomania vaiheessa liittyä tuollainen älytön tuhlausvimma. Ap ei maininnut miehen ikää, mutta koska aikuisia lapsiakin on, ikää taitaa olla 40++,tuolloin harvinaisissa tapauksissa voi olla alkavaa nuoren iän frontaalidementiaa, mikä valitettavasti etenee yleensä aika nopeasti. Joissain aivotuumori tapauksissa saattaa esiintyä myös luonteen muuttumista .

Jos tuo pahenee, lääkäriin mars ja aivokuvauksiin, sieltäkin saattaa syy löytyä.

Vierailija
39/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä lienee oikeus vaikka polttaa rahansa nuotiossa niin kauan kuin hoitaa yhteiset menot.

Miehet usein pitävät tekniikan kehittämisestä ja räpläämisestä vaikka eivät juuri käyttäisi räpläämisen kohdetta. Siinä ei ole mitään vikaa.

Mutta siinä on vikaa, jos joku maksattaa perheen yhteisiä kuluja toisella.  Ennen aikaan oli kunnia-asia, että mies piti huolta perheestään.  Tai ainakin yritti pitää.

Se oli sitä aikaa kun vain mies ansaitsi rahaa ja nainen hoiti kotia, Nykyään vastataan tuloista tasa-arvoisesti.

Vierailija
40/42 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhteiset rahat,niin miksei laskuja makseta puoliksi? Mies saa verottajalta haettua työmatka kuluja. Meillä ainakin asumiskulut menee puoliksi, harrastukset kumpikin maksaa omistaan. Jos puolisollesi se mopoilu on harrastus,miksei maksa itse? Tottakai jos saa toisen maksamaan, niin mikäs siinä ostella osia vaikkei itsellä ole varaa. Mä ainakin laittaisin rahahanat kiinni ja sanoisin, että ei mulla ole rahaa pesukoneeseen jos se hajoaa. Tai mitäs tilasit mopon osia,en maksa. Ei ole rahaa. Käytän rahat omiin lääkäri laskuihin. 

No en minä niitä mp-laskuja maksa. Hän maksaa ne, sekä pääasiallisesti meidän ruokakulut ja työmatkakulunsa. Siihen menee hänen tilinsä. 

Ja jos hänellä on rahaa, tarjoutuu kyllä maksamaan vaikka ne minun lääkärilaskuni. Sinällään ei ongelmaa. Ongelma on tullut nyt tässä alkuvuoden aikana, nyt on alkanut nyppiä kun hänellä menee tälle vuodelle jo kolmatta tonnia mp-tuunauksiin, ja minulla säästöt äkillisiin laskuihin.

Nyt olen alkanut huomata, että tuo hänen rahankäyttönsä on mennyt ihan järjettömäksi. Pahenee vaan. Ap

Syötte paljon tai hän maksaa aivan julmetusti työmatkoista,jos hän tienaa 500e enemmän kuin sinä ja hänen kaikki rahat menee vain noihin kahteen asiaan. Kai hän saa verottajalta haettua noita työmatka kuluja? Tai sitten hänellä on säästöä,muttei sinulle niistä mainitse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän