Vhh-ruokavaliota noudattaville kysymys
Olen viimeiset 5-6 vuotta yrittänyt laihduttaa 5-6 kiloa. Onnistumatta. Olen koko elämäni laihduttanut aina pari kiloa pois, kun ne ovat tulleet, se on ollut helppoa kuin heinänteko. Mutta vaihdevuosissa vanhat keinot eivät toimineetkaan.
Sitten törmäsin veriarvojen yhteydessä insuliiniresistenssi-käsitteeseen ja ajattelin, että vielä yksi yritys. Eli vhh. Nyt vihdoin viimein olen saanut 2 kg pois viidessä viikossa.
Syön täysin normaalisti kuin ennenkin muuten, mutta en syö jauhoja, sokereita, pastaa, riisiä tai perunaa. Syön saman määrän kuin ennen, en siis kontrolloi syömistä itsessään.
Kastikkeet syön keitetyn parsakaalin kanssa. Teen pastaa pavusta tehdystä spageteista. Teen pizzaa kukkakaalimurupohjalla. Syön juustoja ja juon punaviiniä ilman keksejä. Syön porkkanaa välipalaksi ja valkoisia papuja, vaikka molemmissa hiilareita. Olen tyytyväinen, jos hiilarit pysyvät alle 70, ketoosiin en edes yritä.
Tietäisikö joku, onko tämä vain näin alkuvaiheen tilapäinen ilmiö? Eli tottuuko elimistö vhh:hen ja alkaa taas pihistelemään kulutustaan? Eli jos haluan painon jatkavan laskuun, tuleeko minulle eteen tilanne, että myös kaloreita pitää alkaa rajoittaa?
Olen 57 v, bmi 26, liikkuminen arkiliikuntaa. Kaloreita syön päivässä 1500-1800 - olen syönyt tämän määrän jo vuosia, ainakin viimeiset 5-6- vuotta, kun aloitin kaloreiden laskemisen. Olen pätkäpaastonnut 80-luvulta lähtien.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(
Ns. ketoflunssa voi kestää alkuun muutamia päiviä ja sen jälkeen paranee. Muista myös syödä riittävästi rasvaa sillä hiilarit korvataan ketoillessa rasvalla sekä juoda paljon nestettä.
Mulla taas on mt-oireita, myös paniikki-ja ahdistus, vaikka muille jakaa. Unettomuus pahenee, kroppa eikä pää totu ja se vähän kiukuttaa itseäkin. Dissosiaatio pahenee unettomuuden myötä. Tykkään urheilla ja liikkua, joskus oon vetänyt itseni ketoosiin (vanha syömishäiriö alkaa oireilemaan niin myös ihan vahingossa) ja ylikunto iskee hyvin nopeasti. No vaalea vehnä aiheuttaa muutenkin turvotusta ja muita oireita, se on muutenkin poissa.
Oon nyt lähempänä 40 vuotta vasta kahden vuoden sisällä opettelemalla opetellut syömään joka päivä. On ihme, että uskallan silloin tällöin esim syödä hedelmän tai perunaa.
Itse ylipainoa ei ole, mutta haluaisin takas parempaan kuntoon. Viime vuonna pari loukkaantumista lopetti liikunnan melkein täysin, voimatasot ehkä 1/4 normaalista.
Kauhean vaikeaa tasapainoilla ruokavalion ja liikunnan kanssa kun samalla edelleen toipuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.
Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.
No noudata sinä ilveksen tai suden ruokavaliota. Minä olen ihminen, kulutan vähän, en tarvitse yhtä raskaita ruokia kuin kovaa fyysistä työtä tekevät
Ihan vaan tiedoksi, että mm. aivot tarvitsevat pääasiassa glukoosia, joka on hiilihydraatti.
Ehkä moni villitys selittyy sillä, ettei ole vissiin ihan tarpeeksi saatu sitä, kun ei tunnu oikein hoksottimet pelaavan.
Mene alapeukuttaja jonnekin oppikurssille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että mm. aivot tarvitsevat pääasiassa glukoosia, joka on hiilihydraatti.
Ehkä moni villitys selittyy sillä, ettei ole vissiin ihan tarpeeksi saatu sitä, kun ei tunnu oikein hoksottimet pelaavan.
Ketonit ovat aivojen preferoitu polttoaine. Ihmiselimistö tekee itse kaiken tarvitsemansa glukoosin eli sitä ei ravinnosta tarvita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.
Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.
No noudata sinä ilveksen tai suden ruokavaliota. Minä olen ihminen, kulutan vähän, en tarvitse yhtä raskaita ruokia kuin kovaa fyysistä työtä tekevät
Ravinnon ravintorikkaus se ratkaisee. Ravintorikasta ravintoa ei tarvitse ahtaa kitusiinsa pitkin päivää vaan elimistön tarvitsemat ravintoaineet saa kasaan parilla aterialla. Siihen parasta on eläinperäinen ravinto sillä kasviperäisestä ruoasta ihminen ei kaikkea tarvitsemaansa saa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(
Älä ketoile. Vähennä hiilarit sellaiselle tasolle, mikä sulle sopii. Mulle ei sovi ketoosi, viidessätoista vuodessa on tullut todettua tämä jo moneen kertaan. Se oma taso löytyy vain kokeilemalla. Mulle ketoosista tulee ihan kamala olo, en nuku, käyn hypomaniakierroksilla, sydän muljahtelee, on tuskainen ja ahdistunut olo. Mulla ketoosin raja häilyy jossain 30 ja 50g hh alueella riippuen muista syömisistä. Sulla se taso voi olla vielä korkeammalla. Kokeile aloittaa vaikka 100g hh per päivä ja laske siitä tuntemusten mukaan alemmas. Tää ei ole pikamatka vaan pidempi elämänmittainen prosessi. Samalla kun hiilarit vähenee se energia pitää korvata toisella energiaravintoaineella, eli rasvalla tai muuten menee kituiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kroppa valmistaa glukoneogeneesissä kaiken aivojen tarvitseman glukoosin vaikkei sitä söisi grammaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ketoile. Vähennä hiilarit sellaiselle tasolle, mikä sulle sopii. Mulle ei sovi ketoosi, viidessätoista vuodessa on tullut todettua tämä jo moneen kertaan. Se oma taso löytyy vain kokeilemalla. Mulle ketoosista tulee ihan kamala olo, en nuku, käyn hypomaniakierroksilla, sydän muljahtelee, on tuskainen ja ahdistunut olo. Mulla ketoosin raja häilyy jossain 30 ja 50g hh alueella riippuen muista syömisistä. Sulla se taso voi olla vielä korkeammalla. Kokeile aloittaa vaikka 100g hh per päivä ja laske siitä tuntemusten mukaan alemmas. Tää ei ole pikamatka vaan pidempi elämänmittainen prosessi. Samalla kun hiilarit vähenee se energia pitää korvata toisella energiaravintoaineella, eli rasvalla tai muuten menee kituiluksi.
Tää on hyvä neuvo, kiitos! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle ruoka on muutakin kuin pelkkää ravintoa. Haluan vaihtelua, makuja ja uusia kokemuksia. Ehkä sinulle kelpaisi harmaa mössö, mikä on ravintoaineiltaan täydellinen, mutta minulle ei tuo riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle ruoka on muutakin kuin pelkkää ravintoa. Haluan vaihtelua, makuja ja uusia kokemuksia. Ehkä sinulle kelpaisi harmaa mössö, mikä on ravintoaineiltaan täydellinen, mutta minulle ei tuo riitä.
Ei sitä vaihtelua tarvita joka päivä vaan terveys menee edelle. Juhlapäivät ja herkuttelut sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä neuvo, kiitos! <3
Asteittainen muutos toki parempi ettei maha mene ruikulle. Mutta kroppa vaatii tottumista kun polttoaine vaihtuu hiilihydraateista rasvaan eli ei kannata lopettaa jos tuntuu alkuun epämukavalta. Täydellinen adaptaatio voi ottaa sen puolikin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravinnon ravintorikkaus se ratkaisee. Ravintorikasta ravintoa ei tarvitse ahtaa kitusiinsa pitkin päivää vaan elimistön tarvitsemat ravintoaineet saa kasaan parilla aterialla. Siihen parasta on eläinperäinen ravinto sillä kasviperäisestä ruoasta ihminen ei kaikkea tarvitsemaansa saa.
Olen se joka kirjoitti monipuolisesta ruuasta, en kasvisruuasta. Johtuuko tuo ketoilijoiden vouhottaminen juuri hh-puutteesta vai mikä syömisongelma on kun ruuasta tehdään noin suuri ongelma ja yritetään sitä pakottaa kaikille.
Itselläni ei ole kokemusta omakohtaisesti.
Kollegani 50+v nainen onnistui laihduttamaan ketodieetillä, mutta vain kerran. Hänellä siis kävi niin, että aloitti, laihtui onnistuneesti useita kiloja ja ihan päälle päin näki muutoksen, ja vatsakin kuulemma toimi paremmin. Kuitenkin hän piti jostain syystä taukoa dieetistä. Kun yritti aloittaa pari viikkoa myöhemmin uudelleen, ei kuulemma enää lähtenyt laihtumaan millään samalla tavalla ja luovutti sen jutun suhteen ja taisi saada sen jo pudonneen painonkin takaisin palatessaan entisiin elintapoihin. Kollegani on niitä, jotka kertovat kahvihuoneessa kaikki terveystietonsa suolen toiminnasta lähtien, joten pääsin oikein aitiopaikalle seuraamaan tätä. Hän ei käytä alkoholia, mutta napostelee ainakin työpäivän aikana paljon kaikkia sokerisia keksejä ym. kahvihuoneen kaapista ja kahvipulla maistuu, niin ehkä hänen kohdallaan kyse saattoi olla jopa vain siitä, että vhh teki kalorivajeen ja kroppa sitten tottui siihen eikä laihtunut enää, mutta alkoi kyllä lihoa heti kun palattiin vanhoihin ylläpitokaloreihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme "statiinien tyrkytys" kun ilmeisen paljon, ainakin vauvalla on kovan rasvan syöjiä ja mainostajia.
No mä vedän päivässä 125-200g pääasiassa kotimaista maaeläinrasvaa eikä ole statiineja tyrkytetty. Noin 60-70g proteiinia kotimaisista märehtijöistä, munista ja maitotuotteista. Hiilet 30-50g kotimaisista hedelmistä/kasviksista/marjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroppa valmistaa glukoneogeneesissä kaiken aivojen tarvitseman glukoosin vaikkei sitä söisi grammaakaan.
Eläinkunnan tuotteista saa hyvin vähän vapaata glukoosia, sillä eläinten hiilihydraatit varastoituvat pääosin glykogeenina (lihas- ja maksakudos), joka pilkkoutuu glukoosiksi vasta kuoleman jälkeen tai ruoansulatuksessa. Maitotuotteissa on laktoosia (maitosokeria), joka pilkkoutuu glukoosiksi ja galaktoosiksi. Glukoosin pääasialliset lähteet ovat kasvikunnan tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se joka kirjoitti monipuolisesta ruuasta, en kasvisruuasta. Johtuuko tuo ketoilijoiden vouhottaminen juuri hh-puutteesta vai mikä syömisongelma on kun ruuasta tehdään noin suuri ongelma ja yritetään sitä pakottaa kaikille.
Taitaa olla ongelma ennemmin sinulle, että kaiken ihmisen tarvitseman saa lihasta ja eläinrasvasta. Yksinkertaista ja sen enempää ei tarvitse ravinnosta vouhottaa. Kaikki monipuolisuus ja värien syöminen jne. on vain turhaa höpötystä ravitsemuksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kuluu laskiessa hh ja ketoarvoja. Niinkin voi elämänsä kuluttaa mutta onko sekään ihan tervettä? Itse syön kaikkea, kaalikin maistuu ( ketoilijoiden kasvis) mutta elämä on liian hieno retki että rupeisin possulla, kaalilla ja kananmunilla elämään. Ja kaikki ylitse suolattuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinkunnan tuotteista saa hyvin vähän vapaata glukoosia, sillä eläinten hiilihydraatit varastoituvat pääosin glykogeenina (lihas- ja maksakudos), joka pilkkoutuu glukoosiksi vasta kuoleman jälkeen tai ruoansulatuksessa. Maitotuotteissa on laktoosia (maitosokeria), joka pilkkoutuu glukoosiksi ja galaktoosiksi. Glukoosin pääasialliset lähteet ovat kasvikunnan tuotteet.
Siksi helpointa onkin syödä eläinperäisesti ja vältellä maitotuotteita mikäli ne aiheuttavat jumia painonlaskuun.
Ei täyteen, vaan kylläiseksi. Vatsaa on turha täyttää tarpeettomasti.