Vhh-ruokavaliota noudattaville kysymys
Olen viimeiset 5-6 vuotta yrittänyt laihduttaa 5-6 kiloa. Onnistumatta. Olen koko elämäni laihduttanut aina pari kiloa pois, kun ne ovat tulleet, se on ollut helppoa kuin heinänteko. Mutta vaihdevuosissa vanhat keinot eivät toimineetkaan.
Sitten törmäsin veriarvojen yhteydessä insuliiniresistenssi-käsitteeseen ja ajattelin, että vielä yksi yritys. Eli vhh. Nyt vihdoin viimein olen saanut 2 kg pois viidessä viikossa.
Syön täysin normaalisti kuin ennenkin muuten, mutta en syö jauhoja, sokereita, pastaa, riisiä tai perunaa. Syön saman määrän kuin ennen, en siis kontrolloi syömistä itsessään.
Kastikkeet syön keitetyn parsakaalin kanssa. Teen pastaa pavusta tehdystä spageteista. Teen pizzaa kukkakaalimurupohjalla. Syön juustoja ja juon punaviiniä ilman keksejä. Syön porkkanaa välipalaksi ja valkoisia papuja, vaikka molemmissa hiilareita. Olen tyytyväinen, jos hiilarit pysyvät alle 70, ketoosiin en edes yritä.
Tietäisikö joku, onko tämä vain näin alkuvaiheen tilapäinen ilmiö? Eli tottuuko elimistö vhh:hen ja alkaa taas pihistelemään kulutustaan? Eli jos haluan painon jatkavan laskuun, tuleeko minulle eteen tilanne, että myös kaloreita pitää alkaa rajoittaa?
Olen 57 v, bmi 26, liikkuminen arkiliikuntaa. Kaloreita syön päivässä 1500-1800 - olen syönyt tämän määrän jo vuosia, ainakin viimeiset 5-6- vuotta, kun aloitin kaloreiden laskemisen. Olen pätkäpaastonnut 80-luvulta lähtien.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(
Älä ketoile. Vähennä hiilarit sellaiselle tasolle, mikä sulle sopii. Mulle ei sovi ketoosi, viidessätoista vuodessa on tullut todettua tämä jo moneen kertaan. Se oma taso löytyy vain kokeilemalla. Mulle ketoosista tulee ihan kamala olo, en nuku, käyn hypomaniakierroksilla, sydän muljahtelee, on tuskainen ja ahdistunut olo. Mulla ketoosin raja häilyy jossain 30 ja 50g hh alueella riippuen muista syömisistä. Sulla se taso voi olla vielä korkeammalla. Kokeile aloittaa vaikka 100g hh per päivä ja laske siitä tuntemusten mukaan alemmas. Tää ei ole pikamatka vaan pidempi elämänmittainen prosessi. Samalla kun hiilarit vähenee se energia pitää korvata toisella energiaravintoaineella, eli rasvalla tai muuten menee kituiluksi.
Elämä kuluu laskiessa hh ja ketoarvoja. Niinkin voi elämänsä kuluttaa mutta onko sekään ihan tervettä? Itse syön kaikkea, kaalikin maistuu ( ketoilijoiden kasvis) mutta elämä on liian hieno retki että rupeisin possulla, kaalilla ja kananmunilla elämään. Ja kaikki ylitse suolattuina.
Ei tarvitse laskeskella mitään ja suolaa laitetaan maun mukaan.
Kiitos vastauksista - tosin vieläkään en tiedä joudunko varautumaan siihen, että joudun syömään vähemmän.
Laihdutan, jotta saisin vyötärönympäryksen alle 90 sentin. Jotta mahtuisin vanhoihin vaatteisiin. Haluan vyötäröni takaisin. Vielä 2-5 kiloa haluan pois.
Olen juuri lähdössä työmatkalle ja pelkään, mitä siellä tulee tapahtumaan. En tykkää pelkillä salaateillakaan elää. Päiväraha loppuu nopeasti pihveistä. Nouseeko paino takaisin, jos en rajoita syömistä?
Ei minullekan sovi ketoilu, vaan laskin hiilareita pikkuhiljaa. Siitä ei tule mitään, että huono olo tulee. Nyt viiden viikon päästä ei tule huonoa oloa, vaikka hiilarit olisi tosi matalalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.
Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.
No noudata sinä ilveksen tai suden ruokavaliota. Minä olen ihminen, kulutan vähän, en tarvitse yhtä raskaita ruokia kuin kovaa fyysistä työtä tekevät
Ravinnon ravintorikkaus se ratkaisee. Ravintorikasta ravintoa ei tarvitse ahtaa kitusiinsa pitkin päivää vaan elimistön tarvitsemat ravintoaineet saa kasaan parilla aterialla. Siihen parasta on eläinperäinen ravinto sillä kasviperäisestä ruoasta ihminen ei kaikkea tarvitsemaansa saa.
Olen se joka kirjoitti monipuolisesta ruuasta, en kasvisruuasta. Johtuuko tuo ketoilijoiden vouhottaminen juuri hh-puutteesta vai mikä syömisongelma on kun ruuasta tehdään noin suuri ongelma ja yritetään sitä pakottaa kaikille.
Taitaa olla ongelma ennemmin sinulle, että kaiken ihmisen tarvitseman saa lihasta ja eläinrasvasta. Yksinkertaista ja sen enempää ei tarvitse ravinnosta vouhottaa. Kaikki monipuolisuus ja värien syöminen jne. on vain turhaa höpötystä ravitsemuksen kannalta.
Kovasti paljon täällä vauvalla on ketoa kaikille pakottavia. Saati jotkut ketoneuvojat, muistuttaa uskonnon omaista hurmosta heidän sivunsa, kannattajilta kiihkeää ylistystä.
Ai se on pakottamista jos vastataan kiinnostuneen kysymyksiin :D
Joku saa nautinnon kun syö käristettyä lihaa hörppien kermaa päälle, särpimenä suolakurkkuja ja hapankaalia.
Joku muu haluaa ruualta makua ja sitä väriäkin, perheen/ystävien kanssa mukavaa ruokahetkeä jokaisen makuaistille
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta omakohtaisesti.
Kollegani 50+v nainen onnistui laihduttamaan ketodieetillä, mutta vain kerran. Hänellä siis kävi niin, että aloitti, laihtui onnistuneesti useita kiloja ja ihan päälle päin näki muutoksen, ja vatsakin kuulemma toimi paremmin. Kuitenkin hän piti jostain syystä taukoa dieetistä. Kun yritti aloittaa pari viikkoa myöhemmin uudelleen, ei kuulemma enää lähtenyt laihtumaan millään samalla tavalla ja luovutti sen jutun suhteen ja taisi saada sen jo pudonneen painonkin takaisin palatessaan entisiin elintapoihin. Kollegani on niitä, jotka kertovat kahvihuoneessa kaikki terveystietonsa suolen toiminnasta lähtien, joten pääsin oikein aitiopaikalle seuraamaan tätä. Hän ei käytä alkoholia, mutta napostelee ainakin työpäivän aikana paljon kaikkia sokerisia keksejä ym. kahvihuoneen kaapista ja kahvipulla maistuu, niin ehkä hänen kohdallaan kyse saattoi olla jopa vain siitä, että vhh teki kalorivajeen ja kroppa sitten tottui siihen eikä laihtunut enää, mutta alkoi kyllä lihoa heti kun palattiin vanhoihin ylläpitokaloreihin.
Kaverin puolesta mitä vaan, mutta lopeta se kollegan kyylääminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että mm. aivot tarvitsevat pääasiassa glukoosia, joka on hiilihydraatti.
Ehkä moni villitys selittyy sillä, ettei ole vissiin ihan tarpeeksi saatu sitä, kun ei tunnu oikein hoksottimet pelaavan.
Aivot tarvitsevat glukoosia, mutta ei niin paljon kuin sitä nykyään ruoasta saa. Liiallinen nopeiden hh saanti aiheuttaa insuliiniresistenssin. Se taas johtaa kakkostyypin diabetekseen. Virallisen ravitsemussuosituksen kehottama hh määrä riittää jo aiheuttamaan insuliiniresistenssin. Ja kun diabeetikoillekin ehdotetaan samaa virallisterveellistä, niin kysyn vaan, että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(
Älä ketoile. Vähennä hiilarit sellaiselle tasolle, mikä sulle sopii. Mulle ei sovi ketoosi, viidessätoista vuodessa on tullut todettua tämä jo moneen kertaan. Se oma taso löytyy vain kokeilemalla. Mulle ketoosista tulee ihan kamala olo, en nuku, käyn hypomaniakierroksilla, sydän muljahtelee, on tuskainen ja ahdistunut olo. Mulla ketoosin raja häilyy jossain 30 ja 50g hh alueella riippuen muista syömisistä. Sulla se taso voi olla vielä korkeammalla. Kokeile aloittaa vaikka 100g hh per päivä ja laske siitä tuntemusten mukaan alemmas. Tää ei ole pikamatka vaan pidempi elämänmittainen prosessi. Samalla kun hiilarit vähenee se energia pitää korvata toisella energiaravintoaineella, eli rasvalla tai muuten menee kituiluksi.
Elämä kuluu laskiessa hh ja ketoarvoja. Niinkin voi elämänsä kuluttaa mutta onko sekään ihan tervettä? Itse syön kaikkea, kaalikin maistuu ( ketoilijoiden kasvis) mutta elämä on liian hieno retki että rupeisin possulla, kaalilla ja kananmunilla elämään. Ja kaikki ylitse suolattuina.
En minä laske mitään, koska en pyri ketoosiin. Minulle riittää ohjenuoraksi, etten syö jauhoja, riisiä, perunaa, sokeria.
Esim. Teen edelleen uunijuureksiä, mutta jätän vain perunan pois. Tiedän, että punajuuressa on myös hiilaria, mutta syön silti.
Syön tietoisesti joka päivä 70 % suklaata 1-2 palaa, jotta ei tule himoja.
Enkä syö possua muulloin kuin jouluna.
Kaalilaatikon teen kerran kuukaudessa - aivan kuten ennenkin - mutta nykyään jätän siitä riisin pois.
Kananmunia syön ehkä hieman enemmän, se on hyvä kiireruoka. Olen korvannut kaurapuuron kananmunilla.
Suolaa kuten ennenkin.
Itse asiassa tämä on ollut yllättävän helppoa, koska kaupat myy innovatiivisia tuotteita. Pavuista tehdyt spagetit on yllättävän hyviä. Siemennäkkäreissäon myös vähähiilarisia vaihtoehtoja, ja kun päälle latoo lisukkeet, niin menee ihan leivästä.
Ap
Kuvaa tätä yltäkylläisyyden aikaa hyvin nämä ruokakeskustelut. Jos olisi joku sota/pula-aika ei kukaan pohtisi päivät pitkät jotain hh/keto-arvoja vaan voisi jopa kyllästyä kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa tätä yltäkylläisyyden aikaa hyvin nämä ruokakeskustelut. Jos olisi joku sota/pula-aika ei kukaan pohtisi päivät pitkät jotain hh/keto-arvoja vaan voisi jopa kyllästyä kaaliin.
Niinpä. Tuskin minullakaan olisi insuliiniresistenssiä pula-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Joku saa nautinnon kun syö käristettyä lihaa hörppien kermaa päälle, särpimenä suolakurkkuja ja hapankaalia.
Joku muu haluaa ruualta makua ja sitä väriäkin, perheen/ystävien kanssa mukavaa ruokahetkeä jokaisen makuaistille
Joku haluaa elää terveenä, joku muu haluaa elintasosairaudet. Siitä vaan valitsemaan.
Mitä söin vhh:lla pääsiäisenä?
Nyhtöpossua ja possun liemessä muhineita juureksia, hapankaalia, suolakurkkua, salaatteja. Kalaa monessa muodossa. Katkarapucocktail. Juustoja, punaviiniä, siemenkeksejä, muutama pala hedelmää. Suklaamoussea. Pashaa. Kaikki vhh, päivittäishiilarit noin 50g.
Vierailija kirjoitti:
Kaaliin en ehkä kyllästy koskaan. Hienoa vähähiilarista evästä, josta saa vaikka mitä hienoa; kaalikääryleitä, kaalipataa, kaalikeittoa, kaalimuusia, uunissa paahdettua kaalia, kaaliwokkia, gruusialaista kaalilaatikkoa, hapankaalia, coleslawta... Kohta on taas varhaiskaalia kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.
37-vuotias on vielä nuori. Olen itse 44v eikä tulisi mieleenikään läskistyä koska se olisi muka terveellistä tässä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö itse nyt kuin sota/pula-aikana? Miksi meidän muiden pitäisi jos voidaan nyt valita toisin?
Kiitos vastauksista - tosin vieläkään en tiedä joudunko varautumaan siihen, että joudun syömään vähemmän.
Laihdutan, jotta saisin vyötärönympäryksen alle 90 sentin. Jotta mahtuisin vanhoihin vaatteisiin. Haluan vyötäröni takaisin. Vielä 2-5 kiloa haluan pois.
Olen juuri lähdössä työmatkalle ja pelkään, mitä siellä tulee tapahtumaan. En tykkää pelkillä salaateillakaan elää. Päiväraha loppuu nopeasti pihveistä. Nouseeko paino takaisin, jos en rajoita syömistä?
Ei minullekan sovi ketoilu, vaan laskin hiilareita pikkuhiljaa. Siitä ei tule mitään, että huono olo tulee. Nyt viiden viikon päästä ei tule huonoa oloa, vaikka hiilarit olisi tosi matalalla.
Ap
Miksi pitäisi elää salaateilla?
Syö lihaa, kasviksia, kalaa, kanaa. Maksaa se peruna, leipä ja riisikin siellä mihin menet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö itse nyt kuin sota/pula-aikana? Miksi meidän muiden pitäisi jos voidaan nyt valita toisin?
Syön normaalisti. Ei ole pakkomielteitä.
37-vuotias on vielä nuori. Olen itse 44v eikä tulisi mieleenikään läskistyä koska se olisi muka terveellistä tässä iässä.
Tämä!
Olen 65v ja pidän tärkeänä pysyä normaalipanon sisällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.
No noudata sinä ilveksen tai suden ruokavaliota. Minä olen ihminen, kulutan vähän, en tarvitse yhtä raskaita ruokia kuin kovaa fyysistä työtä tekevät
Ravinnon ravintorikkaus se ratkaisee. Ravintorikasta ravintoa ei tarvitse ahtaa kitusiinsa pitkin päivää vaan elimistön tarvitsemat ravintoaineet saa kasaan parilla aterialla. Siihen parasta on eläinperäinen ravinto sillä kasviperäisestä ruoasta ihminen ei kaikkea tarvitsemaansa saa.
Ei niin. Siksipä minäkin teen fyysistä työtä, syön kahdesti päivässä ja olen keski-ikäinen kasvissyöjä. Näin olen pärjännyt viimeiset 25 vuotta. Mutta eihän kasvisruoasta kaikkia ravintoaineita saa, vai miten se oli 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja 57 -vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se joka kirjoitti monipuolisesta ruuasta, en kasvisruuasta. Johtuuko tuo ketoilijoiden vouhottaminen juuri hh-puutteesta vai mikä syömisongelma on kun ruuasta tehdään noin suuri ongelma ja yritetään sitä pakottaa kaikille.
Taitaa olla ongelma ennemmin sinulle, että kaiken ihmisen tarvitseman saa lihasta ja eläinrasvasta. Yksinkertaista ja sen enempää ei tarvitse ravinnosta vouhottaa. Kaikki monipuolisuus ja värien syöminen jne. on vain turhaa höpötystä ravitsemuksen kannalta.
Entäs jos vaan pitää niistä kasviksista(kin)?
Kovasti paljon täällä vauvalla on ketoa kaikille pakottavia. Saati jotkut ketoneuvojat, muistuttaa uskonnon omaista hurmosta heidän sivunsa, kannattajilta kiihkeää ylistystä.