Vhh-ruokavaliota noudattaville kysymys
Olen viimeiset 5-6 vuotta yrittänyt laihduttaa 5-6 kiloa. Onnistumatta. Olen koko elämäni laihduttanut aina pari kiloa pois, kun ne ovat tulleet, se on ollut helppoa kuin heinänteko. Mutta vaihdevuosissa vanhat keinot eivät toimineetkaan.
Sitten törmäsin veriarvojen yhteydessä insuliiniresistenssi-käsitteeseen ja ajattelin, että vielä yksi yritys. Eli vhh. Nyt vihdoin viimein olen saanut 2 kg pois viidessä viikossa.
Syön täysin normaalisti kuin ennenkin muuten, mutta en syö jauhoja, sokereita, pastaa, riisiä tai perunaa. Syön saman määrän kuin ennen, en siis kontrolloi syömistä itsessään.
Kastikkeet syön keitetyn parsakaalin kanssa. Teen pastaa pavusta tehdystä spageteista. Teen pizzaa kukkakaalimurupohjalla. Syön juustoja ja juon punaviiniä ilman keksejä. Syön porkkanaa välipalaksi ja valkoisia papuja, vaikka molemmissa hiilareita. Olen tyytyväinen, jos hiilarit pysyvät alle 70, ketoosiin en edes yritä.
Tietäisikö joku, onko tämä vain näin alkuvaiheen tilapäinen ilmiö? Eli tottuuko elimistö vhh:hen ja alkaa taas pihistelemään kulutustaan? Eli jos haluan painon jatkavan laskuun, tuleeko minulle eteen tilanne, että myös kaloreita pitää alkaa rajoittaa?
Olen 57 v, bmi 26, liikkuminen arkiliikuntaa. Kaloreita syön päivässä 1500-1800 - olen syönyt tämän määrän jo vuosia, ainakin viimeiset 5-6- vuotta, kun aloitin kaloreiden laskemisen. Olen pätkäpaastonnut 80-luvulta lähtien.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(
Älä ketoile. Vähennä hiilarit sellaiselle tasolle, mikä sulle sopii. Mulle ei sovi ketoosi, viidessätoista vuodessa on tullut todettua tämä jo moneen kertaan. Se oma taso löytyy vain kokeilemalla. Mulle ketoosista tulee ihan kamala olo, en nuku, käyn hypomaniakierroksilla, sydän muljahtelee, on tuskainen ja ahdistunut olo. Mulla ketoosin raja häilyy jossain 30 ja 50g hh alueella riippuen muista syömisistä. Sulla se taso voi olla vielä korkeammalla. Kokeile aloittaa vaikka 100g hh per päivä ja laske siitä tuntemusten mukaan alemmas. Tää ei ole pikamatka vaan pidempi elämänmittainen prosessi. Samalla kun hiilarit vähenee se energia pitää korvata toisella energiaravintoaineella, eli rasvalla tai muuten menee kituiluksi.
Elämä kuluu laskiessa hh ja ketoarvoja. Niinkin voi elämänsä kuluttaa mutta onko sekään ihan tervettä? Itse syön kaikkea, kaalikin maistuu ( ketoilijoiden kasvis) mutta elämä on liian hieno retki että rupeisin possulla, kaalilla ja kananmunilla elämään. Ja kaikki ylitse suolattuina.
Eihän noin ketoillessakaan syödä.
Noinhan juuri syödään, seuraan ketoneuvojaa. Lihaa, kananmunia, rasvaisia maitotuotteita, kaalia, suolaa. Pekonia. Harvoin kalaa. Ehkä viis mustikkaa ranskankermaan.
On sulla outo ketoneuvoja.
Ite katsoin alkuun finelistä kaikki ne rehut, joissa on alle 5g hh per 100g. Niitä on aika paljon enemmän kuin kaali. Vadelmassa on muuten vähemmän hh kuin mustikassa. Näistä rehuista koostan noin 30g hh per päivä ja se on iso kasa se. Loput sitten vaikka pähkinöistä, siemenistä ja maitotuotteista.
Jos vetäisin ketolle, alle 30g hh, niin siltikin olis iso kasa rehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(
Älä ketoile. Vähennä hiilarit sellaiselle tasolle, mikä sulle sopii. Mulle ei sovi ketoosi, viidessätoista vuodessa on tullut todettua tämä jo moneen kertaan. Se oma taso löytyy vain kokeilemalla. Mulle ketoosista tulee ihan kamala olo, en nuku, käyn hypomaniakierroksilla, sydän muljahtelee, on tuskainen ja ahdistunut olo. Mulla ketoosin raja häilyy jossain 30 ja 50g hh alueella riippuen muista syömisistä. Sulla se taso voi olla vielä korkeammalla. Kokeile aloittaa vaikka 100g hh per päivä ja laske siitä tuntemusten mukaan alemmas. Tää ei ole pikamatka vaan pidempi elämänmittainen prosessi. Samalla kun hiilarit vähenee se energia pitää korvata toisella energiaravintoaineella, eli rasvalla tai muuten menee kituiluksi.
Elämä kuluu laskiessa hh ja ketoarvoja. Niinkin voi elämänsä kuluttaa mutta onko sekään ihan tervettä? Itse syön kaikkea, kaalikin maistuu ( ketoilijoiden kasvis) mutta elämä on liian hieno retki että rupeisin possulla, kaalilla ja kananmunilla elämään. Ja kaikki ylitse suolattuina.
Eihän noin ketoillessakaan syödä.
Noinhan juuri syödään, seuraan ketoneuvojaa. Lihaa, kananmunia, rasvaisia maitotuotteita, kaalia, suolaa. Pekonia. Harvoin kalaa. Ehkä viis mustikkaa ranskankermaan.
Vai oikein "ketoneuvojaa" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista - tosin vieläkään en tiedä joudunko varautumaan siihen, että joudun syömään vähemmän.
Laihdutan, jotta saisin vyötärönympäryksen alle 90 sentin. Jotta mahtuisin vanhoihin vaatteisiin. Haluan vyötäröni takaisin. Vielä 2-5 kiloa haluan pois.
Olen juuri lähdössä työmatkalle ja pelkään, mitä siellä tulee tapahtumaan. En tykkää pelkillä salaateillakaan elää. Päiväraha loppuu nopeasti pihveistä. Nouseeko paino takaisin, jos en rajoita syömistä?
Ei minullekan sovi ketoilu, vaan laskin hiilareita pikkuhiljaa. Siitä ei tule mitään, että huono olo tulee. Nyt viiden viikon päästä ei tule huonoa oloa, vaikka hiilarit olisi tosi matalalla.
ApVhh-ruokavalio ei tarkoita jatkuvaa pihvin syömistä. Siinä syödään ennemminkin niitä ruhon halvimpia ja ravitsevimpia osia.
Ja niitähän ravintoloista saa
Aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa tätä yltäkylläisyyden aikaa hyvin nämä ruokakeskustelut. Jos olisi joku sota/pula-aika ei kukaan pohtisi päivät pitkät jotain hh/keto-arvoja vaan voisi jopa kyllästyä kaaliin.
Syötkö itse nyt kuin sota/pula-aikana? Miksi meidän muiden pitäisi jos voidaan nyt valita toisin?
Syön normaalisti. Ei ole pakkomielteitä.
Miksi meidän sitten pitäis syödä kuin pula-aikana?
Ei kai silloin ihmiset ainakaan lihavia olleet vaikka liha olikin kortilla. Kananmunia piti säästää jos aikoi kakun tehdä.
Ei se laihuus tarvitse lihaa 900 gr päivä, sitä kai yritin sanoa ( 3 x 300 gr luin kerran jotain päivittäistä ketosuositusta)
En minä syö 900gr päivässä lihaa vaikka vhh:lla olen!
Pula-aikana oli pulaa kaikista kaloreista. Oletko koskaan ihan oikeasti perehtynyt mitä pula-aikana syötiin ja kuinka paljon?
Etkä edelleenkään vastannut kysymykseen Miksi meidän muiden pitäisi syödä pula-ajan tyyliin, mutta sinä saat syödä normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset oikein käsittävät lukemansa? Joku kirjoitti ikääntyneille olevan parempi jos painonsa on heidän painoindeksinsä ylärajoilla. Eli normaalipainossa vkelä.
Miten niin moni luki sen lihavuuden suosittelemiseksi?
Koska se on lihavuuden suosittelemista. Esimerkiksi mun, 165cm pitkän naisen pitäisi painaa yli 70(!) kg jotta painoindeksini olisi 26. Olen kerran painanut sen verran, ihan loppumetreillä raskaana ollessani. En todellakaan halua yli kymmentä kiloa lisää lihaa ympärilleni vaikka kuinka olisi vielä jonkun listan mukaan "normaali" paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa tätä yltäkylläisyyden aikaa hyvin nämä ruokakeskustelut. Jos olisi joku sota/pula-aika ei kukaan pohtisi päivät pitkät jotain hh/keto-arvoja vaan voisi jopa kyllästyä kaaliin.
Syötkö itse nyt kuin sota/pula-aikana? Miksi meidän muiden pitäisi jos voidaan nyt valita toisin?
Ei kai silloin ihmiset ainakaan lihavia olleet vaikka liha olikin kortilla. Kananmunia piti säästää jos aikoi kakun tehdä.
Ei se laihuus tarvitse lihaa 900 gr päivä, sitä kai yritin sanoa ( 3 x 300 gr luin kerran jotain päivittäistä ketosuositusta)
Pula-aikana oli pulaa kaikista kaloreista. Oletko koskaan ihan oikeasti perehtynyt mitä pula-aikana syötiin ja kuinka paljon?
Etkä edelleenkään vastannut kysymykseen Miksi meidän muiden pitäisi syödä pula-ajan tyyliin, mutta sinä saat syödä normaalisti?
Oli liian vaikea ajatus siis. Pula-aikana ihmisillä kyllä pyöri varmaan ajatus ruuan ympärillä kuten nytkin ongelmasyöjillä. Mutta eri syystä. He miettivät mistä saa ruoka -aineet, nyt mietitään ulkonäkökohtaisesti. Mitä voin syödä ruuan ylitarjonnasta.
Miksi dementikkomummut on aina kuivan kälpäköitä kuivan kesän oravia? Onko aivojen saama hh ollut liian vähäistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen voi syödä normaalisti ja monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli liian vaikea ajatus siis. Pula-aikana ihmisillä kyllä pyöri varmaan ajatus ruuan ympärillä kuten nytkin ongelmasyöjillä. Mutta eri syystä. He miettivät mistä saa ruoka -aineet, nyt mietitään ulkonäkökohtaisesti. Mitä voin syödä ruuan ylitarjonnasta.
En minä mieti ulkonäkökohtaisesti vaan terveys edellä. Onneksi voin valita mitä syön, eikä nyt tarvitse elää puurolla ja leivällä. Tulevaisuudessa voi olla toisin, mutta miksi söisin nyt terveyteni vaarantaen kun ei ole pakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.
Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.
Ihmiskunta ei edes olisi elossa jos lihaa olisivat syöneet pääasiallisena ruokana.
Ihmisen aivot eivät olisi voineet kehittyä nykymuotoonsa millään muulla kuin eläinperäisellä ravinnolla. Sinä aikana kun aivomme kehittyivät, ei ollut mahdollista saada riittävästi kaloreita niiden huikeaan energiankulutukseen muuten kuin syömällä elukoita -ja oppimalla kypsentämään ne. Katsos kun luonnonvaraiset hedelmät ja viljakasvit ovat aika kaukana jalostetuista versioista. Niitä oli saatavilla harvakseltaan ja vain lyhyen aikaa vuodesta.
Luiden isotooppimittaukset ovat osoittaneet, että paleoliittinen ihminen oli lihansyöjempi kuin nykyaikainen naali. Vieläpä niin, että lihansyönti painottui suurriistaan. Merkillepantavaa on, että esim. hasselpähkinöitä ei syöty, vaikka sitä kasvoi runsaasti niillä alueilla missä esi-isämme hengailivat. Isojen vesien lähellä syötiin kalaakin, mutta muuten suurristaa. Sitä kun oli runsaasti saatavilla jääkauden aikaisilla suurilla aroilla. Suuri osa maapallon vedestä oli sitoutunut jäähän, joten ilmasto oli kuiva, siksi siis oli aroa enemmän kuin metsää. Arolla taas viihtyi suuret heinänsyöjänisäkkäät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi dementikkomummut on aina kuivan kälpäköitä kuivan kesän oravia? Onko aivojen saama hh ollut liian vähäistä?
Dementikkomummuilta puuttuu ruokavaliosta eläinrasva ja proteiini. Laitosruoan laatukriteerit suosittaa runsashiilarista rasvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dementikkomummuilta puuttuu ruokavaliosta eläinrasva ja proteiini. Laitosruoan laatukriteerit suosittaa runsashiilarista rasvatonta.
Joo mutta dementikkoinahan he joutuivat sinne laitokseen. Kyll varmaan he kaikki tekivät karjalanpaistia, joulukinkkua, tirripaistia jne .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.
Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.
Ihmiskunta ei edes olisi elossa jos lihaa olisivat syöneet pääasiallisena ruokana.
Ihmisen aivot eivät olisi voineet kehittyä nykymuotoonsa millään muulla kuin eläinperäisellä ravinnolla. Sinä aikana kun aivomme kehittyivät, ei ollut mahdollista saada riittävästi kaloreita niiden huikeaan energiankulutukseen muuten kuin syömällä elukoita -ja oppimalla kypsentämään ne. Katsos kun luonnonvaraiset hedelmät ja viljakasvit ovat aika kaukana jalostetuista versioista. Niitä oli saatavilla harvakseltaan ja vain lyhyen aikaa vuodesta.
Luiden isotooppimittaukset ovat osoittaneet, että paleoliittinen ihminen oli lihansyöjempi kuin nykyaikainen naali. Vieläpä niin, että lihansyönti painottui suurriistaan. Merkillepantavaa on, että esim. hasselpähkinöitä ei syöty, vaikka sitä kasvoi runsaasti niillä alueilla missä esi-isämme hengailivat. Isojen vesien lähellä syötiin kalaakin, mutta muuten suurristaa. Sitä kun oli runsaasti saatavilla jääkauden aikaisilla suurilla aroilla. Suuri osa maapallon vedestä oli sitoutunut jäähän, joten ilmasto oli kuiva, siksi siis oli aroa enemmän kuin metsää. Arolla taas viihtyi suuret heinänsyöjänisäkkäät.
No joo. Historiallinen katsaus. Oketko lukenut päätalon kirjoja 30-luvusta? Itse muistan köyhien pula-ajan ruokavaliot.
37-vuotias on vielä nuori. Olen itse 44v eikä tulisi mieleenikään läskistyä koska se olisi muka terveellistä tässä iässä.
Tämä!
Olen 65v ja pidän tärkeänä pysyä normaalipanon sisällä!
Yli 65lle sopisi jo kolesterolidieetti, on todella tehokas mutta tietysti vain ilman statiineja.
Mulla on ihan oma kolesterolidieetti ilman statiineja.
Kasviksia, hyvälaatuista lihaa, palkokasveista ja hedelmistä hiilarit, oliiviöljyä, pähkinöitä, täysjyvää vähän, juustoa vähän ja täysrasvaista aina ja ruuanlaitossa myös voita.
Etelänkodissa helppo noudattaa ja kolesteroli putoaa, Suomeen tullessa nousee heti.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
37-vuotias on vielä nuori. Olen itse 44v eikä tulisi mieleenikään läskistyä koska se olisi muka terveellistä tässä iässä.
Tämä!
Olen 65v ja pidän tärkeänä pysyä normaalipanon sisällä!
Yli 65lle sopisi jo kolesterolidieetti, on todella tehokas mutta tietysti vain ilman statiineja.
Mulla on ihan oma kolesterolidieetti ilman statiineja.
Kasviksia, hyvälaatuista lihaa, palkokasveista ja hedelmistä hiilarit, oliiviöljyä, pähkinöitä, täysjyvää vähän, juustoa vähän ja täysrasvaista aina ja ruuanlaitossa myös voita.
Etelänkodissa helppo noudattaa ja kolesteroli putoaa, Suomeen tullessa nousee heti.
Hmmm. Miten tuo on muka vaikeaa Suomessa noudattaa? Minä syön noin ja asun Suomessa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta dementikkoinahan he joutuivat sinne laitokseen. Kyll varmaan he kaikki tekivät karjalanpaistia, joulukinkkua, tirripaistia jne .
80 luvulla alkoi vähärasvavillitys ja rypsiöljyn voittokulku. Kaikki terveellinen rasva pyrittiin korvaamaan hiilihydraatilla tai rypsiöljyllä. Tuli ensimmäiset ravitsemussuositukset, joita auktoriteettiuskovaiset lähtivät kilvan noudattamaan. Tuli Painonvartijat ja kaalisoppadieetit. Nyt ne samat vähärasvaisuutta noudattaneet mammat mummoina laitoksissa nauttii tätä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla alkoi vähärasvavillitys ja rypsiöljyn voittokulku. Kaikki terveellinen rasva pyrittiin korvaamaan hiilihydraatilla tai rypsiöljyllä. Tuli ensimmäiset ravitsemussuositukset, joita auktoriteettiuskovaiset lähtivät kilvan noudattamaan. Tuli Painonvartijat ja kaalisoppadieetit. Nyt ne samat vähärasvaisuutta noudattaneet mammat mummoina laitoksissa nauttii tätä samaa.
Kaalisoppa ja kaali nimenomaan kuuluvat nytkin ketoiluun ihan olennaisesti. Varokaa siis dementiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalisoppa ja kaali nimenomaan kuuluvat nytkin ketoiluun ihan olennaisesti. Varokaa siis dementiaa.
Lihaa ja eläinrasvaa siihen kaalisoppaan niin pysyy dementia kaukana. B12-vitamiinia ja eläinperäistä omega-3:sta niin aivotkin pysyy kunnossa. Pula-ajan ruokavalio ehkä piti ihmiset laihoina, mutta altisti myös puutoksille. Lihaa ja eläinrasvaa syömällä pysyy laihana eikä kärsi puutoksista.
Ja niitähän ravintoloista saa