Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piispa Mari Leppänen on aivan oikeassa.

Vierailija
06.04.2026 |

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011922404.html

"Raamatun siteeraaminen on aina kannanotto ja valinta, ei vain neutraalia lukemista ilman tulkitsijan valtaa. Raamatun tekstit on aikoinaan osoitettu ihmisille, joilla oli oman aikansa tiedot, arvot ja maailmankuva. Nykyaikana Raamatun tulkitsijoina meidän tulee tiedostaa ajallinen ja kulttuurinen etäisyys.

Tulkinta tehdään aina uudessa ajassa ja yhteisössä. Ymmärryksen ja tiedon lisääntyminen ihmisen seksuaalisuudesta on muovannut yhteiskuntien lainsäädäntöä ja myös uskonnollisten yhteisöjen elämää ja uskon tulkintaa. Muutos ei ole ollut kivuton. Myös kirkot ovat olleet ja ovat yhä osa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivää todellisuutta."

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu on  ollut massojen hallintaväline. Minä saan tehdä mitä vain (Esim. Trump), muut eivät. 

Trump ei ole elävässä, uudestisyntyneessä, pelastavassa uskossa. 

Vierailija
162/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtoiko Leppänen tajuta, ettei Päivi Räsänen saanut tuomiotaan Raamatun siteeraamisen vuoksi.  Siitä hän nimenomaan ei saanut tuomiota.

Hän sai tuomion muusta mielipiteestään, jonka esitti lääketieteen kontekstissa. 

Älä odota mitään noin suurta Leppäskältä.

Häneltä puuttuu kyky loogiseen ajatteluun. Raamattu on myös hyvin looginen kirja 

Oli kauhea virhe avata papin virat naisille.

Kirkko on rappiolla.

Erosin koko puljusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala: "Minä, Herra, en muutu. Minä olen sama nyt, aina  ja iankaikkisesti. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa."

On siis ok kivittää naisia, jotka eivät vuoda verta hääyönä.

Vierailija
164/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala: "Minä, Herra, en muutu. Minä olen sama nyt, aina  ja iankaikkisesti. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa."

Vaikka Juma olisi muuttumaton, niin käsitys moraalista ei ole muuttumaton vaan kulttuurisidonnainen. Silloin moraali ei voi olla Jumalasta vaan ihmisestä, kuten Vanha ja Uusi testamentti osoittavat.

Vierailija
165/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän voi olla monessakin asiassa oikeassa, muttei yhdessäkään Raamatun asiassa.

Eksytys ei tule siten että saatana ärjyisi ihmisille päin naamaa. Ei, se puhuu herttaisin ja kauniin kuorrutetuin sanoin. Tarjoten väärää rauhaa.

Tämä.

Saatana osaa tekeytyä myös valkeuden enkeliksi.

Jep. Tässähän on käynyt ihan vanhanaikaiset!

Jumala sanoo jämerästi "asia on näin."

Käärme sanoo pehmeästi "onko Jumala todellakin sanonut niin? Eeei kaii, löysää nyt pipoa, ei se asia sillein mene...."

Juu, ja siksi rai ska uks en uhrin on mentävä rai ska aja nsa kanssa naimisiin.

Vierailija
166/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtoiko Leppänen tajuta, ettei Päivi Räsänen saanut tuomiotaan Raamatun siteeraamisen vuoksi.  Siitä hän nimenomaan ei saanut tuomiota.

Häneltä puuttuu kyky loogiseen ajatteluun. Raamattu on myös hyvin looginen kirja 

Kirkko on rappiolla.

Erosin koko puljusta. 

Miten vot sanoa että joltakulta puuttuu kyky loogiseen ajatteluun kun kirjoitat noin epäloogisia?

Vierailija
167/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on Tosi Jumala ja Tosi Ihminen.

Hän oli kaikessa kiusattu kuten mekin, mutta ilman syntiä.

Vierailija
168/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Juma olisi muuttumaton, niin käsitys moraalista ei ole muuttumaton vaan kulttuurisidonnainen. Silloin moraali ei voi olla Jumalasta vaan ihmisestä, kuten Vanha ja Uusi testamentti osoittavat.

Moraali syntyi, kun ihminen ei noudattanut Jumalan tahtoa ja söi hyvän- ja pahantiedon puusta. Näin ollen Jumalalla ei ole moraalia. Mihin sitä ylipäätään tarvittaisiin, silloin kun kaikki on hyvää?

Vierailija
169/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on rappiolla.

Erosin koko puljusta. 

Miten vot sanoa että joltakulta puuttuu kyky loogiseen ajatteluun kun kirjoitat noin epäloogisia?

Jos vaivaudut yhtään lukemaan ajatuksen kanssa Raamattua, huomaat kyllä nopeasti että kirkko on rappiolla.

Minua häiritsee myös älyllinen ja hengellinen epärehellisyys kirkossa.

Tuntuu tosi pahalta miten Jumala Sanaa pilkataan ja häpäistään kyseisessä laitoksessa.

Vierailija
170/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti on MUR.ha. Siinä elimoidaan elävää sisältään.  Turha selitellä.  

Miksi abortin vastustajille sotiminen ei ole murha? Miksi niin harva abortin vastustaja menee sivariin? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Myös vihollissotilaan elämä on suuri ihme

Jos toinen yrittää murhata minut, on oikeus puolustautua. Abortoitava lapsi ei ole tehnyt mitään.

Jeesus opetti että jos joku lyö käännä toinenkin poski. Jeesus opetti senkin, että joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.

Silti Suomessakin kirkko oikeuttaa sotimisen.

Vierailija
171/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on rappiolla.

Erosin koko puljusta. 

Jos vaivaudut yhtään lukemaan ajatuksen kanssa Raamattua, huomaat kyllä nopeasti että kirkko on rappiolla.

Minua häiritsee myös älyllinen ja hengellinen epärehellisyys kirkossa.

Tuntuu tosi pahalta miten Jumala Sanaa pilkataan ja häpäistään kyseisessä laitoksessa.

Niin mutta sinulta ehkä puuttuukin kyky loogiseen ajatteluun

Vierailija
172/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi abortin vastustajille sotiminen ei ole murha? Miksi niin harva abortin vastustaja menee sivariin? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Myös vihollissotilaan elämä on suuri ihme

Jos toinen yrittää murhata minut, on oikeus puolustautua. Abortoitava lapsi ei ole tehnyt mitään.

Eipäs, kun pitää kääntää toinenkin poski.

Vierailija
173/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus opetti että jos joku lyö käännä toinenkin poski. Jeesus opetti senkin, että joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.

Silti Suomessakin kirkko oikeuttaa sotimisen.

Kumman valitset?

Annat vihollisen tappaa läheisesi vai puolustat heitä?

Paras ratkaisu olisi paeta maasta ja jättää alue vihollisen haltuun.

Mikä maa suostuisi ottamaan vastaan lähes 6 miljoonaa suomalaista pakolaista?

Voisit sinäkin vaivautua ajattelemaan

Vierailija
174/174 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evl kirkkohan on mukana myös pride tapahtumissa. Moni seurakunta muuttaa logonsa prideväriseksi keväällä, jotkut seurakunnat pitävät tuon pridelogon ympäri vuoden ,nyt puhun  siis fb- profiileista.

Mutta järkyttävää että evl kirkko osallistuu prideen, ja nimenomaan hyväksymisen merkeissä. Synnin ihannointi , synnillä juhliminen!