Minua ärsyttää kaupunkilaisten oletus, että koko muu suomi on jotain erämaata.
Pikkukunnistakin on heidän käsityksensä mukaan ainakin 100km palveluiden ääreen. Töitä ei ole suurten kaupunkien ulkopuolella lainkaan, ei kauppoja eikä mitään palveluita. Kaikki on ihan kuollutta, että mitään tapahdu missään. Tällaisen käsityksen saa heidän kommenteistaan. Heillä on ihan hirveästi ennakkoluuloja, eivätkä he edes oikeasti tiedä asiasta mitään.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo oletus jossain määrin pitää paikkansa. Olen joutunut käytännön pakosta käymään pienessä maalaiskaupungissa säännöllisesti, onneksi ei enää tarvitse.
Jos pitää vaikkapa sukulaiselle uusi hiiri tietokoneeseen hommata, niin ei ihan välttämättä tällaista löydy paikkakunnan kaupoista. Eräällä reissulla teki mieli sushia. Ei ollut kaupoissa valmiina saati että jostain lounaspaikasta olisi saanut. Käytän alkoholia melko vähän, mutta kerran olisi pari rentouttavaa ollut tarpeen rankan arkipäivän jälkeen. No, paikallinen ainoa baari oli kiinni. Ostin pari olutta hotellihuoneeseen.
En viihtyisi kaupunkilaisena tällaisessa miljöössä, missä kaikki palvelut, mihin olen kaupungissa tottunut, hakemaan jostain isommasta kaupungista.
Tämä on yksi syy, miksi haluan asua suuressa kaupungissa. Asun ulkomailla miljoonakaupungissa, ja jos tarvitsen vaikka hiiren, kuljetusfirma tuo sen kotiovelle vielä saman päivän aikana, ruokakaupan tilaus on tunnin sisällä kotiovella. Jos haluan jotain erikoista ruokaa, niin täältä löytyy vaikka italialaista tartufo-juustoa tai japanilaista juustokakkua. Ravintoloita löytyy kuubalaisesta korealaiseen. Musiikki- ja teatteritarjonta on valtava, ja joka päivälle löytyy halutessaan jotain tekemistä. Kun maailmantähti tulee kiertueelle, niin tulevat aina kotikaupunkiini eivätkä kierrä kaukaa niin kuin Suomessa. Harrastusmahdollisuudet ovat moninaiset, ja omanlaista seuraa ja ystäviä löytää helposti, olitpa kiinnostunut mistä tahansa erikoisesta asiasta. Jos haluan opetella jotain uusia taitoja, niin löytyy kursseja, joita vetävät maailman huiput olipa kyse sitten taiteesta, musiikista, ruuanlaitosta tai mistä tahansa erikoisosaamisesta.
Eli toisinsanoen elät todella tylsää elämää tylsässä ympäristössä
No en kyllä menisi sanomaan elämääni tylsäksi. Nautin todella paljon musiikista ja käyn keikoilla lähes viikoittain joskus kahdestikin. Kesällä festareilla. Tykkään myös kokeilla uusia ruokalajeja, joten minulle valtava plussa, että kaupungissa on paljon erilaisia etnisiä ravintoloita. Opiskelen erästä minulle tärkeää aihetta loistavan opettajan johdolla ja tämän tason opetusta ei juuri löydy muualta. Tänä vuonna vietin pari viikkoa Madeiralla ja yhden pitkän viikonlopun Berliinissä, ja matkustaminen on helppoa, kun lentokenttä on vajaan tunnin päässä. Käyn koirani kanssa lenkillä päivittäin keskuspuistossa. Välillä patikoin kaupungin ulkopuolella, ja täältä löytyy myös suuria kaupunkipuistoja. Lisäksi tapaa todella mielenkiintoisia ihmisiä, ja kaupungin ilmapiiri on avoimempi ja monipuolisempi kuin maaseudulla yleensä. Seuraavaksi haluaisin opetella lumilautailemaan, luonnonrinteitä ei täältä löydy se myönnetäköön, mutta löytyy sisähiihtokeskus, jossa voi harjoitella.
Lisään tuohon musiikkijuttuun vielä sen verran, että kaikki keikat eivät ole edes erityisen kalliita, toki maailmantähtien konsertit maksaa paljon, mutta pienempien artistien musiikkia pääsee kuuntelemaan usein kympillä tai kahdella, välillä myös ihan ilmaiseksi ja suurissa kaupungeissa on yleensä aina paljon myös ilmaistapahtumia aiheesta kuin aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
No, suurin osa kaupunkilaisista on niistä pienistä kylistä ja kaupungeista kotoisin, joten he saattavat tietää oikein hyvinkin minkälaista niissä on.
Se on aika eri kokemus, jos on asunut maalla joskus alle kaksikymppisenä ja lähtenyt sieltä sitten opiskelemaan kuin jos asuu siellä maalla ihan kunnolla aikuisessa iässä jossa on suurimmat riennot jo käyty. Kova kiire oli minullakin suurempaan kaupunkiin, mutta näin iäkkäämpänä takaisin maalle muuttaneena arvostan enemmän sitä että saan kaikessa rauhassa omalla pihalla tuijotella porealtaasta revontulia kuin että on joku baari vieressä.
Suomessa on kauniita, mutta kuolleita yli 300-vuotiaita puutalokaupunkeja ja sitten niitä 60-70-lukujen tienvarsikenkälaatikkohelvettejä, joissa joka toisessa talossa on mineriitit seinissä ja ainoa hupi on katsella, kun ihmiset muuttavat pois.
Itse olen puutalokaupungista ja en voisi kuvitella enää asuvani siellä, kun parikymppisenä pääsin Etelä-Suomen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.
Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.
Konsertteja, teatteriesityksiä, musikaaleja, elokuvateattereita, taidenäyttelyitä, museoita, pop-up-gallerioita, kursseja liikuntaa joka lähtöön, työpajoja, kahviloita, ravintoloita, viinibaareja, escape room -pelejä, skeittipuistoja, kiipeilykeskuksia, trampoliinipuistoja, kaupunkipyöräily ja patikointireitit puistoissa, pop-up-tapahtumat ja markkinat, festivaalit ja kaupunkikulttuuritapahtumat, jazz-illat, stand-up-klubit, DJ-keikat ja klubbailu...
Vai että työpajoja ja pakohuoneita🤣
Niin, työpajoilla voit opetella vaikka keramiikkaa, elokuvatuotantoa, animaation tekoa, sushin tai jamaikalaisen ruoan valmistusta, graffititaidetta, fermentointia, viininvalmistusta, improvisaatioteatteria, parkouria, japanilaista kangasvärjäystekniikkaa jne., ja pakopelien yhteydessä voi viettää kivaa iltaa kavereiden kanssa. Mikä tässä on erityisen naurettavaa?
Tosi mielenkiintoista. Aikuisilla on elämässä muutakin kuin kaverit. Jos on ylimääräistä aikaa kannan kaukoputken laiturille. Katselen lintuja ja kun tulee yö eikä ole pilvistä tähtiä.
En oikein tajua tätä vastakkainasettelua. Se, että joku tykkää viettää aikaansa erilailla kuin sinä ei tarkoita, että se hänen tapansa viettää aikaa olisi huonompi kuin sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.
Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.
Konsertteja, teatteriesityksiä, musikaaleja, elokuvateattereita, taidenäyttelyitä, museoita, pop-up-gallerioita, kursseja liikuntaa joka lähtöön, työpajoja, kahviloita, ravintoloita, viinibaareja, escape room -pelejä, skeittipuistoja, kiipeilykeskuksia, trampoliinipuistoja, kaupunkipyöräily ja patikointireitit puistoissa, pop-up-tapahtumat ja markkinat, festivaalit ja kaupunkikulttuuritapahtumat, jazz-illat, stand-up-klubit, DJ-keikat ja klubbailu...
Niin, työpajoilla voit opetella vaikka keramiikkaa, elokuvatuotantoa, animaation tekoa, sushin tai jamaikalaisen ruoan valmistusta, graffititaidetta, fermentointia, viininvalmistusta, improvisaatioteatteria, parkouria, japanilaista kangasvärjäystekniikkaa jne., ja pakopelien yhteydessä voi viettää kivaa iltaa kavereiden kanssa. Mikä tässä on erityisen naurettavaa?
Tosi mielenkiintoista. Aikuisilla on elämässä muutakin kuin kaverit. Jos on ylimääräistä aikaa kannan kaukoputken laiturille. Katselen lintuja ja kun tulee yö eikä ole pilvistä tähtiä.
Iskäni on aina ollut kova lintujen bongaaja, mutta hän käy silti välillä ravintoloissa ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajua tätä vastakkainasettelua. Se, että joku tykkää viettää aikaansa erilailla kuin sinä ei tarkoita, että se hänen tapansa viettää aikaa olisi huonompi kuin sinun.
Tai myöskään sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Nää kaupukilaisten luettelemat aktiviteetit ja kotiovelle tuodut erikoisruoat jos sitten on se mitä elämältä haluaa niin sitten kaupunki on oikea paikka. Olen itse asunut Helsingin keskustassa eikä minulla ollut silloin, eikä ole nytkään mitään kiinnostusta eikä varaa noihin juttuihin. Ihmiset haluavat elämältä eri asioita. Minulle luxus on revontulia, hiljaisuutta, puhtaita hankia, kirkkaita vesiä, autiota maisemaa mitä kulkea. Luonto on tärkein. Haluan että kotini on iso, tarvitsen tilaa. Helsingin hinnat ei kiinnostele, eikä kerrostalo saati joku pieni yksiö. Inhoan älämölöä ja liikenteen melua mikä kaupungissa vallitsee. Inhoan juoppoja jotka kerjäävät likaisissa kadunkulmissa. Noniin, elän siis unelmaelämääni kaukana Helsingistä.
Kyllä, monissa suurissa kaupungeissa on luontoa lähellä. Helsingissä noin kolmannes pinta-alasta koostuu metsistä, puistoista ja muista viheralueista. Paljon saaria kuten Mustikkamaa ja Seurasaari. Läheltä löytyy myös Nuuksion ja Sipoonkorven kansallispuistot. Monet kaupunginosat ovat ihan rauhallisia ilman känniläisiä ja liikenteenmelua . On toki totta, että mitä kivemman alueen ja tilavamman kämpän haluaa, sitä enemmän sitä pätäkkää täytyy olla.
Vähän tylsä yleistää tuolla tavalla. Kaupunkilaisista iso osa on maalta ja paljasjalka-stadilaisetkaan eivät koskaan ole kaukana maaseudusta, vaikka miten keskustassa asuisivat.
Sinun mielestäsi kaupunkilaiset ajattelee noin, kun taas lappilaisten mielestä me ei tajuta miten älyttömät etäisyydet siellä on joka paikkaan. Olen nähnyt sellaisen kartankin jossa tätä hahmoteltiin, että pitäisi käydä Porvoossa kaupassa ja sitten kaikki lääkärit ja neuvolat ja kirjastot oli hahmoteltu monen sadan kilometrin päähän, tosi eri suuntiin - Luulis kyllä että Lapissa kaikki on sijoitettu läheisiin kaupunkeihin, eikä sikin sokin.
No, minä voin kertoa että tiedän pitkin Suomea olevan kuntakeskuksia ja kaupunkeja, ja osa "maaseudussa" on aivan näiden vieressä, osa taas vähän kauempana, ja ihan pohjoisimmassa Suomessa aivan hiton kaukana. Tyydyttääkö vastaus?
Suurin osa helsinkiläisistä on muualta muuttaneita, joten heillä on käsitys ja kokemus ainakin kahdenlaisesta asuinpaikasta. Uskon että osa on tyytyväisiä nykyiseen asuinpaikkaansa, mutta osa kaipaa takaisin mistä on tullut. Mielipiteitä siitä mikä on hyvä elämäntyyli ja asuinympäristö on yhtä monta kuin on asukasta. Luulen, että kaupunkilaiset, jotka viettävät vapaa-aikansa mökillä ovat tyytyväisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ei voi mennä kävellen jos asuu syrjässä. Aina pitää olla auto ja ajokunnossa, ei voi poiketa pitkälle lähikuppilaan jollei ole kuskia tai yöpymispaikkaa sielläpäin.
Kaupat ovat kaukana, aina pitää navigaattorista tarkistaa missä on lähin puulaaki mistä saa jotakin tärkeää..
Ja pimeää on, ei ole katuvaloja maaseudulla eikä edes pikkupaikan syrjäkaduilla . Revi siitä sitten iloa elämään.
Eipä se selvinpäin ole niin justiinsa Lapissa. Aina on jollain kortti kuivumassa kännissä ajelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo oletus jossain määrin pitää paikkansa. Olen joutunut käytännön pakosta käymään pienessä maalaiskaupungissa säännöllisesti, onneksi ei enää tarvitse.
Jos pitää vaikkapa sukulaiselle uusi hiiri tietokoneeseen hommata, niin ei ihan välttämättä tällaista löydy paikkakunnan kaupoista. Eräällä reissulla teki mieli sushia. Ei ollut kaupoissa valmiina saati että jostain lounaspaikasta olisi saanut. Käytän alkoholia melko vähän, mutta kerran olisi pari rentouttavaa ollut tarpeen rankan arkipäivän jälkeen. No, paikallinen ainoa baari oli kiinni. Ostin pari olutta hotellihuoneeseen.
En viihtyisi kaupunkilaisena tällaisessa miljöössä, missä kaikki palvelut, mihin olen kaupungissa tottunut, hakemaan jostain isommasta kaupungista.
Tämä on yksi syy, miksi haluan asua suuressa kaupungissa. Asun ulkomailla miljoonakaupungissa, ja jos tarvitsen vaikka hiiren, kuljetusfirma tuo sen kotiovelle vielä saman päivän aikana, ruokakaupan tilaus on tunnin sisällä kotiovella. Jos haluan jotain erikoista ruokaa, niin täältä löytyy vaikka italialaista tartufo-juustoa tai japanilaista juustokakkua. Ravintoloita löytyy kuubalaisesta korealaiseen. Musiikki- ja teatteritarjonta on valtava, ja joka päivälle löytyy halutessaan jotain tekemistä. Kun maailmantähti tulee kiertueelle, niin tulevat aina kotikaupunkiini eivätkä kierrä kaukaa niin kuin Suomessa. Harrastusmahdollisuudet ovat moninaiset, ja omanlaista seuraa ja ystäviä löytää helposti, olitpa kiinnostunut mistä tahansa erikoisesta asiasta. Jos haluan opetella jotain uusia taitoja, niin löytyy kursseja, joita vetävät maailman huiput olipa kyse sitten taiteesta, musiikista, ruuanlaitosta tai mistä tahansa erikoisosaamisesta.
Ja millaista se sinun superkiinnostava elämäsi on?
Juomista, Tinderöintiä, irtosuhteita ja bilettämistä. Ootko kade insel?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn harvemmin missään tapahtumissa, mutta erilaiset likuntapalvelut ovat tosi kiva juttu Helsingissä. Minulla on esimerkiksi 3 uimahallia, 3 ulkoliikuntasalia ja hyvät ja turvalliset pyörätyöverkostot pyöräillä 10 km töihin. Talvella kaupunki ylläpitää hyviä latuja Paloheinässä, Hakunilassa ja Oittaalla.
Käsitykseni mukaan maaseudulla saattaa olla naapurien ystävällisyyden varassa, tehdäänkö latuja, tai sitten saa itse avata latunsa.
Keskihintaisia ravintoloita kyllä käytän, ja siinäkin voisi olla vähän haasteellista asua maalla. Vuokrasin vesijärven rannalta yksi kesä mökin, ravintolat olivat kaukana ja niistä sai enimmäkseen pizzaa ja hampurilaisia.
Maalla on tietty sitten enemmän luontoa. En tosin tiedä miten helpsti sen on tavan tallaajan samottavissa. Nuuksio ja Kaitalampi ovat hyvin saavutettavia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei erämaata, peltoa.
Suomessa erämaata tai mitään luonnonvaraista metsää alkaa olla aika vähän, vain 3 % !!!!
Meillä on puupeltoja, tuulivoimaloita, peltoja, ja siinäpä se bönde onkin määriteltynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millaista se sinun superkiinnostava elämäsi on?
Juomista, Tinderöintiä, irtosuhteita ja bilettämistä. Ootko kade insel?
En ole lainkaan kade enkä incel :) Minulla olisi täysi mahdollisuus tuohon elämään, jos haluaisin, mutta aika menee esim. oman yrityksen pyörittämiseen, uusien projektien kehittämiseen, ystävien, perheen ja lemmikkien kanssa vietettyyn aikaan, matkusteluun sekä harrastuksiin. Toki käyn välillä bilettämässäkin, tänä vuonna suuntana mm. Burning Man -festarit, mutta elämä ei pyöri sen ympärillä, vaan elämässä on paljon muutakin sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten, kun olen itse tottunut sunnuntaisin myöhäisiin lounaisiin perheen ja ystävien kesken. En viihtyisi ihmisenä miljöössä, missä tällaista olisi rajoitettu siten, että ravintolat olisivat kiinni tai kaupasta ei voisi valita viinejä. Onko maastamuutto edessä?
Menikö böndellä tunteisiin?
Ihmetyttää vain ylimielisyys, kun omiakaan palvelujaan ei saa kuin kuutena päivänä viikossa, eikä silloin kuin sattuu haluamaan. Koko Suomi on todella rajoittunut.
Kun tällaisia ketjuja lukee tulee yhä vakuuttuneemmaksi siitä miten eri maailmasta me maalaiset tulemme. En tunne pienintäkään yhteenkuuluvuuden tunnetta kaupunkilaisten kanssa. Hämmästelen kyllä sitä miten oletetaan että meillä olisi jokin yhteinen isänmaallisuuden tunne kaikilla suomalaisilla jos sen kaikkein pahimman eteen joudutaan.
Näin maalaisen ajattelen että kaupunkilaiset voivat sitten itse puolustaa itseään jos Venäjä vyöryy rajojen yli.
Liberaalit kaupunkilaiset näitä nykyajan sotia muutenkin lietsovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä menisi sanomaan elämääni tylsäksi. Nautin todella paljon musiikista ja käyn keikoilla lähes viikoittain joskus kahdestikin. Kesällä festareilla. Tykkään myös kokeilla uusia ruokalajeja, joten minulle valtava plussa, että kaupungissa on paljon erilaisia etnisiä ravintoloita. Opiskelen erästä minulle tärkeää aihetta loistavan opettajan johdolla ja tämän tason opetusta ei juuri löydy muualta. Tänä vuonna vietin pari viikkoa Madeiralla ja yhden pitkän viikonlopun Berliinissä, ja matkustaminen on helppoa, kun lentokenttä on vajaan tunnin päässä. Käyn koirani kanssa lenkillä päivittäin keskuspuistossa. Välillä patikoin kaupungin ulkopuolella, ja täältä löytyy myös suuria kaupunkipuistoja. Lisäksi tapaa todella mielenkiintoisia ihmisiä, ja kaupungin ilmapiiri on avoimempi ja monipuolisempi kuin maaseudulla yleensä. Seuraavaksi haluaisin opetella lumilautailemaan, luonnonrinteitä ei täältä löydy se myönnetäköön, mutta löytyy sisähiihtokeskus, jossa voi harjoitella.
Kyllä Dubain populaatio on kasvanut räjähdysmäisesti. Mietin, onko yli vai alle miljoonan. Nyt tiedän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Dubain populaatio on kasvanut räjähdysmäisesti. Mietin, onko yli vai alle miljoonan. Nyt tiedän paremmin.
En asu Dubaissa 😊 Sisähiihtokeskuksia löytyy muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tällaisia ketjuja lukee tulee yhä vakuuttuneemmaksi siitä miten eri maailmasta me maalaiset tulemme. En tunne pienintäkään yhteenkuuluvuuden tunnetta kaupunkilaisten kanssa. Hämmästelen kyllä sitä miten oletetaan että meillä olisi jokin yhteinen isänmaallisuuden tunne kaikilla suomalaisilla jos sen kaikkein pahimman eteen joudutaan.
Näin maalaisen ajattelen että kaupunkilaiset voivat sitten itse puolustaa itseään jos Venäjä vyöryy rajojen yli.
Liberaalit kaupunkilaiset näitä nykyajan sotia muutenkin lietsovat.
Samaa mieltä. En akateemisena keskiluokkaisena kaupunkilaisena tunne juurikaan yhteenkuuluvuutta työväenluokkaisten maalaisten kanssa. Suurin piirtein samaa kieltä puhutaan mutta siinä se. Aivan erilainen kulttuuri, arvomaailma jne.
Maalla ON tylsää!
Siksi tiedostavat kaupunkilaiset haluavat maalle kokemaan luontoa ja maisemaa. Se on jotain korvaamatonta, koska kalliolaisessa yksiössä itketään usein metsäkatoa ja maiseman muuttumista. Kaupungissa ei ole metsää, ei maisemaa, ei mitään sellaista, minkä voi menettää ikiajoiksi. Tylsyys on pysyvyyttä, muuttumattomuutta, sukupolvia kestävää. Se on itse asiassa aika pelottavaa ja siksi niin kiehtovaa.
Ei Elokapinakaan jäänyt kaupunkiin estämään jakeluliikennettä, se lähti maalle estämään maitoautojen kulkua, vaikka ihan sama tulos (ei maitoa kuluttajille) olisi saatu silläkin, että olisi estetty jakeluauton pääsy Alepan lastaussillalle.