Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhde umpisolmussa, mutta erotakkaan ei haluttaisi. Mitä tehdä?

Vierailija
05.04.2026 |

Hei, meillä on miehen kanssa kohta 20v yhteistä taivalta takana. Olemme alle viisikymppisiä. Kolme lasta, 18v, 15v ja 13v. Mies on melkein aina kokenut, ettei saa minulta tarpeeksi huomiota ja rakkautta. Ja näin kyllä onkin. Ehdimme olla yhdessä vain vajaa pari vuotta kun esikoinen syntyi ja jotenkin kaikki läheisyys ja huomio vain jäi ruuhkavuosissa. Mies on välillä vuosien varrella yrittänyt puhua asiasta, mutta jotenkin en ole osannut ajatella asiaa. Vaadin omaa aikaa ja kun lapset sai nukkumaan, niin kaipasin vain itseni seuraa. Ja kun lapset kasvoivat, niin jotenkin sitä läheisyyttä oli vaikea löytää uudelleen. 

Nyt tilanne on se, että jotain pitää tehdä. Miehellä on tunteet täysin kuollut, minä taas olen havahtunut tilanteeseen, kun vihdoin olemme asioista puhuneet, paljonkin. 

Me ei kumpikaan haluttaisi erota, kun muutoin kaikki on hyvin. Ei ole rahahuolia, ei väkivaltaa, ei alkoholiongelmaa. 

Me kuitenkin kaikesta huolimatta halitaan ja pusutellaan päivittäin, seksiä on 3-5 kertaa viikossa. Mutta mies kaipaa jotain....menetettyä nuoruutta (jäänyt elämättä yrityksen takia) , tunne yhteyttä, yksinoloa. 

Ollaan mietitty hetkellistä eroa, avointa suhdetta miehen puolelta. Ero tuntuu tosi raskaalta ajatukselta. Mieskään ei haluaisi luopua kaikesta tästä, talosta ja perheestä, mutta haluaa silti jotain. 

Onko muilla vastaavia tilanteita? 

Mitä ihmettä tässä voidaan tehdä? 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on paha olla, koska hän haluaisi erota mutta ei ole uutta naista. Jos sellainen löytyy, hän lähtee. Minä veikkaan tätä.

Vierailija
42/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ollaan mietitty hetkellistä eroa, avointa suhdetta miehen puolelta."

Tuo on nyt sama kuin iskisi viimeisen naulan arkkuun. Avoimet suhteet eivät toimi kenelläkään, saatika pariskunnalla, joka on ollut 20 vuotta yhdessä.

Mies nyt vain haluaisi näköjään päästä panemaan muitakin naisia, on iskenyt selkeä ihmisen kehityskaareen kuuluva ikäkriisi. Hän kuitenkin itsekkäästi haluaa säästää kakun ja syödä sen myös. Eli sinä ja joku rakastajatar ja panisi teitä molempia. Enpä yhtään ihmettelisi, jos hänellä olisi jo toinen nainen.

Mun mies jätti mut toisen naisen takia yllättäen, lapset saman ikäisiä ja oltiin oltu yhdessä 20 vuotta. Multa ei edes kysytty. En edes tiennyt olevani erouhan alla. 

Ota sinäkin se mahdollisuus huomioon, että miehesi jättää sut yhtäkkiä. Ei ne lapset, 20 v historia, talo ja muu materia merkitse välttämättä sitten loppupeleissä yhtään mitään, kun kunnon kehityskriisi iskee päälle ja on pakko saada uutta naista tai jos hullaantuu jostain todenteolla. Se on niinku sitten siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on paha olla, koska hän haluaisi erota mutta ei ole uutta naista. Jos sellainen löytyy, hän lähtee. Minä veikkaan tätä.

Kyllä, näinhän se menee. Olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä tapauksia, joissa mies ikävuosina 40-50 jättää vaimonsa, jonka kanssa on ollut noin 20 vuotta. Ja nimenomaan jättää siinä kohtaa, kun uusi nainen on pedattuna valmiiksi.

Vierailija
44/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä valitus? Kaikki on hyvin, muttei ole? En tajunnut koko soopaa.

Valitus johtuu ap:n miehen neljänkympin kriisistä. Aivan tyypillistä.

Vierailija
45/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehellä on tunteet täysin kuollut"

Anteeksi, mutta varaudu siihen, että mies jättää sut toisen naisen takia.

Vierailija
46/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa tähän, että en ole osannut aiemmin huomioida miestäni. Vasta nyt vuoden sisällä, kun olemme kunnolla puhuneet tunteista ja tarpeista, olen havahtunut tilanteeseen, että mieheni ei ole saanut huomiota ja olenkin nyt vasta alkanut halimaan, pusuttelemaan. 

Eli teillä on käynyt niin, että olette vain jostain syystä (lasten takia?) jääneet huonoon suhteeseen tottumuksesta. Mies toivoi ja yritti aikansa, että teidän kämppissuhteesta tulisi parisuhde, mutta lopulta luovutti itsekin. Tällä hetkellä mies on kanssasi vain siitä syystä, ettei halua rikkoa perhettänne. Tunteita kumppaniin on vaikeaa saada takaisin kun ne ovat kertaalleen jo kuolleet. Anna miehen siis mennä.

Vierailija
47/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö koskaan yhdessä matkalla? Siis kaksistaan? Millaista se on silloin? 

Vierailija
48/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että teillä on paljon hyvää! Lapsetkin siinä iässä, että voitte ottaa omaa aikaa, tutustua itseenne uudelleen jne.! En usko, että tuo vapaa suhde asia tulee korjaamaan mitään vaan päinvastoin. Jos teistä yhtään tuntuu siltä, että kannattaa vielä yrittää, niin hemputti sentään, yrittäkää! Hyviä miehiä ei kasva joka puussa ja itse pelkään että jään ikiajoiksi yksin. Se nyt ei aloitukseen liitykään muuten kuin että ruoho ei ole vihreää aina aidan toisella puolella. N30+

Vierailija
49/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on rakastunut toiseen naiseen mahdollisesti. Onko viitteitä siitä ollut miehen käytöksessä? 

Tämähän se ois. Onko ap pettämisen merkkejä? Olen sata varma, että tuo mies on jo pettänyt sua.

Vierailija
50/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä pitäisi tehdä - hullu uudella tarinallaan.

Vierailija
51/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että teillä on paljon hyvää! Lapsetkin siinä iässä, että voitte ottaa omaa aikaa, tutustua itseenne uudelleen jne.! En usko, että tuo vapaa suhde asia tulee korjaamaan mitään vaan päinvastoin. Jos teistä yhtään tuntuu siltä, että kannattaa vielä yrittää, niin hemputti sentään, yrittäkää! Hyviä miehiä ei kasva joka puussa ja itse pelkään että jään ikiajoiksi yksin. Se nyt ei aloitukseen liitykään muuten kuin että ruoho ei ole vihreää aina aidan toisella puolella. N30+

Hei, mies on jo sanonut ap:lle päin naamaa, ettei hänellä ole enää mitään tunteita. Haluaa avoimesti ryhtyä suhteeseen jonkun toisenkin kanssa. Vain tottumus ja velvollisuudentunne pitää tuota miestä enää aloillaan. Niin ja käyttää ap:ta vain panopatjanaan. Mies on erittäin pitkällä jo eroprosessissa, kun tunteita ei ole. Kusettaa, ettei ole pettänyt. 

Vierailija
52/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suhde ajautuu umpisolmuun eikä keskusteluyhteyttä ole kannattaa suunnata ulkopuolisen, neutraalin tahon juttusille. Toki kummankin osapuolen tulee olla valmis työskentelemään suhteen eteen muuten tuo on ajanhukkaa. Jos jompikumpi tai joskus molemmat eivät halua ulkopuolista välittäjää suhde on taputeltu. Aina voi lässyttää että on tunteita ja ei haluta erota mutta se on vain puhetta.. tarvitaan myös tekoja. 

Vierailija
53/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näinhän se menee. Olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä tapauksia, joissa mies ikävuosina 40-50 jättää vaimonsa, jonka kanssa on ollut noin 20 vuotta. Ja nimenomaan jättää siinä kohtaa, kun uusi nainen on pedattuna valmiiksi.

Mitä, voiko joku olla oikeasti niin munaton? Tuhlaa siis toisen aikaa kun tietää että lähtee joka tapauksessa 🙄 Toisessa hetkessä haluan parisuhteen, toisessa hetkessä ajattelen, että en kestäisi mitään sotkuista eroa. Oon ihminen joka on tosi herkkä ja välittää syvästi ja on valmis kääntämään jokaisen kiven ja hiekanjyvän jos on tarve tehdä se että jokin asia saadaan pelastettua. Jos joku tekisi noin törkeästi, en todella tiedä miten selviäisin siitä ikinä. N34

Vierailija
54/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin riitojen vuoksi erillemme. Tarkoitus oli rauhoittaa tilanne ja mennä terapiaan. Mies villiintyikin vapaudesta, ilmoitti ettei halua enää yrittää, vaan tahtoo eron. Hommasi samantien myös uuden naisen, jonka kanssa vietti tiiviisti aikaa. 

Minäkin kävin treffeillä, mutta en kyennyt enempään. 

Puolen vuoden kohdalla aloin nähdä valoa tunnelin päässä, mutta siinä kohtaa mies romahtikin ja tajusi mitä on tehnyt. Halusi yrittää vielä. Sanoin etten edes keskustele asiasta, kun yhä seurustelee toisen kanssa. Siltä seisomalta soitti naiselle ja lopetti suhteen.

Menimme terapiaan ja palasimme yhteen. Kannatti.

Mutta sitä vaan että joskus erilleen muuttokin voi avata silmiä.

Vierailija
55/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mies on tyytymätön ja hänen tunteensa ovat kuolleet, vaikka asiat ovat hyvin ja hellyyttä ja seksiäkin runsaasti.

Itse vetäisin tuosta yhtäläisyysmerkit siihen, että miehellä on toinen nainen kiikarissa tai kierroksessa. Veri vetää kovasti muualle, vaikkei haluakaan luopua mistään. Lapsellinen mies, sanoisin. Jos eroatte hetkeksi mies ryntää luvan kanssa paneskelemaan ympäriinsä. Ottaisitko ap  miehen takaisin sen jälkeen - minä en. Silloin kaikki yhteinen on rikottu ja mukaan suhteeseen hyppäävät panot ja säädöt ja uudet exät. Joita ei ole helppoa vain pyyhkiä pois todellisuudesta.

Vierailija
56/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, voiko joku olla oikeasti niin munaton? Tuhlaa siis toisen aikaa kun tietää että lähtee joka tapauksessa 🙄 Toisessa hetkessä haluan parisuhteen, toisessa hetkessä ajattelen, että en kestäisi mitään sotkuista eroa. Oon ihminen joka on tosi herkkä ja välittää syvästi ja on valmis kääntämään jokaisen kiven ja hiekanjyvän jos on tarve tehdä se että jokin asia saadaan pelastettua. Jos joku tekisi noin törkeästi, en todella tiedä miten selviäisin siitä ikinä. N34

Kyllähän näitä tällaisia eroja on ollut mun lähipiirissä ja itsellenikin tapahtui näin.

Myös tällä palstalla on kaksi vuosikausien pitkää ketjua, joissa nimenomaan puidaan sitä, kuinka mies jättää naisen pitkästä avioliitosta toisen naisen takia lähestulkoon yllättäen.

Ketjut ovat nimeltään

Miten miehenne ovat jättäneet teidät pitkästä avioliitosta?

Pitäisi osata päästää irti

Vierailija
57/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin riitojen vuoksi erillemme. Tarkoitus oli rauhoittaa tilanne ja mennä terapiaan. Mies villiintyikin vapaudesta, ilmoitti ettei halua enää yrittää, vaan tahtoo eron. Hommasi samantien myös uuden naisen, jonka kanssa vietti tiiviisti aikaa. 

Puolen vuoden kohdalla aloin nähdä valoa tunnelin päässä, mutta siinä kohtaa mies romahtikin ja tajusi mitä on tehnyt. Halusi yrittää vielä. Sanoin etten edes keskustele asiasta, kun yhä seurustelee toisen kanssa. Siltä seisomalta soitti naiselle ja lopetti suhteen.

Oho. Onnea teille! Ja kiva, että tällainenkin näkökulma tuotiin esille.

Vierailija
58/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mies on tyytymätön ja hänen tunteensa ovat kuolleet, vaikka asiat ovat hyvin ja hellyyttä ja seksiäkin runsaasti.

Itse vetäisin tuosta yhtäläisyysmerkit siihen, että miehellä on toinen nainen kiikarissa tai kierroksessa. Veri vetää kovasti muualle, vaikkei haluakaan luopua mistään. Lapsellinen mies, sanoisin. Jos eroatte hetkeksi mies ryntää luvan kanssa paneskelemaan ympäriinsä. Ottaisitko ap  miehen takaisin sen jälkeen - minä en. Silloin kaikki yhteinen on rikottu ja mukaan suhteeseen hyppäävät panot ja säädöt ja uudet exät. Joita ei ole helppoa vain pyyhkiä pois todellisuudesta.

Ja lisäksi tuossa on sukupuolitautien vaara, esim. erittäin yleinen kondylooma eli HPV, joillakin se kehittyy syöväksi, saadaan kiinni papa-kokeessa.

Vierailija
59/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sekoilu meinasi tuhota suhteen. Teillä oli onnea ja ennen kaikkea rakkautta. 

Tarinasi opetus. 

Pariterapiaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa eikä mitään avuliaita, koska sen nyt tietää, että palaaminen takaisin on usein mahdotonta. 

Vierailija
60/64 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siis ei mitään suhteen availuja...  piti sanoa