Pesukoneen normaali ohjelma kestää 3 tuntia?! Aivan järjetöntä!
Minulla on päältä täytettävä 6kg Rosenlew Pesumestari, ostettu 2018.
Siinä on 30 asteen 30min pikaohjelma, sekä 20min pikaraikastusohjelma. Kaikki muut ohjelmat kestää 3 tuntia!!! Eilen pesin taas 60 asteessa ja kellotin pesuajaksi 3h 14minuuttia. Tämä oli siis tavallinen puuvillapesu. Ekopesu, synteettinen yms kestää saman verran. Ja 30-40 asteen pitkä ohjelma myös, toki sellainen on ehkä hiukan lyhyempi kun vettä ei tarvi niin paljoa lämmittää, mutta silti vähintään 2,5h.
Tämä on aivan järjetöntä!!! Aina se tuollainen on ollut, ei siis mikään yhtäkkiä ilmennyt vika/ominaisuus.
Alkanut vaan tosissaan häiritsemään näin kevätsiivouksen yhteydessä, kun 2 koneelliseen pyykkiä menee 6 tuntia.
Onko teillä tämmösiä ikuisuuden peseviä? Olen tässä tutttavilta kysellyt niin heidän pesukoneiden ohjelmat kestää 1-1,5h.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos EU. Koska Espanjassa on kuivaa, niin Suomessa pitää huljutella pyykkiä tuntikausia tilkassa likavettä. Minä lasken koneeseen litrakaupalla lisävettä alapääsuihkun avulla, että pyykki edes jotenkin peseytyisi.
Koneessa voi olla mahdollisuus säätää vesimäärää
Läheskään kaikissa ei ole. Lisähuuhtelu tarkoittaa useampia huuhtelukertoja edelleen olemattomassa vesimäärässä, mikä merkitsee pitempää pesuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän energiansäästädirektiivin tms. takia minäkään en koskaan käytä 60:n tai 40:n asteen ohjelmia ilman pikanappia. Silloin ajaksi tulee sentään 1:29 ja 1:15 eikä jotain 3h. Joskus voin antaa 30:n asteen hienopesun pestä täydellä ajalla, kun se on alle tunti.
Onko sulla minne kiire, yleensä?
Ehkä pesemään seuraavaa koneellista, jotta ehtii laittaa kuivumaan ennen kuin on aika mennä nukkumaan, tai lähteä töihin. Sellaisia kiireitä meillä työssä käyvillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä niitä lyhytohjelmia mikä estää? Noi 3h veivaamiset on pelleilyä.
Jos haluaa pestä pyykin kuudessakympissä.
Miksi se pitäisi pestä kuudessakympissä, nykaikaiset pesuaineet pesee jo 30 asteessa.
Esimerkiksi pyyhkeet ja lakanat pestään yleensä aina kuudessa kympissä.
Näin se on, se on nykyaikaa ja me vanhat saadaan vai hyväksyä uusi systeemi. Kyllä se vaan ennen oli kaikki parempaa. Ennen koneessani oli 30 min ohjelma, eikä tartte mennä kuin pari vuosikymmentä taaksepäin.
Ap, oletko vielä linjoilla? Minulla taitaa olla samanlainen pesukone ja lyhyin ohjelma, jonka olen löytänyt 60 asteen pesuun ja jota käytän: tekokuidut 60 astetta ja pika, kevyin linkous. Kestää 1 h 21 min ohjelmanäytön mukaan.
Muuten käytän 30 ja 40 asteen pyykille hienopesuohjelmaa, tavallista ja pikaa, kesto 36 min - 45 min.
Onko joku löytänyt laadukasta pyykkikonetta jossa on tunnin ohjelma 60 asteisille pyykeille? Minulla on vanha Miele, 60 asteen ohjelma kestää 2h ja lyhennettynä 1h40min. Sekin tuntuu arki-iltaisin liian pitkältä, kun on harrastuksia ja muita menoja töiden jälkeen. Konetta en jätä koskaan pyörimään jos ei olla kotona.
Totta. Meillä ainoa ohjelma,johon saa 60astetta kestää kolme tuntia.
Joko pesen sillä tai sitten pesen alusvaatteet ja lakanat puolen tunnin ohjelmalla,johon saa kuitenkin vain 40 astetta eivätkä puhdistu kunnolla.
Vaihtoehtoina on siis kolmen tunnin jytkytys tai likaiset alushousut!
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, se on nykyaikaa ja me vanhat saadaan vai hyväksyä uusi systeemi. Kyllä se vaan ennen oli kaikki parempaa. Ennen koneessani oli 30 min ohjelma, eikä tartte mennä kuin pari vuosikymmentä taaksepäin.
Niitä lyhyitä ohjelmia on myös uusissa koneissa. Meillä lyhyin on 15min pikaohjelma. Sitten on 40 min 40C hienopesu. 60C kestää joko 3h tai 1h20 min. Saat ihan itse valita.
Kannattaa perehtyä niihin ohjelmavalikoihin ennen kuin ostaa koneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos EU. Koska Espanjassa on kuivaa, niin Suomessa pitää huljutella pyykkiä tuntikausia tilkassa likavettä. Minä lasken koneeseen litrakaupalla lisävettä alapääsuihkun avulla, että pyykki edes jotenkin peseytyisi.
Koneessa voi olla mahdollisuus säätää vesimäärää
Eikös nykykoneet säädä itse tarvittavan vesimäärän pyykin painon perusteella?
Tätä voi käyttää hybäksi, kastelee ne liksiset pyykit ennen koneeseen laittoa.
Huonoissa ja halvoissa pesukoneissa voi olla näin. Osta parempi kone. Miele on hyvä merkki, 40 asteen pesu kestää 1 h 19 min ja 60 asteen ohjelma 1 h 27 min. Lisäksi molempiin ohjelmiin voi valita lyhennetyn pesun joka lyhentää pesuaikaa. Lisäksi on monia eri ohjelmia joista voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Huonoissa ja halvoissa pesukoneissa voi olla näin. Osta parempi kone. Miele on hyvä merkki, 40 asteen pesu kestää 1 h 19 min ja 60 asteen ohjelma 1 h 27 min. Lisäksi molempiin ohjelmiin voi valita lyhennetyn pesun joka lyhentää pesuaikaa. Lisäksi on monia eri ohjelmia joista voi valita.
On myös erillinen pikapesutoiminto, joka kestää 32 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoon vaan. Kuluttaa vaatteita turhaan jos kolme tuntia myllätään.
Eihän pitkät ohjelmat myllää kolmea tuntia, vaan käyttävät hyväkseen liotusaikaa.
Koko ajan mylläävät.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan 70-luvun pesukoneelta.
Oletko vielä edes elänyt tuolla 70-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku löytänyt laadukasta pyykkikonetta jossa on tunnin ohjelma 60 asteisille pyykeille? Minulla on vanha Miele, 60 asteen ohjelma kestää 2h ja lyhennettynä 1h40min. Sekin tuntuu arki-iltaisin liian pitkältä, kun on harrastuksia ja muita menoja töiden jälkeen. Konetta en jätä koskaan pyörimään jos ei olla kotona.
Boschin koneessa on ainakin Mix lyhennettynä 60 astetta 1:15. Tosin se on vain 4 kg pyykille suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi pestä kuudessakympissä, nykaikaiset pesuaineet pesee jo 30 asteessa.
Kaupungilla haistaa, ketkä lulluttelevat pyykkinsä kolmessakympissä. Sellainen märän koiran, varpaanvälin ja likaisen kostean villasukan välimuoto, jota vielä yritetään peitellä huuhteluainekatkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristö kiittää niistä supermyrkyistä vesistössä 😓
Mä en jaksa oikeasti ymmärtää tätä vimmaa huljuttaa likapyykkiä tuntikausia jossain 30 asteessa. Puhtaaksi ja raikkaaksi pyykkiä ei noin saa, puhumattakaan että pöpöt saisi pestyä pois. Tässä mennään nyt parisataa vuotta takapakkia hygienian kanssa eikä se ole hyvä asia. Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun tuli ne energialuokat, niin tämä alkoi. Eli säästää vettä ja sähköä. Onhan sullakin pesukoneessa pikaohjelma. Meillä on uusi bosch ja normaali puuvilla ohjelma on joku 3,5 tuntia. Ei ole häirinnyt. Ei meidän kuivaushuoneeseen mahdu kuin maksimissaan 3 koneellista pyykkiä kerralla kuivamaan. Pari koneellista maksimissaan lauantaina tai sunnuntaina pyöritetään.
Sama juttuhan on vaikka pakastimien kanssa. Kun tuli nämä energialuokat, niin pakastimien sisätilavuus pieneni, kun on niin paksut eristeet nykyisin.
Meidän Boschissa on pesuajan lyhennysnappi, jolla esim 40C 3,5h puuvillaohjelma lyhenee 1,5 tuntiin. Samalla tippuu pyykkimäärä 9kg->4kg. Se ei haluaisi lähteä täydellä koneella käyntiin, mutta kun sitkeästi starttia painelee niin kyllä se lähtee. Sitten se kulkee samaa tahtia kuivausrummun kanssa.
Jos sinulla on edestä täytettävä lasiluukullinen, voit itse tarkistaa, myllääkö. Toiseksi voit tarkistaa, ovatko pyykit edes kunnolla kastuneet.
Mutta saman se kolme tuntia menee aikaa, liotti tai ei.
Minulla lyhin 60 asteen ohjelma on 90 minuuttia.