Nuorella akne, mikä avuksi?
Teinitytön akne.
Ihotautilääkärillä käyty, antibiootit käytetty ja Skinoren + Epiduo-voide kokeiltu. Nyt saatiin Acnatac-resepti. Onko kokemuksia tästä, onko saatu apua sillä?
Muitakin keinoja tähän otetaan vastaan. On lopettanut karkin syömisen, välttelee sokeria muutenkin. Vähentänyt maitotuotteita.
Onko kokemuksia Isotretinoiini-lääkityksestä, jos se on se viimeinen keino?
E-pillereitä ei voi käyttää migreenin vuoksi.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Oon kolmekymppisenä saanut Roaccutan-kuurin enkä käyttänyt mitään ehkäisyä eikä sitä edes edellytetty. Tiesin kyllä että voi aiheuttaa sikiövaurioita. Mutta enpä tuolloin ollut edes suhteessa kenenkään, joten ihan sama. Mulla kuuri auttoi akneen vain sen 6 kk jota kesti ja sen loputtua alkoi taas naama kukkia eli hukkaan menivät opiskelijalla nekin rahat ja lisäksi järkyt sivuoireet.
Meillä nuoren ihotautilääkäri arvioi pariinkin kertaan, täytyykö isotretioniinikuuria vielä jatkaa. Eli homma ei toimi niin, että saadaan resepti, syödään kuuri ja siinä se. Ei voi tietää etukäteen, kuinka pitkä kuuri kenenkin akneen riittää, jos haluaa, ettei akne palaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Isotretinoin on niin paha myrkky että en missään nimessä antaisi nuorelleni.
Täällä yksi nuori joka söi kyseistä lääkettä vuoden. Joo. Akne katosi ja näin 6 vuotta myöhemmin iho on edelleen kaunis ja sileä. Mutta en silti antaisi kenellekään syötäväksi. Keho kuivui täysin ja tuli kaikenlaisia jälkioireita kuten kuivuutta, kipuja ja pitkään oli keho aivan sekaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi nuori joka söi kyseistä lääkettä vuoden. Joo. Akne katosi ja näin 6 vuotta myöhemmin iho on edelleen kaunis ja sileä. Mutta en silti antaisi kenellekään syötäväksi. Keho kuivui täysin ja tuli kaikenlaisia jälkioireita kuten kuivuutta, kipuja ja pitkään oli keho aivan sekaisin
Aivolisäkehormonit se ainakin sotkee/leikkaa loppuelämäksi. Siihenhän sen vaikutustehokin perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivolisäkehormonit se ainakin sotkee/leikkaa loppuelämäksi. Siihenhän sen vaikutustehokin perustuu.
Kerrotko tästä tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Oon kolmekymppisenä saanut Roaccutan-kuurin enkä käyttänyt mitään ehkäisyä eikä sitä edes edellytetty. Tiesin kyllä että voi aiheuttaa sikiövaurioita. Mutta enpä tuolloin ollut edes suhteessa kenenkään, joten ihan sama. Mulla kuuri auttoi akneen vain sen 6 kk jota kesti ja sen loputtua alkoi taas naama kukkia eli hukkaan menivät opiskelijalla nekin rahat ja lisäksi järkyt sivuoireet.
Suhdehan voi alkaa lääkkeen aloituksen jälkeen. Ei tuo ole mikään peruste jättää ehkäisyä käyttämättä! Miten lääkäri on voinut suostua tuohon??
Ei se mikään taikatemppu ole mutta sinkki todellakin auttaa akneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhdehan voi alkaa lääkkeen aloituksen jälkeen. Ei tuo ole mikään peruste jättää ehkäisyä käyttämättä! Miten lääkäri on voinut suostua tuohon??
Siis voi jestas, voihan lääkäri määrätä ehkäisyn ja potilas sanoa sitä käyttävänsä mutta mistä sitä lääkäri tietää käyttääkö
Suosittelen isotretinoiinikuutia ehdottomasti. Omalla pojallani puhkesi 14-vuotiaana hyvin paha akne. Etenkin yläselkä oli täynnä sinisiä paiseita. Ne vuosivat verta ja olivat kipeitä. Kokeiltiin antibiootit ja rasvat. Poika ei ollut itse heti halukas kovaan kuuriin, joten pari vuotta meni pahan aknen kanssa.
Isotretinoiini käytiin hakemassa yksityiseltä, yliopistosairaalan ihotautilääkärille olisi ollut 6kk jono! Heti kun poikani otti paidan pois, lääkäri totesi että isotret. on ainoa vaihtoehto joka tepsii niin ärhäkkään akneen.
Poika käytti lääkettä 6kk ja akne pysynyt nyt 2 vuotta poissa sen jälkeen.