Nuorella akne, mikä avuksi?
Teinitytön akne.
Ihotautilääkärillä käyty, antibiootit käytetty ja Skinoren + Epiduo-voide kokeiltu. Nyt saatiin Acnatac-resepti. Onko kokemuksia tästä, onko saatu apua sillä?
Muitakin keinoja tähän otetaan vastaan. On lopettanut karkin syömisen, välttelee sokeria muutenkin. Vähentänyt maitotuotteita.
Onko kokemuksia Isotretinoiini-lääkityksestä, jos se on se viimeinen keino?
E-pillereitä ei voi käyttää migreenin vuoksi.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Isotretinoin-kuurille, nuo voiteet polttaa naaman karrelle eikä ole hoito tai ratkaisu kuin todella lievään teini akneen. Mielestäni tässä auttaisi roaccutan, pyytäkää sitä. Kuuri on joku 6kk sen aikana seurataan maksa-arvoja ja käytetään e-pillereitä.
No e-pillereitä ei tosiaan voi käyttää. Ja kiitos, tiedossa on vaadittava seuranta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinkkitablettikuurista apua. Niitä on kaupoissa siellä luontaishoidon hyllyssä.
Sinkki todellakin on avuksi. Kroonikkona aknenn suhteen sinkki on se yksi ja ainut lisäravinne josta olen todella nähnyt hyötyä.
Onko hormonitasot mitattu, jos pco? Itsellä ainoa keino mikä toimi oli isotretoin. Aloitin kyllä vasta sen 30v, kun e-pillereillä poissa pysynyt akne palasi. Mun akne alkoi teininä ja mulla pco. Diane novat auttoi mutta migreenin takia jouduin lopettaa ne. Akne vaikuttaa tosi pahasti mieleen, toivottavasti saatte avun. Alotin nyt metformiinin pco:n vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko hormonitasot mitattu, jos pco? Itsellä ainoa keino mikä toimi oli isotretoin. Aloitin kyllä vasta sen 30v, kun e-pillereillä poissa pysynyt akne palasi. Mun akne alkoi teininä ja mulla pco. Diane novat auttoi mutta migreenin takia jouduin lopettaa ne. Akne vaikuttaa tosi pahasti mieleen, toivottavasti saatte avun. Alotin nyt metformiinin pco:n vuoksi.
PCOS ei taideta tutkia alaikäisiltä ja nuoren akneen ensisijainen syy on muunlaiset hormonimuutokset ihan ikään liittyen.
Miten siihen ihotautilääkärin hoitolinjaukseen ei voi luottaa, vaan tällainen keskustelupalsta on tärkeä(mpi) väylä miettiä lapsen terveysasioita, en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Miten siihen ihotautilääkärin hoitolinjaukseen ei voi luottaa, vaan tällainen keskustelupalsta on tärkeä(mpi) väylä miettiä lapsen terveysasioita, en tajua.
Mitä tarkoitat? Ei ole tehty mitään hoitolinjausta ja nykyistä hoitoa noudatetaan. Eikö tämän palstan tarkoitus ole keskustelu, niinkuin kokemuksista? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Ei ole tehty mitään hoitolinjausta ja nykyistä hoitoa noudatetaan. Eikö tämän palstan tarkoitus ole keskustelu, niinkuin kokemuksista? 😂
Tarkoitan, että linjaus on meneillään oleva hoito ja jos se ei auta, seuraava vaihtoehto. Jos erikoislääkärin mielestä vehnäjauhojen käytöllä tms. olisi merkitystä asialle, hän varmaankin olisi senkin kertonut. Ihotautilääkärin työ perustuu tietoon ja kokemukseen. Nämä vertaistarinoinnit ovat viihdykettä ja ajanhukkaa vakavan asian äärellä, koen
Mistähän kivikaudelta tuo ehkäisypakko on peräisin? Ihan kuin yhdyntä olisi joku väistämätön tapahtuma, joka aivan äkkiarvaamatta tapahtuu kaikille naisille jatkuvalla syötöllä.
Auraton migreeni ei estä e pillereiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että linjaus on meneillään oleva hoito ja jos se ei auta, seuraava vaihtoehto. Jos erikoislääkärin mielestä vehnäjauhojen käytöllä tms. olisi merkitystä asialle, hän varmaankin olisi senkin kertonut. Ihotautilääkärin työ perustuu tietoon ja kokemukseen. Nämä vertaistarinoinnit ovat viihdykettä ja ajanhukkaa vakavan asian äärellä, koen
Ok no toi on sun ajatus, sulla on siihen oikeus.
Kaikille ei toimi samat lääkkeet tai keinot. On myös outoa ajatella että vain lääkärin keinoilla voi jotakin parantaa.
Saarentaika tuotteita kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Pahoittelut etten eritellyt aloitukseen että on AURALLINEN.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin minulla migreeni on vähentynyt e pillereiden käyttön myötä. Koska migreeni voi johtua hormonitoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slinda merkkiset minipillerit voi auttaa akneen. Minipillerit (pelkkä keltarauhashormoni) ovat hyvä vaihtoehto aurallista migreeniä sairastaville, sillä ne eivät sisällä estrogeenia.
Tretinoiinivoide auttaa monia. Päivittäisestä aurinkovoiteen käytöstä ei saa tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slinda merkkiset minipillerit voi auttaa akneen. Minipillerit (pelkkä keltarauhashormoni) ovat hyvä vaihtoehto aurallista migreeniä sairastaville, sillä ne eivät sisällä estrogeenia.
Mulla itselläni Slinda aiheutti taas ihan hirveän aknen! On vähän tuuria mitä tapahtuu. Minipillereitä ei ensisijaisesti suositella aknepotilaille.
Lisäksi hormoniehkäisy ei ole muutenkaan täysin ongelmaton ja harmiton.
Vierailija kirjoitti:
Tretinoiinivoide auttaa monia. Päivittäisestä aurinkovoiteen käytöstä ei saa tinkiä.
Tuo nyt määrätty Acnatac taitaa sisältää tuota 👍🏻
Oon kolmekymppisenä saanut Roaccutan-kuurin enkä käyttänyt mitään ehkäisyä eikä sitä edes edellytetty. Tiesin kyllä että voi aiheuttaa sikiövaurioita. Mutta enpä tuolloin ollut edes suhteessa kenenkään, joten ihan sama. Mulla kuuri auttoi akneen vain sen 6 kk jota kesti ja sen loputtua alkoi taas naama kukkia eli hukkaan menivät opiskelijalla nekin rahat ja lisäksi järkyt sivuoireet.
Vierailija kirjoitti:
Oon kolmekymppisenä saanut Roaccutan-kuurin enkä käyttänyt mitään ehkäisyä eikä sitä edes edellytetty. Tiesin kyllä että voi aiheuttaa sikiövaurioita. Mutta enpä tuolloin ollut edes suhteessa kenenkään, joten ihan sama. Mulla kuuri auttoi akneen vain sen 6 kk jota kesti ja sen loputtua alkoi taas naama kukkia eli hukkaan menivät opiskelijalla nekin rahat ja lisäksi järkyt sivuoireet.
Tätä ei tosiaan voi tietää, voi olla ettei tämäkään toimi kaikilla ja saa vaan haittavaikutukset
Isotretinoin-kuurille, nuo voiteet polttaa naaman karrelle eikä ole hoito tai ratkaisu kuin todella lievään teini akneen. Mielestäni tässä auttaisi roaccutan, pyytäkää sitä. Kuuri on joku 6kk sen aikana seurataan maksa-arvoja ja käytetään e-pillereitä.