Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorella akne, mikä avuksi?

Vierailija
04.04.2026 |

Teinitytön akne. 

Ihotautilääkärillä käyty, antibiootit käytetty ja Skinoren + Epiduo-voide kokeiltu. Nyt saatiin Acnatac-resepti. Onko kokemuksia tästä, onko saatu apua sillä?

Muitakin keinoja tähän otetaan vastaan. On lopettanut karkin syömisen, välttelee sokeria muutenkin. Vähentänyt maitotuotteita. 

Onko kokemuksia Isotretinoiini-lääkityksestä, jos se on se viimeinen keino?

E-pillereitä ei voi käyttää migreenin vuoksi.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi spirolactone, kannattaa tutustua! Yleensä sitä käytetään aikuisten naisten hormoniakneen mutta itse kokeilisin sitä ensin omalle lapselle, ei ollenkaan niin raju myrkky kuin tretioniini.

Testosteroniblokkeri jota käytetään jos aknen aiheuttaa PCOS. Vanha nesteenpoistolääke ja ei ole mikään haittavaikutukseton. Jatkuva pissalla ramppaaminen myös yöllä, sekaisin olevat elektrolyytit, turhan matala verenpaine, heikotus, väsymys, päänsärky, munuaisten kuormittuminen yleisiä haittoja.

Vierailija
42/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto, suklaa ja shipsit pois. Kasvojenpesumetodiksi minuutin hieronta puhdistuaineella plus kasvovesi kuivaaminen puhtaaseen pyyhkeeseen, meikkivälineiden hyvä puhdistus säännöllisesti. Meikinpuhdistusliinat pois. Nämä neuvot siis lääkityksen lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ainut, mikä auttaa onteloakneen ja säästää arvilta. Jos ei tule ikäviä oireita, niin kannattaa syödä kuuri.

Meillä aikoinaan nuori söi tuon kuurin. Iho kyllä parani. Sivuoireita tuli, mutta niistäkin selvittiin. Mieliala oli alamaissa. Oliko kuurin syytä vai se häpeä ulkonäöstään, en osaa sanoa. Pienet arvet on kyllä jäänyt, koska oli niin paha akne. 

Vierailija
44/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julita Rapsöljy parantaa.Tilaa netistä. 

Julita rapsolja - Julita Rapsolja AB

Siskontyttö käyttää Etelä Korealaista naamavoidetta ja iho on kuin pikkuvauvalla nykyään. 

Aasialaisilla naisilla on kaikilla ihana iho! Riippuu varmaan kasvisperäisestä ravinnosta, kun itse jätin kaikki karkit, sokerin, makkarat ja limsat pois ruokavaliostani parani ihoni huomattavasti!

Vierailija
45/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julita Rapsöljy parantaa.Tilaa netistä. 

Julita rapsolja - Julita Rapsolja AB

Siskontyttö käyttää Etelä Korealaista naamavoidetta ja iho on kuin pikkuvauvalla nykyään. 

Aasialaisilla naisilla on kaikilla ihana iho! Riippuu varmaan kasvisperäisestä ravinnosta, kun itse jätin kaikki karkit, sokerin, makkarat ja limsat pois ruokavaliostani parani ihoni huomattavasti!

Kaverini jätti kaikki ihonpuhdistusaineet veks ja muutaman kk jälkeen iho hehkuu kuin nuoruudessa. Huuhtelee ihoaan aamuinilloin vain kylmällä vedellä!

Vierailija
46/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnittäkää huomio ruokavalioon. Vehnä pois, pullat ja vehnäleivät, samoin liika rasva eli sipsit, grilliruoka, pizzat, suklaa on paha ja juustot jne, myös maitotuotteita vähemmäksi. 

Puhdasta ruokaa, kypsennettyjä vihanneksia, marjoja, vettä juomaksi, kaurapuuro, peruna, täysjyväpasta.. 

Sokeri kokonaan pois. Limut ja irttarit sekä energiajuomat kannattaa jättää kauppaan. 

Hyvä puhdistus ja paikallisesti käytettävä desinfiointi, vain finneihin. 

Kosmetologilta löytyy myös hyvät keinot ihon puhdistukseen. Itse aikoinaan otin höyrykylpyjä kuuman veden yllä ( pyyhe pään päälle), se oli todella hyvä tapa saada ihohuokoset puhtaaksi. 

Tämä ihon puhdistushomma on kyllä hullua näillä kaikilla erikoisaineilla!! Iholla on nimittäin kyky puhdistaa itse itseään ihan pelkällä vedellä, ensin valella lämpöisellä ja lopuksi huuhtelu kylmällä, että ihohuokoset supistuu. Parasta on jos on käytössä kevyt sieni millä hoitaa asian. Sitten kevyt yö/päivävoide päälle.

Muutamassa päivässä/viikossa huomaat tuloksen kertoi ystäväni.

Vierailija
47/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. 

Tyttö on huolehtinut kasvojen puhdistuksesta erinomaisesti. Kaksoispuhdistaa meikkipäivinä huolellisesti. Viikonloppuisi  pyrkii olemaan ilman meikkiä.

On käytetty sinkkiä, laktoferriinikuuri, rautaa..

Ollaan säännöllisesti käyty kosmetologilla. 

Ap

Vierailija
48/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nuoren viikko-ohjelmasta. Onko hänellä hetkeäkään vapaa-aikaa? Edes sunnuntaina? Montako tuntia hän edes nukkuu? Onko hän yhtään kotona?

On kotona ja vapaa-aikaa koska osittain aknen vuoksi ei varmaan halua niin liikkua ulkona. Mikä on todella harmi, koska jää paitsi monista asioista. 

Tiedän itse todella hyvin hänen tuskan ku olen itse ollu samassa tilanteessa hänen iässään. Valitettavasti taitaa olla joltain osin perinnöllistä tuo akne.

Ap

Vierailija
49/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todella paha akne niin siihen ei auta kuin yksityinen ihotautilääkäri ja isoretinooli-lääkitys vai mikähän lie nimeltään, jotain sinne päin. Meillä oli. Voi aiheuttaa itsetuhoisuutta. Sitä pitää vanhemman tarkkailla koko ajan. Kuurit kuitenkin suht lyhyitä. Meillä toimi. Kosmetologi olisi tässä tapauksessa ollut rahanhukkaa, eivät kaikkia pysty auttamaan. 

Vierailija
50/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselta eivät määrää näitä vahvoja aknen hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä vaan ne on haettava yksityiseltä. Olikohan maksa-arvot jotka piti tsekata tasaisin väliajoin ja ne voi hoitaa julkisella, mutta itse lääketesepti on haettava yksityiseltä.

Vierailija
51/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikakaverin finninen selkä normalisoitui, kun oli 1kk gluteenittomalla ruokavaliolla. En sano, että auttaa kaikilla, mut gluteeniton yhdistettynä maidottomaan ruokavalioon auttaa osalla.

Ja vahva (100 mikrog) d-vitamiini per pv auttaa ihoon.

Vierailija
52/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isotretioni oli meidän 8-v pojalla. Toimi hyvin. Liian kovalla annostuksella ei kannata syödä. Tablettien kokonaismäärä määräytyy painon mukaan. Akne ei ole uusiutunut. 

Vierailija
53/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta eivät määrää näitä vahvoja aknen hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä vaan ne on haettava yksityiseltä. Olikohan maksa-arvot jotka piti tsekata tasaisin väliajoin ja ne voi hoitaa julkisella, mutta itse lääketesepti on haettava yksityiseltä.

Ihotautilääkäriltä. 

Vierailija
54/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotretioni oli meidän 8-v pojalla. Toimi hyvin. Liian kovalla annostuksella ei kannata syödä. Tablettien kokonaismäärä määräytyy painon mukaan. Akne ei ole uusiutunut. 

8-vuotiaalle?!

Vierailija
55/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 18-v.

Vierailija
56/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oikeasti auttaa:

https://www.yliopistonapteekki.fi/ordinary-niacinamide-10-zinc-1-30-ml-…

Vei pois myös 40v naisen hirmonifinnit joten voi auttaa teiniä myös. Söin tähän aikuisen akneen myös antibiootteja mutta ne auttoivat vain sen hetken kun niitä söin. Nyt olen yli vuoden käyttänyt vaan tätä. Menee 3kk niin iho finnitön ja kirkas.

Vierailija
57/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäriltä. 

Kerroin jo ko viestiä edeltäneessä viestissäni, että ainoastaan yksityinen ihotautilääkäri voi auttaa jos akne paha. Ihme kommentoija olet, jonka on aina pakko päteä. 

Vierailija
58/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko teepuusaippuasta olla apua? Meillä se on helpottanu iho-ongelmia. 

Vierailija
59/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isotretoniini toimi itsellä hyvin, mutta PALJON pienemmällä annoksella kuin mitä Suomessa määrätään, koska olen hyvin pienikokoinen ja herkkä haittavaikutuksille. Söin 5mg/pv eli yhden 20mg kapselin joka neljäs päivä (tämä on esim. Uuden-Seelannin hoitosuositus aknen hoitoon).

Suomessa jostain syystä syödään aivan järkyttäviä (60-80mg) annoksia isotretoiniinia ja sitten ihmetellään haittavaikutuksia. Toki jos parissa kuukaudessa ei ala tuloksia tulla, niin annosta pitää nostaa. Itse laskin annosta ihotautilääkärin määräämästä, kun haittavaikutuksena tuli voimakasta silmien kuivumista ja painajaisia. 

Isotretoiniinia suosittelen siis minäkin. Itse söin ehkäisykapselin kanssa, niin tuli se ehkäisy hoidettua samalla. Oli kyllä oiva lääke - söin uudestaan tuon 5mg kuurin, kun akne yritti 23-vuotiaana palata (ekan kerran söin 18-vuotiaana). Sen jälkeen ei ole aknesta ollut tietoakaan. 

Vierailija
60/70 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäriltä. 

Kerroin jo ko viestiä edeltäneessä viestissäni, että ainoastaan yksityinen ihotautilääkäri voi auttaa jos akne paha. Ihme kommentoija olet, jonka on aina pakko päteä. 

Jaa, eipä näkynyt ketjussa se edellinen viestisi. Myös julkisella on ihotautilääkäreitä.