Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorella akne, mikä avuksi?

Vierailija
04.04.2026 |

Teinitytön akne. 

Ihotautilääkärillä käyty, antibiootit käytetty ja Skinoren + Epiduo-voide kokeiltu. Nyt saatiin Acnatac-resepti. Onko kokemuksia tästä, onko saatu apua sillä?

Muitakin keinoja tähän otetaan vastaan. On lopettanut karkin syömisen, välttelee sokeria muutenkin. Vähentänyt maitotuotteita. 

Onko kokemuksia Isotretinoiini-lääkityksestä, jos se on se viimeinen keino?

E-pillereitä ei voi käyttää migreenin vuoksi.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ite söin kaksi isotretinoin kuuria ja kaikki näpyt naamasta hävisi. Itsellä oli tosi paha akne. Suosittelen myös teille.

Vierailija
62/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotretoniini toimi itsellä hyvin, mutta PALJON pienemmällä annoksella kuin mitä Suomessa määrätään, koska olen hyvin pienikokoinen ja herkkä haittavaikutuksille. Söin 5mg/pv eli yhden 20mg kapselin joka neljäs päivä (tämä on esim. Uuden-Seelannin hoitosuositus aknen hoitoon).

Suomessa jostain syystä syödään aivan järkyttäviä (60-80mg) annoksia isotretoiniinia ja sitten ihmetellään haittavaikutuksia. Toki jos parissa kuukaudessa ei ala tuloksia tulla, niin annosta pitää nostaa. Itse laskin annosta ihotautilääkärin määräämästä, kun haittavaikutuksena tuli voimakasta silmien kuivumista ja painajaisia. 

Isotretoiniinia suosittelen siis minäkin. Itse söin ehkäisykapselin kanssa, niin tuli se ehkäisy hoidettua samalla. Oli kyllä oiva lääke - söin uudestaan tuon 5mg kuurin, kun akne yritti 23-vuotiaana palata (ekan kerran söin 18-vuotiaana). Sen jälkeen ei ole aknesta ollut tietoakaan. 

Piti vielä lisätä, että ekalla kerralla söin muistaakseni 80 kapselia ja tokalla 40(?), eli pitkiä kuureja kyllä ovat. Mutta itse söin lääkettä mielummin pidempään niin, että haittavaikutukset pysyivät hallinnassa, kun tosi suurella annoksella lyhyemmän aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kuuluu määrätä e-pillerit, mutta ei niitä ole pakko syödä, jos on täysin varmaa, ettei ota pippeliä jalkojensa väliin. 

Vierailija
64/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärin vastaanotto.

Mielellään Hgin HUS Ihotautisairaalan jonkun huipun yksityisvastaanotto jollain lääkäriasemalla, missä pitää vastaanottoa.

Ei oo vaikeeta.

Vierailija
65/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isotretoniini toimi itsellä hyvin, mutta PALJON pienemmällä annoksella kuin mitä Suomessa määrätään, koska olen hyvin pienikokoinen ja herkkä haittavaikutuksille. Söin 5mg/pv eli yhden 20mg kapselin joka neljäs päivä (tämä on esim. Uuden-Seelannin hoitosuositus aknen hoitoon).

Suomessa jostain syystä syödään aivan järkyttäviä (60-80mg) annoksia isotretoiniinia ja sitten ihmetellään haittavaikutuksia. Toki jos parissa kuukaudessa ei ala tuloksia tulla, niin annosta pitää nostaa. Itse laskin annosta ihotautilääkärin määräämästä, kun haittavaikutuksena tuli voimakasta silmien kuivumista ja painajaisia. 

Isotretoiniinia suosittelen siis minäkin. Itse söin ehkäisykapselin kanssa, niin tuli se ehkäisy hoidettua samalla. Oli kyllä oiva lääke - söin uudestaan tuon 5mg kuurin, kun akne yritti 23-vuotiaana palata (ekan kerran söin 18-vuotiaana). Sen jälkeen ei ole aknesta ollut tietoakaan. 

Piti vielä lisätä, että ekalla kerralla söin muistaakseni 80 kapselia ja tokalla 40(?), eli pitkiä kuureja kyllä ovat. Mutta itse söin lääkettä mielummin pidempään niin, että haittavaikutukset pysyivät hallinnassa, kun tosi suurella annoksella lyhyemmän aikaa. 

Juuri näin. Kokonaisannos määräytyy painon mukaan. Tehoon ei ole merkitystä, syökö pienellä päiväannostuksella pitkään vai nopeasti isoilla päiväannostuksilla. Jälkimmäisessä on vain suuremmat haittavaikutukset. 

Vierailija
66/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotretioniini on A-vitamiinijohdannainen.

Jos 5mg/pv auttaa jo osalla, niin luulisi, että tällä logiikalla myös tavallinen a-vitamiini auttaisi?

Luontaistuotekaupoista löytyy ja monen marketin hyllystä ko vitamiinia. Itse käytän sitä kuureina ihon hoitoon muutenkin.

Vierailija
67/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen täysin eri mieltä. Googlaa hyvä yksityinen ihotautilääkäri niin hän määrää oikean annoksen isoretanoolia vai mikä olikaan. Annos ei todellakaan ollut liian suuri. Tyttäreni söi sen kahteen kertaan, koska eka kuuri ei tuottanut riittävän hyviä tuloksia. Ehkä annomme aknen edetä liiaksi ennenkuin menimme hakemaan lääkityksen. Yritimme monilla keinoin ennen sitä. Lääkäri kertoo mahdollisista sivuvaikutuksista, joita ovat myös itsetuhoisuus. Ovat herkässä iässä murrosiässä, mutta meillä kaikki meni loistavasti. 

Vierailija
68/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnittäkää huomio ruokavalioon. Vehnä pois, pullat ja vehnäleivät, samoin liika rasva eli sipsit, grilliruoka, pizzat, suklaa on paha ja juustot jne, myös maitotuotteita vähemmäksi. 

Puhdasta ruokaa, kypsennettyjä vihanneksia, marjoja, vettä juomaksi, kaurapuuro, peruna, täysjyväpasta.. 

Sokeri kokonaan pois. Limut ja irttarit sekä energiajuomat kannattaa jättää kauppaan. 

Hyvä puhdistus ja paikallisesti käytettävä desinfiointi, vain finneihin. 

Kosmetologilta löytyy myös hyvät keinot ihon puhdistukseen. Itse aikoinaan otin höyrykylpyjä kuuman veden yllä ( pyyhe pään päälle), se oli todella hyvä tapa saada ihohuokoset puhtaaksi. 

Tämä ihon puhdistushomma on kyllä hullua näillä kaikilla erikoisaineilla!! Iholla on nimittäin kyky puhdistaa itse itseään ihan pelkällä vedellä, ensin valella lämpöisellä ja lopuksi huuhtelu kylmällä, että ihohuokoset supistuu. Parasta on jos on käytössä kevyt sieni millä hoitaa asian. Sitten kevyt yö/päivävoide päälle.

Muutamassa päivässä/viikossa huomaat tuloksen kertoi ystäväni.

Jos käyttää meikkeja iho ei puhdistu vedellä.

Vierailija
69/85 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkärin vastaanotto.

Mielellään Hgin HUS Ihotautisairaalan jonkun huipun yksityisvastaanotto jollain lääkäriasemalla, missä pitää vastaanottoa.

Ei oo vaikeeta.

Ei ookkaan, onko kuitenkin sulle?

Vierailija
71/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin nuorena kaikki mahdolliset lääkkeet ilman apua, kunnes söin kunnollisen isotretinoiini-kuurin. Iho ja limakalvot kuivuivat ihan hirveästi ja aluksi iso meni aivan kamalaksi. Sitten alkoi näkyä tuloksia ja iho oli vuosia hyvä. Yli kolmikymppisenä akne nousi uudestaan ja sain taas samaa lääkettä.

Hormonaalinen ehkäisy oli nuorena pakollinen, vaikka olin neitsyt. Myös raskaustesti verestä otettiin joka kuukausi. Mukavasti tuli näistä lisähintaa, kun yksityisellä käytiin

Mies sai saman lääkkeen ilmaiseksi armeijassa. Iho oli sitä aivan järkyttäviä, sen jälkeen ei finnin finniä.

Vierailija
72/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta eivät määrää näitä vahvoja aknen hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä vaan ne on haettava yksityiseltä. Olikohan maksa-arvot jotka piti tsekata tasaisin väliajoin ja ne voi hoitaa julkisella, mutta itse lääketesepti on haettava yksityiseltä.

Ihan ihopolin lääkäri kirjoitti teinipojalleni kyseisen lääkkeen. Kuuri päättyy toukokuun lopussa. On auttanut todella hyvin. Verikokeet pitää ottaa säännöllisesti.

Vierailija
73/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös että isotretinoiinissa auringonvalo pitäisi välttää? Myös teinin rippijuhlat kesällä niin mietin uskaltaisiko nyt vielä aloittaa jos kuurin saisi vai voiko käydä niin että pahenemisvaihe jatkuu vielä kesällä?

Vierailija
74/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse kokeilen kaikkea 16 - 23 v. akneen. Ensin antibioottikuurit, auttoivat vaan kuurin ajan. E-pillerit lievensivät tilannetta muutaman vuoden kunnes akne taas paheni. Roaccutan kuuri ja akne poistui. Muutaman vuoden päästä akne taas palasi ja söin vielä toisen roaccutan kuurin. Se auttoi, ja ihossa oli satunnaisesti leuoissa ja kaulalla hormipaukamia. 

Nekin poistuivat kun 40v. aloitin karkkipäivän viikossa ja sokerin ja suklaan syönti väheni. Olisinpa tajunnut tämän jo paljon aiemmin (tosin karkkilakko edes ei auttanut teini-iässä/nuoruudessani, kun aina välillä kokeilin). Eli jonkinlaisessa sokerikoukussa olin aikuisikäni elänyt. Olin kuitenkin hoikka ja urheilullinen. Ehkä tästä voi päätellä, että eri kikat toimivat eri ikäisenä. 

Kiva kun haet tyttärellesi apua! Tosi tärkeää!

Vierailija
75/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itse kokeilen kaikkea 16 - 23 v. akneen. Ensin antibioottikuurit, auttoivat vaan kuurin ajan. E-pillerit lievensivät tilannetta muutaman vuoden kunnes akne taas paheni. Roaccutan kuuri ja akne poistui. Muutaman vuoden päästä akne taas palasi ja söin vielä toisen roaccutan kuurin. Se auttoi, ja ihossa oli satunnaisesti leuoissa ja kaulalla hormipaukamia. 

Nekin poistuivat kun 40v. aloitin karkkipäivän viikossa ja sokerin ja suklaan syönti väheni. Olisinpa tajunnut tämän jo paljon aiemmin (tosin karkkilakko edes ei auttanut teini-iässä/nuoruudessani, kun aina välillä kokeilin). Eli jonkinlaisessa sokerikoukussa olin aikuisikäni elänyt. Olin kuitenkin hoikka ja urheilullinen. Ehkä tästä voi päätellä, että eri kikat toimivat eri ikäisenä. 

Kiva kun haet tyttärellesi apua! Tosi tärkeää!

Kiitos! 

Kyllä, todella yritetään löytää keinoja ja onneksi ihana tyttäreni on motivoitunut esim. kokeilemaan sokeritonta ja maidotonta ruokavaliota ja onkin pitkäjänteisesti vältellyt karkkeja yms. Välillä harmittaa ja pelottaakin ettei tästä aiheudu mitään syömishäiriötä. 

Eniten harmittaa se että jos aknen vuoksi jää tärkeitä kokemuksia kokematta. Jonkin asteista kiusaamista on myös ollut koulussa tästä 😭

Vierailija
76/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko teepuusaippuasta olla apua? Meillä se on helpottanu iho-ongelmia. 

16 v poikani kokeili aika alussa myös teepuusaippuaa, koska se oli auttanut kaverini lasta. Meillä teepuusaippualla pesu näytti auttavan muutaman päivän, mutta heti seuraavaksi kasvot olivat täynnä paksua finnilaattaa eli oikeastaan pahensi todella huomattavasti alkutilannetta.

Vierailija
77/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin nuorta pillua olisin kyllä valmis lakia vähän rikkomaan.

Vierailija
78/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko teepuusaippuasta olla apua? Meillä se on helpottanu iho-ongelmia. 

16 v poikani kokeili aika alussa myös teepuusaippuaa, koska se oli auttanut kaverini lasta. Meillä teepuusaippualla pesu näytti auttavan muutaman päivän, mutta heti seuraavaksi kasvot olivat täynnä paksua finnilaattaa eli oikeastaan pahensi todella huomattavasti alkutilannetta.

Meillä myös kokeiltu teepuu-öljyä suoraan iholle mutta haju aiheuttaa migreeniä kun on niin voimakas :(

Vierailija
79/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan isotretioniinia suositelleita. Söin itse kuurin parikymppisenä, ja oli paras juttu ikinä. Varsinkin finnejä täynnä oleva selkä oli minulle pahinta, mutta kuurin jälkeen ei enää ikinä. 🙏

Perinnöllinen vaivahan se usein on, joten tytär kärsi samasta, kasvojen ja selän aknesta. Hän uskoi kovasti kaikkiin pelotteluihin isotretioniiniin liittyen, joten aluksi söi pitkän antibioottikuurin, joka auttoi kyllä hyvin kasvoihin. Mutta finnit palasivat heti kuurin loppumisen jälkeen.

Lopulta aloitti isotretioniinin, mikä osoittautui huippujutuksi hänellekin. Hän muistelee edelleen asiaa ja kyselee välillä, että miksi ei aloittanut kuuria aiemmin.

Eli suosittelen lämpimästi! Tulehtunut ja kipeä iho vaikuttaa negatiivisesti joka päivä elämään, miksi ihmeessä sitä vaivaa ei hoidattaisi pois tehokkaasti?

Vierailija
80/85 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ette usko yhtäkään lääkäriä joka "määrää" akneen Aqualania tai Humektania. Kumpikin voide on komedogeeninen eli tukkii ihohuokosia. Ne ovat vaan jostain syystä ainoat joita lääkärit voivat suositella Suomessa. Kaupallisia, loistavia, kosteuttavia voiteita ei tietenkään voi suositella. Kun voiteen saa Apteekista niin se ikäänkuin maagisesti muuttuu tässä aknenhoidon totaalisessa takapajulassa hyväksi ja epäkaupalliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi