Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukijat, tulkaa tänne, mulla on kysymys

Vierailija
04.04.2026 |

Kun luette kirjaa, mitkä on ne seikat, mitkä saa teidät lopettamaan kesken (dnf)?

Jos nyt ajatellaan, että genre on sellainen, mitä yleensäkin luette ja periaatteessa voisitte olla kiinnostunut, mutta sitten olette lukeneet jonkin matkaa, mutta ette halua enää jatkaa. Miksi?

Itse olen lopettanut kirjan kesken pilkkuvirheiden takia (niitä on ollut paljon, ei vain pari).

Mikä saa sinut jättämään kirjan kesken?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kirjantekijä ja luen työkseni, ja on turhauttavaa huomata miten heikkotasoisia tietokirjoja tässä maailmassa julkaistaan. Nytkään en pääse eteenpäin Masennuksen filosofiassa, koska sen on niin huonosti kirjoitettu. Yritin lukea myös Aviciin elämäkertaa enkä jaksanut alkua pidemmälle.

Vierailija
22/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kirjantekijä ja luen työkseni, ja on turhauttavaa huomata miten heikkotasoisia tietokirjoja tässä maailmassa julkaistaan. Nytkään en pääse eteenpäin Masennuksen filosofiassa, koska sen on niin huonosti kirjoitettu. Yritin lukea myös Aviciin elämäkertaa enkä jaksanut alkua pidemmälle.

Vau. Hienoa saada tänne ammattilainen! Kun sanot huonosti kirjoitettu, mitä tarkoitat sillä ihan konkreettisesti? Millaiset jutut tekee kirjasta "huonosti kirjoitetun"?

Anna lyhyt analyysi, tajuan että tästä voisi puhua pitkäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on suosittua ei välttämättä ole hyvää.

Miettikää esim. Danielle Steele (täyttä kakkaa) tai E.L. James, 50 shades of grey, myös täyttä kakkaa.

Vierailija
24/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjailija kuvailee tarkasti ja pitkään aina  tapahtumien ympäristöä, tulee mieleen, että haluaa vain venyttää tekstiä pidemmäksi. En jaksa sellaista lukea. 

Mun mielestä toi on taas merkki hyvästä kirjailijasta, että kuvailee noita asioita tarkkaan, mutta toki siinäkin voi mennä liian pitkälle. 

Fantasiassa Robert Jordan: Wheel of time (Ajan pyörä sarja). 700-sivuisia tiiliskiviä sarjassa yhteensä 14 kpl.

Vierailija
25/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tökkää pahasti, jos kesken kaiken alkaa tulla ns yliluonnollista. Jos kummitus on tässä joku juttu, siitä pitää varoittaa jo takakannessa. En tykkää jos esitetään muka normaalia, ja sitten onkin joku haamu jossain. Siihen loppuu lukeminen.

Vierailija
26/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjailija kuvailee tarkasti ja pitkään aina  tapahtumien ympäristöä, tulee mieleen, että haluaa vain venyttää tekstiä pidemmäksi. En jaksa sellaista lukea. 

Mun mielestä toi on taas merkki hyvästä kirjailijasta, että kuvailee noita asioita tarkkaan, mutta toki siinäkin voi mennä liian pitkälle. 

Fantasiassa Robert Jordan: Wheel of time (Ajan pyörä sarja). 700-sivuisia tiiliskiviä sarjassa yhteensä 14 kpl.

sissuz. oletko lukenut nuo?

täytyy olla sairaan hyvä että kukaan lukee.

Vierailija
27/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka äänikirja , en tykkää lukijan  äänestä ja toiset äänet kyllä on niin mahtavia että se on siinä mukava kuunnella.Lukiessa itse tekstiä niin siinä pitää olla huumoria, tarina etenee ei mitään tylsää jaaritusta.No sota ja jännityskirjat on mulla aina ollut hyviä lukuhetkia  ja myöskin luonto ja maisema seikkailut kiinnostaa.

Vierailija
28/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka äänikirja , en tykkää lukijan  äänestä ja toiset äänet kyllä on niin mahtavia että se on siinä mukava kuunnella.Lukiessa itse tekstiä niin siinä pitää olla huumoria, tarina etenee ei mitään tylsää jaaritusta.No sota ja jännityskirjat on mulla aina ollut hyviä lukuhetkia  ja myöskin luonto ja maisema seikkailut kiinnostaa.

Mitkä susta on turhaa jaaritusta?

Vierailija
29/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat henkilöhahmoissa ovat minulle punainen vaate. Esimerkiksi liian monta henkilöä, joilla ei ole mitään virkaa tarinan kannalta. Ohuesti ja epäjohdonmukaisesti kuvatut henkilöt on toinen inhokkini.

Jollakin kirjailijalla oli ärsyttävä tapa laittaa henkilöt muistelemaan juonen kannalta aivan turhia tapahtumia menneisyydestä (eli sijoittuivat aikaan ennen kirjassa kuvattuja tapahtumia). En nyt muista kirjailijan nimeä. Esimerkiksi henkilö muisteli viiden vuoden takaista kesän helleaaltoa hytistessään bussipysäkillä talven purevassa pakkasessa.

Myös tapahtumien turhan tarkka selostaminen tökkii. Jos hahmo kävelee sateessa, niin ei tarvitse erikseen käyttää viittä lausetta sateen ropinan/kohinan, ilman kosteuden, lätäköissä kastuvien kenkien yms tarpeettomien yksityiskohtien selostamiseen.

Vierailija
30/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymys. Sain naiselta(!) lahjaksi kirjan: Ardennit 1944. Avasin sen ja ... nukahdin. .... :)

No, halpaa unilääkettä! :)

Ja kun luit sitä levänneenä, mitä sitten tapahtui?

Vai etkö enää vaivautunut? Jos et, miksi et?

Nainen luuli että tuo osaa lukea. :P

Vierailija
31/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin jonnekin osan 10 puoliväliin asti ja jopa ostin kirjat sirä mukaa kun niitä ilmestyi. Mutta sitten yksityiskohtainen kuvailu ja tietynlainen väkivaltaan ja alistamiseen liittyvä sadismi riittivät minulle.

En suosittele.

Vierailija
32/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau. Hienoa saada tänne ammattilainen! Kun sanot huonosti kirjoitettu, mitä tarkoitat sillä ihan konkreettisesti? Millaiset jutut tekee kirjasta "huonosti kirjoitetun"?

Anna lyhyt analyysi, tajuan että tästä voisi puhua pitkäänkin.

Huolimaton sanankäyttö: alhainen sosioekonominen asema po. matala. Ta-vutusvirheet. Oikolukijan nukahdukset. Tosin taistelin loppuun asti Juha Hännisen uuden kirjan Päästä mut pois, koska olen kiinnostunut eutanasiasta ja kirjoitan siitä itsekin, mutta olisi tehnyt mieli heittää Hänninen seinään.

Vierailija
33/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat henkilöhahmoissa ovat minulle punainen vaate. Esimerkiksi liian monta henkilöä, joilla ei ole mitään virkaa tarinan kannalta. Ohuesti ja epäjohdonmukaisesti kuvatut henkilöt on toinen inhokkini.

Jollakin kirjailijalla oli ärsyttävä tapa laittaa henkilöt muistelemaan juonen kannalta aivan turhia tapahtumia menneisyydestä (eli sijoittuivat aikaan ennen kirjassa kuvattuja tapahtumia). En nyt muista kirjailijan nimeä. Esimerkiksi henkilö muisteli viiden vuoden takaista kesän helleaaltoa hytistessään bussipysäkillä talven purevassa pakkasessa.

Myös tapahtumien turhan tarkka selostaminen tökkii. Jos hahmo kävelee sateessa, niin ei tarvitse erikseen käyttää viittä lausetta sateen ropinan/kohinan, ilman kosteuden, lätäköissä kastuvien kenkien yms tarpeettomien yksityiskohtien selostamiseen.

Kiitos, tää oli todella kiinnostava vastaus!

Tajuan miten ärsyttävää on tarinan kannalta turha löpinä. Itseäkin ärsyttää turhat jutut aivan suunnattoman paljon, joskus jopa dnf-paljon.

Toisaalta tajuan myös, miksi joku kirjoittaa noin: tuhannessa yhdeksästä sadasta kirjoittajan oppaasta käsketään kuvailemaan mitä henkilö tuntee ja kokee (show, dont tell). Käsketään kuvailemaan tuntemuksia (miten jalat oli märät ja miten pisarat kopsahtelivat lätäkköön...) 

Kait idea on osata "näyttää" sitä vtun sadetta ja niitä märkiä kenkiä juuri sopiva määrä.

Ja se sopiva määrä on jokaiselle lukijalle vähän eri.

Vierailija
34/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin jonnekin osan 10 puoliväliin asti ja jopa ostin kirjat sirä mukaa kun niitä ilmestyi. Mutta sitten yksityiskohtainen kuvailu ja tietynlainen väkivaltaan ja alistamiseen liittyvä sadismi riittivät minulle.

En suosittele.

Hyvä tietää.

Vierailija
35/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavamaisuus tyyliin Sidney Sheldon. Jaarittelu ilman asiaa tyyliin Stephen King.

Vierailija
36/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän kirjan lukematta liian pienen ja himmeän tekstin takia. 

Vierailija
37/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaavamaisuus tyyliin Sidney Sheldon. Jaarittelu ilman asiaa tyyliin Stephen King.

Uh. Stephen King on mielestäni tylsä. 

Tunnen syyllisyyttä tästä, koska hän on niiin tolkuttoman suosittu. Ja hän kirjoitti sen kirjan miten kirjoittaa kirjoja (en muista nimeä, mutta opas kirjailijoille) ja sekin oli minusta tolkuttoman tylsä. 

Hänen kaltaiset tolkuttoman tylsät kirjailijat saa minut ajattelemaan, että voisin ihan hyvin kirjoittaa pari bestselleriä itsekin. Ehkä kuka tahansa voisi.

Vierailija
38/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän kirjan lukematta liian pienen ja himmeän tekstin takia. 

Tämä on yllättävä yleistä.

Vierailija
39/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs, sehän menee joka vuosi saman kaavan mukaan. Hannahin mies & lapset eivät olleet taaskaan leiponeet kakkua, miehet nyt ylipäätään eivät osallistu, koska ei ole vaimonsa lapsi ja äidin muistaminen kuuluu lapsille, myös vauvoille. Jos vauva ei leiponut kakkua, niin voi voi, kun on huono äiti. Ketään ei huvittaisi lähteä kumppanin äidin luo, mutta kun on pakko vaikka on surullinen mieli ja tappeluita tulossa. 

Ihan taattua tyyliä joka vuosi siitä kuinka kannattaa vääntää pershetelmiä ihan äitienpäivän vieton ilosta :)

Vierailija
40/53 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs, sehän menee joka vuosi saman kaavan mukaan. Hannahin mies & lapset eivät olleet taaskaan leiponeet kakkua, miehet nyt ylipäätään eivät osallistu, koska ei ole vaimonsa lapsi ja äidin muistaminen kuuluu lapsille, myös vauvoille. Jos vauva ei leiponut kakkua, niin voi voi, kun on huono äiti. Ketään ei huvittaisi lähteä kumppanin äidin luo, mutta kun on pakko vaikka on surullinen mieli ja tappeluita tulossa. 

Ihan taattua tyyliä joka vuosi siitä kuinka kannattaa vääntää pershetelmiä ihan äitienpäivän vieton ilosta :)

Ihanaa että te kännikalatkin osallistutte, joilla ei ole mitään käsitystä siitä mistä keskustellaan.

Tervetuloa mukaan, Urpo!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi