Riikka Purra aikoo viedä leskeneläkkeen, joka on täysin turha jäänne sotavuosilta
Suomi tarvitsee rohkeita leikkauksia jotta pääsemme pinnalle!
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9- ja 12- vuotiaiden lasten yksinhuoltaja täällä, lasten isä kuollut syöpään. Voin sanoa, että toisen vanhemman kuollessa elämä heittää aikamoiseen myllerrykseen : missä on varaa asua, onko lasten pakko vaihtaa koulua, kellä on varaa harrastaa mitäkin, kuka ehtii kuskata, kokata, siivota… voiko jatkaa nykyisessä työssään vai pitääkö yrittää löytää jotain muuta (työvuorot, matkustaminen …). Kaikki tämä sen suuren surun keskellä.
Ilman leskeneläkettä en olisi pärjännyt, ja jos se yksi jäljelle jäänyt vanhempi romahtaa, niin lapsille käy myös huonosti. Jos yhteiskunnalla on johonkin tukimuotoihin varaa niin en nyt tätä olisi ekana poistamassa, ainakaan alaikäisen vanhemmalta.Riikka Purrankin isä saa leskeneläkettä. Sai jo silloinkin kun Riikka oli lapsi.
Riikka itsekin on saanut lapsena tukea toisen vanhempansa kuoleman johdosta.
Yhteiskunta ei ollut varastamassa vielä kaikkea apua ihmisiltä.
Riikan vanhemmat olivat eronneet. Voihan isä saada toisesta puolisostaan. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustukaa hyvät kommentoijat vaikkapa googlen kautta mitä se oikea leskeneläke on?
Jos edunjättäjä on ollut työssä ja hänelle on kertynyt työeläkettä. Hän kuolee niin jälkeenjäävä aviopuoliso saa leskeneläkkeen. Sen siis maksaa työeläkeyhtiö ei valtio.
Erikseen on varmaan kelan eläkkeet, jos purra tarkoittaa niitä.
Naurettavaa kadehtia kaikkea eläkkeisiin liittyen. Isäni menehtyi henkirikoksessa 1983 ja äiti jäi leskeksi, eli sitten 30 vuotta saaden isän työeläkkeeseen perustuvaa leskeneläkettä. Oli ihan oikein, äiti olisi jäänyt ihan tyhjän päälle muuten. Mikäli äiti olisi avioitunut uudelleen, olisi hänelle maksettu kertakorvaus ja kk-leskenläke lakkasi.
Ei mennyt oikein
Äitisi oli yyhoo siinä muutkin yyhoot
Kovasti nyt yrität.
Yyhoo kyllä, mutta ei "siinä missä muutkin yyhoot."
Tuolla äidillä se ei ollut oma valinta. Muilla yyhoilla se on.
"Miksi vidussa muut maksavat siitä, että joku on ollut naimisissa?"
Muuthan eivät maksa vaan eivät saa ihan kaikkea kuolleen maksamia eläkemaksuja ilmaiseksi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Purrako päättää?
Purra ei päätä mistään, mutta on kaikesta vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Kelan leskeneläke on määräaikainen nykyään. Sitä saa, jos on alaikäisiä lapsia TAI on itsellä pienet tulot. Summa ei ole suuri, ekat 6 kk 389 e ja sen jälkeen kai pienenee. Naapurissa asuu työikäinen rouva, jonka mies kuoli yllättäen ja jäi 3 pientä lasta. Tällaiset ovat jollekin suuri apu! Taivasalleko hänen olisi pitänyt lähteä?
Kelan alkueläkettä saa puoli vuotta alle 65 vuotias leski. Ei siis vanhus enää. Jos leski saa työeläkeyhtiön leskeneläkettä ei saa kelalta alkueläkkeen jälkeen. Kumpikin riippuu lesken omista tuloista.
Ja kaikki lapset saa aina 18-vuotiaiksi asti orvon eläkkeen.
Riippuu nyt siitä, onko edunjättäjä eli perheen isä ollut sellaisen työnantajan palveluksessa, joka on vakuuttanut työntekijänsä, saako leski ja lapset kunnon eläkkeen siltä työeläkeyhtiöltä, vai saako vain Kelasta sellaisen tosi pienen.
Yksityisiin vakuutuksiin ei valtio voi vaikuttaa, muuten kuin verotuksen kautta.
Ja kaikki lapset saa aina 18-vuotiaiksi asti orvon eläkkeen.
Riippuu nyt siitä, onko edunjättäjä eli perheen isä ollut sellaisen työnantajan palveluksessa, joka on vakuuttanut työntekijänsä, saako leski ja lapset kunnon eläkkeen siltä työeläkeyhtiöltä, vai saako vain Kelasta sellaisen tosi pienen.
Aivan höpönpöpä tämä. Miksi osallisut keskusteluun, jos ei ole ainoatakaan faktaa hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Naisten eläkkeet ovat edelleenkin paljon pienemmät kuin miesten. Leskeneläke on "tasinkoa" menetetystä tulosta esim äitiyslomien yms takia.
Vai onko tarkoitus että mieslesket elävät mukavasti viimeiset vuotensa ja leskivaimot joutuvat myymään kotinsa ja muuttamaan johonkin loukkoon koska tulot ei enää riitä yksin esim rakkaudella rakennetun ja ylläpidetyn kodin kustannuksiin.
Reilua?? Nainen on kuitenkin usein mahdollistanut miehen urakehityksen omalla kustannuksellaan
Ongelmahan tässä on se, että on paljon meitä, jotka ovat tehneet tuon, ja sitten äijä on ottanut ritolat. Me elämme yksinhuoltajina, hoidamme yksin lapset ja joustamme kaikesta, ja rahallista tukea lopussa saavat ne, joilla on aina ollut rinnalla toinen ihminen tukemassa myös taloudellisesti.
Se ei vaan kertakaikkiaan ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Mutta puoluetukiin ei tietenkään kosketa.
Eikä yritystukion.
Kun kerta enää ei naiset tee lapsia montaa ja sen vuoksi jää työura pieneksi ja pitää sitä tasoittaa miehen eläkkeestä, niin kyllähän tuo joutaa jo lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke loppuu aina jos menee naimisiin uudestaan
Ei lopu. Jos leski menee uusiin naimisiin alle 50v niin saa mojovan kertasuorituksen ja jos menee yli 50v niin lekeneläkkeen maksaminen jatkuu. 1975 ja sen jälkeen syntyneillä leskeneläkettä maksetaan 10 vuotta. Sitä vanhemmilla lopun ikää.
Ei kovin reilua.
Mä olen syhtynyt 1980, mutta saan leskeneläkkeen lopun ikää, koska mieheni kuoli ennen tuota uudistusta ja olen siksi mukana siinä vanhassa systeemissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti ihmiset kannatta että heifän eläkemaksunsa jää eläkeyhtiön voitoksi. Leskeneläkehän on osa vainajan tel-eläkettä. Siyä maksetaan enintään puolet vainajan eläkkeestä eikä hyvätumoinen leski vli sitä saada vanhanakaan.
Se on kaikille hyväksi että se toimii kuin vakuutus, tietty prosentti kupsahtaa ennen eläkettä mutta etukäteen ei tiedä kuka. Siten maksut pysyvät kaikkien kannalta siedettävämpinä. Se mikä sitä järjestelmää ja sen legitimiteettiä heikentää ovat johtajien ja hallinnoivien poliitikkojen aivan liian korkea posketon palkkiotaso. Se tulisi kitkeä järjestelmästä pois hyvin nopeasti.
Mikä vakuutus on pakollinen? Jos olisikin vappaehtoista maksaa palkastaan eläkevakuutusmaksuja, niin tuo olisi hyväksyttävää, että ne menettää jos ei tarvitsekaan niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mutta puoluetukiin ei tietenkään kosketa.
Ei tietenkään persujen hillotolppiin.
Voiko mies saada leskeneläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies saada leskeneläkettä?
Voi. Mikäli pienempi eläke tai pienituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta puoluetukiin ei tietenkään kosketa.
Ei tietenkään persujen hillotolppiin.
Ai eikö niitä muut puolueet saa, vain persut?
En tiennytkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti ihmiset kannatta että heifän eläkemaksunsa jää eläkeyhtiön voitoksi. Leskeneläkehän on osa vainajan tel-eläkettä. Siyä maksetaan enintään puolet vainajan eläkkeestä eikä hyvätumoinen leski vli sitä saada vanhanakaan.
Se on kaikille hyväksi että se toimii kuin vakuutus, tietty prosentti kupsahtaa ennen eläkettä mutta etukäteen ei tiedä kuka. Siten maksut pysyvät kaikkien kannalta siedettävämpinä. Se mikä sitä järjestelmää ja sen legitimiteettiä heikentää ovat johtajien ja hallinnoivien poliitikkojen aivan liian korkea posketon palkkiotaso. Se tulisi kitkeä järjestelmästä pois hyvin nopeasti.
Mikä vakuutus on pakollinen? Jos olisikin vappaehtoista maksaa palkastaan eläkevakuutusmaksuja, niin tuo olisi hyväksyttävää, että ne menettää jos ei tarvitsekaan niitä itse.
Autovakuutus on pakollinen. Samoin palovakuutus jos talosi on velan panttina. Kotivakuutus vuokra-asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke loppuu aina jos menee naimisiin uudestaan
Ei lopu. Jos leski menee uusiin naimisiin alle 50v niin saa mojovan kertasuorituksen ja jos menee yli 50v niin lekeneläkkeen maksaminen jatkuu. 1975 ja sen jälkeen syntyneillä leskeneläkettä maksetaan 10 vuotta. Sitä vanhemmilla lopun ikää.
Ei kovin reilua.Mä olen syhtynyt 1980, mutta saan leskeneläkkeen lopun ikää, koska mieheni kuoli ennen tuota uudistusta ja olen siksi mukana siinä vanhassa systeemissä.
No kyllä tuommoinen joutaakin lopettaa......
Vierailija kirjoitti:
Mutta puoluetukiin ei tietenkään kosketa.
Jos vähänkin seuraisit politiikka niin tietäisit että Purra on sitäkin ehdottanut mutta muut puolueet kuten demarit vastustivat sitä jyrkästi.
Purra tyypillisenä persuna heittelee ilmaan populistisia ja toteuttamiskelvottomia pieruja, kun ei tajua järjestelmästä mitään.
Siis Ärripurri haluaa puuttua työeläkejärjestelmään. Eikö se olekaan valtiosta irrallista toimintaa?
Riikka Purrankin isä saa leskeneläkettä. Sai jo silloinkin kun Riikka oli lapsi.
Riikka itsekin on saanut lapsena tukea toisen vanhempansa kuoleman johdosta.
Yhteiskunta ei ollut varastamassa vielä kaikkea apua ihmisiltä.