Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajat! Miksi ette ota ihmisiä töihin?

Vierailija
04.04.2026 |

Varmasti tiedätte missä jamassa Suomi on. Ihmiset tarvitsee töitä koska raha. Raha liikuttaa kaikkea. Palkatkaa niitä joilla on se koulutus ja kokemus alalta. Kaikki maksaa.

Kommentit (607)

Vierailija
241/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan itseäni. Sinulla on asenneongelma. Pidät nuoria laiskoina paskakasoina. Luuletko ettei maineesi ole levinnyt nuorten keskuuteen ja vanhempienkin.

//

Ihan itse ovat ne nuoret maineensa ansainneet. Ei ole minun asenteestani kiini, os 22-vuotias poika ei osaa edes herätyskelloa laittaa soimaan. Sellaiselle ei ole työelämässä mitään käyttöä. 

Vierailija
242/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toistan itseäni. Sinulla on asenneongelma. Pidät nuoria laiskoina paskakasoina. Luuletko ettei maineesi ole levinnyt nuorten keskuuteen ja vanhempienkin."

En luule. Joka kevät on kymmeniä nuoria kyselemässä töitä. Palkkaan heistä sellaiset, joiden tiedän oleva hyviä työntekijöitä. Loput saavat etsiä töitä muualta, koska minulla ei ole aikaa pitää yllä suojatyöpaikkaa alakouluikäisen tasolle jääneille aikuisille jätkille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet lapse nvahti. Sinä kerrot työn tekijöille firmasi säännöt ja kuinka siellä toimitaan. Se on sinun vastuusi työn antajana.

//

Niin kerron. Kerron myös sen, että töitä ei ole, jos työnteko ei maistu. Mikä tässä on sinulle ongelma? 

Se ettet ymmärrä eroa juuri koulusta tulleen työntekijän ja 30 vuotta töissä olleen työntekijän välillä.

Ei koulusta juuri tullut osaa juuri mitään. Hänellä on edellytykset oppia, mutta työnantajan tulee opettaa hänet. Se on pitkäjänteistä työtä eikä pikavoitto.

T:Yrittäjä M57

Mitä sössötät? Minä en vaadi koulusta tulleelta nuorelta muuta kuin sen, että hän tulee töihin sovittuun aikaan ja tekee työtehtävät, jotka hänelle osoitan. Jos se ei onnistu, työpaikkaa sopii etsiä jostain muualta. Ei työnantaja voi olla mikään päiväkodintäti, joka pyyhki pyllynkin nuoren puolesta. Ja 18-19-vuotiaalla pitää olla jos sen verran aikuisuutta, että osaa edes perusjutut, kuten sen että työpäivä alkaa sovittuna kellonaikana. Yrittäjän aika on kallista eikä sitä ole varaa tuhlata asioihin, jotka piti opetella jo päiväkoti-ikäisenä. 

En sössötä vaan sinusta paistaa k*sipää jolla ei ole minkäänlaista kykyä toimia esimiehenä tai työnantajana. Rajat tulee pitää, mutta myös opettaa ja ohjata. Vaikka niitä perusasioita. Sinä olet palkannut työntekijän ja sinä myös vastaat siitä että palkattu henkilö on sellainen mitä olet halunnut. Piste. Sinä et voi syyttää työntekijää siitä, ettet valinnut "oikeanlaista" työntekijää.

Vierailija
244/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toistan itseäni. Sinulla on asenneongelma. Pidät nuoria laiskoina paskakasoina. Luuletko ettei maineesi ole levinnyt nuorten keskuuteen ja vanhempienkin."

En luule. Joka kevät on kymmeniä nuoria kyselemässä töitä. Palkkaan heistä sellaiset, joiden tiedän oleva hyviä työntekijöitä. Loput saavat etsiä töitä muualta, koska minulla ei ole aikaa pitää yllä suojatyöpaikkaa alakouluikäisen tasolle jääneille aikuisille jätkille. 

Onko vaihtuvuus suurta?

Vierailija
245/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan itseäni. Sinulla on asenneongelma. Pidät nuoria laiskoina paskakasoina. Luuletko ettei maineesi ole levinnyt nuorten keskuuteen ja vanhempienkin.

//

Ihan itse ovat ne nuoret maineensa ansainneet. Ei ole minun asenteestani kiini, os 22-vuotias poika ei osaa edes herätyskelloa laittaa soimaan. Sellaiselle ei ole työelämässä mitään käyttöä. 

Sinä oletat kaikkien nuorten olevan paskakasoja ja ihmettelet mikseivät he kunnioita sinua. Sinulla on oikeasti asenneongelma.

Vierailija
246/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sössötä vaan sinusta paistaa k*sipää jolla ei ole minkäänlaista kykyä toimia esimiehenä tai työnantajana. Rajat tulee pitää, mutta myös opettaa ja ohjata. Vaikka niitä perusasioita. Sinä olet palkannut työntekijän ja sinä myös vastaat siitä että palkattu henkilö on sellainen mitä olet halunnut. Piste. Sinä et voi syyttää työntekijää siitä, ettet valinnut "oikeanlaista" työntekijää.

Opettele tulemaan töihin ajallaan äläkä kiukuttele. Siitä on hyvä aloittaa. En minä huvin vuoksi sinua pellolle pistänyt, vaan siksi, ettei sinulle ollut käyttöä. Meillä on käyttöä vain niille, jotka osaavat hommansa ja tulevat töihin ilman erillistä paapomista. Minä en ole sinun äitisi tai isäsi, joten en vastaa sinusta millään tasolla. Aikuinen ihminen on muutenkin itse vastuussa omista asioistaan. 

Vierailija
247/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Sinä oletat kaikkien nuorten olevan paskakasoja ja ihmettelet mikseivät he kunnioita sinua. Sinulla on oikeasti asenneongelma.

Ei, kultaseni. En oleta mitään sellaista. Opettelepas lukemaan välillä. Tuo sinäpäs-jankkaus on vähän sellainen taapero-tason tapa kommunikoida. 

Vierailija
248/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele tulemaan töihin ajallaan äläkä kiukuttele. Siitä on hyvä aloittaa. En minä huvin vuoksi sinua pellolle pistänyt, vaan siksi, ettei sinulle ollut käyttöä. Meillä on käyttöä vain niille, jotka osaavat hommansa ja tulevat töihin ilman erillistä paapomista. Minä en ole sinun äitisi tai isäsi, joten en vastaa sinusta millään tasolla. Aikuinen ihminen on muutenkin itse vastuussa omista asioistaan. 

Tämä sama työnantajalle. Älä kiukuttele äläkä syytä työntekijää ongelmista jotka olet itse aiheuttanut. Tunnusta reilusti jos olet mokannut ja ota opiksesi

Vierailija
249/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kultaseni. En oleta mitään sellaista. Opettelepas lukemaan välillä. Tuo sinäpäs-jankkaus on vähän sellainen taapero-tason tapa kommunikoida. 

Ymmärrätkö oikeasti minkä kuvan annat yrittäjistä?

No, provohan sinä olet.

Vierailija
250/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihtuvuus suurta?

Ei enää nykisin, kun olen oppinut erottamaan jyvät akanoista. Ala ei ihan niin suuri ole, etteikö aika nopeasti saisi korviinsa tietoa, kuka hoitaa hommansa ja kuka ei. Kesätyöntekijöissä toki on vaihtuvuutta, koska moni lähtee kesän jälkeen jatko-opintoihin tai muuten vain muuttaa muualle. Se on ihan normaalia. En minä oleta, että joku 18v kesähessu jää meille loppuelämäkseen töihin. 

Vierailija
251/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö oikeasti minkä kuvan annat yrittäjistä?

No, provohan sinä olet.

Ei minua kiinnosta sinun mielikuvasi. Tiedän, että niillä ei ole mitään merkitystä. Jokainen täysipäinen kun ymmärtää, että joku vauvapalstakirjoittelu ei vaikuta mitenkää mihinkään. Varsinkaan, kun et täällä tiedä, kuka ja minkä yrityksen edustaja sinuile vastaa. Sitä en uskalla edes kertoa, että täällä voi myös esittää muutaa kuin on. Saattaisi olla liian traumaatinen tieto sinun herkälle mielellesi. 

Vierailija
252/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntkijän palkkaaminen on liian kallista, varsinkin jos tekee huonon rekryn. Toki siitä saa syyttää vaan itseään, mutta mieluummin teen hommat yksin ja teen sen rahan itselleni kuin ottaisin jonkun saikuttajan töihin ja oma tilipussi ohenisi puolella.

Vierailija
253/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet lapse nvahti. Sinä kerrot työn tekijöille firmasi säännöt ja kuinka siellä toimitaan. Se on sinun vastuusi työn antajana.

//

Niin kerron. Kerron myös sen, että töitä ei ole, jos työnteko ei maistu. Mikä tässä on sinulle ongelma? 

Se ettet ymmärrä eroa juuri koulusta tulleen työntekijän ja 30 vuotta töissä olleen työntekijän välillä.

Ei koulusta juuri tullut osaa juuri mitään. Hänellä on edellytykset oppia, mutta työnantajan tulee opettaa hänet. Se on pitkäjänteistä työtä eikä pikavoitto.

T:Yrittäjä M57

Mitä sössötät? Minä en vaadi koulusta tulleelta nuorelta muuta kuin sen, että hän tulee töihin sovittuun aikaan ja tekee työtehtävät, jotka hänelle osoitan. Jos se ei onnistu, työpaikkaa sopii etsiä jostain muualta. Ei työnantaja voi olla mikään päiväkodintäti, joka pyyhki pyllynkin nuoren puolesta. Ja 18-19-vuotiaalla pitää olla jos sen verran aikuisuutta, että osaa edes perusjutut, kuten sen että työpäivä alkaa sovittuna kellonaikana. Yrittäjän aika on kallista eikä sitä ole varaa tuhlata asioihin, jotka piti opetella jo päiväkoti-ikäisenä. 

Kuka täällä on syyttänyt työntekijää muusta kuin siitä, että nämä eivät ole hoitaneet hommiaan ja ovat siksi saaneet kenkää? 

Vierailija
254/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin 20 hengen perheyritys. Valmistavaa teollisuutta harjoitamme kapealla alalla, pääosin vientiin.

Emme palkkaa lisää väkeä, koska:

- Markkinakysyntä ei kasva, joten meilläkään ei ole edellytyksiä tai halua lähteä panostamaan kasvuun. Eli emme ylipäätään tarvitse lisähenkilöstöä

- Kannattavuuspaineita on, kun kilpailua tulee edullisemmista maista. Pyritään AI:n, automaation ja ulkoistamisten kautta enemmänkin vähentämään henkilömäärää käytännössä niin, että lähtijöiden tilalle ei oteta uusia tekijöitä

- Työntekijöiden palkkaaminen on tällä seudulla vaikeaa ja riskialtista. Keskitymme huolehtimaan nykyisistä kokeneista ja sitoutuneista tekijöistämme kaikin tavoin, ja apuvoiman otamme mieluummin vuokrafirmoista

Vierailija
255/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet yrittäjä vaikket ole töissä. Sinä edustat yrittäjiä myös vapaa-aikanasi. Ymmärrät varmasti ettei vapaa-ajalla huonosti käyttäytyvä yrittäjä ole suosittu asiakkaiden keskuudessa. Sinä annat yrittäjistä todella huonon kuvan esimerkilläsi.

///

Hyvin on asiakkaita riittänyt sinun kitinöistäsi huolimatta. Sori siitä, pikkuinen.  

P.s. Tajuatko, että olemme anonyymilla palstalla, jossa et tiedä kuka minä olen? 

Ei palsta muuta sinun persoonaasi niin paljon. Kyllä se on jo olemassa ja uskon, että se näkyy myös normaalissa elämässä. Asiakkaita on, mutta kyllä he helposti vaihtavat toiseen. Et voi pitää heitä itsestäänselvyyksinä. 
Kuten kerroin, annat kuvan yrittäjistä vaikka olet anonyymi. Mitä luulet, paraniko yrittäjien maine kaikella tuolla mitä kirjoitit vai huononiko se? Rehellisesti. Minusta kirjoituksesi antoi taas lisää virtaa yrittäjien haukkujille. Käytöksesi on täysin luokatonta.

Miksi kuvittelet, että jonkun palstasekopään jutut vaikuttavat sinun maineeseesi yrittäjänä? 

Vierailija
256/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoija.

Jos olisit työnantaja, suostuisitko palkkaamaan yhtäkään palstan kirjoittajista työsuhteeseen :-)

😅😅😅😅 en hel...tissä 

No hyvä on, kyllä sentään joitaikin

Vierailija
257/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju todistaa hyvin sen, miksi yrittäjien ei missään nimessä kannata palkata tiettyjä täällä kirjoittelijoita. Lukutaito heikompi kuin suurimmalla osalla 5-vuotiaista ja hirveä "sun vika" parku päällä, jos itse ei osaa mennä töihin ajallaan. Kenellä on aikaa ja mielenkiintoa hoivata tuollaisia sekopäitä päivät pitkät? 

Vierailija
258/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntkijän palkkaaminen on liian kallista, varsinkin jos tekee huonon rekryn. Toki siitä saa syyttää vaan itseään, mutta mieluummin teen hommat yksin ja teen sen rahan itselleni kuin ottaisin jonkun saikuttajan töihin ja oma tilipussi ohenisi puolella.

Jos olet pienyrittäjä, niin väärä rekry voi tulla tosi kalliiksi

Vierailija
259/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät ne jaksaa itkeä. 
On veroja ja velvotteita. Työntekijäkään ei ole ilmainen ja ahkera ammattilainen. 
On niin hankalaa. Yhteiskunta pitää saada apuun näille self made miehille. 

Vierailija
260/607 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei noudata työaikoja, niin se on yksi kirjallinen varoitus ja seuraavasta myöhästymisestä potkut. Näin oli ennen kun helpotettiin irtisanomista. 
Miksi täällä yrittäjä itkee myöhästelevistä nuorista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi