Ylipainoinen, miksi et ala laihduttaa ja kuntoilemaan?
Tämän ei ole tarkoitus olla ilkeä kysymys, vaan aidosti mietin, mikä oikeastaan estää sen, ettet aloittanut eilen etkä tänään (ellet siis ole jo tekemässä näitä)? Mikä se pohjimmainen syy siis on sille? Ei ole vain halua ollenkaan, vai että halua on, mutta ei itsekuria? Olet laihduttanut joskus, mutta se on ollut liian vaikeaa? Kuntoilun esteenä voi toki olla sairaus, mutta silloinkin ylipainon saa pois ruokavaliolla, miksi et tee sitä? Ruuan himo vaan on niin suuri?
Minkä arvioisit olevan se kaikkein suurin syy sille?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus on ihan hemmetin vaikeaa, jos käytät mirtatsapiinia. Lihot herkästi, jos vedät kaloreita naamasi yli 1000 per päivä. Vastaavasti laihtuminen tapahtuu äääääärimmäisen hitaasti, vaikka söisit 500 kcal per päivä. Liikunta ei juuri auta. Jos jätän lääkkeen pois tai vaihdan sen bentsoon 3- 5 kg häviää parissa viikossa, vaikka söisin enemmän kuin normaalisti. Olen yrittänyt monta kertaa lopettaa sen käytön, mutta tk:ssa enää eivät määrää muuta unilääkkeeksi, joten tällä on vähän pakko mennä.
Ko lääke ei aiheuta sitä, että alkaisi lihomaan miinuskaloreilla.
No se selkeästi muuttaa aineenvaihduntaa hitaampaan suuntaan. Painon saa pidettyä suurin piirtein samassa, jos syö kerran päivässä normaalin aterian ja loput korvaa hedelmillä tai vihanneksilla. Jotain se tekee, kun paastokaloreillakaan paino ei juuri putoa. Ja jos jätät sen pois, voit syödä normaalisti ja siitä huolimatta paino putoaa. Monet kerrat sitä kokeiltu jo. Kerran jätin sen pois, kun olin muutaman viikon lomilla syöden jätskiä, sipsejä, ravintola-annoksia joka päivä ja kaiken lisäksi vielä melko runsaasti alkoholia ja todella minimaalisesti liikuntaa (veneilyretki), mutta tulin takaisin 6 kg kevyempänä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerrotko vähän tarkemmin, mitä etsit näistä vastauksista?
Painonhallinta on yhtä taistelua itselleni, mutta olen tällä hetkellä hyvässä kunnossa. Vihdoin ja viimein. Se vaatii kuitenkin edelleen ihan äärettömän paljon tahdonvoimaa ja tuhansia ns oikeita valintoja koko ajan. Tätä pohtiessa mietin vaan, mikä on ollut aloittamisen este, eli mitä kukakin kokee vaikeimmaksi. Ihan puhtaasti utelias olen, ei ole mitään ilkeää ajatusta taustalla tähän. Ehkä hain sitä, että jollekin muullekin koko ajatus tuntuu helvetilliseltä, koska itselleni se on ollut sitä. Mietin, että jos ylipainoa on jo paljon alla, niin varmasti vielä tuskallisempi ajatus aloittamiselle ja toisaalta myös laihdutus kauhean pitkä prosessi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyödytöntä, hormonitoiminta on niin sekaisin ettei onnistu.
Kyllä onnistuu oikeilla ohjeilla. Insuliinitasosi pitää saada laskemaan. Se onnistuu välttämällä hiilihydraatteja ja syömällä mahdollisimman puhdasta ruokaa. Kasviksia, marjoja, lihaa, vähän maitotuotteita, voita, oliiviöljyä, hieman liikuntaa ja aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus on ihan hemmetin vaikeaa, jos käytät mirtatsapiinia. Lihot herkästi, jos vedät kaloreita naamasi yli 1000 per päivä. Vastaavasti laihtuminen tapahtuu äääääärimmäisen hitaasti, vaikka söisit 500 kcal per päivä. Liikunta ei juuri auta. Jos jätän lääkkeen pois tai vaihdan sen bentsoon 3- 5 kg häviää parissa viikossa, vaikka söisin enemmän kuin normaalisti. Olen yrittänyt monta kertaa lopettaa sen käytön, mutta tk:ssa enää eivät määrää muuta unilääkkeeksi, joten tällä on vähän pakko mennä.
No se selkeästi muuttaa aineenvaihduntaa hitaampaan suuntaan. Painon saa pidettyä suurin piirtein samassa, jos syö kerran päivässä normaalin aterian ja loput korvaa hedelmillä tai vihanneksilla. Jotain se tekee, kun paastokaloreillakaan paino ei juuri putoa. Ja jos jätät sen pois, voit syödä normaalisti ja siitä huolimatta paino putoaa. Monet kerrat sitä kokeiltu jo. Kerran jätin sen pois, kun olin muutaman viikon lomilla syöden jätskiä, sipsejä, ravintola-annoksia joka päivä ja kaiken lisäksi vielä melko runsaasti alkoholia ja todella minimaalisesti liikuntaa (veneilyretki), mutta tulin takaisin 6 kg kevyempänä.
Oletko varma ettei nosta vain ruokahalua? Mulla sama lääke toi painoa todella paljon lyhyessä ajassa, mutta ruokahalu oli valtava ja söin ne kilot.
No, olen aina liikkunut paljon eli sen osalta en osaa vastata. Voimatreenin aloitin tosin vasta nyt selkeästi päälle kolmikymppisenä kun olin jo normaalipainoinen. Syynä että fyysinen työ vaihtui eri alaan ja siistiin sisätyöhön kotoa käsin eli arjessa ei enää tullut mitään sellaista tekemistä ja aloin lukea voimatreenin hyödyistä etenkin luille ja toimintakyvylle myöhemmin.
Mutta miksi olin aiemmin ylipainoinen? Koska söin paljon ja ylipaino ei aluksi haitannut mitään, ennen kuin sairastumisen myötä jäi yhtäkkiä liikuntakin hetkeksi pois ja painoa tulikin tahdilla Apua SOS :')
Syön edelleen paljon, enkä esimerkiksi halua olla hoikka saati laiha. Ennemminkin lihaksikas ja ylimääräistä saa puolestani olla. Syön kuitenkin nykyään terveellisemmin enkä enää juo limua tai mehua tai tilaa pikaruokaa (terveysjuttu, ei johdu siitä etteikö edelleen olisi hyvää tuommoinen).
En itse ole huomannut kohtelussa muuta eroa kuin että sellaiset miehet jotka ei ennen kiinnostuneet, kiinnostuu nyt, mutta enpä heitä halua. Ja vientiä oli aiemminkin riittämiin. :P
Tuntuu että itselläni kävi tuuri kun mulla on melkein aina ollut kivat lääkärit eikä ylipainosta huomautettu koskaan! Olin enimmillään melkein 30 kg ylipainoinen. Eli ~88kg ja nykyään paino 54...55 kg
Olen kyllä yrittänyt satoja kertoja, aina se mielenkiinto katoaa,kun paino laskee hitaasti. Jos saan 2kg pois ,niin pian tulee 4kg takas.
N40 ja 10v yrittänyt laihduttaa ja nyt 130kg.
Tykkään olla iso, pysyy ihmiset loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei nosta vain ruokahalua? Mulla sama lääke toi painoa todella paljon lyhyessä ajassa, mutta ruokahalu oli valtava ja söin ne kilot.
Sehän tekee sitä myös. En halua lihota, siksi kyttään yleensä kaloreita ja korvaan ateriat hedelmillä tai vihanneksilla. Heti jos repsahdat ja mässäilet roskaruualla, herkuilla tai syöt normaalia enemmän vaikka viikonloppuna, paino nousee. Nyt oli kyse laihduttamisesta ja se on kyllä todella hidasta sen lääkkeen kanssa ja kalorit pitää pitää todella alhaalla, jotta sitä tapahtuisi. Laihtuminen onnistuu mulla parhaiten siten, että liikunnalla väsyttää itsensä siihen pisteeseen, ettei tarvi mitään unilääkkeitä, nukahtaa miltei niille sijoilleen, kun tulee useamman tunnin lenkiltä. Sellaiseen ei ole nyt ollut aikaa, ensi viikosta alkaen alkaa ehkä olemaan, joten taas mennään.
Olen tästä lääkärille maininnut moneen kertaan, ja kyllä ne tietävät, että tämä lääke lihottaa, mutta kun bentsoista voi tulla vahingossa riippuvaiseksi niin on sit parempi, että heiltä määrätään vain näitä super turvottavia unilääkkeitä (Mirtatsapiini, Ketipinor). Yksityiseltä voi sit saada 150 eurolla reseptin johonkin surkeaan 10 kpl tenox-purkkiin.
Älykkyydessä ja ylipainossa geeneillä on suunnilleen yhtä suuri prosentuaalinen vaikutuksensa. Miksi ap ei ala älykkäämmäksi? Miksi et kehitä itseäsi ja tee sitten älyllisempiä alotuksia? Jos olisit jo kehittänyt itseäsi, pitäisit aloitustasi idioottimaisena aivopieruna. Joten miksi et vain pyri älykkämmäksi? Onko se idiotisminhimo niin suuri? Vai oletko joskus yrittänyt kehittyä, mutta huomannut että ei vaan kapasiteetti riitä?
Varmaan syy sama mikä päihderiippuvaisillakin: Ei kiinnosta, itsekuri ei riitä, on liian riippuvainen ruoan/päihtren tuomasta mielihyvästä eikä ajatella yhtään sitä miten kalliiksi oma touhu käy yhteiskunnalle kun luotetaan siihen että terveydenhuolto hoitaa kuntoon kun terveys antaa pahimman kerran periksi.
Jalat on kuolleet eikä voi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyydessä ja ylipainossa geeneillä on suunnilleen yhtä suuri prosentuaalinen vaikutuksensa. Miksi ap ei ala älykkäämmäksi? Miksi et kehitä itseäsi ja tee sitten älyllisempiä alotuksia? Jos olisit jo kehittänyt itseäsi, pitäisit aloitustasi idioottimaisena aivopieruna. Joten miksi et vain pyri älykkämmäksi? Onko se idiotisminhimo niin suuri? Vai oletko joskus yrittänyt kehittyä, mutta huomannut että ei vaan kapasiteetti riitä?
Perustelisitko tämän? Miksi juuri tästä aiheesta halu kuulla henkilökohtaisista kokemuksista tekee ihmisestä vähä-älyisen ja antaa merkkejä siitä, ettei kehitä itseään?
Minulla on vakava uupumus, eli en jaksa. Jo pelkkä sukkien jalkaan laittaminen on työlästä uupumisen vuoksi.
Ei jaksa. Yksinkertaisesti en jaksa. Mä en jaksa! Kai täällä itse kukin saa syödä ja hiukan huilia? Maailma hajoamassa ylienergisten ääliökisaan: kuka voittaa ja kuka laihtuu. Jättäkää jo itseinhonne ulkoistaminen toisten harteille. En jaksa. Ei enää pakkoliikunta tuputusta, ei enää kalorimafian tekpyhää hapatusta. Mä en jaksa! No ehkä vielä pari pitsaa, fetapiiras ja appiukon joululahjaksi tuomasta viinioahvista kannullinen. Ehtii ne vielä nauttia ennen illallista. Pirjo saa viedä nuo mäkkäriaterian roskat. Mä en jaksa!