Onko teidän perheessä itsestään selvää, että lapset menee lukioon?
Meillä on aina ollut ja ihmettelen, miksi joku edes haluaa amikseen tai joku vanhempi päästää lapsensa sellaiselle polulle.
Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun.
Kommentit (125)
Lapset meni automaattisesti lukioon. Eipä siitä keskusteltu. Jos olisi tullut keskustelua niin olisin kestänyt kuin mies.
Olisin tietysti ollut kyllä vähän pettynyt. Molemmat lapset ovat selvästi suuntautuneet yliopisto-opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saa itse valita" täällä sanotaan,
mutta kenen lapsi edes haluaisi muualle kuin lukioon?
- ja miksi ihmeessä ?
apMiksi mennä lukioon, jos nuori haluaa opiskella esim. kampaajaksi, sähköasentajaksi, metsäkoneen kuljettajaksi, merkonomiksi tai mihin tahansa muuhun ammattiin, johin voi opiskella ammattikoulussa. Ap:n avaus on äärimmäisen typerä.
Jotta ymmärtäisi paremmin maailmaa. Jos ei tiedä DNA:n ja mRNA:n eroa ei osaa ottaa kantaa koronarokotteisiin. Jos ei tiedä perusteita säteilyfysiikasta on vaikea muodostaa mielipidettä ydinvoimasta. Jos ei tunne historiaa on vaikea ymmärtää nykyhetkeä. Jollei peruskoulun oppimäärää ole laajennettu hurjasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana niin paljon tärkeää jää oppimatta jos ei mene lukioon. Kyllä metsäkoneen kuljettajaksi voi opiskella lukion jälkeenkin. Toinen vaihtoehto on lisätä reilusti yleissivistävien aineiden, kielten ja matematiikan opetusta ammattikouluissa.
Kannattaa muuten ottaa huomioon, että kuka tahansa voi saada esim. kehitysvammaisen tai laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen, joka käy peruskoulunkin helpotettuna/mukautettuna. Silloin lukio on kyllä poissuljettu vaihtoehto. Onneksi on kuitenkin olemassa erityisammattikouluja.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussa on aivan liian vähän yleissivistävää opetusta, sen vuoksi lukioon.
Osalle lukion käyneistä se yleissivistävä opetus ei edes tartu päähän mitenkään. Esseevastauksien kirjoittaminen ei onnistu, kun ei osata edes kirjoittaa kunnolla. Noin keskimäärin ylioppilaat ovat huomattavasti sivistymättömämpiä kuin vaikka kymmenen vuotta sitten.
Noh, ne nippanappa yläkoulusta läpipäässeet eivät todellakaan edes kykene lukio-opintoihin.
Menköön mihin haluaa, heidän oma elämänsä. Pääsemisestä ei kyllä ole kiinni kun kummallakin on lähes kympin keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap tuossa yllä^
Ei ole.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Noh, ne nippanappa yläkoulusta läpipäässeet eivät todellakaan edes kykene lukio-opintoihin.
Jos yläasteella on hankaluuksia niin miksei koulua voi olla vaikka 3 tuntia enemmän per päivä? Tai velvoitetaan vanhemmat auttamaan läksyjen kanssa. Peruskoulu oli ainakin 90-luvulla aivan läpihuutojuttu, ei kai lapset nyt niin paljoa ole muuttuneet.
Itse saa valita ja ovat valinneet lukion
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saa itse valita" täällä sanotaan,
mutta kenen lapsi edes haluaisi muualle kuin lukioon?
- ja miksi ihmeessä ?
apMiksi mennä lukioon, jos nuori haluaa opiskella esim. kampaajaksi, sähköasentajaksi, metsäkoneen kuljettajaksi, merkonomiksi tai mihin tahansa muuhun ammattiin, johin voi opiskella ammattikoulussa. Ap:n avaus on äärimmäisen typerä.
Jotta ymmärtäisi paremmin maailmaa. Jos ei tiedä DNA:n ja mRNA:n eroa ei osaa ottaa kantaa koronarokotteisiin. Jos ei tiedä perusteita säteilyfysiikasta on vaikea muodostaa mielipidettä ydinvoimasta. Jos ei tunne historiaa on vaikea ymmärtää nykyhetkeä. Jollei peruskoulun oppimäärää ole laajennettu hurjasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana niin paljon tärkeää jää oppimatta jos ei mene lukioon. Kyllä metsäkoneen kuljettajaksi voi opiskella lukion jälkeenkin. Toinen vaihtoehto on lisätä reilusti yleissivistävien aineiden, kielten ja matematiikan opetusta ammattikouluissa.
Lisään vielä, etten millään tavalla väheksy sähköasentajia tai merkonomeja tai yhtään ketään mutta peräänkuulutan riittävää yleissivistystä ihan kaikille.
Itse kannustin lapset amiksen kautta ammattikorkeeseen. Jos se korkea koulu ei maistu niin onpa jokin ala mihin on paperit.
Toinen kävi pari vuotta duunarin töissä koulujen välissä, ku ei innostanut koulun käynti.
Jos nyt olisivat jostain syystä lukioon halunnut. En olisi väliin astunut, mutta onhan se lukio tänä päivänä aika turha kolme vuotinen jos ei ole menossa yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että tällä palstalla on paljonkin näitä "elämämkoululaisia", joidenka jälkikasvu ei edes pääsisi lukioon, vaikka yrittäisi, siksi aloitukseen tullut niin paljon alapeukkuja. Itse kuulin vanhempienillassa, että monenkin lapset joutuvat oikein petraamaan nyt 9.-luokan lopussa, että keskiarvo nousisi sen verran, että pääsisi AMIKSEEN !
Aika hurjalta tuntui, kun meillä lähinnä valitaan, että mihin lukioon nuori itse haluaa mennä, onko kulkuyhteyksillä, kavereilla, valinnaisaineilla vai opettajilla / koulun maineella eniten merkitystä valinnassa.
Mikä on elämämkoululainen?
Minulla on 3 lasta ja yksi valitsi uransa niin, ettei tarvinnut lukiota, itsenäinen yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Menköön mihin haluaa, heidän oma elämänsä. Pääsemisestä ei kyllä ole kiinni kun kummallakin on lähes kympin keskiarvo.
Miten voit olla noin välinpitämätön? Onko sinulle sama, mitä sinun lastesi elämälle käy - joutuvatko he raatamaan loppuelämäkseen johonkin työläisammattiin vai saavatko hyvin palkatun ja vähemmän kuluttavan työn? Ymmärrätkö ollenkaan kuinka suuret erot Suomessa on esimerkiksi terveydessä ja jopa elinvuosien määrässsä työläisten ja korkeakoulutettujen välillä? Minun äiti lähestulkoon puhui minut ympäri että menisin lukioon, ja olen kyllä hänelle kiitollinen. Ei niitä eroja ymmärrä silloin 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yläasteella on hankaluuksia niin miksei koulua voi olla vaikka 3 tuntia enemmän per päivä? Tai velvoitetaan vanhemmat auttamaan läksyjen kanssa. Peruskoulu oli ainakin 90-luvulla aivan läpihuutojuttu, ei kai lapset nyt niin paljoa ole muuttuneet.
Aiemmin isoista oppimisvaikeuksista kärsineet oppilaat olivat omissa luokissaan, joissa oppiaineet oli yksilöllistetty. Nykyään kyseisten luokkien määrää on vähennetty huomattavasti, ja oppilaita siirretty tavallisiin ryhmiin.
Kannustaisin tekemään kaksoistutkinnon. Saa kuitenkin ammatin ja parhaat mahdolliset valmiudet oman alan amk-opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että tällä palstalla on paljonkin näitä "elämämkoululaisia", joidenka jälkikasvu ei edes pääsisi lukioon, vaikka yrittäisi, siksi aloitukseen tullut niin paljon alapeukkuja. Itse kuulin vanhempienillassa, että monenkin lapset joutuvat oikein petraamaan nyt 9.-luokan lopussa, että keskiarvo nousisi sen verran, että pääsisi AMIKSEEN !
Aika hurjalta tuntui, kun meillä lähinnä valitaan, että mihin lukioon nuori itse haluaa mennä, onko kulkuyhteyksillä, kavereilla, valinnaisaineilla vai opettajilla / koulun maineella eniten merkitystä valinnassa.Mikä on elämämkoululainen?
Minulla on 3 lasta ja yksi valitsi uransa niin, ettei tarvinnut lukiota, itsenäinen yrittäjä
Elämämkoululainen on sellainen, jolla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Yleensä heillä menee aika heikosti. Yrittäjyys voi olla ainoa vaihtoehto, jos ei ole koulutusta, koska ilman koulutusta ei pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannustaisin tekemään kaksoistutkinnon. Saa kuitenkin ammatin ja parhaat mahdolliset valmiudet oman alan amk-opintoihin.
Nyt puhutaan lukiosta ja yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kuitenkin mieluummin lukioa. Kaksoistutkinto on raskas tutkinto, eikä siinä kuitenkaan saa aivan samaa opetusta kuin lukiossa, joten yleensä yo-kirjoitukset menevät aika heikosti. Ei tietenkään ole pakko kirjoittaa, mutta sittenhän se on vähän sama kuin tekisi amiskan ja muutaman lukiokurssin aikuislukiossa. Mieti asiaa myös siltä kannalta, että jos haluaa jatkaa opintoja AMK:n jälkeen yliopistossa. Lukiopohja antaa siihen paljon paremmat valmiudet.
Itse kysyin aikoinaan kuka sen yhteivalintakaavakkeen allekirjoittaa. Toki siihen vaadittiin huoltajankin allekirjoitus. Sama homma nykyään. Ei sinne lukioon tai ammattikouluun vanhemmat ole menossa.
Keskiarvo ratkaisee, joskus on pakko tyytyä amikseen.