Jos aikuisten hammashoito siirtyy pois julkiselta, niin tuleekohan siihen edes mitään poikkeuksia
Esimerkiksi itse joudun perussairauden vuoksi käymään puolen vuoden välein.
Kommentit (95)
Suomalaisten lammastelu on järkyttävää.
Jos yhteiskunnan varat ovat vähissä, niin julkinen hammashoito voitaisiin kyllä evätäkin palkkatyössä käyviltä. Monilla työelämässä olevilla on nykyään hammashoitoetu e-passissakin. Itse olin työelämässä ollessani siinä uskossa ettei julkiseen hammashoitoon edes pääse jos on palkkatyössä, mutta sitten vaihdoin työpaikkaa ja uudessa työpaikassa lähes jokainen hoidatti hampaansa julkisella vaikka heidän varansa olisivat varmasti riittäneet yksityiseenkin hammashoitoon. Itse siirryin julkiselle vasta eläkkeelle jäätyäni ja hoito julkisella on ollut vähintäänkin yhtä hyvää kuin yksityiselläkin. Jos resurssit riittäisivät mikä ettei palkkatyösä käyvätkin voisi käyttää julkista hammashoitoa, mutta perittävä hinta hoidosta voisi sitten kyllä olla heille korkeampi kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse sairauteni vuoksi yksityisellä hammaslääkärillä x 2 vuodessa. Todella kallista. En ole huomannutkaan tuota, että aikuisten hammashoito siirtyisi pois julkiselta. Jos tuo toteutuu, niin monelta jää hampaat hoitamatta ja ollaan jo laajemmissa ongelmissa terveyden suhteen.
Se oli yksi säästöehdotus
Ja vain paluu vanhaan. Aiemminkin julkinen hammashoito oli vain alaikäisille.
Näinhän se oli. Kyllä aikuiset voisivat itse maksaa hammashoitonsa.
Kuvitteleeko joku että olisi julkisella ilmaista, ei todellakaan.
Alla yksi googlen esimerkki, suunnilleen tuon verran oli itsellä tarkastuksessa, puoli vuotta jonotusta, kerran kolmessa vuodessa pääsee. Eikä näytä olevan yksityisellä paljoa kalliimpaa.
Sinulla on hammaslääkärin vastaanotto (käyntimaksu 19,10 €), jossa hammaslääkäri tekee sinulle suun perustutkimuksen (27,60 €) ja ottaa kaksi hammasröntgenkuvaa (2 x 12,30 € = 24,60 €). Laskun loppusumma on 19,10 € + 27,60 € + 24,60 € = 71,30 €.
Tuo on todella pieni hinta verrattuna yksityiseen.
Maksoin juuri yksityisellä hammaskiven poistosta 198 e, josta toimistomaksua 33 euroa. Kelalta saan 20 euroa takaisin. Pari vuotta sitten sama operaatio satasen luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö jossain muka on julkista hammashuoltoo? Ainakin pienemmillä paikkakunnilla hammashuollon hoitaa yksityiset terveysyritykset ja hinnatkin on sen mukaisia
Kaikille on, tietenkin. Onhan se lakisääteinen. Lapsetkin kutsutaan automaattisesti tarkistukseen jo vauvaiässä. Toki se hammashoitola voi fyysisesti olla muualla kuin lähimmässä taajamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten hammashoito julkisella??? Eihän sellaista edes ole, ei ainakaan töissä käyvälle tavalliselle ihmiselle.
Kenen hampaita muka on hoidettu yhteiskunnan rahoilla vielä aikuisena?
Pistää ihan vihaksi että jotkut saavat tälläisiä etuja ilman mitään vastinetta, ja työssäkäyvät maksavat kaiken.Ihmiset maksavat julkisesta hammashoidosta melkein saman verran kuin yksityisellä. Miten sinunlaisesi on työelämässä jos et ymmärrä miten yhteiskunta toimii. Ainoastaan lapsilla se on ilmainen ja korkeakouluopiskelijoilla jotka tosin maksavat jonkun maksun siitä per lukukausi.
Muutaman kerran olen yrittänyt. Ihan mahdotonta saada aikaa, sanotaan suoraan että mikset mene yksityiselle. Kerran menin julkiseen päivystykseen kun hammasta särki pyhäpäivänä ja olin pa, ja lääkäri sanoi että hän voi vetää hampaan irti mutta jos haluat että hammas hoidetaan niin mene yksityiselle.
mielestäni tuollaisesta on ihan turha maksaa yhtään mitään tai ylläpitää tuollaista palvelua.
Lasten hammashoito on julkisella kyllä toiminut hyvin, mutta aikuisten hoito on olematonta tai susisurkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea voi ehdottaa, mutta ei se sitä tarkoita, että toteutetaan. Suun terveydestä säästämistä ei ole olemassakaan. Poliitikot heittelee näitä leikkausehdotuksia vaalien lähetyessä täysin edesvastuuttomasti ja populistisesti vailla mitään ymmärrystä asioista.
Olisi mukava kuulla, että minkä puolueen ehdotus tämä on? Keskusta vai SDP?
Heh, luuletko että vasemmisto haluaa leikata julkisia palveluja ja siirtää potilaat yksityiselle puolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten hammashoito julkisella??? Eihän sellaista edes ole, ei ainakaan töissä käyvälle tavalliselle ihmiselle.
Kenen hampaita muka on hoidettu yhteiskunnan rahoilla vielä aikuisena?
Pistää ihan vihaksi että jotkut saavat tälläisiä etuja ilman mitään vastinetta, ja työssäkäyvät maksavat kaiken.Ihmiset maksavat julkisesta hammashoidosta melkein saman verran kuin yksityisellä. Miten sinunlaisesi on työelämässä jos et ymmärrä miten yhteiskunta toimii. Ainoastaan lapsilla se on ilmainen ja korkeakouluopiskelijoilla jotka tosin maksavat jonkun maksun siitä per lukukausi.
Muutaman kerran olen yrittänyt. Ihan mahdotonta saada aikaa, sanotaan suoraan että mikset mene yksityiselle. Kerran menin julkiseen päivystykseen kun hammasta särki pyhäpäivänä ja olin pa, ja lääkäri sanoi että hän voi vetää hampaan irti mutta jos haluat että hammas hoidetaan niin mene yksityiselle.
mielestäni tuollaisesta on ihan turha maksaa yhtään mitään tai ylläpitää tuollaista palvelua.
Lasten hammashoito on julkisella kyllä toiminut hyvin, mutta aikuisten hoito on olematonta tai susisurkeaa.
Puhu vaan omasta puolestasi. Oma hammashoitoni julkisella on ollut huippua. Pala lohkesi etuhampaasta niin sain ajan jo kahden tunnin päähän.
Mikä osuus hoidettavista mahtanee olla kotipaikkaoikeuden saaneilla? Josko siinä on jokin ongelma, olisi kyllä hyvä että poliittisten linjausten syistä puhuttaisiin suoraan. Menee ihan mahdottomaksi jos ei voida edes keskustella syystä että heti vedotaan r-kieltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse sairauteni vuoksi yksityisellä hammaslääkärillä x 2 vuodessa. Todella kallista. En ole huomannutkaan tuota, että aikuisten hammashoito siirtyisi pois julkiselta. Jos tuo toteutuu, niin monelta jää hampaat hoitamatta ja ollaan jo laajemmissa ongelmissa terveyden suhteen.
Se oli yksi säästöehdotus
Kenen ja missä ehdotettu?
Vierailija kirjoitti:
Jo 20 eurolla voi ostaa sähköhammasharjan. Aivan omaa typeryyttä jos ei hoida hampaitaan.
Itse yhden kerran panostin ja ostin sähköhammasharjan.
Sen mallin vaihtoharjojen valmistus lopetettiin/ alettiin myydä niin harvoissa paikoissa, että laitteesta tuli hyödytön.
Uskaltaisin panostaa uudestaan, jos päistä tulisi kaikkiin laitteisiin sopivat standardit.
Yhtäkään paikattavaa reikää tosin ei viime tarkistuksessa ollut, vaikka tavallista hammasharjaa käytänkin.
"Ihmiset maksavat julkisesta hammashoidosta melkein saman verran kuin yksityisellä. "
Mikä yksityinen on näin edullinen? Alan ehdottomasti käymään siellä.
Muistaakseni maksoin viimeksi julkisella n. 50e, kun käynnillä poistettiin viisaudenhammas. Yksityisellä tosissaan lähes sama hinta vai?
Ihmiset maksavat julkisesta hammashoidosta melkein saman verran kuin yksityisellä. "
Mikä yksityinen on näin edullinen? Alan ehdottomasti käymään siellä.
Muistaakseni maksoin viimeksi julkisella n. 50e, kun käynnillä poistettiin viisaudenhammas. Yksityisellä tosissaan lähes sama hinta vai?
Juuri kävin hammaskiven poistossa 2x julkisella, lasku 2x70e. Varasivat liian lyhyen ajan ensin.
Yksityisellä (Spider med) 99e.
Missään et saa julkisella viisaudenhampaan poistoa 50e, johan esitutkimus ja hoitoarviointi maksaa enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat hoidetaan kotona. Hammashoitolassa hoidetaan riittämättömän suuhygienian seurauksia, suusairauksia.
Meillä on valtava joukko ihmisiä, jolle tämä asia ei millään mene perille. Hammaslääkäri hoitaa ongelman pois, mutta ei kestä kuin hetki niin ongelmat ovat palanneet koska suuhygienia on edelleen riittämätön.
Jossain vaiheessa aletaan ehkä jotenkin pisteyttää ihmisiä motivaation ja kykyjen mukaan, sillä mihinkään suuriin hoitojaksoihin yhteiskunnan varoilla ei lähdetä yhä uudestaan ja uudestaan jos ihminen ei itse sitoudu hoitoon.
Tapaturman takia katkeneet hampaat? Väkivallan uhrit? Oikomishoidot? Sairauden tai lääkityksen takia haurastuneet hampaat?
mulla hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta, enkä aina saa pestyä kahdesti, koska en yksinkertaisesti jaksa. Mutta kun on hyvä jakso menossa, niin saan kyllä iltaisin ennen nukkumaan menoa ne pestyä kyllä. Ei vaan ole energiaa.
Olisi mukava kuulla, että minkä puolueen ehdotus tämä on? Keskusta vai SDP?