Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos aikuisten hammashoito siirtyy pois julkiselta, niin tuleekohan siihen edes mitään poikkeuksia

Vierailija
03.04.2026 |

Esimerkiksi itse joudun perussairauden vuoksi käymään puolen vuoden välein. 

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse sairauteni vuoksi yksityisellä hammaslääkärillä x 2 vuodessa. Todella kallista. En ole huomannutkaan tuota, että aikuisten hammashoito siirtyisi pois julkiselta. Jos tuo toteutuu, niin monelta jää hampaat hoitamatta ja ollaan jo laajemmissa ongelmissa terveyden suhteen.

Vierailija
2/95 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn itse sairauteni vuoksi yksityisellä hammaslääkärillä x 2 vuodessa. Todella kallista. En ole huomannutkaan tuota, että aikuisten hammashoito siirtyisi pois julkiselta. Jos tuo toteutuu, niin monelta jää hampaat hoitamatta ja ollaan jo laajemmissa ongelmissa terveyden suhteen.

Se oli yksi säästöehdotus 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ottaa vaan loputkin hampaat pois ja laittaa säästyvät rahat sijoituksiin 🤑

Vierailija
4/95 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin voi tehdä! Maksan veroja siitä, että saan tarvitsemani terveydenhoidon. Siihen kuuluu hammashoito, ja itse asiassa en ole muuta terveysasiaa hoitanutkaan moneen vuoteen kuin vanhoja hampaitani.ä

N68

Vierailija
5/95 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka julkista käyttää enää muutenkaan?

Vierailija
6/95 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa, vaikka yksityinen saa entistä enemmän tukia. Ne kiertää sieltä vakuutusyhtiöille. 

Vierailija
7/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpälääkärini sanoi että suomalaisten hampaat on NYT JO iso ongelma syöpähoitojen kannalta. Hoidot viivästyy kun hampaat pitää ensin laittaa kuntoon.

Pitäkää huoli hampaistanne! 

Vierailija
8/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vain paluu vanhaan. Aiemminkin julkinen hammashoito oli vain alaikäisille. 

Vierailija
9/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sdp on seuraavassa hallituksessa. Hammashoidossa hoitotakuu kiristyy 3 kuukauteen ja kaikki pääsee ketkä jaksaa paikalle raahautua. Työntekijöitä tai rahaa alalle ei vaan ole tulossa yhtään lisää.

Vierailija
10/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpälääkärini sanoi että suomalaisten hampaat on NYT JO iso ongelma syöpähoitojen kannalta. Hoidot viivästyy kun hampaat pitää ensin laittaa kuntoon.

Pitäkää huoli hampaistanne! 

Monen muunkin sairauden ja hoidon kannalta suomalaisten hampaat ovat ongelma. Ihan tavallisista sydänsairauksista ja nivelrikosta lähtien.

Vierailija
11/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiretilanteissa julkiseen hammashoitoon pääsee kyllä, mutta kiireettömät tarkastukset, hammaskiven poistot jne... ihan turha toivo edes yrittää. Espoossa sain kutsun tarkastukseen, yritin puoli vuotta varata aikaa mutta koskaan ei ollut yhtään vapaata aikaa saatavilla edes kuukausien päähän, sitten kun se varauksen aikaraja meni umpeen niin lopetin yrittämästä.

Vierailija
12/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin voi tehdä! Maksan veroja siitä, että saan tarvitsemani terveydenhoidon. Siihen kuuluu hammashoito, ja itse asiassa en ole muuta terveysasiaa hoitanutkaan moneen vuoteen kuin vanhoja hampaitani.ä

N68

Kannattaisiko seuraavissa vaaleissa äänestää sitten sdp-vasurit linjaa? Keskusta-kokoomus-persulinja ei nimittäin halua käyttää verorahoja terveydenhuoltoon.

Vierailija
13/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat hoidetaan kotona. Hammashoitolassa hoidetaan riittämättömän suuhygienian seurauksia, suusairauksia. 

Meillä on valtava joukko ihmisiä, jolle tämä asia ei millään mene perille. Hammaslääkäri hoitaa ongelman pois, mutta ei kestä kuin hetki niin ongelmat ovat palanneet koska suuhygienia on edelleen riittämätön. 

Jossain vaiheessa aletaan ehkä jotenkin pisteyttää ihmisiä motivaation ja kykyjen mukaan, sillä mihinkään suuriin hoitojaksoihin yhteiskunnan varoilla ei lähdetä yhä uudestaan ja uudestaan jos ihminen ei itse sitoudu hoitoon. 

Vierailija
14/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ei tule tapahtumaan. Hammashoidosta kuitenkin laskutetaan aikuisena, vaikka iso osa onkin verorahoin kompensoitu. Ennemmin poistetaan jotain sellaista, josta ei laskuteta tai sitten tämä siirtyy maksulliseksi.

Supistuksia todennäköisesti tulee esim implantteja on nytkin äärimnäisen vaikea saada julkisella, luulen että joistain muistakin toimenpiteistä luovutaan.

Toinen vaihtoehto on Norjan malli, jossa aikuiset maksavat täydet hinnat, lapsille maksutonta, paitsi oikominen.

Vierailija
15/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän juttu tämä taas on? Palstan katastrofiajattelua?

Vierailija
16/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeisen 15 vuoden aikana päässyt julkisella hammashoitoon kerran. Muuten olen koko ajan jonossa, mutta tarkastus tehdään puhelimessa ja todetaan, että okei, sulla on ongelmia, laitetaan sut jonoon. Siis jotenkin jono vaihtuu, mutta hammaslääkäriin en pääse.

Käyn yksityisellä, ei se sen kalliimpaa ole kuin julkinen.

Vierailija
17/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaat hoidetaan kotona. Hammashoitolassa hoidetaan riittämättömän suuhygienian seurauksia, suusairauksia. 

Meillä on valtava joukko ihmisiä, jolle tämä asia ei millään mene perille. Hammaslääkäri hoitaa ongelman pois, mutta ei kestä kuin hetki niin ongelmat ovat palanneet koska suuhygienia on edelleen riittämätön. 

Jossain vaiheessa aletaan ehkä jotenkin pisteyttää ihmisiä motivaation ja kykyjen mukaan, sillä mihinkään suuriin hoitojaksoihin yhteiskunnan varoilla ei lähdetä yhä uudestaan ja uudestaan jos ihminen ei itse sitoudu hoitoon. 

Tätä jossain määrin tehdään jo nyt esimerkiksi jos vaihtoehtona on juurihoito tai hampaan poisto, ei yleensä kannata aloittaa juurihoitoa, jos suuhygienia on riittämätön. 

Vierailija
18/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh no suurin osa suomalaisista.

Vierailija
19/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaturman takia katkeneet hampaat? Väkivallan uhrit? Oikomishoidot? Sairauden tai lääkityksen takia haurastuneet hampaat?

Vierailija
20/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demareidenko?