Kuinka muut köyhät ja vähätuloiset oikeasti syö ja pärjää??
Laskin tän viikon ostoksia. Tein ne eilen. Kolme purkkia tarjous rahkajogurttia 50snt purkki sekä kurkku 1,49. Ainiin 300g jauheliha 2,19. Laskupåäni mukaan 5,19, josta käytetty 3e.
Tein jonkun makkarasopan tapaisen tosi vanhoista, ruokajaosta saaduista parista makkarasta ja keitto juureksista. 50 senttiä?
Tänään ruokajako. Tuli mm erilaisia lohia, viimeinen käyttöpäivä eilen eikä saa jakaa, mutta otin riskin, eli lain mukaan varastin roskis ruokaa).Söin niin kiitollisena sitä että melkein aloin itkemään. Tuli salaattipusseja, joissa viimeinen käyttöpäivä myös eilen, eli ei saa jakaa hygieniastandardien takia. No otin niitäkin, rikollinen.
Täjän päivään ruokaan mennyt 50 senttiä, se tarjous rahka (maito ei edes enemmin sovi mulle) mutta oli halpaa ja ainiin pätkä kurkkua, no ehkä euro. Sitä söin jaosta saatujen rypäleiden kanssa, jotka jotkut olis heittänyt roskiin. Pienen kurkun pätkän ja löysin kauan sitten jaosta saadun pienen juustopalan. Hieman kalakeittoa kouluruuasta, oon aina niin iloinen siitä ja syön pari päivää.
Ei en ole alkkis, en ole nrkki, olen myös muille kiltti ja ystävällinen. Opintovelka on suurin syy enkä halua ulosottoon. (Ja ei ei ole mahdollista neuvotella pienemmäksi tai saada vapautuksia
Eikait pitänyt olla edes mahdollista että hyvinvointivaltiossa syödään ruokaa, joka lakienkin mukaan pitäis heittää roskiin? Tai asunnottomuus.
Jonot kasvaa ja lahjoituser vähenee. On siellä toki aina niitä, jotka ei edes sitä tarvitse ja käy nokkavaisesti tuhisenassa että eihän täällä ole mitään. Mä voin sullekin antaa eilistä kalaa ja salaattia jos on nälkä, ei kelpaa. Näille ei pitäis myös niitä lahjakortteja myöntää. Ei ne mene ekssktiin tarpeeseen jos on varaa valita, harva kuitenkin on erityisruokavaliolla muu kuin ruokavammaisuus (muuten, pullat menee, tuoreita jää aina) Mäkin olin kasvissyöjä ennen työttömyyttä, nyt syön sitä mitä saan alesta tai ilmaiseksi. Nälkäinen ei nirsoille.
Oon jotenkin surullinen ja toivoton. Päättäjät ei tee mitään. Voisko kansa tehdä?
Sallisiko kukaan päättäjä lapselleen tälläistä?
Miten muut TTT:olevalla pärjäätte rahan ja ruuan suhteen? Ei mulla ole maitoja, juustoa, jogurtteja, rasvaa, ei olis edes sitä leipää ilman jakoa.
Auttakaa toisianne.
Olis kiva jos ketju ei töyttyis"menkää rotat töihin huutelijoista ja miksi et ole tehnyt sitä ja tätä, oon kyllä fiksu likka mutta se ei riitä .
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.
Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.
Saatko toimeentulotukea? Jos saat, oletko ilmoittanut toimeentulotukihakemuksessa ulosottoon menevän summan?
Taisin tuossa sanoa, että saan toimeentulotukea. Kaikki on ilmoitettu; hain tähän apua sosiaalitoimelta.
Viime vuonna kuitenkin olin jo velkasaneerauksessa eli voudin ulottumattomissa. Veronpalautus eli kahden kuukauden tt-tukea vastaava summa vähennettiin täsmälleen samalla tavalla, mutta sen vuoksi jäin miinukselle kahden kuukauden sähkölaskujen osalta (onneksi ei ollut reseptilääkkeitä tai muuta tt-tukeen luettavaa juuri tuolloin). Puhuin tästä ongelmasta Kelan virkailijan kanssa, mutta hän vain kehotti puhumaan Verohallinnolle, jolle minun mielestäni eivät Kelan vähentelyt kuulu.
Eihän tämä ole mahdollista, menot huomioidaan ihan normaalilla tavalla, ja olisi huomioitu myös itse ostetut reseptilääkkeet, jos niitä olisi ollut tarve ostaa. Vai jätitkö tuolloin toimeentulotuen kokonaan hakematta?
Pyysin neuvoja Kelalta, ja minua kehotettiin tekemään toimeentulotukihakemukset tavalliseen tapaan, vaikka ne luonnollisesti hylättäisiin. Näin laskelmat ja toimenpiteet olisivat varmasti oikeat. Minulle tuli yllätyksenä se, että hylkäys koski ttt-rahasumman lisäksi myös kaikkea muuta toimeentulotuen piirissä olevaa.
Sähkölaskuni on noin kolmekymppiä kuukaudessa. Tänä vuonna siis minun pitää nipistää jostain muusta kuusikymppiä. En voi jakaa tuota useammalle kuukaudelle, koska toimeentulotuesta ei saa säästää (enkä liikkumisvaikeuksieni vuoksi pysty operoimaan käteisellä). Näissä rahoissa tuokin summa kirpaisee.
Joku kehotti hankkimaan verokortin, jossa veronpalautuksia ei tule. Minulta on kuitenkin vedetty matto alta niin monella tavalla ja niin monta kertaa, että en uskalla. Itse en osaa tuota järjestellä, eikä Kela anna selviä ohjeita sen enempää kuin Verohallintokaan.
En nyt ihan tajua.
Mitä tämä tarkoittaa? "hylkäys koski ttt-rahasumman lisäksi myös kaikkea muuta toimeentulotuen piirissä olevaa"
Ja tämä? "Sähkölaskuni on noin kolmekymppiä kuukaudessa. Tänä vuonna siis minun pitää nipistää jostain muusta kuusikymppiä. En voi jakaa tuota useammalle kuukaudelle, koska toimeentulotuesta ei saa säästää (enkä liikkumisvaikeuksieni vuoksi pysty operoimaan käteisellä). Näissä rahoissa tuokin summa kirpaisee. "
Ja tämä? "Itse en osaa tuota järjestellä, eikä Kela anna selviä ohjeita sen enempää kuin Verohallintokaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.
Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.
Saatko toimeentulotukea? Jos saat, oletko ilmoittanut toimeentulotukihakemuksessa ulosottoon menevän summan?
Taisin tuossa sanoa, että saan toimeentulotukea. Kaikki on ilmoitettu; hain tähän apua sosiaalitoimelta.
Viime vuonna kuitenkin olin jo velkasaneerauksessa eli voudin ulottumattomissa. Veronpalautus eli kahden kuukauden tt-tukea vastaava summa vähennettiin täsmälleen samalla tavalla, mutta sen vuoksi jäin miinukselle kahden kuukauden sähkölaskujen osalta (onneksi ei ollut reseptilääkkeitä tai muuta tt-tukeen luettavaa juuri tuolloin). Puhuin tästä ongelmasta Kelan virkailijan kanssa, mutta hän vain kehotti puhumaan Verohallinnolle, jolle minun mielestäni eivät Kelan vähentelyt kuulu.
Eihän tämä ole mahdollista, menot huomioidaan ihan normaalilla tavalla, ja olisi huomioitu myös itse ostetut reseptilääkkeet, jos niitä olisi ollut tarve ostaa. Vai jätitkö tuolloin toimeentulotuen kokonaan hakematta?
Pyysin neuvoja Kelalta, ja minua kehotettiin tekemään toimeentulotukihakemukset tavalliseen tapaan, vaikka ne luonnollisesti hylättäisiin. Näin laskelmat ja toimenpiteet olisivat varmasti oikeat. Minulle tuli yllätyksenä se, että hylkäys koski ttt-rahasumman lisäksi myös kaikkea muuta toimeentulotuen piirissä olevaa.
Sähkölaskuni on noin kolmekymppiä kuukaudessa. Tänä vuonna siis minun pitää nipistää jostain muusta kuusikymppiä. En voi jakaa tuota useammalle kuukaudelle, koska toimeentulotuesta ei saa säästää (enkä liikkumisvaikeuksieni vuoksi pysty operoimaan käteisellä). Näissä rahoissa tuokin summa kirpaisee.
Joku kehotti hankkimaan verokortin, jossa veronpalautuksia ei tule. Minulta on kuitenkin vedetty matto alta niin monella tavalla ja niin monta kertaa, että en uskalla. Itse en osaa tuota järjestellä, eikä Kela anna selviä ohjeita sen enempää kuin Verohallintokaan.
Toimeentulotuesta saa kyllä "säästää" muutaman kympin, tilin ei tarvitse olla tyhjä tukea hakiessa vaikka hämmentävän moni ihminen niin luulee.
Kahdelle edelliselle kommentoijalle (tällä hetkellä numerot 62 ja 63): en pysty vastaamaan, koska päädyn jonoutukseen. Yritän vastata erikseen tähän alle.
Monilla tuntuu olevan käsitys, että tukia saa helposti ja opintolainan voi noin vain jättää maksamatta, jos rahaa ei ole. Voi, kunpa tietäisitte. No, oikeasti en toivo tätä kenellekään.
Minun niksini ruokamenojen minimoimiseen on keräily, onkiminen ja pakastaminen.
Toukokuussa kerään nokkosia koko vuoden nokkoslettuja varten, ryöppään ja pakastan pieninä annoksina. Ongella käyn noin joka toinen viikko. Kesäkuussa syön lisäksi villivihanneksia, kuten maitohorsmaa ja voikukanlehtiä. Heinä-elokuussa saa jo marjoja, ja niitä yritän kerätä aina niin paljon kuin löytyy, varsinkin vadelmia ja mustikoita. Niitä syön puuron, rahkan ja jugurtin kanssa. Pakastan myös niitä kasviksia, joita on kesällä tarjouksessa, esimerkiksi kesäkurpitsaa ja paprikaa, koska ne ovat kevättalvella kalliita. Niitä voi käyttää wokkiin tai keittoon. Syksyllä ostan tarjouksesta perunoita säkillisen ja juureksia isoissa pusseissa. Syksyllä on usein lohta tarjouksessa, ja sitä ostan pakastimeenkin. Jouluksi hankin kokonaisen ison kinkun ja paloittelen siitä loput kevääksi pakastimeen. Kun talvipakkaset tulevat, nostan ruoat hetkeksi kasseissa parvekkeelle ja sulatan pakastimen. Ja kun kesäkuu koittaa, ei pakastimessa ole yleensä muuta kuin ne seuraavaksi vuodeksi kerätyt nokkoset ja joskus vähän ahvenfileitä. Fiksuruoasta ostan hiutaleita, soijarouhetta yms. Ruokajaoissa en käy.
(Nro 60 tiivistelee.)
TTT 250 euroa/kk. Veronpalautus 500 euroa. Tasoihin menee, kuten pitääkin.
Sähkö kahdelta kuukaudelta pitää kuitenkin maksaa tuosta 500 eurosta, jota siis ei ole.
Vierailija kirjoitti:
(Nro 60 tiivistelee.)
Sähkö kahdelta kuukaudelta pitää kuitenkin maksaa tuosta 500 eurosta, jota siis ei ole.
Missä se veronpalautus sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Nro 60 tiivistelee.)
Missä se veronpalautus sitten on?
Se käytetään siihen, mihin ttt:kin käytetään.
Itselläni on jatkuvasti 200e kuussa rahaa ruokaan. Saan rahat yleensä riittämään. Minulla ehkä hyvä se, että olen tosi nirso, elikkä syön aina samaa ruokaa. Tällä hetkellä teen jatkuvasti sitä uunifetapastaa, joka oli kaikkien suosikkiresepti vähän aikaa sitten. Kun on kotona suolaa, halvinta pastaa, pippuria, öljyä, valkosipulia ja chiliä, niin ei tarvii kaupasta tuohon hakea kuin aina tomaatteja ja fetaa ja sillä syön neljä päivää superhyvää pastaa mahan täyteen. Halvimmat tuotteet riittää.
Joskus syödään, joskus ei. Jotain positiivista, jos köyhyydestä pitää hakea niin ainakin laihtuu, kun kalorivaje on jatkuva. Toisella puolella sitten jatkuva väsymys, eikä voi niitä köyhän harrastuksia eli kävelyä ja ilmaisia taidenäyttelyjä harrastaa, kun ei jaksa syömättömänä paljon kotoa poistua. Pizzasta haaveilen, mutta ei sellaista ole varaa ostaa, kun olisi jo viikon ruokabudjetti mennyt siihen.
50 sentillä lähes kilon porkkanoita tai perunoita. Pussillinen herneitä maksaa euron ja siitä saa 2 litraa hernesoppaa. Valitse oikeaa ruokaa, jota saat huomaatavasti enemmän kuin pienen purkin rahkaa.
Vierailija kirjoitti:
50 sentillä lähes kilon porkkanoita tai perunoita. Pussillinen herneitä maksaa euron ja siitä saa 2 litraa hernesoppaa. Valitse oikeaa ruokaa, jota saat huomaatavasti enemmän kuin pienen purkin rahkaa.
Ja eurolla saa kilon verran puurohiutaleita, se riittää pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja toimeentulotuella. Ulosotossa mulla on NS varattomuuseste, eli he ei mitään ulosmittaa koska heidän mielestä rahaa ei ole, toimeentulotuki ei huomioi jos itse maksaisin ja varattomuuseste takia en saa virallista perintää. Kyllä jäisi enemmän käyttöön, mutta haluan velasta eroon ja sinne mun ei kannata edes mitään hilusia maksella kaikkien taulukkomaksujen jne vuoksi. Kaikki tosin tähän opastaa, mutta jos nyt päästän sen sinne, niin tulee varmaan tonni niitä kuluja lisää ja korot kasvaa. Työllistymisestä ei ole takeita.
Jos mulla ei oo rahaa käydä kaupassa, otan pakastimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan koskien opintolainaan? Jos käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi ei ketään riiputeta velat niskassa.
Tämä! Olen itse saanut koko lainan korkoineen anteeksi. Apua siihen sain lakineuvojalta tms omassa potilasjärjestössäni. Oli tosi mutkaton asia hoitaa.
Kerrotkos kuinka tämä onnistuu ja millä perusteilla?
Mulla on kyllä ihan oikeita syitä ja olen monesti koittanut mutta aina sieltä löytyy joku lakikiemura että ei onnistu. Lienee KELAN lääkärin hyväksymä täysi työkyvyttömyys olis ainoa validi syy, ja Kelan lekurit on harvoin samaa mieltä muiden lääkäreiden kanssa.
Oon käynyt myös velka neuvonnassa, kehotti ulosottoon. Perinnät ei saisi aiheuttaa TTTn tarvetta, mutta se ei koske juuri opintolainaa.
Itseasiassa jos olisin ihan alunperinkin vaan jättänyt maksamatta mitään, niin olisin velaton ja puhtaat luottotiedot. Oon tyhmänä maksanut sitä niin paljon ja pitkään kuin kykenen.
Jos taas perintä olisi ollut täysin tuloksetonta,niin siitä luovuttaisiin. 👍
Ei aina pärjääkään, eikä jaksakaan, vaikka kuinka säntillisesti olisi olemattomien rahojensa kanssa.
Olen pitkiä ajanjaksoja kohtalaisen hyvävointinen, mutta joskus tulee totaalimasennusta taloudellisista syistä, silloin voi olla hyvin lyhyt päihdekausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1500e olis upee summa, jos sen sais käyttää miten haluaa.
Mä oon eläkkeellä (osa on minimieläkettä), asun vuokralla eli eläkeläisen asumistuella ja mulle jää 800e/kk.
Kyllä silläkin pärjää kun on pakko, en käy ruoka-avussa - kun lapset oli kotona, niin kävin. En mä suuria tarvii, autokin on, mutta väsyttää joskus ainainen hintojen tuijottaminen. Ei tarvetta vaatteille tai muulle isommalle. En polta enkä juo.
Ruuan itse laittaminen tympii ja nyt keksinkin käydä ResQ-paikoissa. Ostin tänään 16 eurolla 3 rasiaa kunnon valmista ruokaa: itämaisia kanoja ja rapuja sekä 2 rasiaa riisiä. Tästä satsista tulee 6:ksi päiväksi ruokaa. Aamuisin puuroa.
Lapset kumppaneineen tulevat syömään pääsiäisenä ja heille on tarjolla itsetehtyä stifadoa lampaasta ja tsatsikia ja pasha-piirakkaa, ostin punkkuakin.
Ne mä jaksan tehdä kun saa itse syödä noita valmiita pari päivää.
Näissä vastauksissa korostuu kyllä se miksi köyhä on köyhä. En KOSKAAN maksaisi valmiiksi keitetystä riisistä!!!
Exän kanssa käytiin joskus kiinalaisesta resqueta. Oli niin isot annokset et piti keittiövaa'alla tarkistaa mitäs hittua. Kolme rasiaa painoi viisi kiloa, ihan hyvä hinta sille määrälle. Ehkä köyhäkin saa satunnaisesti ostaa hävikkiruokaa.
Ihme nillittämistä ja yleistymistä että näin ne joka päivä ja viikko tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärtänyt tässä jotain?
"hylkäys koski ttt-rahasumman lisäksi myös kaikkea muuta toimeentulotuen piirissä olevaa."
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on jatkuvasti 200e kuussa rahaa ruokaan. Saan rahat yleensä riittämään. Minulla ehkä hyvä se, että olen tosi nirso, elikkä syön aina samaa ruokaa. Tällä hetkellä teen jatkuvasti sitä uunifetapastaa, joka oli kaikkien suosikkiresepti vähän aikaa sitten. Kun on kotona suolaa, halvinta pastaa, pippuria, öljyä, valkosipulia ja chiliä, niin ei tarvii kaupasta tuohon hakea kuin aina tomaatteja ja fetaa ja sillä syön neljä päivää superhyvää pastaa mahan täyteen. Halvimmat tuotteet riittää.
Tuohan on paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eurolla saa kilon verran puurohiutaleita, se riittää pitkäksi aikaa.
Pakko nyt ilmeisesti korjata kun keskitytään niin niihin 1,50 rahkoihin jotka nyt satuin kerran elämässä ostamaan 🤦 muuten ei ole maitoja, jogurtteja, juustoja tai niitä saakelin rahkojakaan.
Kyllä. Mulla on puurohiutaleita, linssejä, herneitä, tonnikalaakin, porkkanoita yleensä aina. Kyllä tiedän, että sillä olisi myös saanut esim kilon porkkanoita tai paketin linssejä tai papuja.
Mä nyt aloin vaan miettimään miten muut köyhät pärjää. En ole tyhmä enkä kaivannut vinkkejä, tiedän ravinnosta, sen yhteydestä fyysiseen ja mielenterveyteen ja mitä saa halvalla enkä ole nirso.
Tosiaan kyselin miten muut pärjäilee.
Mutta anteeksi tosiaan, voin jättää tuon kerran vuodessa 1,50 tuhlaamisen rahkajogurttiin pois, sillähän se kohenee.
Minäkin tilaan välillä Fiksuruoasta, jos on hyviä tarjouksia. Joulukinkkuja en enää nykyään osta kuin yhden ja siitäkin jää koko kevääksi syötävää. Aikaisemmin söin enemmän lihaa ja ostin kaksi jouukinkkua, toisen kinkun joulun jälkeen paistoin ja pakastin ja se tuli juhannukseen mennessä syötyä. Nykyään tosiaan tulee syötyä lihaa niin vähän, että yksi kinkku riittää. Hankin lisää proteiinia onkimalla kaloja.