Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka muut köyhät ja vähätuloiset oikeasti syö ja pärjää??

Vierailija
01.04.2026 |

Laskin tän viikon ostoksia. Tein ne eilen. Kolme purkkia tarjous rahkajogurttia 50snt  purkki sekä kurkku 1,49. Ainiin 300g jauheliha 2,19. Laskupåäni mukaan 5,19, josta käytetty 3e.

Tein jonkun makkarasopan tapaisen tosi vanhoista, ruokajaosta saaduista parista makkarasta ja keitto juureksista. 50 senttiä?

Tänään ruokajako. Tuli mm erilaisia lohia, viimeinen käyttöpäivä eilen eikä saa jakaa, mutta otin riskin, eli lain mukaan varastin roskis ruokaa).Söin niin kiitollisena sitä että melkein aloin itkemään. Tuli salaattipusseja, joissa viimeinen käyttöpäivä myös eilen, eli ei saa jakaa hygieniastandardien takia. No otin niitäkin, rikollinen.

Täjän päivään ruokaan mennyt 50 senttiä, se tarjous rahka (maito ei edes enemmin sovi mulle) mutta oli halpaa ja ainiin pätkä kurkkua, no ehkä euro. Sitä söin jaosta saatujen rypäleiden kanssa, jotka jotkut olis heittänyt roskiin. Pienen kurkun pätkän ja löysin kauan sitten jaosta saadun pienen juustopalan. Hieman kalakeittoa kouluruuasta, oon aina niin iloinen siitä ja syön pari päivää.

Ei en ole alkkis, en ole nrkki, olen myös muille kiltti ja ystävällinen. Opintovelka on suurin syy enkä halua ulosottoon. (Ja ei ei ole mahdollista neuvotella pienemmäksi tai saada vapautuksia

Eikait pitänyt olla edes mahdollista että hyvinvointivaltiossa syödään ruokaa, joka lakienkin mukaan pitäis heittää roskiin? Tai asunnottomuus.

Jonot kasvaa ja lahjoituser vähenee. On siellä toki aina niitä, jotka ei edes sitä tarvitse ja käy nokkavaisesti tuhisenassa että eihän täällä ole mitään. Mä voin sullekin antaa eilistä kalaa ja salaattia jos on nälkä, ei kelpaa. Näille ei pitäis myös niitä lahjakortteja myöntää. Ei ne mene ekssktiin  tarpeeseen jos on varaa valita, harva kuitenkin on erityisruokavaliolla muu kuin ruokavammaisuus (muuten, pullat menee, tuoreita jää aina) Mäkin olin kasvissyöjä ennen työttömyyttä, nyt syön sitä mitä saan alesta tai ilmaiseksi. Nälkäinen ei nirsoille.

Oon jotenkin surullinen ja toivoton. Päättäjät ei tee mitään. Voisko kansa tehdä?

Sallisiko kukaan päättäjä lapselleen tälläistä?

Miten muut TTT:olevalla pärjäätte rahan ja ruuan suhteen? Ei mulla ole maitoja, juustoa, jogurtteja, rasvaa, ei olis edes sitä leipää ilman jakoa.

Auttakaa toisianne.

Olis kiva jos ketju ei töyttyis"menkää rotat töihin huutelijoista ja miksi et ole tehnyt sitä ja tätä, oon kyllä fiksu likka mutta se ei riitä .

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään. 

Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.

Vierailija
2/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan koskien opintolainaan? Jos käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi ei ketään riiputeta velat niskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon linssejä, tavallista ja tummaa sarvimakaronia, perunoita ja kaurapuuroa. Teen aina välillä ison kattilallisen hernekeittoa kuivatuista herneistä - yleensä lihatonta, mutta joskus laitan hyvästä tarjouksesta vähän lihaa joukkoon. Heviosastolla ehdoton kipuraja on 2 €/kg, ellei johonkin erityiseen juhlapäivään tee kovasti mieli ostaa jotain terveellistä herkkua. Katson muutenkin tarkkaan mitä ostan ja käyn myös etnisissä kaupoissa, joista tekee välillä löytöjä. Tällä tavalla käytän ruokaan n. 100-160 €/kk riippuen siitä, kuinka kovasti täytyy kiristää vyötä.

Vierailija
4/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ saa helposti viikon ruoat kun tekee itse.

Vierailija
5/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään. 

Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.

Ei perustoimeentulotuki ole mitään 1500 euroa kuukaudessa vaan alle 600 euroa. 

Vierailija
6/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.

Vierailija
7/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan koskien opintolainaan? Jos käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi ei ketään riiputeta velat niskassa.

Lainat pitää maksaa. On kunniatonta ja halveksittavaa jättää maksamatta. Oli mikä oli.

Vierailija
8/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei saa voi nyt elämä. Kysyttiin muilta köyhiltä, et selkeästi ole semmoinen etkä tiedä siitä mitään.

Ihania nää ihmisten olettamukset kun ei lueta yhtään vaan pakko päästä pätemään. Joo oli se 1,50 kerran elämään itse kerättyjen mustikoiden ja ilmaisten hedelmien kanssa oli todellinen uhraus 🤦

Sulla nyt selkeästi on paljon suurempi budjetti ja syöt enemmän niin mitä tuut opastamaan?

Oliko oikeita vinkkejä? Valmisruokia en osta ikinä, joskus niitä saa jonosta pakastimeen ja ne syödään viimeisenä. Hernari jatketaan mm linsseillä ja porkkanalla.

Vai vaihdetaanko? Säästämistä joutuu harrastamaan tuon ruokajonon avulla että saa laskut ja vuokran maksettua. Sen lisäksi pistän jokaisen ylimääräisen killingin säästöön.

Lopettakaa ne oletukset ja koittakaa itse. Sama kun opetetaan vaan lopettamaan kahvilaköynnit ja suoratoistot joita kukaan köyhä ei edes harrasta.

Vierailija
9/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkun hinnalla saisit selvästi ravintorikkaampaa ruokaa. Kurkkuhan on lähes pelkästään vettä.

Vierailija
10/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? No viime kuussa piti nipistää kerran kuukauden budjetti 30 euroon. 50 e kuussa olis jo ruhtinaallista ja varmaan jäisi puolet säästöön.

Vierailija
11/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkun hinnalla saisit selvästi ravintorikkaampaa ruokaa. Kurkkuhan on lähes pelkästään vettä.

Okei, eli AP on tuhlannut nyt viikossa 3 euroa ihan turhuuksiin. Käsittääkseni jotenkin sinnittelee tuolla rahalla muutaman päivän ruoka avun ansiosta.

Vierailija
12/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perustoimeentulotuki ole mitään 1500 euroa kuukaudessa vaan alle 600 euroa. 

Ei nää jostain syystä suostu uskomaan sitä. Saanko muuten linkin tähän?

Vierailija
13/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on Helsingissä asuvan vuokralla olevan tuki? Muualla ei ole.

Vierailija
14/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni päivä menee pelkällä aamupalalla. Varaa olisi joinakin päivinä yhteen lämpimään ateriaan, mutta siitä seuraa nykyään joka kerta kamala päänsärky, joten punnitsen tarkkaan, jaksanko kärsiä päänsärystä. Särkylääkkeet eivät ole ilmaosoa eivätkä juuri auta särkyyn.

Vierailija
15/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.

Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.  

Vierailija
16/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sp, voitko laittaa sun kuukausibudjetin eli tulot ja menot? Ootko pyytäny tekoälyä budjetoimaan sulle ruuat?

Vierailija
17/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli AP on tuhlannut nyt viikossa 3 euroa ihan turhuuksiin. Käsittääkseni jotenkin sinnittelee tuolla rahalla muutaman päivän ruoka avun ansiosta.

3 eurolla saisi esim. 600 g kuivattuja linssejä, joissa on yhteensä 150 g proteiinia.

Vierailija
18/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? No viime kuussa piti nipistää kerran kuukauden budjetti 30 euroon. 50 e kuussa olis jo ruhtinaallista ja varmaan jäisi puolet säästöön.

Miten on mahdollista ettei sinulla ole enempää rahaa ruokaan? Olet ilmeisesti nuori kun maksat opintolainoja, pyydä nyt ihmeessä vanhemmiltasi apua. Sullahan menee jo terveys noiden syömisten kanssa.

Vierailija
19/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni opintolainat Kelaan, eli takaukseen kun jäin työttömäksi. Tein maksusopimuksen. Pystyin reilun vuoden maksamaan, mutta enää en. Olen elänyt vähemmällä rahalla kuin toimeentulotuella elävät. Nyt on jäänyt kuukausierät rästiin Kelalle ja olen saanut maksuvaatimuksia. Nyt kun kävin katsomassa Kelan sivuilla, siellä luki "ULOSOTTO". Menin ulosottolaitoksen sivuille katsomaan, siellä ei näy vielä mitään.

Mun ansiosidonnainen on leikattu nyt 75 prosenttiin, mutta kyllä siitä voi ulosottosäännösten mukaan ottaa. Parempi näin että joudun ulosottoon, haen sitten toimeentulotukea ja pystyn maksamaan sähkölaskut ja lääkkeet ja saan parempaa ruokaakin kun tähän asti. Rehellisesti olen nähnyt nälkää viime kuukausien loput. Päiväbudjetti on ollut alle kolme euroa. Ruokajonoihin en ole mennyt, en usko että haluan sitä ruokaa. Himoitsen vain tiettyjä juttuja joihin ei nyt ole rahaa.

Ei kannata surra, yli 600 000 suomalaista on ulosotossa ja yli 300 000 työttömänä. Ei ole harvinaista ja parhaani oon yrittänyt. Tyhmiä juttuja olen tietysti tehnyt kun olen Klarnalla tilannut piilareita ja vaatteita aikaisemmin. Oon aina saanut töitä nopeasti niin en osannut ajatella, että tällä kertaa ei töitä enää saakaan ja työttömyys pitkittyy.

Vierailija
20/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olen itse saanut koko lainan korkoineen anteeksi. Apua siihen sain lakineuvojalta tms omassa potilasjärjestössäni. Oli tosi mutkaton asia hoitaa.