Kuinka muut köyhät ja vähätuloiset oikeasti syö ja pärjää??
Laskin tän viikon ostoksia. Tein ne eilen. Kolme purkkia tarjous rahkajogurttia 50snt purkki sekä kurkku 1,49. Ainiin 300g jauheliha 2,19. Laskupåäni mukaan 5,19, josta käytetty 3e.
Tein jonkun makkarasopan tapaisen tosi vanhoista, ruokajaosta saaduista parista makkarasta ja keitto juureksista. 50 senttiä?
Tänään ruokajako. Tuli mm erilaisia lohia, viimeinen käyttöpäivä eilen eikä saa jakaa, mutta otin riskin, eli lain mukaan varastin roskis ruokaa).Söin niin kiitollisena sitä että melkein aloin itkemään. Tuli salaattipusseja, joissa viimeinen käyttöpäivä myös eilen, eli ei saa jakaa hygieniastandardien takia. No otin niitäkin, rikollinen.
Täjän päivään ruokaan mennyt 50 senttiä, se tarjous rahka (maito ei edes enemmin sovi mulle) mutta oli halpaa ja ainiin pätkä kurkkua, no ehkä euro. Sitä söin jaosta saatujen rypäleiden kanssa, jotka jotkut olis heittänyt roskiin. Pienen kurkun pätkän ja löysin kauan sitten jaosta saadun pienen juustopalan. Hieman kalakeittoa kouluruuasta, oon aina niin iloinen siitä ja syön pari päivää.
Ei en ole alkkis, en ole nrkki, olen myös muille kiltti ja ystävällinen. Opintovelka on suurin syy enkä halua ulosottoon. (Ja ei ei ole mahdollista neuvotella pienemmäksi tai saada vapautuksia
Eikait pitänyt olla edes mahdollista että hyvinvointivaltiossa syödään ruokaa, joka lakienkin mukaan pitäis heittää roskiin? Tai asunnottomuus.
Jonot kasvaa ja lahjoituser vähenee. On siellä toki aina niitä, jotka ei edes sitä tarvitse ja käy nokkavaisesti tuhisenassa että eihän täällä ole mitään. Mä voin sullekin antaa eilistä kalaa ja salaattia jos on nälkä, ei kelpaa. Näille ei pitäis myös niitä lahjakortteja myöntää. Ei ne mene ekssktiin tarpeeseen jos on varaa valita, harva kuitenkin on erityisruokavaliolla muu kuin ruokavammaisuus (muuten, pullat menee, tuoreita jää aina) Mäkin olin kasvissyöjä ennen työttömyyttä, nyt syön sitä mitä saan alesta tai ilmaiseksi. Nälkäinen ei nirsoille.
Oon jotenkin surullinen ja toivoton. Päättäjät ei tee mitään. Voisko kansa tehdä?
Sallisiko kukaan päättäjä lapselleen tälläistä?
Miten muut TTT:olevalla pärjäätte rahan ja ruuan suhteen? Ei mulla ole maitoja, juustoa, jogurtteja, rasvaa, ei olis edes sitä leipää ilman jakoa.
Auttakaa toisianne.
Olis kiva jos ketju ei töyttyis"menkää rotat töihin huutelijoista ja miksi et ole tehnyt sitä ja tätä, oon kyllä fiksu likka mutta se ei riitä .
Kommentit (105)
Persaukiset ja työnvieroksujat ovat aina pärjänneet Suomessa hyvin, kyllä kela pitää huolen omistaan.
Toisinaan pärjään hyvin, toisinaan huonosti. Yritän pitää välit sukulaisiin, niin saan aina joskus ruuan sieltä. En kuitenkaan ole kovin usein ruokavieraana etteivät ala kuvitella että lokkeilisin. Kevät, kesä ja syksy menevät hyvin kun hyödynnän luonnonantimia, talvi menee niinkauan kun pakastimessa on lisänä kesällä kerättyä ruokaa. Pidän paastopäiviä ja syön enimmäkseen kasviksia. Niistäkin katson tarjoukset ja hyödynnän hävikkiruokaa. Liha ja maitotuotteet jäi ravinnosta jo vuosia sitten.
Näitä on ihan kamala lukea täällä. Ilman kunnollista ruokaa keho ei toimi / energiaa ei ole / sairastuu helposti. Ruoka on se viimeinen mistä kannattaa tinkiä.
Ihan ensimmäiseksi pistäisin paperille tulot ja menot. Kuulostaa siltä, että asumiskustannukset on liian isot. Itse muutin Helsingistä takaisin kotiseudulleni Jyväskylään, koska täällä on paljon halvempi asua. Rakastan Helsinkiä ja meinaan heti muuttaa takaisin kun saan töitä, mutta tällä hetkellä mennään näin ja säästän kaiken minkä voi.
Seuraavaksi ottaisin selvää kaikista veloista. Paljon sitä opintovelkaa on? Onko pikavippejä? Muita velkoja? Pyrkisin maksamaan mahdollisimman paljon pois. Eli järjestys ensin velat pois ja ainoastaan vähän säästöön. Sitten velattomana enemmän säästöön.
Onko sulla henkivakuutusta? Jos on, kannattaa vilkaista kuka siitä hyötyy. Mulla oli mutta irtisanoin sen koska tajusin että en itse saa siitä mitään hyötyä. Käytin mieluummin ne sinne vakuutukseen säästyneet rahat lopun opintovelan kuittaukseen sekä kännykän / läppärin loppuun maksamiseen ja näin tehdessäni sain itseni velattomaksi. Samalla tippui kuukausimaksut varsin roimasti ja nykyään pystyn säästämään jo sellaisen pari sataa kuussa.
Ja sitten se ruoka. Katso mitä ostat. Ei kallista kurkkua minkä ravintoarvo on surkea. Kyttää tarjouksia. Jos ajatellaan, että ruokit ainoastaan itsesi, satasella kuussa elää jo hyvin jos osaa kokata. Ne ravintoarvot on ihan aidosti sellainen asia mitä kannattaa opiskella ettei vähillä rahoilla osta höttöä. Taisit sanoa olleesi ennen kasvissyöjä? Kasvissyönnillä voi oikeasti säästää paljon. Linssit, pavut, herneet, tofu... kaikki halpoja ja hienosti proteiinia. Samoin jos on kavereita / sukulaisia jotka voi auttaa, ota rohkeasti apu vastaan. Ja jos on mitään tilaa missä voit kasvattaa ruokaa itse, kasvata.
Pienimmillään olen tainnut käyttää ruokaan rahaa kuussa sellaisen 50€. Se oli oikeaa kitkuttelua se mutta hengissä pysyin. Satanen on jo melkein mukava. Ja nykyään taitaa mennä 160 suunnilleen ja enää ei ikinä tule olo että tinkisin ruuan laadusta missään.
Itse tehtyä kotiruokaa, jossa paljon kasviksia (juureksia, kauden kasviksia ja halvinta tomaattimurskaa). Proteiinina halvinta pakastekalaa, punalappulohta tai -lihaa ja -kanaa. Muniakin menee. Papuja ja herneitä maltillisesti, koska valitettavasti vatsa ei niistä oikein tykkää. Sämpylät itse leipoen, jotain herkumpaakin joskus, halvoilla raaka-aineilla.
Hedelmä- ja vihannesosastolla maksimikilohinnat (esim. 2 tai 3 €/kg), kalliimpaa vain poikkeustapauksessa. Hävikkihedelmiä joskus, jos on.
Ruokahävikkiä vältän viimeiseen asti. Se mikä kaupasta kannetaan kotiin, myös jotenkin käytetään ja syödään. Yritän myös optimoida laatua ja hintaa, että saisin vähillä rahoillani täysipainoista, terveellistäkin ruokaa, eikä pelkkää mössöä. Halvimmat uunilenkit jää nykyään ostamatta, kun tuli vilkaistua tuoteselostetta: lihapitoisuus 10%! Mitähän se kaikki muu siinä on, perunajauhoja ja rasvaa, lisäaineita? Naudan keittoliha -60% osuu suunnilleen halvan rasvaisen jauhelihan kilohintoihin. Teen mieluummin ison kattilallisen lihakeittoa, jossa on paljon juureksia ja kunnon lihaa vain mausteeksi. Siitä syö monena päivänä, jos ei haittaa, että on samaa ruokaa. Minua ei haittaa ja pakastinkin on onneksi keksitty.
Täällä periferiassa ei ruokajakeluita juuri ole, joten leipäjonostakaan ei voi hakea täydennystä. Ehkä srk diakoniasta jotain voisi saada, mutta en ole kysellyt. Ajattelen että ehkä joku muu tarvitsee sitäkin apua vielä enemmän kuin minä. Olenhan siinä mielessä onnekas, että osaan laittaa ruokaa ja leipoa itse, ja yleensä jaksankin. Kaikkien kohdalla tämä ei ole itsestäänselvyys. Vointi ei tällä hetkellä riitä marjastukseen ym. luonnonantimien keräilyyn. Toivottavasti tulevaisuudessa. Tsemppiä kaikille sinnittelijöille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään.
Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.
Ei perustoimeentulotuki ole mitään 1500 euroa kuukaudessa vaan alle 600 euroa.
Moniko meillä saa pelkkää perustoimeentulotukea eli ei asu missään eikä ole työtön?
Osalla on omistusasunto, johon ei saa asumistukea. Esimerkiksi minä saan vain pelkän työttömyyspäivärahan, eikä se tosiaan ole noin iso. Jotkut ei hae töitä, esimerkiksi jos opinnot ovat kesken, vaan hakevat vain toimeentulotukea, mutta tämä mahdollisuushan on nyt poistumassa, ellei jo poistunut.
Ei ole poistunut, eikä ole poistumassa.
Muutos tulee siihen, että opiskelijan jatkaessa opintojaan toimeentulotuen perusosaa leikataan 50 %:a.
Aiemminkin työttömyystuki oli ensisijainen ja toimeentulotuen perusosaa voitiin alentaa opiskelijan kohdalla 40 %. Ainoa ero entiseen on siinä, että aiemmin tuo leikkaus oli harkinnanvarainen ja uudistuksen jälkeen leikataan tasa-arvoisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosia ostanut ruoat -60% ilta-alesta ja euron kilo hävikkileipää ja heviä.
- alepat rules
Juu, illalla taas neljän tässä kotoota kilsan säteellä olevan Alepan ratsauskierros.
Stadin Alepat
Täytyy myöntää, että monipuolinen ruokavalio on pelkkää teoriaa. Kun niitä muitakin menoja väistämättä on, niin väistämättä ruokavalio yksipuolistuu.
Tiedän, että syön proteiinia liian vähän. Lihaa syön muutamia kertoja vuodessa ja pääasiassa teen ruokaa soijarouheesta. Valmistan kaiken ruoan raaka-aineista ja leivon itse.
En osta valmisruokia. Enkä osta ruokaa ravintoloista tai pizzerioista.
Vierailija kirjoitti:
Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään.
Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.
Kaikki ei vaan saa sitä vaan saa sen 595 euroa. Sunnuntaina söin yhden lakritsipatukan, maanantaina en mitään, tiistaina 1.5 banaania ja eilen vähän salmiakkia ja lahjaksi saatua suklaata. Niin on heikko olo ettei meinaa pystyssä pysyä.
Kaikki tehdään itse. Syödään ennemmin ruokaa vaikka kolmesti päivässä kuin kalliita välipaloja. Hiilaria enemmän kuin haluaisin, koska sitä saa halvemmalla. Halpoja protskuja saa linsseistä, pavuista yms. Suositaan Lidlin hävikkihevi-kassia ja alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei vaan saa sitä vaan saa sen 595 euroa. Sunnuntaina söin yhden lakritsipatukan, maanantaina en mitään, tiistaina 1.5 banaania ja eilen vähän salmiakkia ja lahjaksi saatua suklaata. Niin on heikko olo ettei meinaa pystyssä pysyä.
Nyt pitää kysyä pikkuasiasta. Millaisessa tilanteessa olet päätynyt syömään vain puolitoista banaania päivässä? Kuka sen puolikkaan vei?
Tajuan kyllä sen, että ruokaa tai rahaa ei ole, mutta banaanin kohtalo on erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa työttömyyskorvaus on noin 300€/kk. Kiinassa.
Syön niin hyvin ettei kaljaan jää enää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää kysyä pikkuasiasta. Millaisessa tilanteessa olet päätynyt syömään vain puolitoista banaania päivässä? Kuka sen puolikkaan vei?
Tajuan kyllä sen, että ruokaa tai rahaa ei ole, mutta banaanin kohtalo on erikoinen.
En tiedä vastausta, mutta omalla kohdalla heitän surutta puoli tai koko banaanin biojätteeseen, jos se on liian mustunut tai kuori ei ole ehjä. Voihan sitä olla nälkäinen, mutta silti jättää epäilyttävän osan ruoasta syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vastausta, mutta omalla kohdalla heitän surutta puoli tai koko banaanin biojätteeseen, jos se on liian mustunut tai kuori ei ole ehjä. Voihan sitä olla nälkäinen, mutta silti jättää epäilyttävän osan ruoasta syömättä.
Onhan tuossa kaikenlaisia mahdollisuuksia; banaanit on saatu ylikypsinä joltakulta muulta, tai naapurin koira on haukannut banskusta puolet.
Tuon kirjoittajan syömisistä kuitenkin saa sen käsityksen, että hän ei oikein osaa käyttää vähiä rahojaan oikein: sunnuntaina lakritsipatukka, maanantaina ei mitään, tiistaina puolitoista banaania ja keskiviikkona vähän salmiakkia (ja lahjasuklaata). Poikkeustapauksena tuokin voi olla selitettävissä, mutta toistuvasti tapahtuvana huolestuttavaa. Lakritsi ja salmiakki eivät ole ravintoa.
Olen ollut itse pitkiäkin aikoja ilman rahaa. Jauhoilla ja suolalla pärjää, kun kaikki muu on syöty (ja jos on uuni). Sitten on ongelma, kun viimeiset jauhotkin on käytetty. Olen senkin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan on niin, että Kela laskee veronpalautukset tuloiksi, vaikka ne menisivät suoraan ulosottoon, kannattaa pitää huoli siitä, että veronpalautuksia ei tule. Eli hankkia muutosverokortti, jossa veroprosentti on täsmälleen oikein menossa olevan vuoden tulojen mukaan. Tämän ehtii tehdä vielä alkusyksystäkin.
Etuuksiin ei nollaverokorttia saa, vaan verottaja ennakonpidättää aina jotain. Vaikka tulot olisi alle 9 000 euroa vuodessa, muutosverokorttiin tulee silti 16 % (kunnasta riippuen). Tuo on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on ihan kamala lukea täällä. Ilman kunnollista ruokaa keho ei toimi / energiaa ei ole / sairastuu helposti. Ruoka on se viimeinen mistä kannattaa tinkiä.
Ihan ensimmäiseksi pistäisin paperille tulot ja menot. Kuulostaa siltä, että asumiskustannukset on liian isot. Itse muutin Helsingistä takaisin kotiseudulleni Jyväskylään, koska täällä on paljon halvempi asua. Rakastan Helsinkiä ja meinaan heti muuttaa takaisin kun saan töitä, mutta tällä hetkellä mennään näin ja säästän kaiken minkä voi.
Seuraavaksi ottaisin selvää kaikista veloista. Paljon sitä opintovelkaa on? Onko pikavippejä? Muita velkoja? Pyrkisin maksamaan mahdollisimman paljon pois. Eli järjestys ensin velat pois ja ainoastaan vähän säästöön. Sitten velattomana enemmän säästöön.
Onko sulla henkivakuutusta? Jos on, kannattaa vilkaista kuka siitä hyötyy. Mulla oli mutta irtisanoin sen koska tajusin että en itse saa siitä mitään hyötyä. Käytin mieluummin ne sinne vakuutukseen säästyneet rahat lopun opintovelan kuittaukseen sekä kännykän / läppärin loppuun maksamiseen ja näin tehdessäni sain itseni velattomaksi. Samalla tippui kuukausimaksut varsin roimasti ja nykyään pystyn säästämään jo sellaisen pari sataa kuussa.
Ja sitten se ruoka. Katso mitä ostat. Ei kallista kurkkua minkä ravintoarvo on surkea. Kyttää tarjouksia. Jos ajatellaan, että ruokit ainoastaan itsesi, satasella kuussa elää jo hyvin jos osaa kokata. Ne ravintoarvot on ihan aidosti sellainen asia mitä kannattaa opiskella ettei vähillä rahoilla osta höttöä. Taisit sanoa olleesi ennen kasvissyöjä? Kasvissyönnillä voi oikeasti säästää paljon. Linssit, pavut, herneet, tofu... kaikki halpoja ja hienosti proteiinia. Samoin jos on kavereita / sukulaisia jotka voi auttaa, ota rohkeasti apu vastaan. Ja jos on mitään tilaa missä voit kasvattaa ruokaa itse, kasvata.
Pienimmillään olen tainnut käyttää ruokaan rahaa kuussa sellaisen 50€. Se oli oikeaa kitkuttelua se mutta hengissä pysyin. Satanen on jo melkein mukava. Ja nykyään taitaa mennä 160 suunnilleen ja enää ei ikinä tule olo että tinkisin ruuan laadusta missään.
Aika todellisuudelle vieraita neuvoja nämä henkivakuutuksen irtisanomiset ja "ensin velat pois ja ainoastaan vähän säästöön".
Syön kalaa paljon koska kalastan sitä itse. Säästän rahaa siinä ettei kaupasta tarvii ostaa mitään lihaa vaikka koska saan kalaa tarpeeksi.
Minulla menee ruokaan 150 euroa kk. Työtön olen mutta tosiaan kalastan paljon. Kalaa syön varmaan 12 päivää kuukaudesta.
Vierailija kirjoitti:
No. Meidän ruokakulut on noin 300€/kk, aikuinen ja kaksi koululaista. Se miten pärjätään on pääasiassa että suunnittelen ostokset etukäteen ja sen lisäksi ostan tarjouksia jos ne ovat oikeasti tarjouksia. Unohdan punalaputetut koska harvoin niissä mitään järkevää on, eli siinä maksaisi vaan hieman vähemmän ylihintaa. Mutta perunapussin voin ostaa kun välillä löytyy näitä 50 snt/ 2 kg kun kaupassa erä vaihtumassa. Just äskettäin ostin 10kg perunasäkin päälle 4€. Siitä saa monet keitot ja uuniperunat.
Leivon paljon itse - viikossa 2-3 kertaa leipää ja sämpylöitä, teen myös pullaa/piirakkaa/kakkuja. Vähentää herkkuihin menevää rahaa.Teen ruokaa isompia eriä. Kattilallinen keittoa menee 2-3 päivää toisella aterialla. Tai uuniruoka. Käytän valmisteita hyvin vähän. En tee esim valmiista pussista ranskalaisia juuri koskaan vaan pilkotaan ja maustetaan perunat siihenkin itse.
Ostan eri jutut eri kaupoista hinnan perusteella. Ollaan kasvissyöjiä ja monesti tofut ja tuoreet kasvikset ovat Lidlissä edullisempia, näin esimerkkinä.Kesäaikaan kurkkaan Torista marjatarjoukset ja käyn hakemassa pakastimeen, vieläkin on mustikkaa ja viinimarjaa kun ostin muutaman ämpärillisen heinäkuun lopussa. Teen lapsille myös kiisseleitä välipalaksi vaikka ne eivät enää muotia olekaan.
Oliiviöljyt ja kahvit ostan tarjouksista. Eli en maksa niistä tietyn summan yli. Salaatinkastikkeen valmistan sitten itse, ihan perus eli öljy, balsamico, sinappi, mausteet. Eli monessa sinällään pienessä jutussa teen itse ja kun aineet löytyvät jo kotoa niin ei montaa senttiä kulu ja saa tuoretta.
Ihan vaikka tuo AP:n mainitsema. Jos mulla olisi vain 3€, en koskaan ostaisi sillä noin pientä määrää jotain turhaa. Sillä saa vaikka porkkanapussin (2kg) ja kilon pari puurohiutaleita (riippuen otatko pikapuuroa vai luomulaatuista), tai pienemmän pussin porkkanoita ja linssejä, tölkkitomaattia ja ehkä jopa perunaa. Eli 3€ syö useamman aterian kun miettii hyvin. Lidlin halvin puurohiutale taitaa olla päälle 30 snt 500g. Se on pikapuuroa josta en itse pidä mutta lapset tykkäävät ja hätätilanteessa menisi.
Pienistä puroista kertyy aidosti isoja virtoja kun on tarkkana. Sitten kun rahatilanne tästä tasaantuu lisään budjettia niin että on enemmän tuoreita kasviksia ja marjoja. Mutta muuten ei oikeen puutu mitään. Ei syödä usein ulkona mutta silloin kun syödään niin on kivempi paikka. Ei pikaruoan välttämisessä menetä mitään.
Eli kun se kuukauden raha tulee niin osta vaikka heti 60-80€:lla kaapit täyteen sellaista säilyvää ja ravitsevaa. Täysjyvää, papuja, linssejä, siemeniä, tomaattimurskat ja muut ja maustekaappi ajan tasalle. Loppukuu sitten täydennyksiä tuoreista ja ruokajaosta.
Tässä mallisuoritusta.
Vanhoja ketjuja kaivelemaan. Näistä ollut itselleni ehkä eniten iloa ja keskustelu ollut asiallista.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5048523/mita-ilmaistahalpaa-soit-tanaan
https://www.vauva.fi/keskustelu/5327942/saastovinkit-2024
Tämän vuoden vertaistukiketju, harmillisen hiljaista. Kaivataan myös niitä vinkkejä kun on oikeasti köyhää ja on ihan pakko säästää.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6268421/saastovinkit-2026