Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka muut köyhät ja vähätuloiset oikeasti syö ja pärjää??

Vierailija
01.04.2026 |

Laskin tän viikon ostoksia. Tein ne eilen. Kolme purkkia tarjous rahkajogurttia 50snt  purkki sekä kurkku 1,49. Ainiin 300g jauheliha 2,19. Laskupåäni mukaan 5,19, josta käytetty 3e.

Tein jonkun makkarasopan tapaisen tosi vanhoista, ruokajaosta saaduista parista makkarasta ja keitto juureksista. 50 senttiä?

Tänään ruokajako. Tuli mm erilaisia lohia, viimeinen käyttöpäivä eilen eikä saa jakaa, mutta otin riskin, eli lain mukaan varastin roskis ruokaa).Söin niin kiitollisena sitä että melkein aloin itkemään. Tuli salaattipusseja, joissa viimeinen käyttöpäivä myös eilen, eli ei saa jakaa hygieniastandardien takia. No otin niitäkin, rikollinen.

Täjän päivään ruokaan mennyt 50 senttiä, se tarjous rahka (maito ei edes enemmin sovi mulle) mutta oli halpaa ja ainiin pätkä kurkkua, no ehkä euro. Sitä söin jaosta saatujen rypäleiden kanssa, jotka jotkut olis heittänyt roskiin. Pienen kurkun pätkän ja löysin kauan sitten jaosta saadun pienen juustopalan. Hieman kalakeittoa kouluruuasta, oon aina niin iloinen siitä ja syön pari päivää.

Ei en ole alkkis, en ole nrkki, olen myös muille kiltti ja ystävällinen. Opintovelka on suurin syy enkä halua ulosottoon. (Ja ei ei ole mahdollista neuvotella pienemmäksi tai saada vapautuksia

Eikait pitänyt olla edes mahdollista että hyvinvointivaltiossa syödään ruokaa, joka lakienkin mukaan pitäis heittää roskiin? Tai asunnottomuus.

Jonot kasvaa ja lahjoituser vähenee. On siellä toki aina niitä, jotka ei edes sitä tarvitse ja käy nokkavaisesti tuhisenassa että eihän täällä ole mitään. Mä voin sullekin antaa eilistä kalaa ja salaattia jos on nälkä, ei kelpaa. Näille ei pitäis myös niitä lahjakortteja myöntää. Ei ne mene ekssktiin  tarpeeseen jos on varaa valita, harva kuitenkin on erityisruokavaliolla muu kuin ruokavammaisuus (muuten, pullat menee, tuoreita jää aina) Mäkin olin kasvissyöjä ennen työttömyyttä, nyt syön sitä mitä saan alesta tai ilmaiseksi. Nälkäinen ei nirsoille.

Oon jotenkin surullinen ja toivoton. Päättäjät ei tee mitään. Voisko kansa tehdä?

Sallisiko kukaan päättäjä lapselleen tälläistä?

Miten muut TTT:olevalla pärjäätte rahan ja ruuan suhteen? Ei mulla ole maitoja, juustoa, jogurtteja, rasvaa, ei olis edes sitä leipää ilman jakoa.

Auttakaa toisianne.

Olis kiva jos ketju ei töyttyis"menkää rotat töihin huutelijoista ja miksi et ole tehnyt sitä ja tätä, oon kyllä fiksu likka mutta se ei riitä .

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.

Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.  

Saatko toimeentulotukea? Jos saat, oletko ilmoittanut toimeentulotukihakemuksessa ulosottoon menevän summan?

Vierailija
22/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään. 

Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.

Ei perustoimeentulotuki ole mitään 1500 euroa kuukaudessa vaan alle 600 euroa. 

Kaikki tuet yhteensä on tuota luokkaa jos asuu pk seudulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään. 

Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.

Ei perustoimeentulotuki ole mitään 1500 euroa kuukaudessa vaan alle 600 euroa. 

Niin käteenjäävä perusosa, itse toimeentulotukea voi saada vaikka 3000€/kk.

Vierailija
24/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan koskien opintolainaan? Jos käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi ei ketään riiputeta velat niskassa.

On totta, että toistaiseksi opintolainan voi saada anteeksi, eivätkä Suomessa läheiset tai muut opintolainan aikanaan taanneet joudu maksamaan opintolainaa opintolainan ottaneen puolesta. - Mutta en nyt kovin paljon korostaisi tätä mahdollisuutta niin erinomainen asia kuin onkin, koska pääsääntöisesti lainan taannut Suomen "hyvinvointivaltio"  haluaa myös omansa takaisin ja lainan ottaneen talous saa olla verraten hyvin kurjassa kunnossa, jotta "hyvinvointivaltio" jättäisi perimättä saataviaan takaisin eli vaatisi lainan ottanutta maksamaan lainan takaisin, korkoineen. 

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
25/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500e olis upee summa, jos sen sais käyttää miten haluaa.

Mä oon eläkkeellä (osa on minimieläkettä), asun vuokralla eli eläkeläisen asumistuella ja mulle jää 800e/kk. 

Kyllä silläkin pärjää kun on pakko, en käy ruoka-avussa - kun lapset oli kotona, niin kävin. En mä suuria tarvii, autokin on, mutta väsyttää joskus ainainen hintojen tuijottaminen. Ei tarvetta vaatteille tai muulle isommalle. En polta enkä juo. 

Ruuan itse laittaminen tympii ja nyt keksinkin käydä ResQ-paikoissa. Ostin tänään 16 eurolla 3 rasiaa kunnon valmista ruokaa: itämaisia kanoja ja rapuja sekä 2 rasiaa riisiä. Tästä satsista tulee 6:ksi päiväksi ruokaa. Aamuisin puuroa.

Lapset kumppaneineen tulevat syömään pääsiäisenä ja heille on tarjolla itsetehtyä stifadoa lampaasta ja tsatsikia ja pasha-piirakkaa, ostin punkkuakin.

Ne mä jaksan tehdä kun saa itse syödä noita valmiita pari päivää.

Vierailija
26/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50€ saa helposti viikon ruoat kun tekee itse.

Niin? No viime kuussa piti nipistää kerran kuukauden budjetti 30 euroon. 50 e kuussa olis jo ruhtinaallista ja varmaan jäisi puolet säästöön.

Noin 25€ viikossa  menee safkaan, syön koti ruokia enkä juurikaan valmis aterioita ostele. Lihaa ostelen harvoin paitsi jauhelihaa, se kun taipuu moneksi...

Vierailija
27/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.

Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.  

Ehkä sanoin vähän epätarkasti. Tarkoitin, että toimeentulotuessa ei lasketa tuloiksi sitä osaa tuloista, joka menee ulosottoon. Eli jos vaikka kuukausitulot ovat periaatteessa 1200 €, mutta niistä vouti vie 200 €, niin toimeentulotukilaskelmaksi tuloiksi katsotaan vain 1000 €.

Ap:llä on ilmeisesti niin pienet tulot, että niistä ei jäisi mitään otettavaksi ulosottoon. Eli kun hän tällä hetkellä maksaa joka kuukausi opintolainaa x euroa, niin ulosotossa se jäisi hänen omaan käyttöönsä.

Vierailija
28/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina näissä aloituksissa ja muissa somepostauksissa, joissa itketään miten rahat ei riitä, puuttuu se kuukausitulo? Tietääkö itkijä itsekin, että monet saisivat ostettua sillä järkevämmin ruokaa yms joten se jätetään siksi ilmottamatta?

Vierailija
29/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kela voi luopua opintolainan takaussaatavan perinnästä, jos velkaa on peritty pitkään tuloksettomasti, ulosotto on todettu tehottomaksi ja taloudellinen tilanteesi on pysyvästi heikentynyt

. Perinnästä voidaan luopua myös, jos perittävä määrä on pieni tai perinnän jatkaminen on kohtuutonta. 

Milloin perinnästä luopumista harkitaan?

Pitkään jatkunut tulokseton perintä: Kaikki perintäkeinot, myös ulosotto, on käytetty useaan kertaan.

Pysyvästi heikentynyt talous: Tulot eivät riitä velan maksuun.

Kohtuuttomat kustannukset: Perinnän jatkaminen maksaisi enemmän kuin perittävä määrä.

Pieni määrä: Perittävä summa on vähäinen."

Pahoittelen, tuo on tekoälytiivistelmä. Mutta noin se menee. Kelakaan ei heti voi perinnästä luopua, vaan tietysti yrittää saada lainaa takaisin moneen otteeseen, ennen kuin tulee kyseeseen luopuminen.

Vierailija
30/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina näissä aloituksissa ja muissa somepostauksissa, joissa itketään miten rahat ei riitä, puuttuu se kuukausitulo? Tietääkö itkijä itsekin, että monet saisivat ostettua sillä järkevämmin ruokaa yms joten se jätetään siksi ilmottamatta?

Tulo ei ole merkityksellinen, vaan menot. Asumismenot ylittävät monella sen, mitä Kela huomioi asumistuessa tai jopa toimeentulotuessa. Halvempia kämppiä ei vain ole. Sitten on velkoja, joiden lyhennyksiä ei myöskään huomioida. 

Kyllä ihmiset osaavat laskea. En usko, että sinä olet ainoa, joka jostain jotain tietää.

Vierailija
31/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tonni kuukaudessa kaikkiin elämisen kuluihin yhteensä. Ruokabudjetti on 100e kuukaudessa. Se riittää kun sen laittaa riittämään. Pitää vaan osata säännöstellä ja annostella, seurata tarjouksia ja kytätä kaikkea ilmaista. Kun  saa jotain törkeän halvalla, jopa ilmaiseksi, niin kaikki mitä ei ehdi käyttää ennen pilaantumista, säilötään. Yhtään käyttökelpoista kaloria ei heitetä pois. Mulla ruokahävikki on nolla. Ostan mieluummin vähemmän kuin tarvitsen kuin heitän ylijäämää pois.

Vierailija
32/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko toimeentulotukea? Jos saat, oletko ilmoittanut toimeentulotukihakemuksessa ulosottoon menevän summan?

Ainakin ennen on ollut niin, että tt-tuessa ulosotto huomiodaan menona, jos se pidätetään suoraan tuloista. Jos itse on tehnyt sopimuksen, jonka mukaan makselee, niin ei huomioida. Silloin siihen suhtaudutaan kuin mihin tahansa laskuun tai lainaan, joka maksetaan siitä tt-tuen perusosasta.

Vierailija
33/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää just tää, mitä täältäkin saa lukea. Että köyhän kaikki ajattelu ja energia menee siihen, miten selviää päivästä toiseen. Silloin ei köyhyydetä pois ponnisteta, kun ei voi investoida mihinkään, ei kognitiivisesti, emotionaalisesti, sosiaalisesti tai monetaarisesti. Koko olemassaolo on vain sen päivän ruoka ja elämä kutistuu äärimmäisen pieneksi. Ja se on joidenkin mielestä oikein ja kannatettavaa.

Suomi ei tällä mentaliteetilla nouse ja ylipäätään näin köyhällä ajattelulla tähän on jouduttukin.

Vierailija
34/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ennen on ollut niin, että tt-tuessa ulosotto huomiodaan menona, jos se pidätetään suoraan tuloista. Jos itse on tehnyt sopimuksen, jonka mukaan makselee, niin ei huomioida. Silloin siihen suhtaudutaan kuin mihin tahansa laskuun tai lainaan, joka maksetaan siitä tt-tuen perusosasta.

Tuossakin tuetaan passiivisuutta ja rangaistaan siitä, että ihminen pyrkii aktiivisesti hoitamaan ja sopimaan asiansa ja maksamaan edes jotain.  Ihan sama kuin työttömyysetuudessa. Passiivisuutta edellytetään, ja rahat pois jos yrität mitenkään parantaa asemaasi. 

Vierailija
35/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä, että kun ap kyselee, miten muut köyhät pärjää, paikalle lehahtaa neuvojat kyselemään, kyseenalaistamaan ja neuvomaan. 

Vierailija
36/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa, banaania, kananmunia, riisiä, perunaa, kikherneitä, kukka- ja parsakaalia, leipää, juustoa, porkkanaa jne.

Esim. Eilen tein paneer tikka masalaa ja riisiä. Sitä ennen kukkakaali-kikherne-currya.

Vierailija
37/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisin tuossa sanoa, että saan toimeentulotukea. Kaikki on ilmoitettu; hain tähän apua sosiaalitoimelta.

Viime vuonna kuitenkin olin jo velkasaneerauksessa eli voudin ulottumattomissa. Veronpalautus eli kahden kuukauden tt-tukea vastaava summa vähennettiin täsmälleen samalla tavalla, mutta sen vuoksi jäin miinukselle kahden kuukauden sähkölaskujen osalta (onneksi ei ollut reseptilääkkeitä tai muuta tt-tukeen luettavaa juuri tuolloin). Puhuin tästä ongelmasta Kelan virkailijan kanssa, mutta hän vain kehotti puhumaan Verohallinnolle, jolle minun mielestäni eivät Kelan vähentelyt kuulu.

Vierailija
38/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa ei kannata tehdä mitään maksusopimusta opintolainojen takaisinmaksusta.

Jättää kylmästi maksamatta ja odottaa ulosottopäätöstä.

Kelan rahoista tai työmarkkinatuista ei jää mitään ulosottokelpoista, kaikki menee elämiseen.

Vierailija
39/39 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä, että kun ap kyselee, miten muut köyhät pärjää, paikalle lehahtaa neuvojat kyselemään, kyseenalaistamaan ja neuvomaan. 

Juuri näin. Ihminen, joka ei itse ole ollut tekemisissä köyhyyden kanssa, tietää tasan tarkkaan, että esimerkiksi Kelalta voi hakea tukea 1, tukea 2, tukea 3, tukea 4, tukea 5, tukea 6 ... ja tukea 127. Harvempi kuitenkaan tietää sitä, että hakeminen ei ole sama asia kuin saaminen.