Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka muut köyhät ja vähätuloiset oikeasti syö ja pärjää??

Vierailija
01.04.2026 |

Laskin tän viikon ostoksia. Tein ne eilen. Kolme purkkia tarjous rahkajogurttia 50snt  purkki sekä kurkku 1,49. Ainiin 300g jauheliha 2,19. Laskupåäni mukaan 5,19, josta käytetty 3e.

Tein jonkun makkarasopan tapaisen tosi vanhoista, ruokajaosta saaduista parista makkarasta ja keitto juureksista. 50 senttiä?

Tänään ruokajako. Tuli mm erilaisia lohia, viimeinen käyttöpäivä eilen eikä saa jakaa, mutta otin riskin, eli lain mukaan varastin roskis ruokaa).Söin niin kiitollisena sitä että melkein aloin itkemään. Tuli salaattipusseja, joissa viimeinen käyttöpäivä myös eilen, eli ei saa jakaa hygieniastandardien takia. No otin niitäkin, rikollinen.

Täjän päivään ruokaan mennyt 50 senttiä, se tarjous rahka (maito ei edes enemmin sovi mulle) mutta oli halpaa ja ainiin pätkä kurkkua, no ehkä euro. Sitä söin jaosta saatujen rypäleiden kanssa, jotka jotkut olis heittänyt roskiin. Pienen kurkun pätkän ja löysin kauan sitten jaosta saadun pienen juustopalan. Hieman kalakeittoa kouluruuasta, oon aina niin iloinen siitä ja syön pari päivää.

Ei en ole alkkis, en ole nrkki, olen myös muille kiltti ja ystävällinen. Opintovelka on suurin syy enkä halua ulosottoon. (Ja ei ei ole mahdollista neuvotella pienemmäksi tai saada vapautuksia

Eikait pitänyt olla edes mahdollista että hyvinvointivaltiossa syödään ruokaa, joka lakienkin mukaan pitäis heittää roskiin? Tai asunnottomuus.

Jonot kasvaa ja lahjoituser vähenee. On siellä toki aina niitä, jotka ei edes sitä tarvitse ja käy nokkavaisesti tuhisenassa että eihän täällä ole mitään. Mä voin sullekin antaa eilistä kalaa ja salaattia jos on nälkä, ei kelpaa. Näille ei pitäis myös niitä lahjakortteja myöntää. Ei ne mene ekssktiin  tarpeeseen jos on varaa valita, harva kuitenkin on erityisruokavaliolla muu kuin ruokavammaisuus (muuten, pullat menee, tuoreita jää aina) Mäkin olin kasvissyöjä ennen työttömyyttä, nyt syön sitä mitä saan alesta tai ilmaiseksi. Nälkäinen ei nirsoille.

Oon jotenkin surullinen ja toivoton. Päättäjät ei tee mitään. Voisko kansa tehdä?

Sallisiko kukaan päättäjä lapselleen tälläistä?

Miten muut TTT:olevalla pärjäätte rahan ja ruuan suhteen? Ei mulla ole maitoja, juustoa, jogurtteja, rasvaa, ei olis edes sitä leipää ilman jakoa.

Auttakaa toisianne.

Olis kiva jos ketju ei töyttyis"menkää rotat töihin huutelijoista ja miksi et ole tehnyt sitä ja tätä, oon kyllä fiksu likka mutta se ei riitä .

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juureksia, perunoita, kananmunia on nykyään enemmän.  Jogurttia oltava että saa lääkkeet menemään alas,

Tuorekurkku on terveellinen tummanvihreä kasvis.

Vierailija
42/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan kanssa ei kannata tehdä mitään maksusopimusta opintolainojen takaisinmaksusta.

Jättää kylmästi maksamatta ja odottaa ulosottopäätöstä.

Kelan rahoista tai työmarkkinatuista ei jää mitään ulosottokelpoista, kaikki menee elämiseen.

Töihin meno lisää maksukykyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syötäväksi aina suositellaan tuota kasvisskeidaa, jolle moni on allerginen?

Vierailija
44/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin aikanaan myös opintolainaa. Vuoden kituuttamisen jälkeen. Ajattelin et katinkontit. Maksan sen jos saan töitä. Silloin ei ollut niin paljon ruoka avustuksia, kuin viime vuosina on ollut. Elämä opetti myös, ettei suomessa tarvitse luottotietoja mihinkään muuhun, kuin velanottoon ja osareihin. Kunhan ei päästä pikkulaskuja ulos ottoon. Joten jos se sun opintolaina on suurempi, kuin 2000 euroa. Se ei estä vuokraamasta kämppää muilta, kuin yksityisiltä. Vuosien saatossa pienemmät ja pienemmät vuokrafirmat ovat alkaneet vuokraamaan luottotiedotomille. Joten tärkein niissä ei ole. Et niitä ei ole. Vaan mitä ne sisältää.

Opintolainan maksoin sit pois töissä alle parissa vuodessa. Muuta velkaa en ole ikinä ottanut. 

Vierailija
45/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani tilanteestasi, ap.

Olen itsekin ainakin vielä toistaiseksi Kelan tukien varassa, saan kuukaudessa yhteensä n. 1000 euroa, josta 650 menee vuokraan. Sen päälle menee vielä n. 50 "omasta pussista" pariin pienempään laskuun, joita toimeentulotuki ei kata (puhelin, netti, jne).

Ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, ei-reseptilääkkeisiin ym. minulla siis jää n. 300 euroa kuukaudessa. Koen pärjääväni kuukausitasolla "ihan ookoosti" - kunhan kohdalle ei osu mitään yllättäviä, pakollisia menoja.

Vierailija
46/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjääkään. Mulla elämäntilanne on nyt vaan se että rahaa ei ihan oikeasti ole, olen venyttänyt itseni ihan loppuun. Tilanteeni on aika monimutkainen, joten en nyt ala avaamaan sitä tähän tai viestistä tulee raamatun mittainen.

Eniten ärsyttää se että olen tehnyt kaiken "oikein", olen kouluttautunut ja pyrkinyt köyhästä perheestä alalle jolla on hyvä palkkaus, mutta töitä ei vaan löydy. En käytä mitään päihteitä eikä minulla ole mitään paheita. Oikeastaan vihaan rahan käyttämistä mihinkään, kun sitten sitä on vähemmän kaikkeen muuhun. Olen liiankin pihi, niin pitkälle että kaverit ovat huolestuneet useampaan otteeseen. Ikuinen köyhyys on myös sotkenut täysin sen mikä on tarpeellista ja ei, eksän piti maanitella minut ostamaan yhden leikkauksen jälkeen tarvittavat lääkkeet ja tarvikkeet kun itseäni oksetti tuhlata rahaa niihin. Niin, "tuhlata".

Nuoruus taisi mennä tässä stressissä ja kituuttaessa, ja vaikka tiedän että tämä on tyhmistä tyhmin valituksen aihe, harmittaa että olen näin köyhän näköinen. Olen sisäsyntyisesti todella esteettinen ihminen, ja vanhassa kirppistuulitakissa ja sotkuisissa roikkuhiuksissa laahatessa tulee surullinen olo. Olen odottanut vuosia että olisi rahaa mennä kunnon kampaajalle, mutta eipä ole tullut sellaista rahallista väliä jossa olisin sen raaskinut tehdä.

Vierailija
47/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syötäväksi aina suositellaan tuota kasvisskeidaa, jolle moni on allerginen?

Kommentistasi kyllä paistaa, että oma allergiasi on vain asennekysymys. :D

Vierailija
48/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan on niin, että Kela laskee veronpalautukset tuloiksi, vaikka ne menisivät suoraan ulosottoon, kannattaa pitää huoli siitä, että veronpalautuksia ei tule. Eli hankkia muutosverokortti, jossa veroprosentti on täsmälleen oikein menossa olevan vuoden tulojen mukaan. Tämän ehtii tehdä vielä alkusyksystäkin.

Vierailija
49/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään. 

Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.

Ei perustoimeentulotuki ole mitään 1500 euroa kuukaudessa vaan alle 600 euroa. 

Moniko meillä saa pelkkää perustoimeentulotukea eli ei asu missään eikä ole työtön?

Vierailija
50/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50€ saa helposti viikon ruoat kun tekee itse.

Mutta kun on vain 5€ viikoksi

Vierailija
51/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saa kuukaudessa 1500 e verottomana (Kelan mukaan tuo on toimeentuloasiakkaan saamien tukien yhteismäärä), niin on todella kummallista, että ei saa rahojaan riittämään. 

Ostaisit halpaa ja ravitsevaa ruokaa, joku rahkajugurtti on niin turhaa, että niitä ostaa vain toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole käsitystä säästämisestä. Sieltä kaupasta löytyy alle euron juureksia ja hedelmiä, perunakin on edullista, mutta sinä haluat mieluummin valmisruokia.

Moniko meillä saa pelkkää perustoimeentulotukea eli ei asu missään eikä ole työtön?

Onhan heitäkin ja poikkeuksetta lähes kaikki leikatulla toimeentulotuella. Tosin raha elämiseen taitaa enimmäkseen tulla lain tuolta puolen siinä elämässä. Taitaa myöskin yhteiskunnan kulut heidän kohdallaan helposti kansanedustajaluokkaa terveyspalveluiden osalta. Vaan paljon on meitä ikääntyviä työttömiä, jotka saamme vain ja ainoastaan peruspäivärahan, eikä senttiäkään mitään muuta. Siitä maksellaan talven sähkölaskut, auton pito ja ruuat. Moni vielä lääkkeetkin. Oma vinkkini on, että osta kun saat halvalla.

Vierailija
52/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan koskien opintolainaan? Jos käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi ei ketään riiputeta velat niskassa

Ei saa.

Siitä saa pienen vähennyksen jos valmistuu ajallaan mutta tokihan velka on maksettava takisin tai se menee ulosottoon kuten mikä tahansa velka.

Eikä velkajärjestely joskus 15v myöhemmin ole mikään automaatti.

Vierailija
53/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Meidän ruokakulut on noin 300€/kk, aikuinen ja kaksi koululaista. Se miten pärjätään on pääasiassa että suunnittelen ostokset etukäteen ja sen lisäksi ostan tarjouksia jos ne ovat oikeasti tarjouksia. Unohdan punalaputetut koska harvoin niissä mitään järkevää on, eli siinä maksaisi vaan hieman vähemmän ylihintaa. Mutta perunapussin voin ostaa kun välillä löytyy näitä 50 snt/ 2 kg kun kaupassa erä vaihtumassa. Just äskettäin ostin 10kg perunasäkin päälle 4€. Siitä saa monet keitot ja uuniperunat. 
Leivon paljon itse - viikossa 2-3 kertaa leipää ja sämpylöitä, teen myös pullaa/piirakkaa/kakkuja. Vähentää herkkuihin menevää rahaa.

Teen ruokaa isompia eriä. Kattilallinen keittoa menee 2-3 päivää toisella aterialla. Tai uuniruoka. Käytän valmisteita hyvin vähän. En tee esim valmiista pussista ranskalaisia juuri koskaan vaan pilkotaan ja maustetaan perunat siihenkin itse.
Ostan eri jutut eri kaupoista hinnan perusteella. Ollaan kasvissyöjiä ja monesti tofut ja tuoreet kasvikset ovat Lidlissä edullisempia, näin esimerkkinä. 

Kesäaikaan kurkkaan Torista marjatarjoukset ja käyn hakemassa pakastimeen, vieläkin on mustikkaa ja viinimarjaa kun ostin muutaman ämpärillisen heinäkuun lopussa. Teen lapsille myös kiisseleitä välipalaksi vaikka ne eivät enää muotia olekaan. 
Oliiviöljyt ja kahvit ostan tarjouksista. Eli en maksa niistä tietyn summan yli. Salaatinkastikkeen valmistan sitten itse, ihan perus eli öljy, balsamico, sinappi, mausteet. Eli monessa sinällään pienessä jutussa teen itse ja kun aineet löytyvät jo kotoa niin ei montaa senttiä kulu ja saa tuoretta.

Ihan vaikka tuo AP:n mainitsema. Jos mulla olisi vain 3€, en koskaan ostaisi sillä noin pientä määrää jotain turhaa. Sillä saa vaikka porkkanapussin (2kg) ja kilon pari puurohiutaleita (riippuen otatko pikapuuroa vai luomulaatuista), tai pienemmän pussin porkkanoita ja linssejä, tölkkitomaattia ja ehkä jopa perunaa. Eli 3€ syö useamman aterian kun miettii hyvin. Lidlin halvin puurohiutale taitaa olla päälle 30 snt 500g. Se on pikapuuroa josta en itse pidä mutta lapset tykkäävät ja hätätilanteessa menisi.

Pienistä puroista kertyy aidosti isoja virtoja kun on tarkkana. Sitten kun rahatilanne tästä tasaantuu lisään budjettia niin että on enemmän tuoreita kasviksia ja marjoja. Mutta muuten ei oikeen puutu mitään. Ei syödä usein ulkona mutta silloin kun syödään niin on kivempi paikka. Ei pikaruoan välttämisessä menetä mitään. 

Eli kun se kuukauden raha tulee niin osta vaikka heti 60-80€:lla kaapit täyteen sellaista säilyvää ja ravitsevaa. Täysjyvää, papuja, linssejä, siemeniä, tomaattimurskat ja muut ja maustekaappi ajan tasalle. Loppukuu sitten täydennyksiä tuoreista ja ruokajaosta.

Vierailija
54/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500e olis upee summa, jos sen sais käyttää miten haluaa.

Mä oon eläkkeellä (osa on minimieläkettä), asun vuokralla eli eläkeläisen asumistuella ja mulle jää 800e/kk. 

Kyllä silläkin pärjää kun on pakko, en käy ruoka-avussa - kun lapset oli kotona, niin kävin. En mä suuria tarvii, autokin on, mutta väsyttää joskus ainainen hintojen tuijottaminen. Ei tarvetta vaatteille tai muulle isommalle. En polta enkä juo. 

Ruuan itse laittaminen tympii ja nyt keksinkin käydä ResQ-paikoissa. Ostin tänään 16 eurolla 3 rasiaa kunnon valmista ruokaa: itämaisia kanoja ja rapuja sekä 2 rasiaa riisiä. Tästä satsista tulee 6:ksi päiväksi ruokaa. Aamuisin puuroa.

Lapset kumppaneineen tulevat syömään pääsiäisenä ja heille on tarjolla itsetehtyä stifadoa lampaasta ja tsatsikia ja pasha-piirakkaa, ostin punkkuakin.

Ne mä jaksan tehdä kun saa itse syödä noita valmiita pari päivää.

Näissä vastauksissa korostuu kyllä se miksi köyhä on köyhä. En KOSKAAN maksaisi valmiiksi keitetystä riisistä!!!

Vierailija
55/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.

Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.  

Saatko toimeentulotukea? Jos saat, oletko ilmoittanut toimeentulotukihakemuksessa ulosottoon menevän summan?

Taisin tuossa sanoa, että saan toimeentulotukea. Kaikki on ilmoitettu; hain tähän apua sosiaalitoimelta.

Viime vuonna kuitenkin olin jo velkasaneerauksessa eli voudin ulottumattomissa. Veronpalautus eli kahden kuukauden tt-tukea vastaava summa vähennettiin täsmälleen samalla tavalla, mutta sen vuoksi jäin miinukselle kahden kuukauden sähkölaskujen osalta (onneksi ei ollut reseptilääkkeitä tai muuta tt-tukeen luettavaa juuri tuolloin). Puhuin tästä ongelmasta Kelan virkailijan kanssa, mutta hän vain kehotti puhumaan Verohallinnolle, jolle minun mielestäni eivät Kelan vähentelyt kuulu.

Eihän tämä ole mahdollista, menot huomioidaan ihan normaalilla tavalla, ja olisi huomioitu myös itse ostetut reseptilääkkeet, jos niitä olisi ollut tarve ostaa. Vai jätitkö tuolloin toimeentulotuen kokonaan hakematta? 

Vierailija
56/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista tavaraa, joka ei pilaannu kannattaa ostaa kunnon tarjouksista vaikka vuosiksi. Minullakin on 10 senttiä purkilta maksanutta tonnikalaa vaikka kuinka ja ostin sitä aikanaan 200 purkkia. Samoin nuudeleita ja sinappipurkkeja sai 10 sentillä toissa kesänä Fiksuruuasta. Niitäkin otin pari sataa. Joulukinkkuja ostan useamman alennuksesta ja paistelen niitä pitkin vuotta. Paiston jälkeen osa pakastimeen hernekeittoa varten. Ei annoshinta paljoa purista. Lihat ja munat, sekä juusto aina punalappuisina tai muusta tarjouksesta.

Vierailija
57/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia ostanut ruoat -60% ilta-alesta ja euron kilo hävikkileipää ja heviä.

- alepat rules

Vierailija
58/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa hedelmistä on sokeria ja hiilihydraattia samoin juurekset.

Päärynä näistä terveellisin.

Kukka-parsakaalit terveellisempiä vihanneksista.

Vierailija
59/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on omistusasunto, johon ei saa asumistukea. Esimerkiksi minä saan vain pelkän työttömyyspäivärahan, eikä se tosiaan ole noin iso. Jotkut ei hae töitä, esimerkiksi jos opinnot ovat kesken, vaan hakevat vain toimeentulotukea, mutta tämä mahdollisuushan on nyt poistumassa, ellei jo poistunut. 

Vierailija
60/105 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat vältellä ulosottoa? Ulosottoon menevät pakolliset maksut lasketaan toimeentulotuessa menoiksi eli sinulle jäisi todennäköidesti enemmän rahaa käyttöön, jos päästäisit velat ulosottoon.

Mitä ihmettä? Minä olen ollut vuosia täysin työkyvytön työtön, ja konkurssini jäljiltä ainoan tuloni eli työmarkkinatuen veronpalautukset on vouti vienyt täysimääräisenä. Mitään ei ole laskettu menoiksi toimeentulotuessa ainakaan sillä tavalla, että minä olisin sen huomannut.  

Saatko toimeentulotukea? Jos saat, oletko ilmoittanut toimeentulotukihakemuksessa ulosottoon menevän summan?

Taisin tuossa sanoa, että saan toimeentulotukea. Kaikki on ilmoitettu; hain tähän apua sosiaalitoimelta.

Viime vuonna kuitenkin olin jo velkasaneerauksessa eli voudin ulottumattomissa. Veronpalautus eli kahden kuukauden tt-tukea vastaava summa vähennettiin täsmälleen samalla tavalla, mutta sen vuoksi jäin miinukselle kahden kuukauden sähkölaskujen osalta (onneksi ei ollut reseptilääkkeitä tai muuta tt-tukeen luettavaa juuri tuolloin). Puhuin tästä ongelmasta Kelan virkailijan kanssa, mutta hän vain kehotti puhumaan Verohallinnolle, jolle minun mielestäni eivät Kelan vähentelyt kuulu.

Eihän tämä ole mahdollista, menot huomioidaan ihan normaalilla tavalla, ja olisi huomioitu myös itse ostetut reseptilääkkeet, jos niitä olisi ollut tarve ostaa. Vai jätitkö tuolloin toimeentulotuen kokonaan hakematta? 

Pyysin neuvoja Kelalta, ja minua kehotettiin tekemään toimeentulotukihakemukset tavalliseen tapaan, vaikka ne luonnollisesti hylättäisiin. Näin laskelmat ja toimenpiteet olisivat varmasti oikeat. Minulle tuli yllätyksenä se, että hylkäys koski ttt-rahasumman lisäksi myös kaikkea muuta toimeentulotuen piirissä olevaa.

Sähkölaskuni on noin kolmekymppiä kuukaudessa. Tänä vuonna siis minun pitää nipistää jostain muusta kuusikymppiä. En voi jakaa tuota useammalle kuukaudelle, koska toimeentulotuesta ei saa säästää (enkä liikkumisvaikeuksieni vuoksi pysty operoimaan käteisellä). Näissä rahoissa tuokin summa kirpaisee. 

Joku kehotti hankkimaan verokortin, jossa veronpalautuksia ei tule. Minulta on kuitenkin vedetty matto alta niin monella tavalla ja niin monta kertaa, että en uskalla. Itse en osaa tuota järjestellä, eikä Kela anna selviä ohjeita sen enempää kuin Verohallintokaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä