Minua ihmetyttää tämä low effort -keskustelu
Ei minulle ainakaan yksikään nettideittailulla varsinkaan tapaamani mies ikinä ole "high effort", alussa varsinkaan. Minusta se on ihan luonnollista, kun ei vielä tunneta, ja ei olla kenties edes tavattukaan, eli todellista kiinnostustakaan ei vielä ole. Niin sitten olisi muka naisena jotenkin väärin tyytyä vaikka kävely- ja kahvittelutreffeihin? Itse pidän sitä kohteliaana eleenä ja kiinnostuksen osoituksena, jos mies vaikka deittiäpin kautta treffeillä sitten tarjoaa kahvin. Ja muuten: ainoa tapaamani "high effort" mies paljastui pidemmän tutustumisen jälkeen narsistiksi, josta oli vaikea päästä eroon.
Mielipiteitä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on low effort treffit? Minusta Biltemanin tai Ikean kahvilassa käynti edustaisi huonoa makua jos ei oikeasti ole noissa kaupoissa ostoksilla ja tulee nälkä tai kahville tarve. Tuollaisille mua ei saisi mutta kävelylle toki ja siinä kävelyn lomassa pienelle kahville. Voin maksaa oman kahvini myös, mutta olisin iloinen jos mies edes kahvin tarjoaisi, sehän maksaa alle 5€.
Nämähän eivät edes ole mitään helppoja treffipaikkoja. Esim. Ikeaan mennessä joutuisin itse matkustamaan Helsingistä Espooseen tai Vantaalle, maksamaan ylimääräisen HSL-vyöhykkeen hinnan, eivätkä julkiset mene edes ihan Ikean viereen. En edes tiedä, missä Bilteman liikkeitä on. Mutta jos tällaisia ehdotettaisiin, tulkitsisin että kyse on tarkoituksellista provikaatiota tai mielenosoitusta, koska ei oikeasti olisi mitään syytä valita tuollaista treffipaikkaa. Ja ainakin Ikean ravintola oli todella hälyinen ja epäviihtyisä, täynnä lapsiperheitä ja kirkuvia lapsia. Miksi kukaan oikeasti menisi treffeille tuollaiseen? Helpommin, vähemmällä vaivalla ja halvemmalla pääsee kun valitsee jonkun kivan kahvilan keskusta-alueelta.
No kyllä ainakin vantaan ikean ihan viereen pääsee julkisilla. Tietty ei se bussi parkkihallista aja läpi.
Mutta miksi mennä Vantaan Ikeaan, kun lähelläkin on kahviloita? Tuo Ikea tulee vieläpä kalliimmaksi, kun joutuu maksamaan lisävyöhykkeen. Bonuksena epäviihtyisä ympäristö täynnä lapsiperheiden hälinää. Ei mitään pointtia lähteä Helsingistä treffeille Ikean kahvilaan.
Ai mutta totta: kaikki täällä keskustelevat ihmiset asuvat Helsingin keskustassa. Strindbergille siis!
Jollet pidä lapsiperheiden hälinästä, onko sinusta äidiksi tai isäksi? No ehkä ison tilan desibelitasot ovat oma lukunsa; ymmärrän sen. Mutta yleisellä tasolla lapsipitoiseen ympäristöön vieminen kumppanin soveltuvuuden testaamiseksi voi olla oikeinkin hyvä idea.
Olen jo yli 40+ eikä lapsia ole enää suunnitteilla. Kahden teinin äiti kuitenkin olen. Olen oikein hyvin pystynyt viemään heitä Hoplopiin, Ruotsinlaivan leikkihuoneeseen, jopa Ikean ravintolaan. Mutta kahden aikuisen treffeille en tällaisiin paikkoihin menisi. Minusta tuossa on kyse tilannetajusta ja mahdollisesti sen puutteesta: kaikki paikat eivät ole hyviä vaihtoehtoja kaikkiin tilanteisiin. Voin mennä Ikean ravintolaan, jos olen lasten kanssa kiertämässä Ikeassa, mutta en menisi Ikean ravintolaan treffeille, tekemään työhaastattelua tai esimerkiksi pitämään muistotilaisuutta. Minusta osoittaa ennen kaikkea tilannetajun puutetta ehdottaa kahden aikuisen treffipaikaksi jotain kiljuvien lapsiperheiden ravintolaa. Ei siinä edes pysty testaamaan sitä, soveltuuko ihminen vanhemmaksi - etenkään, kun edes perheellisen ei tarvitse ikinä sinne Ikean ravintolaan mennä. Lapsiperhe-elämä hoituu sellaiseltakin, joka viihtyy rauhallisissa ympäristöissä. Se, soveltuuko ihminen vanhemmaksi, liittyy ennen muuta ihan muihin asioihin kuin siihen, viihtyykö hän mielellään epäviihtyisissä ja hälyisissä paikoissa, joissa on tahmaiset pöydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on low effort treffit? Minusta Biltemanin tai Ikean kahvilassa käynti edustaisi huonoa makua jos ei oikeasti ole noissa kaupoissa ostoksilla ja tulee nälkä tai kahville tarve. Tuollaisille mua ei saisi mutta kävelylle toki ja siinä kävelyn lomassa pienelle kahville. Voin maksaa oman kahvini myös, mutta olisin iloinen jos mies edes kahvin tarjoaisi, sehän maksaa alle 5€.
Nämähän eivät edes ole mitään helppoja treffipaikkoja. Esim. Ikeaan mennessä joutuisin itse matkustamaan Helsingistä Espooseen tai Vantaalle, maksamaan ylimääräisen HSL-vyöhykkeen hinnan, eivätkä julkiset mene edes ihan Ikean viereen. En edes tiedä, missä Bilteman liikkeitä on. Mutta jos tällaisia ehdotettaisiin, tulkitsisin että kyse on tarkoituksellista provikaatiota tai mielenosoitusta, koska ei oikeasti olisi mitään syytä valita tuollaista treffipaikkaa. Ja ainakin Ikean ravintola oli todella hälyinen ja epäviihtyisä, täynnä lapsiperheitä ja kirkuvia lapsia. Miksi kukaan oikeasti menisi treffeille tuollaiseen? Helpommin, vähemmällä vaivalla ja halvemmalla pääsee kun valitsee jonkun kivan kahvilan keskusta-alueelta.
Biltemaan pääsee 73 bussilla (AB-vyöhyke). 73:n päätepysäkki on aivan Bilteman vieressä. Uusi kahvila on valmistumassa kyseiseen Biltemaan tämän vuoden aikana.
Mutta miksi ajaa 73:n päättärille Biltemaan, kun lähempänäkin on kahviloita?
Sillä toisella voi olla pidempi matka sinne keskustan kahvilaan.
En usko, sillä minulla on niin tiukat etäisyysrajaukset, että jossain kaukana asuvat rajautuvat ulos. Mutta vaikka näin ei olisikaan, niin en silti lähtisi jonnekin Biltemaan 73:n päättärille. En lähde treffeille, jotka on sovittu vain miehen intressien ehdoilla, ja toisaalta etsin samanhenkistä ihmistä, joten Biltemaa treffipaikaksi ehdottava tuskin olisi oikeanlainen ihminen. Jos mies ehdottaa museota tai kantakaupungissa olevia kahviloita, kuulostaa paljon lupaavammalta, samoin se, jos mies kysyy, millaisessa paikassa minä tykkäisin nähdä. Biltemamies sopii varmasti paremmin sellaiselle naiselle, joka itsekin tykkää käydä Biltemassa. Minä tykkään siitä, että mies huomioi minut eikä vain sitä, mikä hänelle on kätevintä.
Kuulostaa aika nurkkakuntaiselta, että asut Helsingin keskustan liepeillä, ja olet rajannut esim. Tapulikaupungin ja Tikkurilan asukkaat pois. Ehkä sinun kannattaa etsiä kumppania suoraan kerrostalosi pyykkituvasta, jottei ole liian kaukana, eikä mikään autoileva maalaisjuntti.
Eiköhän tuo Biltema-idea ole muutenkin esimerkki, eikä tarkoita, että kohteen pitäisi aina olla juuti Biltema (tai Ikeakaan). Ajatus, että jokin tällainen edullinen ja autolla helposti saavutettavissa oleva paikka voisi olla yksi mieluisa vaihtoehto. Voihan mies olla avoin muillekin vaihtoehdoille. Ei se tarkoita sitä, että vaatii treffit välttämättä juuri sinne. Jos mies sitä ehdottomasti vaatisi, silloin olen samaa mieltä, että se olisi huono signaali.
Itse en ole palstan ulkopuolella törmännyt kehenkään, joka olisi ehdottanut Biltema-treffejä tai jolle olisi ehdotettu sellaisia.
En minäkään oikeasti usko, että Biltema-treffejä oikeasti ehdotetaan, koska niin tilannetajuttomia eivät vähän tyhmemmätkään miehet yleensä ole. Mutta tässä tulee taas tämä, että miten niin joku syrjäinen paikka koetaan "helposti saavutettavaksi"? Näinhän on vain, jos henkilö, yleensä mies, miettii vain itseään ja sitä, mikä hänelle sopii. Ja miksi paikan pitää olla nimenomaan autolla helposti saavutettavissa oleva? Tosin kun itse nimenomaan en halua kumppania, joka on noin riippuvainen autosta, niin olisin toki vain tyytyväinen, jos tällainen asia tulisi ilmi heti, niin voisin lopettaa jutun ennen kuin se ehti alkaakaan. Olisi tosi rasittavaa elää jonkun auton ehdoilla.
Miksi se, että mies maksaa on naisille niin tärkeää? Sehän on ikivanha käytäntö niiltä ajoilta kun naiset ei käynyt töissä. Tilannehan on ihan erilainen nykyään.
M56
Vierailija kirjoitti:
Kerran kutsuin nelikymppisen miehen ensitreffeille ravintolaan illalliselle. Hän vastasi, että "mua ahdistaa ravintolassa syöminen, mutta voisinko viedä sinut kahville tai kävelylle?".
Ei ole kaikki Muumit laaksossa, jos ravintolassa syöminen ahdistaa.
Ei varmaan olekaan, ja oikeastaan aika monella onkin ne muumit hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kutsuin nelikymppisen miehen ensitreffeille ravintolaan illalliselle. Hän vastasi, että "mua ahdistaa ravintolassa syöminen, mutta voisinko viedä sinut kahville tai kävelylle?".
Ei ole kaikki Muumit laaksossa, jos ravintolassa syöminen ahdistaa.
Melkein uskottava. Ei oikeastaan..
Suurin osa treffeistä peruuntuu erimielisyydestä treffipaikan valinnassa. Vaivan näkeminen ei mene tasan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa treffeistä peruuntuu erimielisyydestä treffipaikan valinnassa. Vaivan näkeminen ei mene tasan.
Jos jo tuossa kohtaa huomataan, että ollaan ihan erilaisia, niin eikös silloin ole hyväkin, että treffit peruuntuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jo tuossa kohtaa huomataan, että ollaan ihan erilaisia, niin eikös silloin ole hyväkin, että treffit peruuntuvat?
Molemmat haluavat vain järjestää treffit nollaeffortilla, ja se toinen osapuoli näkee kaiken vaivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat haluavat vain järjestää treffit nollaeffortilla, ja se toinen osapuoli näkee kaiken vaivan.
Itse en kyllä ymmärrä, miksi ekoille treffeille pitäisi jotenkin erityisemmin "nähdä vaivaa". Miksi? Sillä lailla toki syytä panostaa kummankin, että katsoo mitä laittaa päälleen ja panostaa ulkonäköön samalla lailla kuin mitä tekisi muihinkin sellaisiin tilanteisiin, joissa haluaa olla edukseen, mutta ei tarvitse erityisemmin pynttäytyä. Joten minusta ekat treffit SAA todellakin oikein hyvin olla low effort -treffit. Eli joku molemmille helposti saavutettavissa oleva kahvila tai muu helppo kohde.
Mikä ihmeen "low effort"? Sehän on "no effort" nykyään. Mitään ei kyetä tai suostuta tekemään minkään eteen.
Mua ihmetyttää kahden eri kielen käyttö otsikossa. Typerää.
Varmasti on näin, mutta en olisi valmis näkemään tuollaista vaivaa Ikea-treffien takia. Koska on paljon helpompaa mennä lähellä sijaitsevaan kahvilaan, en näe mitään syytä matkustaa Ikeaan asti, ja lisäksi se Ikean ravintola on todella epäviihtyisä, meluisa ja täynnä lapsiperheitä. En vaan lähde Ikeaan treffeille. Kuten en Biltemaankaan. Ei huvita, en jaksa nähdä vaivaa, ja ennen kaikkea koska ei ole mitään järkevää syytä sopia treffejä juuri näihin paikkoihin.