Asunnottomuus kääntyi nousuun: Lähes 300 pitkäaikaisesti asunnotonta lisää
Huolestuttavaa on myös se, että pitkäaikaisasunnottomien määrä nousi ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen. Muutos edellisvuodesta oli noin 294 henkilöä.
Eniten kodittomia on isoissa kaupungeissa. Keskisuurista kaupungeista raportissa erottuvat Joensuu, Vaasa, Kotka, Pori ja Rovaniemi.
Näistä kunnista eniten nuoria asunnottomia oli marraskuussa Vaasassa ja Rovaniemellä, 19 kummassakin.
Asiantuntijoiden mukaan nuorten kodittomien määrä on todellisuudessa suurempi. Nuorten asunnottomuus on usein piiloasunnottomuutta, eli nuori yöpyy tuttaviensa tai sukulaistensa luona.
yle
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimekuun tulot vuokran ja sähkölaskun(61€) jälkeen 176€. Ei tippunut tttukea koska oli muka säästöjä. Ei oikeasti ollut, joten nyt ei ole penniäkään tilillä ja tosiaan vuokrasta 37 euroa velkaa. Miten tämä olikaan omaa syytäni mitä tein väärin? Olen Työnhakija.
Etkä huomaa, että sulle maksetaan kaikki, asuminen, lämpö, ruoka, terveydenhuolto?
Ei silloin kun olen töissä, eikä silloin kun on säästöjä, mutta miksi sinusta ei silloin kun tarvitsisin tukea? Vastaatko mitä tein väärin? Miksi en saa tukea kun sitä tarvitsen? YT kierros ja siitä viime vuonna työttömäksi, tällä hetkellä viisi avointa paikkaa haussa duunitorila ja minulla on kolme työnhakuahakua päällä josta odotan vastauksia. Olen työnhakija etkö sitä huomaa? Mitä minä teen väärin miksi haluat rankaista minua?
Sinua on siis rangaistu maksamalla kokonaan asunto, lämpö, ruoka ja terveydenhuolto? Mikä tuossa on se rangaistus, en tajua.
Sinua on rankaistu ennemmän otan osaa....
Nyt on tärkeintä järkätä hyvätuloisille lisää rahaa, kyllä niiltä sitä sitten noille asunnottomillekin tihkuu jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki asunnottomat ole narkkeja
Ja miksi oletatte että on jotenkin kussut asiat jos on asunnoton.
Ette tiedä tarpeeksi...
Kokeileppa itte asunnottomuutta!!
Mikä muu johtaa asunnottomuuteen kuin asioidensa kuseminen? Voisin vaikka lyödä vetoa, että jokainen kollegani töissä on asunnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ette tiedä tarpeeksi...
Miksi pitäisi kokeilla? Kun asuu siivosti, ei ole mitään riskiä päätyä asunnottomaksi. On tota touhua nähty ihan liiaksikin, onneksi enää ei tarvitse asua narkkien keskellä. Ja joo, pieni osa noista asunnottomista on mt-ongelmaisia omatta syyttään, mutta he eivät pärjää itsenäisesti, vaan oikea paikka olisi laitos.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tärkeintä järkätä hyvätuloisille lisää rahaa, kyllä niiltä sitä sitten noille asunnottomillekin tihkuu jossain vaiheessa.
Mitä ihmeen tukia työssäkäyvät ihmiset saa, mitä on "järkätty"? Ihan itse ne rahat ansaitaan. Voisit sinäkin kokeilla, olisikin eka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, noi on kaikki narkkeja ja juoppoja, kunta osoittanut asunnon ja maksanut sen kokonaan, mutta häätö tullut kun on perseilty.
Sinulla taitaa olla kultalusikka syvällä perseessä. Hitostako sinä tiedät mitään näistä ihmisistä?
Tiedän hitosti enemmän kuin sinä.
- vapaaehtoinen, Helsinki missio
Teillä on vissiin avokätinen sossu siellä helsingissä mutta kyllä muualla maassa tapellaan todella sen kanssa selvitäänkö asumiskustannuksista.
Tukia jää saman verran käteen koko Suomessa, eli noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen.
Ei jää. Hyväksyttävissä vuokramenoissa on tiukat paikkakuntakohtaiset rajat, ja koska tarpeeksi edullisia asuntoja ei ole kaikille saatavilla, on monien maksettava itse ylimenevän vuokran osuus tuosta 570 eurosta. Elämiseen jää siis huomattavasti vähemmän.
Se on oma valinta asua liian kalliissa asunnossa, esim. Helsingissä maksimi vuokra jonka kela maksaa on 715€/kk, tuohon hintaan on tuhansia asuntoja vapaana.
Vuokrat nousee huomioitava osuus ei, kauaa ei ole asuntoja jotka maksavat alle 715. Tukea ei ole sidottu hintojen nousuun on jo voinut käydä useammalle niin että viimevuonna löydettu uusi asunto asunto täytti kriteerit tänä vuonnna ei ja muuttaa pitää taas. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette tiedä tarpeeksi...
Mikä muu johtaa asunnottomuuteen kuin asioidensa kuseminen? Voisin vaikka lyödä vetoa, että jokainen kollegani töissä on asunnollinen.
Niinpä, yhteiskunta maksaa kyllä vuokran, ei tarvitse muuta kun käyttäytyä ihmisiksi.
Samaa aikaa asuntoja on tyhjillän kun vuokralaisia ei saada vaikka vuokrat on poljettu alas. Tietenkään isot yhtiöt ei laske vuokria mutta niitä yhtiöitä pitääkin boikotoida. Vuokraa yksityiseltä jos tarviit asunnon. Asunnon omistajatkin jääneet työttömiksi ihan yhtä lailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, noi on kaikki narkkeja ja juoppoja, kunta osoittanut asunnon ja maksanut sen kokonaan, mutta häätö tullut kun on perseilty.
Sinulla taitaa olla kultalusikka syvällä perseessä. Hitostako sinä tiedät mitään näistä ihmisistä?
Tiedän hitosti enemmän kuin sinä.
- vapaaehtoinen, Helsinki missio
Teillä on vissiin avokätinen sossu siellä helsingissä mutta kyllä muualla maassa tapellaan todella sen kanssa selvitäänkö asumiskustannuksista.
Tukia jää saman verran käteen koko Suomessa, eli noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen.
Ei jää. Hyväksyttävissä vuokramenoissa on tiukat paikkakuntakohtaiset rajat, ja koska tarpeeksi edullisia asuntoja ei ole kaikille saatavilla, on monien maksettava itse ylimenevän vuokran osuus tuosta 570 eurosta. Elämiseen jää siis huomattavasti vähemmän.
Se on oma valinta asua liian kalliissa asunnossa, esim. Helsingissä maksimi vuokra jonka kela maksaa on 715€/kk, tuohon hintaan on tuhansia asuntoja vapaana.
Vuokrat nousee huomioitava osuus ei, kauaa ei ole asuntoja jotka maksavat alle 715. Tukea ei ole sidottu hintojen nousuun on jo voinut käydä useammalle niin että viimevuonna löydettu uusi asunto asunto täytti kriteerit tänä vuonnna ei ja muuttaa pitää taas. Ei mitään järkeä.
Ei ole mielipide vaan fakta
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.
Saat vuokra-asuntoon asumistukea, kun olet ensin käyttänyt asunnon myynnistä saadut rahat.
Vierailija kirjoitti:
Samaa aikaa asuntoja on tyhjillän kun vuokralaisia ei saada vaikka vuokrat on poljettu alas. Tietenkään isot yhtiöt ei laske vuokria mutta niitä yhtiöitä pitääkin boikotoida. Vuokraa yksityiseltä jos tarviit asunnon. Asunnon omistajatkin jääneet työttömiksi ihan yhtä lailla
Kai sinä ymmärrät, ettei toi porukkaa osaa asua siivosti? Kuka haluaa koko talon muuttuvan joksikin huumeidenmyyntipaikaksi, yksi hörhö tuo kymmeniä muita heilumaan puukon kanssa rappukäytävään. Kiva siinä sitten lapsiperheen asustella naapurissa.
On parempi antaa kämpän olla tyhjänä, eipä tarvitse tehdä totaalista remonttia asukkaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tukien sijaan elättäisit ihan itse itsesi? Ai ei käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut. 200 irtisanotaan.
Yleistuki 595 netto.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin. Lainat ei ole menoja tt-tuessa.
Vierailija kirjoitti:
Järkätä hyvätuloisille lisää rahaa = antaa ihmisten pitää vähän isompi osuus omista palkkatuloistaan omassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki 595 netto.
Eli ensin myyt kesämökin ja käytät ne rahat lasten lääkkeisiin ja ruokaan.
Tt-tukeen vaikuttavat tulot eli sitä ei saa, jos puoliso töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut. 200 irtisanotaan.
Ei se sinuun mitään vaikuta, et taatusti ole siellä töissä. Tai missään muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki 595 netto.
Eli ensin myyt kesämökin ja käytät ne rahat lasten lääkkeisiin ja ruokaan.
Tt-tukeen vaikuttavat tulot eli sitä ei saa, jos puoliso töissä.
Luonnollisesti töissä käyvä puoliso elättää perhettään. Silloin ei ole tarvetta toimeentulotuelle.
Ette tiedä tarpeeksi...