Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnottomuus kääntyi nousuun: Lähes 300 pitkäaikaisesti asunnotonta lisää

Vierailija
01.04.2026 |

Huolestuttavaa on myös se, että pitkäaikaisasunnottomien määrä nousi ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen. Muutos edellisvuodesta oli noin 294 henkilöä.

Eniten kodittomia on isoissa kaupungeissa. Keskisuurista kaupungeista raportissa erottuvat Joensuu, Vaasa, Kotka, Pori ja Rovaniemi.

Näistä kunnista eniten nuoria asunnottomia oli marraskuussa Vaasassa ja Rovaniemellä, 19 kummassakin.

Asiantuntijoiden mukaan nuorten kodittomien määrä on todellisuudessa suurempi. Nuorten asunnottomuus on usein piiloasunnottomuutta, eli nuori yöpyy tuttaviensa tai sukulaistensa luona.

yle

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel, noi on kaikki narkkeja ja juoppoja, kunta osoittanut asunnon ja maksanut sen kokonaan, mutta häätö tullut kun on perseilty.

Ei nyt ehkä ihan kaikki. Voi siellä olla prosentti tai pari jotka ovat pudonneet turvaverkkojen läpi ilman omaa syytään.

Vierailija
42/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimekuun tulot vuokran ja sähkölaskun(61€) jälkeen 176€. Ei tippunut tttukea koska oli muka säästöjä. Ei oikeasti ollut, joten nyt ei ole penniäkään tilillä ja tosiaan vuokrasta 37 euroa velkaa. Miten tämä olikaan omaa syytäni mitä tein väärin? Olen Työnhakija.

No jos sinulla on tuloja, niin niiden tippuminen on omasta tekemisestä kiinni. Vai onko nuo sittenkin tukia, joita saat eli elelet yhteiskunnan lokkina.

Olen työnhakija miksi haluat rankaista ja haukkua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo tilanne. Asuntoja on tarjolla enemmän kuin vuosikymmeniin.

- helsinki

Rikkaat suomalaiset on rikkaampia kuin koskaan. Sen myötä hintataso on noussut, tuet eivät.

Vierailija
44/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel, noi on kaikki narkkeja ja juoppoja, kunta osoittanut asunnon ja maksanut sen kokonaan, mutta häätö tullut kun on perseilty.

Sinulla taitaa olla kultalusikka syvällä perseessä. Hitostako sinä tiedät mitään näistä ihmisistä? 

Tiedän hitosti enemmän kuin sinä.

- vapaaehtoinen, Helsinki missio

Teillä on vissiin avokätinen sossu siellä helsingissä mutta kyllä muualla maassa tapellaan todella sen kanssa selvitäänkö asumiskustannuksista.

Tukia jää saman verran käteen koko Suomessa, eli noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen.

Ei jää. Hyväksyttävissä vuokramenoissa on tiukat paikkakuntakohtaiset rajat, ja koska tarpeeksi edullisia asuntoja ei ole kaikille saatavilla, on  monien maksettava itse ylimenevän vuokran osuus tuosta 570 eurosta. Elämiseen jää siis huomattavasti vähemmän.

Vierailija
45/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimekuun tulot vuokran ja sähkölaskun(61€) jälkeen 176€. Ei tippunut tttukea koska oli muka säästöjä. Ei oikeasti ollut, joten nyt ei ole penniäkään tilillä ja tosiaan vuokrasta 37 euroa velkaa. Miten tämä olikaan omaa syytäni mitä tein väärin? Olen Työnhakija.

Mistä siis Kela oli ne olemattomat kuvitteeliset säästöt repiny sinulle?

Minulla oli edellisistä tuista vuokran verran tilillä maaliskuun alussa, joka sitten meni vuokraan. Siitä kai ei siihen mitään selitystä ole annettu päätös tuli eilen josta toki valitin , mutta tässä menee pyhien takia 13 päivää ennen kuin käsitellään ja kaiken lisäksi danske bankin tiliote ei jostain syystä ole verkkopankissa/kyselin siitä niin on jotain ongelmia en voi siis edes hakea uutta toimeentulotukea. KAikki tuloni ovat toki tuista jonka moni valopää täällä jo hokasikin, mutta tietenkin koska olen työnhakija ollut jo vuoden niin ei minulla enää ole mitään säästöjä ne on käytetty jo enkä silloin hakenut tttukea kun en tarvinnut enkä tietenkään olisi saanutkaan kun palkasta säästämiäöni rahoja oli tilillä. NYT kuitenkin kun tarvitsisin tukea niin en sitä saa. Mitä teen tässä niin väärin, mikä tässä on minun vikaani niin että minua on syytä haukkua ja rankaista?

Vierailija
46/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä ettei minulla voi olla mitään säästöjä kun tuet ovat ainoa tuloni kyllä tuloksi sitäkin sanotaan. 

'Nyt minulla ei ole rahaa ja olen osan vuokrastani velkaa vuokranantajalle. Vaikuttaako asunnottomuuteen, no toivon ettei, mutta jos vaikuttaa niin mikä oli virheeni?

Vierailija
47/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva ja välittävä Suomi

Vierailija
48/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöndelle asumaan, halpaa on.

Vierailija
49/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa olla kultalusikka syvällä perseessä. Hitostako sinä tiedät mitään näistä ihmisistä? 

Tiedän hitosti enemmän kuin sinä.

- vapaaehtoinen, Helsinki missio

Teillä on vissiin avokätinen sossu siellä helsingissä mutta kyllä muualla maassa tapellaan todella sen kanssa selvitäänkö asumiskustannuksista.

Tukia jää saman verran käteen koko Suomessa, eli noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen.

Ei jää. Hyväksyttävissä vuokramenoissa on tiukat paikkakuntakohtaiset rajat, ja koska tarpeeksi edullisia asuntoja ei ole kaikille saatavilla, on  monien maksettava itse ylimenevän vuokran osuus tuosta 570 eurosta. Elämiseen jää siis huomattavasti vähemmän.

Se on oma valinta asua liian kalliissa asunnossa, esim. Helsingissä maksimi vuokra jonka kela maksaa on 715€/kk, tuohon hintaan on tuhansia asuntoja vapaana.

Vierailija
50/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä ettei minulla voi olla mitään säästöjä kun tuet ovat ainoa tuloni kyllä tuloksi sitäkin sanotaan. 

'Nyt minulla ei ole rahaa ja olen osan vuokrastani velkaa vuokranantajalle. Vaikuttaako asunnottomuuteen, no toivon ettei, mutta jos vaikuttaa niin mikä oli virheeni?

Tuollainen pieni kertaluonteinen vajaus ei merkitse mitään jos olet hoitanut aiemmin vuokrasi ajallaan, maksat nopeasti rästin ja hoidat jatkossa kaiken taas ajallaan. Kai muistit ilmoittaa vuokranantajalle vajaasta maksusta?

Vierailija
51/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella järkyttävää.

Suomi on vajonnut todella alas.

Ja rikkaat sai veroalet.

Vierailija
52/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä huomaa, että sulle maksetaan kaikki, asuminen, lämpö, ruoka, terveydenhuolto? 

Ei silloin kun olen töissä, eikä silloin kun on säästöjä, mutta miksi sinusta ei silloin kun tarvitsisin tukea? Vastaatko mitä tein väärin? Miksi en saa tukea kun sitä tarvitsen? YT kierros ja siitä viime vuonna työttömäksi, tällä hetkellä viisi avointa paikkaa haussa duunitorila ja minulla on kolme työnhakuahakua päällä josta odotan vastauksia. Olen työnhakija etkö sitä huomaa? Mitä minä teen väärin miksi haluat rankaista minua?

Sinua on siis rangaistu maksamalla kokonaan asunto, lämpö, ruoka ja terveydenhuolto? Mikä tuossa on se rangaistus, en tajua.

Vierailija
53/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella järkyttävää.

Ja rikkaat sai veroalet.

Muutama sata ongelmatapausta on asunnottomia siksi ettei pysty pitämään tarjottua asuntoa omien valintojensa takia. Millä lailla se on Suomen tai hallituksen syytä?

Vierailija
54/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella järkyttävää.

Ja rikkaat sai veroalet.

Rikkaat ansaitsee itse rahansa, ei ne mitään saa. Paitsi elättää tätä narkki/juoppolaumaa. Mitään tuo porukka ei anna yhteiskunnalle takaisin, koskaan.

Vierailija
55/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolme kertaa asunnoton. Nyt on ollu jo vuosia asunto. Kyllähän siinä on vähän haikeus sitä vapautta ettei ole sidoksissa samaan koti kotikohteeseen...

Väsy tulee kun ei koskaan tiedä millainen päivä ja kuinka paljon kävelee ja mistä löytyy suojaisa kolkka yöksi.

Outo juttu että sossut ei auta asunnottomia saamaan asuntoon.  Onhan noita kaupungin kämppiä mitssä ei oo vuokralaisia. 

Kuinka monta kertaa pitää auttaa jos autettava ei osoita minkäänlaista halua huolehtia itsestään ja pyrkiä pitämään asuntoa? Jos rahat tuhlataan tupakkaan ja päihteisiin eikä viitsitä maksaa omaa osuutta vuokrasta, niin pitäisikö veronmaksajien maksaa vähän lisää?

Joo, tuossa porukassa ei ole yhtään sellaista, josta ei olisi harmia naapureille. On tosi kypsää yrittää nukkua kun naapurissa on maailmanlopun bileet, kokemusta on. 

Meillä asuu naapurissa työssäkäyvä, jonka koira haukkuu yöllä, kun naapuri töissä yövuorossa. Lisäksi tekevät remonttia ja lapset juoksevat ja hyppivät. Maailmankaikkeuden kamalimmat naapurit. Puhumme niistä hullu akka ja sen kahelit lapset.

Vierailija
56/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä degeneroitunut typerys jättää linkin laittamatta aloitukseen?!!

Vierailija
57/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolme kertaa asunnoton. Nyt on ollu jo vuosia asunto. Kyllähän siinä on vähän haikeus sitä vapautta ettei ole sidoksissa samaan koti kotikohteeseen...

Väsy tulee kun ei koskaan tiedä millainen päivä ja kuinka paljon kävelee ja mistä löytyy suojaisa kolkka yöksi.

Outo juttu että sossut ei auta asunnottomia saamaan asuntoon.  Onhan noita kaupungin kämppiä mitssä ei oo vuokralaisia. 

Kuinka monta kertaa pitää auttaa jos autettava ei osoita minkäänlaista halua huolehtia itsestään ja pyrkiä pitämään asuntoa? Jos rahat tuhlataan tupakkaan ja päihteisiin eikä viitsitä maksaa omaa osuutta vuokrasta, niin pitäisikö veronmaksajien maksaa vähän lisää?

Joo, tuossa porukassa ei ole yhtään sellaista, josta ei olisi harmia naapureille. On tosi kypsää yrittää nukkua kun naapurissa on maailmanlopun bileet, kokemusta on. 

Meillä asuu naapurissa työssäkäyvä, jonka koira haukkuu yöllä, kun naapuri töissä yövuorossa. Lisäksi tekevät remonttia ja lapset juoksevat ja hyppivät. Maailmankaikkeuden kamalimmat naapurit. Puhumme niistä hullu akka ja sen kahelit lapset.

Lapset harvoin on ihan äänettömiä, kasvavat sentään. Mutta ei toi meteli ole mitään narkkikämppään verrattuna.

Vierailija
58/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pieni kertaluonteinen vajaus ei merkitse mitään jos olet hoitanut aiemmin vuokrasi ajallaan, maksat nopeasti rästin ja hoidat jatkossa kaiken taas ajallaan. Kai muistit ilmoittaa vuokranantajalle vajaasta maksusta?

Se on jo toinen kerta tänä vuonna /aiemmin ei koskaan) viimeksi velka oli alle euron tammikuun vuokrasta syy oli taas toimeentulotuen pitkittyneessä käsittelyssä. Olin silloinkin 3 viikkoa nolla euroa tilillä. Sitten sain kahdet tuet kerralla ja niistä ilmeisesti jäänyt nyt jotain "säästöjä" tulkittaviksi. Kuluni kuitenkin pysyvät samoina silloin sitä on jostain lainattava ja maksettava myöhemmin takaisin. Väitettyjä säästöjä en pysty tekemään. Nyt lasken että tulen olemaan ilman pennin hyrrää tilillä seuraavat kaksi viikkoa ainakin johtuen pääsiäisestä. 

Toivon ettei vaikuta vuokranantajaan, mutta jos kuitenkin vaikuttaa mikä olikaan minun oma vikani voisitteko valistaa?

Vierailija
59/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa oikeasti meittiä millanen hallitus meille on äänestetty. 

En ymmärrä miten oma pölöily on hallituksen vika. Menemällä opiskelemaan saa tukia ja halvan solukämpän.

Vierailija
60/141 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on hullu, jos ei ymmärrä antaa pois koiraa, mikä haukkuu yksin yöllä. Eläinsuojeluilmoitus paikallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi