Asunnottomuus kääntyi nousuun: Lähes 300 pitkäaikaisesti asunnotonta lisää
Huolestuttavaa on myös se, että pitkäaikaisasunnottomien määrä nousi ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen. Muutos edellisvuodesta oli noin 294 henkilöä.
Eniten kodittomia on isoissa kaupungeissa. Keskisuurista kaupungeista raportissa erottuvat Joensuu, Vaasa, Kotka, Pori ja Rovaniemi.
Näistä kunnista eniten nuoria asunnottomia oli marraskuussa Vaasassa ja Rovaniemellä, 19 kummassakin.
Asiantuntijoiden mukaan nuorten kodittomien määrä on todellisuudessa suurempi. Nuorten asunnottomuus on usein piiloasunnottomuutta, eli nuori yöpyy tuttaviensa tai sukulaistensa luona.
yle
Kommentit (156)
Itse asunnottomuuden kokeneena en ymmärrä asumistuessa säästämistä. Monella se on johtanut siihen ettei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin asua asuntolassa. Itse en ole vielä siinä tilanteessa, pelkään nyt toistamiseen asunnon menetystä. Terveys on tämän kaiken seurauksena mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat ovea tai pääomatuloja tai omaishoidontukea niin saat yleistukea vähemmän kuin 595 netto. Muutos koskee myös yli 55-vuotiaita työttömiä.
Jos saat tuloja, tarvitset vähemmän tukea.
Niin, kun saa pääomatuloa 300 niin vähennetään yleistuesta puolet eli saat sitä 300.
Yhteensä 600.
Eli juuri niin kuin pitääkin olla.
Jep. 600 eurolla maksat oman asunnon ja sijoitusasunnon kulut. Jos ei jää ruokarahaa niin myyt sijoitusasunnon halvalla ruokaa saadaksesi.
Tietysti omaisuutta realisoidaan jos siihen tulee välttämätön pakko. Et kai nyt oikeasti kuvittele, että verovaroilla pitäisi maksella jonkun sijoitusasunnon kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Itse asunnottomuuden kokeneena en ymmärrä asumistuessa säästämistä. Monella se on johtanut siihen ettei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin asua asuntolassa. Itse en ole vielä siinä tilanteessa, pelkään nyt toistamiseen asunnon menetystä. Terveys on tämän kaiken seurauksena mennyt.
Olen pahoillani. Voimia ja hyvää pääsiäistä sinulle.
Onneksi hallitus vaihtuu vuoden päästä.
Voimia kaikille pienituloisille.
On rankkaa, kun rahaa on vähän.
Hyvää pääsiäistä teille kaikille, olette arvokkaita ja ihania ihmisiä, muistakaa se.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tuet on olleet ruhtinaalliset ja rajattomat, vertaa mihin maahan vaan. Tämä on nyt kaatumassa omaan mahdottomuuteensa, ja se on tavallaan ihan ok. Ei voi velaksi ylläpitää yhteiskuntaa, jossa saa loputtomiin ryssiä asioitaan ja veronmaksajat aina maksavat viulut.
Tanskassa työttömyystuki on 1600€. Sillä pystyy elämään eikä tarvitse lähetellä tuhansia lippulappusia hakeakseen muita tukia kuten Suomessa. Siellä pystyy elämään ihmisarvoista elämää.
Minun mielestäni kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.
Hallitus on kyllä huonoin hallitus ikinä.
Toivottavasti vuosi menee pian ja asiat kääntyvät parempaan päin.
Voimia kaikille ja hyvää pääsiäistä kaikille🐣🐤🐥
Menisivät töihin ! Saataisiin samalla
Suami nousuun ja pentsiini hinta ales !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, noi on kaikki narkkeja ja juoppoja, kunta osoittanut asunnon ja maksanut sen kokonaan, mutta häätö tullut kun on perseilty.
Sinulla taitaa olla kultalusikka syvällä perseessä. Hitostako sinä tiedät mitään näistä ihmisistä?
Tiedän hitosti enemmän kuin sinä.
- vapaaehtoinen, Helsinki missio
Teillä on vissiin avokätinen sossu siellä helsingissä mutta kyllä muualla maassa tapellaan todella sen kanssa selvitäänkö asumiskustannuksista.
Tukia jää saman verran käteen koko Suomessa, eli noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen.
Ei jää. Hyväksyttävissä vuokramenoissa on tiukat paikkakuntakohtaiset rajat, ja koska tarpeeksi edullisia asuntoja ei ole kaikille saatavilla, on monien maksettava itse ylimenevän vuokran osuus tuosta 570 eurosta. Elämiseen jää siis huomattavasti vähemmän.
Se on oma valinta asua liian kalliissa asunnossa, esim. Helsingissä maksimi vuokra jonka kela maksaa on 715€/kk, tuohon hintaan on tuhansia asuntoja vapaana.
Yhdelle henkilölle maksimivuokra on 563€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tuet on olleet ruhtinaalliset ja rajattomat, vertaa mihin maahan vaan. Tämä on nyt kaatumassa omaan mahdottomuuteensa, ja se on tavallaan ihan ok. Ei voi velaksi ylläpitää yhteiskuntaa, jossa saa loputtomiin ryssiä asioitaan ja veronmaksajat aina maksavat viulut.
Tanskassa työttömyystuki on 1600€. Sillä pystyy elämään eikä tarvitse lähetellä tuhansia lippulappusia hakeakseen muita tukia kuten Suomessa. Siellä pystyy elämään ihmisarvoista elämää.
Tanskassa työttömyystukea saa korkeintaan kahden vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, noi on kaikki narkkeja ja juoppoja, kunta osoittanut asunnon ja maksanut sen kokonaan, mutta häätö tullut kun on perseilty.
Sinulla taitaa olla kultalusikka syvällä perseessä. Hitostako sinä tiedät mitään näistä ihmisistä?
Avunhakijoissa varmaan korostuu päihteidenkäyttäjät, mutta itse olen absolutisti ja silti asunnoton. En ole aikoihin edes yrittänyt saada kämppää koska en jaksa enkä voi sitä pitää, olen vaikeasti sairas ja ainoa mihin oli varaa (eli ei ole varaa) on joku kunnan rupukämppä jossa sitten on naapurina päihteilijöitä ja siitä levottomuudesta ja homealtistuksesta saa sitten stressata itsensä hengiltä kun vähän väliä on tukien leikkauksia ja vuokrien nostoja.
Häätöäkään en saanut vaan irtisanoin lopulta itse asuntoni etsittyäni halvempaa vuosien ajan, turhaan.
Asunnottomuuden hyvä puoli on, etten enää stressaa siitä minne minut yritetään saada ilmaistöihin joita seuraa aina sairaalajakso kun sairaus pahenee, saanko kuntoutusta jne. Huono puoli on että osittain liikuntakyvyttömänä ja naispuolisena tämä ei ole turvallinen elämäntapa. Yösijoja kyllä olisi tarjolla, mutta .....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Voimia ja hyvää pääsiäistä sinulle.
Onneksi hallitus vaihtuu vuoden päästä.
Sinisilmät luulee että tilanne paranee sen jälkeen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on vissiin avokätinen sossu siellä helsingissä mutta kyllä muualla maassa tapellaan todella sen kanssa selvitäänkö asumiskustannuksista.
Tukia jää saman verran käteen koko Suomessa, eli noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen.
Ei jää. Hyväksyttävissä vuokramenoissa on tiukat paikkakuntakohtaiset rajat, ja koska tarpeeksi edullisia asuntoja ei ole kaikille saatavilla, on monien maksettava itse ylimenevän vuokran osuus tuosta 570 eurosta. Elämiseen jää siis huomattavasti vähemmän.
Se on oma valinta asua liian kalliissa asunnossa, esim. Helsingissä maksimi vuokra jonka kela maksaa on 715€/kk, tuohon hintaan on tuhansia asuntoja vapaana.
Toimeentulotuen vuokra raja Helsingissä 715€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on määritellyt perustoimeentulotuessa hyväksyttävät asumismenojen enimmäismäärät (vuokra-raja) kuntakohtaisesti. Helsingissä, joka kuuluu kalleimpaan kuntaryhmään (kuntaryhmä I), kohtuulliset asumismenot ovat vuonna 2026 seuraavat:
1 henkilö: 715 €/kk
2 henkilöä: 895 €/kk
3 henkilöä: 1023 €/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on määritellyt perustoimeentulotuessa hyväksyttävät asumismenojen enimmäismäärät (vuokra-raja) kuntakohtaisesti. Helsingissä, joka kuuluu kalleimpaan kuntaryhmään (kuntaryhmä I), kohtuulliset asumismenot ovat vuonna 2026 seuraavat:
1 henkilö: 715 €/kk
2 henkilöä: 895 €/kk
3 henkilöä: 1023 €/kk
Mutta kaikki ei saa tt-tukea.
Asumistuessa rajat ovat pienemmät.
Suomessa ei kyllä häätöä helpolla saa. Nytkin on asunnoista ylitarjontaa ja käytännössä jokainen, joka kykenee tavallisessa kerrostalossa asumaan, otetaan asukkaaksi.
Voisiko näille vaikeilla tapauksille jonkun asuntolan rakentaa?
Jep. 600 eurolla maksat oman asunnon ja sijoitusasunnon kulut. Jos ei jää ruokarahaa niin myyt sijoitusasunnon halvalla ruokaa saadaksesi.