Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi renkaiden vaihdossa mennä tunti?

Vierailija
01.04.2026 |

Eli vartti per rengas?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla mene lainkaan aikaa. Ei ole autoa.

Vierailija
2/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla menee helposti. Vaihdan yhden, käyn välillä terassilla istuskelemassa ja kuuntelemassa muuttolintujen lauluja. Vaihdan toisen, ja menen keittämään kahvit ja sitten taas jatkan. Mikä kilpajuoksu noiden kanssa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysätään pultteja, tankataan auto, norttitauko, avataan pultit loppuun, rengas pois, taistellaan uusi rengas paikoilleen, pultit paikoilleen, lasketaan auto ja norttitauko, kiristetään pultit loppuun, tunkki pois auton alta ja aloitetaan alusta 

Vierailija
4/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lyhimmillään seitsämän sekkaa per kierros. Varapultti suuhun siltä varalta että avattava pultti putoaa ja kierii auton alle. 

Vierailija
5/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ite tekee ni vilkuilee samalla jarrut ja alustan, pesasee molemmat vanteet ja kamat varastointiin takas. Helpoati menee kuusikin tuntia

Vierailija
6/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla menee helposti. Vaihdan yhden, käyn välillä terassilla istuskelemassa ja kuuntelemassa muuttolintujen lauluja. Vaihdan toisen, ja menen keittämään kahvit ja sitten taas jatkan. Mikä kilpajuoksu noiden kanssa on?

Juu. Vähän samoin. Renkaiden haku varastosta ja sinne vienti. Putsaan myös vaihdetun renkaan ennen kuin vien varastoon. Samalla pesasen pölykapselit. Välillä tulee istahdettua ja hörpittyä olutta lintujen laulua kuunnellen. Kyllä siinä tunti yleensä menee, kun työ on suoritettu.

Vierailija
7/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Rengasfirmojen ajat vartin välein. Ei ikinä ole mennyt tuntia, kerran jouduin odottamaan 30min omaa aikaani kun jostain syystä aikataulu pettänyt.

Vierailija
8/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda itse ja tee nopeammin, turhaa täällä vingut.

Vierailija
9/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti menee tunti jollei ylikin. Lasken renkaiden pesun myös renkaanvaihtoon kuuluvaksi operaatioksi. En varastoi renkaita koskaan likaisina.

Vierailija
10/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkun muun pitäisi vaihtaa sun renkaat urakalla? Jos sulla on niin kiire, vaihda ite!

Vierailija
11/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Vähän samoin. Renkaiden haku varastosta ja sinne vienti. Putsaan myös vaihdetun renkaan ennen kuin vien varastoon. Samalla pesasen pölykapselit. Välillä tulee istahdettua ja hörpittyä olutta lintujen laulua kuunnellen. Kyllä siinä tunti yleensä menee, kun työ on suoritettu.

Suihkuttelen öljyllä myös pultit sekä tapit.

Vierailija
12/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihto tehdään liikkeessä, vaihtoaikaan lasketaan kaikki työvaiheet alkaen renkaiden hakemisesta varastosta päättyen renkaiden viemiseen varastoon. Joissakin liikkeissä ajetaan lyhyt kierros ja tehdään sen jälkeen vielä jälkikiristys.

Vierailija
13/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just vaihdettiin renkaat kahden miehen voimin ja kolme varttia siihen kului. 

Vierailija
14/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä tunti menee, vähän ylikin kun itse tekee. Eipä tuossa ole mihinkään kiire. Renkaiden haku varastosta, vaihto manuaalitunkilla ja ristikkoavaimella. Vanteiden napojen putsaus ja rasvaus keraamisella rasvalla. Pultteihin vähän öljyä etteivät ruostu kiinni. Kiristykset momenttiavaimella. Renkaiden vienti varastoon ja uusien renkaiden ilmanpaineiden tarkistus huoltamolla. 

Aivan sama aika menee, jos ajan korjaamolle renkaiden vaihtoon ja odottelen vuoronani, jonka olen varannut 2 viikkoa etukäteen. Ja maksan siitä vielä vähintään 40e pk-seudulla.

Vierailija
15/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla tuo ajan kuluminen on täysin tuntematon käsite. Minun pitäisi viikon ruokaostokset hakea prismasta 10 minuutissa, 5min jälkeen tulee jo soitto missä viivyn näin kauan. Nainen kun lähtee prismaan, 3h menee kevyesti, ja silti kehuu, kuinka paljon nopeammin hän taas kävi kaupassa. Ilmeisesti aivoissa on joku oleellinen ero ajan käsityksen osalta.

Vierailija
16/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysätään pultteja, tankataan auto, norttitauko, avataan pultit loppuun, rengas pois, taistellaan uusi rengas paikoilleen, pultit paikoilleen, lasketaan auto ja norttitauko, kiristetään pultit loppuun, tunkki pois auton alta ja aloitetaan alusta 

Onko tankkausasema kaukanakin? Ja onko välttämätöntä tankata juuri tuossa välissä?

Vierailija
17/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkaa pääkaupunkiseudulla. Lapset ei enää osaa edes rakentaa legoilla. Tämä heijastuu työelämässä. En ikinä menisi polvileikkaukseen Helsinkiin. Pitää olla käytännön työntekijöitä.

Vierailija
18/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengaspaineiden mittaus täytynnee käydä tekemässä esim motonetissa, koska huoltsikoiden laitteet eivät syystä taikka toisesta ole usein käytettävissä.

Vierailija
19/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskutusta mietit, niin tunti on varmaan pienin yksikkö.  Formulavarikollahan työ on hiottu loppuun asti, parhaimmllaan taitaa mennä vain 10 sek.

Vierailija
20/31 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihto tehdään liikkeessä, vaihtoaikaan lasketaan kaikki työvaiheet alkaen renkaiden hakemisesta varastosta päättyen renkaiden viemiseen varastoon. Joissakin liikkeissä ajetaan lyhyt kierros ja tehdään sen jälkeen vielä jälkikiristys.

Jälkikiristys tehdään 500km jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi