Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.

Vierailija
01.04.2026 |

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html

Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?

Kommentit (782)

Vierailija
741/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sosiopaatit vaan joskus saavat opetukset ihan muuten kaikesta yrittämästään kiusanteosta.

Vierailija
742/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä pitää naisen olla, että joutuu tällaiseen tilanteeseen? Kun ekan kerran lähdin lappilaismieheni kanssa tunturiin, otin kunnon vaatteet ja vaelluskengät, vettä, evästä, ensiaputarvikkeita ja latasin maastokartta-appin puhelimeeni ja tulostin vielä kartan mukaani. Ei siksi, että en luottaisi mieheeni, vaan siksi, että mitä tahansa voi tapahtua. 

Tuntuu, että naiset vain tyhmenevät, mitä enemmän he "voimaantuvat".

Pertti taas tuntee itsensä naiseksi. 

Ja taas mt-potilas väärinsukupuolittamassa ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin 2010 luvun alussa intialaisen miehen kanssa. Hän teki mulle tällaisen tempun yhdellä Intian reissulla. Olimme Pohjois-Intian syrjäisillä vuoristoalueilla pikkupaikassa (ei vaeltamassa sentään). Hän hermostui mulle ilman syytä, häipyi itse pois ja jätti mut omin avuin selviytymään sieltä pois. Oli oksettava tapaus.

Intiassa on yksi huonoimmista tilanteista naisilla. Ei juuri mitään arvoa. Ei kannata sekaantua.

Uskomatonta, että tällainenkin asia pitää selittää länsimaiselle naiselle. 

Vierailija
744/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni teki tuota jo kun olin lapsi. Muistot ensimmäisiltä hiihtoretkiltä olivat juuri tuota, että jäin yksin suksilla taapertamaan itkien pimenevään metsään sillä välin kun isäni hiihti tunnin lenkin sen ladun ympäri. Olin reilusti alta kouluikäinen, ehkä 4-6 vuotias. 

Tuli kuitenkin takaisin? Vaikuttaa siltä, että kuvitteli sinun hiihtelevän rauhassa omaan tahtiisi samalla kun hän kuntoilee omaan tahtiinsa, lainkaan ymmärtämättä miten ahdistavaa se yksin jääminen sinulle oli.

Pitää sanoa sopiiko jos  tekee  nopean lenkin, että isi tulee takaisin.   Jos on luottoa. 

Ei viisivuotiasta jätetä yksin pimeään metsään hiihtelemään, edes niin että sanoo tulevansa takaisin tunnin päästä! 

Eikä viisivuotias edes ymmärrä, miten pitkä aika tunti on.

Jos mies on niin sekopää, että jättää lapsen yksin tunniksi, mies ei piittaa, mitä pedot lapselle sillä aikaa tekevät (enkä puhu pelkistä metsän eläimistä). 

Aika epätodennäköistä että niistä lenkkeilijöistä joku sellainen olisi. Paljon todennäköisempää joku irrallaan oleva koira säikyttää tai aikuinen vahingossa laskee päälle. Kaikki lapset ei saa tuosta traumoja, herkkä lapsi voi saada. Ollaan yksilöitä. Jos nyt ei ole kyse kovasta pakkasesta tai muusta huonosta kelistä. Ikävä ettei isäole ymmärtänyt lapsen ikää.

Traumoja on monenlaisia. Nykykäsityksen mukaan persoonallisuushäiriökin syntyy usein traumasta. 

Jos lapsi jätetään alle kouluikäisenä metsään, se ei taatusti ole ainoa traumatisoiva tapahtuma hänen lapsuudessaan vaan koko kasvuympäristö sisältää monenlaista neglectiä ja uhkaa. Nykykästiyksen mukaan neglect-trauma on usein jopa pahempi kuin suoran, avoimen väkivallan aiheuttama. Lapsen hermosto ei tajua lainkaan sitä yksin hiihtelemään jättämistä, vaikka äly voisi vähän tajutakin. Ja sitten sen risan hermoston kanssa pitää elää loppuelämä.

Vierailija
745/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla cityvihreä eukko, jolle mies päätti näyttää miltä se oikea elämä näyttää betoniviidakon ulkopuolella.

Vierailija
746/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uusi pelko miesten suhteen huoh. 

Vierailija
747/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse. 

Koska naiset eivät pärjää yksin. Siksi.

Vierailija
748/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse. 

Koska naiset eivät pärjää yksin. Siksi.

Paremmin tuokin nainen olisi pärjännyt tyttökaverin kanssa. Olisi elossakin.

Vierailija
749/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vaan joku nainen 😄 Niitä kyllä löytyy tosimiehille aina lisää.

Vierailija
750/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli vaan joku nainen 😄 Niitä kyllä löytyy tosimiehille aina lisää.

Trollipoika se jaksaa yksinään huudella 😂

Vierailija
751/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni teki tuota jo kun olin lapsi. Muistot ensimmäisiltä hiihtoretkiltä olivat juuri tuota, että jäin yksin suksilla taapertamaan itkien pimenevään metsään sillä välin kun isäni hiihti tunnin lenkin sen ladun ympäri. Olin reilusti alta kouluikäinen, ehkä 4-6 vuotias. 

Tuli kuitenkin takaisin? Vaikuttaa siltä, että kuvitteli sinun hiihtelevän rauhassa omaan tahtiisi samalla kun hän kuntoilee omaan tahtiinsa, lainkaan ymmärtämättä miten ahdistavaa se yksin jääminen sinulle oli.

Pitää sanoa sopiiko jos  tekee  nopean lenkin, että isi tulee takaisin.   Jos on luottoa. 

Ei viisivuotiasta jätetä yksin pimeään metsään hiihtelemään, edes niin että sanoo tulevansa takaisin tunnin päästä! 

Eikä viisivuotias edes ymmärrä, miten pitkä aika tunti on.

Jos mies on niin sekopää, että jättää lapsen yksin tunniksi, mies ei piittaa, mitä pedot lapselle sillä aikaa tekevät (enkä puhu pelkistä metsän eläimistä). 

Aika epätodennäköistä että niistä lenkkeilijöistä joku sellainen olisi. Paljon todennäköisempää joku irrallaan oleva koira säikyttää tai aikuinen vahingossa laskee päälle. Kaikki lapset ei saa tuosta traumoja, herkkä lapsi voi saada. Ollaan yksilöitä. Jos nyt ei ole kyse kovasta pakkasesta tai muusta huonosta kelistä. Ikävä ettei isäole ymmärtänyt lapsen ikää.

Itse hiihdin tällaista lasta vastaan, jonka äiti halusi kiertää lähiölenkin omaa vauhtiaan ja oli sanonut lapselle, että tämä hiihtää toiseen suuntaan sen aikaa. Lenkin kiertämiseen menisi puolisen tuntia tms.  Lapsi pillahti itkuun, kun tulin vastaan, ja jouduin tietenkin kysymään, mikä on hätänä, pelkäsin jotenkin säikäyttäneeni, kun samalla ladulla oltiin. 

Käännyin sitten samaan suuntaan myös ja juteltiin sen aikaa, että äiti ilmaantui. Ihan mukava muksu se oli. Äiti oli ihan ihmeissään, kun kerroin, että lapsi oli itkenyt hänen peräänsä, varmasti ei tahallaan kiusannut lasta, mutta oli nuori ja hyväkuntoinen ja ei kai sitten malttanut lapsen tahtiin hiihtää.

Vuosaaren uimahallissahan oli myös tälläinen äiti, joka meni saunaan ja lapsi joutui sinä aikana hukuksiin, kun ei pysynyt lastenaltaassa. Eli kyllä näitä on valitettavasti äideissäkin.

Vierailija
752/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veihän se yksikin äiti lapsensa Lapin tunturiin kuolemaan

Vierailija
753/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs lähti seikkailemaan?

Vierailija
754/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on aivan eri asia!

Vierailija
755/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas, lähetäänkö tänä vuonna Alpeille. 

Vierailija
756/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on? 

Vierailija
757/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat ansainneet toisensa.

Vierailija
758/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on? 

Vuosi sitten talvella joutuivat sään yllättämäksi ja kuolivat molemmat. Se oli onnettomuus.

Vierailija
759/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata naisten jatkuvasti nalkuttaa, muuten käy just näin.

Siinä on esimerkkinä yksi mies, joka mielestä jokainen mies käyttäytyy kuten aloituksen tapauksessa. Pakkohan se on uskoa, kun mies itse sanoo noin. Turhaan länkytätte, että "ei kaikki miehet".

Älä nalkuta mokoma akka saatana!

Vierailija
760/782 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän voisi keksiä hyvän bisnesidean!