Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.

Vierailija
01.04.2026 |

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html

Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni hylkäsi minut  keskelle norjan tuntureita  kun nousin autosta ottamaan valokuvia, takki ja tavarani autossa.

Myöhemmin raivosi minulle kun asiasta oli takiani noussut iso häly!

Väitti että oli ajellut takaisin päin ja etsinyt minua, mutta olin typeryyttäni panikoinut  ja juossut ties minne eikä ollut löytänyt minua enää.

Meidän piti muuttaa yhteen, tuon tapauksen jälkeen ilmoitin  että saa muuten muuttaa ihan keskenään!

Vierailija
62/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkis says an "alpine divorce" can happen with someone you recently started dating, as well as with someone you've been in a relationship with for a while. Usually, she says, it accompanies other behavioral patterns that indicate your partner lacks empathy or care for you.

"It is abandonment. The person that does this usually has a lack of empathy, and they may have shown a lack of empathy in other areas, such as not being concerned about your needs, dismissing you, ridiculing you, telling you that you're not good enough, forcing you to attend to their needs only," Sarkis says. "If it is someone that you feel has a lack of empathy, it's probably in your best interest to not go on a hike alone with them or any other strenuous activity where you might be isolated."

Sarkis says it's common for people who've been through an "alpine divorce" to get gaslighted or blamed by the person who abandoned them. Often, the abusive partner will blame the other person for not packing enough water, not walking fast enough or not having the right gear or equipment.

This is gaslighting, plain and simple, Sarkis says. No one deserves to be abandoned, let alone by someone who supposedly loves them.

"People with a lack of empathy are really into teaching people 'a lesson,' " Sarkis says "They're looking for a reason to blame you and they can have a hair trigger temper, so they will just leave and not even consider what your needs are or that they're abandoning you."

https://eu.usatoday.com/story/life/health-wellness/2026/02/27/alpine-di…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuo mitenkään niin yleistä on. Mutta ensimmäinen ajatus oli että miksi nainen lähtee jonnekin vaativalle vaellukselle luottaen vain mieheen/toiseen ihmiseen. Sille kumppanille voi sattua jotain matkalla ja on pelistä pois, silloin on itsellä oltava erä- ja suunnistustaitoja. Ei koskaan voi lähteä minnekään erämaahan tai vuorille luottaen pelkästään toiseen.

Enkä tarkoita että ketään saa jättää oman onnensa nojaan, se on kuspäistä.

No siinä tuo nainen teki selkeän virheen, ehkä ei ajatellut ihan loppuun asti.

Vierailija
64/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran Suomen Lapissa ihan tutulla tunturipolulla kun keskellä aurinkoista iltaa humpsahti paksu pilvi/sumuverho ja näkyvyys todella heikko. Olin idioottina jättänyt kartan ja kompassin autoon kun piti olla piece of cake, pikku iltalenkki. Ei kunnon näkyväisyyttä, oli syksy eli illatkin pinenivät eli olisi ollut aika kakkeli tilanne ellei koirat olisi tienneet minne mennä ja mistä polkujen risteymästä kääntyä. Tai ehkä se yksi koira tiesi ja muut komppasivat. Tutussakin paikassa voi tulla yllätys. Nyt unohdan mieluummin vaikka etunimeni kuin kompassin ja kartan. 

Säätila voi yllättää ja on jokunen eksynyt jopa Nuuksiossa kun pimeä yllättää. Vakavampi tilanne voi tulla vastaan pohjoisessa jos lumimyrsky yllättää. Ex-suunnistaja Liisa Peltola eksyi miehensä kanssa Lapin lumimyrskyssä ja oli aivan pienestä kiinni että mies ei menehtynyt hypotermiaan. Kokeneenkin vaeltajan pitää varautua pahimpaan kun lähtee tunturiin.  

Vierailija
65/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä miehissä on se hyvä puoli että saavat tavalliset, empatiakykyiset miehet vaikuttamaan unelmien prinsseiltä.

Vierailija
66/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole niin yleistä, että voisi kutsua ilmiöksi. 

Helsingin Sanomien (pakonomainen?) taipumus etsiä julkaistavaksi negatiivista uutisointia miehistä on jo jonkinlainen ilmiö.

Joopa joo. Päin vastoin miesten hirviömäisyyttä edelleen hyssytellään ja ymmärretään, ja noista hirviöharrasteista söpötetään jotain kivoja meemejä kuten "seksi" ja "metsästys" mutta jostain syystä näissä eivät osat vaihdu vaan mies on ainoastaan antajapuolella. 

Mies joka ei syyllisty näihin myös itse näkee miten sairaita suurin osa miehistä on eikä pyri yätä kieltämään.

Hesarin umpihullut feministit on ihan vakavissaan uhoamassa että metsässä vastaan tuleva satunnainen mies on vaarallisempi kuin karhu. Hieno arvopohja (ja järjenjuoksu) tälläkin mediallamme joka on mielestään parempi kertomaan kaikille muille miten maailman pitäisi toimia. Toki vastaväitteitä nuo ei suostu kuuntelemaan joten eipä tuo mielipidekään muutu. 

Vierailija
67/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Survival of the fittest.

Tätä feministit eivät ymmärtäneet kun vaativat rakenteiden ravistelua.  Miehet ovat tähän kilpailuun tottuneet syntymästään saakka, naisille kilpailu tulee näköjään yllätyksenä.  Voimaantukaa.

Vierailija
68/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksäni hylkäsi minut  keskelle norjan tuntureita  kun nousin autosta ottamaan valokuvia, takki ja tavarani autossa.

Väitti että oli ajellut takaisin päin ja etsinyt minua, mutta olin typeryyttäni panikoinut  ja juossut ties minne eikä ollut löytänyt minua enää.

Meidän piti muuttaa yhteen, tuon tapauksen jälkeen ilmoitin  että saa muuten muuttaa ihan keskenään!

Hyvä, että eksäsi todellinen luonto paljastui ennen yhteenmuuttoa.

Vierailija
69/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä miehissä on se hyvä puoli että saavat tavalliset, empatiakykyiset miehet vaikuttamaan unelmien prinsseiltä.

Keskivertonainen menee noiden kahjojen perässä koska "mä voin korjata ton". 

Eikä tää ole edes sarkasmia. 

Vierailija
70/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nekin miehet tuhotaan feministien toimesta, tasa-arvoisesti.

Vierailija
71/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni teki tuota jo kun olin lapsi. Muistot ensimmäisiltä hiihtoretkiltä olivat juuri tuota, että jäin yksin suksilla taapertamaan itkien pimenevään metsään sillä välin kun isäni hiihti tunnin lenkin sen ladun ympäri. Olin reilusti alta kouluikäinen, ehkä 4-6 vuotias. 

Voi kyllä! Sama kokemus täälläkin. Omahyväinen paskiainen. Kuvitteli, että pieni lapsi pärjää hänen kanssaan samassa vauhdissa, mutta kun ei pärjännytkään, niin "minä itte" ampaisi vauhtiin... Kuinka sairas voi ihmismieli olla? Isäni kanssa en ole monista syistä väleissä ja hän kehtaa ihmetellä sitä.

Fakta on yleisestikin se, että moni mies kuvittelee lapsistaan enemmän... Että kyllä se 3-vuotiaskin kykenee sitä ja tätä, kun HÄNKIN aikuinen mies kykenee...

Vierailija
72/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti kommunikoinut hänelle selkeästi, mihin menit? Olen ollut vastaavassa tilanteessa, jossa uuvatti juoksee Norjassa määräämättömään suuntaan kertomatta ja 20min kuluttua lähden etsimään. Teki mieli tintata päin näköä kun tuli lopulta takas. Tuollaisia temppuja EI TEHDÄ Norjan kaltaisissa paikoissa! Mies toivottavasti löysi järjellisempää seuraa elämäänsä.

N40

Vierailija
73/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Survival of the fittest.

Tätä feministit eivät ymmärtäneet kun vaativat rakenteiden ravistelua.  Miehet ovat tähän kilpailuun tottuneet syntymästään saakka, naisille kilpailu tulee näköjään yllätyksenä.  Voimaantukaa.

Nämä samaiset "miehet" tekee samaa myös lapsille.

Vierailija
74/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Survival of the fittest.

Niin, se rakenne jolla naisia ja lapsia suojeltiin oli sortoa ja se ravisteltiin.  Nauttikaamme paremmasta yhteiskunnasta kuten feminismi halusi.

Vierailija
75/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti kommunikoinut hänelle selkeästi, mihin menit? Olen ollut vastaavassa tilanteessa, jossa uuvatti juoksee Norjassa määräämättömään suuntaan kertomatta ja 20min kuluttua lähden etsimään. Teki mieli tintata päin näköä kun tuli lopulta takas. Tuollaisia temppuja EI TEHDÄ Norjan kaltaisissa paikoissa! Mies toivottavasti löysi järjellisempää seuraa elämäänsä.

N40

Kuule Uuvatti kun mies kaasutti pois ja jätti minut huutamaan  auton perään! 

Vierailija
76/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdeppä sumussa soutelemaan kotijärvelle ja kohta et tiedä yhtään missä olet. Lähdeppä tuulastamaan kotijärvelle kun lamppu sammuukin ja et todellakaan tiedä missä olet. Nämä koettua. Ekalla kerralla päädyin kaverin mökkirannan sijasta tois puol järvee ja toisella kerralla oman mökkirannan sijasta erääseen saareen. 

Vierailija
77/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Survival of the fittest.

Niin, se rakenne jolla naisia ja lapsia suojeltiin oli sortoa ja se ravisteltiin.  Nauttikaamme paremmasta yhteiskunnasta kuten feminismi halusi.

Mitä helvettiä? Tuollainen kaltoinkohtelu pitää kyllä ravistella ihan kunnolla pois yhteiskunnasta! Tuollaiset "miehet" joutaa jonnekin kosken pohjalle linkoon.

Vierailija
78/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse. 

Jossin takana tuo onkin, kyllä miehet on erähommissa aivan eri tasolla... moni nainen kun ei suostu edes telttailemaankaan camping alueelle.

Saatikka vaellukselle -näin siis keskimäärin.

Vierailija
79/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran Suomen Lapissa ihan tutulla tunturipolulla kun keskellä aurinkoista iltaa humpsahti paksu pilvi/sumuverho ja näkyvyys todella heikko. Olin idioottina jättänyt kartan ja kompassin autoon kun piti olla piece of cake, pikku iltalenkki. Ei kunnon näkyväisyyttä, oli syksy eli illatkin pinenivät eli olisi ollut aika kakkeli tilanne ellei koirat olisi tienneet minne mennä ja mistä polkujen risteymästä kääntyä. Tai ehkä se yksi koira tiesi ja muut komppasivat. Tutussakin paikassa voi tulla yllätys. Nyt unohdan mieluummin vaikka etunimeni kuin kompassin ja kartan. 

Säätila voi yllättää ja on jokunen eksynyt jopa Nuuksiossa kun pimeä yllättää. Vakavampi tilanne voi tulla vastaan pohjoisessa jos lumimyrsky yllättää. Ex-suunnistaja Liisa Peltola eksyi miehensä kanssa Lapin lumimyrskyssä ja oli aivan pienestä kiinni että mies ei menehtynyt hypotermiaan. Kokeneenkin vaeltajan pitää varautua pahimpaan kun lähtee tunturiin.  

Ja perus city-ihminen nimenomaan EI varaudu olosuhteisiin. 

On täysin erkaantunut luonnosta -pahimpina hki punavehreät.

Vierailija
80/174 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse. 

Jossin takana tuo onkin, kyllä miehet on erähommissa aivan eri tasolla... moni nainen kun ei suostu edes telttailemaankaan camping alueelle.

Saatikka vaellukselle -näin siis keskimäärin.

Niin no. Enpä tiedä onko tämä mikään sukupuoliasia... Ennemminkin paikkakunta- ja perhekohtaista. Voisin kuvitella, että Inarissa erähenkisyyttä on enemmän kuin Vantaalla. Jos vanhemmat ovat erähenkisiä, niin monesti heidän lapsetkin kasvaa samaan elämäntyyliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan