Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.

Vierailija
01.04.2026 |

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html

Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi teki tämän, tosin kaupungilla. Jalkani oli kipeä ja sitä hieman valitin kun käveltiin niin tyyppi sitä kritisoi ja vain lähti menemään. Toisella kertaa teki saman kun jokin asia ei mennyt kuin hän halusi. Ei tullut meistä pitkää suhdetta ei.

Vierailija
22/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse. 

Miksi ihmeessä nainen lähtee Alpeille ilman kiipeilykokemusta? Minä en lähtisi, mutta minulla onkin järki päässä.

Miehen takia ja alapään takia. Etkö lukenut juttu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin karistaa eukon kannoilta Prisman vihannesosastolla, mutta se piru sai kassoilla kiinni

= Sun oli pakko jäädä odottamaan häntä ja lompakkoaan, loinen. Muuten olisit jäånyt kiinni kaljavarkaudesta.

Naiset! Heittäkää miesloiset helvettiin elämästänne ja kodistanne.

Vierailija
24/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen jättää puolison tai kaverin Alpeille, suurkaupunkiin, Prismaan? Vaikka olisi miten vaikea riita, niin ketään ei vaan jätetä noin!

Vierailija
25/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli juttua eksyttäjämiehistä. He ovat juuri näitä vuorille jättäjiä. 

Vierailija
26/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että nämä miehet eivät oikeasti välitä puolisoistaan. Miksi edes olla yhdessä toisen kanssa, jos ei toisen hyvinvointi kiinnosta paskan vertaa?

Vierailija
27/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tästä ollut jo täälläkin vastaavasta käyttäytymisestä pitkä keskustelu, tyyliin mies kävelee liian lujaa?

Ainakin joku ketju on ollut yleisesti kumpanin harrastamasta eksyttämisestä. Oli sitten missä vain.

Vierailija
28/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun me miehet tapetaan ja raiksataan naisia ihan vahingossa vaan ja kånnissä läpällä.

Ihan saattaa esim vitsillä tultua lyödyksi exää 45 kertaa puukolla.

-perus suomlane Miäs

Vierailija
29/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii yrittää. Minä kannnan oman rinkkani, osaan suunnistaa ja äkkiäkös nykäisen teltan pystyyn ja paistan notskilla saamani kalan. 

Vierailija
30/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole niin yleistä, että voisi kutsua ilmiöksi. 

Helsingin Sanomien (pakonomainen?) taipumus etsiä julkaistavaksi negatiivista uutisointia miehistä on jo jonkinlainen ilmiö.

Vierailija
31/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäistä toimintaa tietenkin, mutta itsesuojeluvaiston puolesta yleisesti kannattaa miettiä ettei lähde minnekään, mistä ei tarvittaessa selviäisi yksin pois. Voihan se mieskin vaikka kupsahtaa kesken kaiken.

Vierailija
32/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Luin jutun ääneen miehelle ja kysyin, että eikös meillä just käynyt näin viime kaupunkilomalla kun se jostain syystä hermostui ja jätti minut suunnistustaidottomana kadulle... ampaisi itse kauheaa vauhtia eteenpäin.

Minähän en miehen perässä juokse, joten otin vähän laajemman kävelylierroksen ja löysin lopulta hotellille. Taksikin olisi ollut vaihtoehto, mutta en nähnyt tarpeelliseksi.

Sitten vähän naurettiin. Ei se minusta näin helposti eroon pääse.

Mitä? Onko nyt vähän eri asia jäädä retkitaidottomana vuorelle, kuin se että on maalaistampio eikä osaa (edes googlemapsin avustuksella) liikkua KAUPUNGISSA?

Vierailija
33/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yhdessä lähtemisen idea on juuri se, että ollaan toinen toisen turvana jos jotain sattuu. Ihan uskomatonta idiotismia jättää toinen selviytymään yksin jossain tuntemattomassa paikassa. Entä sitten kun tämä jättäjä itse joutuu ryöstetyksi ja mukiloiduksi kadulla? Tai katkaisee jalkansa metsässä? Kylläpä sitten varmasti apu kelpaisi.

Vierailija
34/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin noita Hesarin jutun kommentteja, oli monta hyvää.

Varmaankin noita vaeltaessa/ retkeillessä "heitteillejättöjä" tapahtuu eniten tuoreissa suhteissa. Maastossa tuo on juridisesti rikos, ilman lieventäviä asianhaaroja. Vaeltaessa ei kaikkea kanneta mukana tuplasti, ihan painolastin keventämisen vuoksi. Jos toinen jää erämaahan, tai ihan vaan pitkän taipaleen päähän ilman majoitetta, suunnistusvälineitä, tulentekovälineitä ym. koska juuri ne on sen jättäjän rinkassa, kyse on henkeä uhkaavasta tilanteesta. Kesälläkin voi olla hallaöitä, ja jos se jättäjä on määrännyt reitin ja suunnistanut, visuaalinen muisti karttamerkeistä on vain hänellä. 

Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa uudehko tuttavuus meni omia menojaan päiväretkellä hänelle tutussa, haastavassa ympäristössä, eikä ollut pätkääkään kiinnostunut miten pärjään ja pääsenkö omin nokkineni ehjänä pois, jos hän katoaa täysin näköpiiristä.

Monet miehet etsivät vaellus/ retkeilyseuraa. Kuka nainen uskaltaa lähteä uuden tuttavuuden kanssa reissuun? Muutenkin on alkanut arveluttaa, onko siellä luonnossa enää turvallista, kun väkivalta naisia kohtaan lisääntyy koko ajan. 

Vierailija
35/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse. 

Miksi ihmeessä nainen lähtee Alpeille ilman kiipeilykokemusta? Minä en lähtisi, mutta minulla onkin järki päässä.

Miehen takia ja alapään takia. Etkö lukenut juttu? 

Miksi ihmeessä teet miehen takia tuollaista? Nykynuorilla ei sitten liikahda mitään yläpäässä. 

Vierailija
36/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vi-tun kyynel 😭 mitä paskaa taas. Eikö naisten ego kestä pakkeja vaikka tulisivat kesken retken? 

Älä sitten itke kun sinut hylätään vauvana metsään seuraavassa elämässäsi, pienennät vaan egosi ja pärjäilet.

Vertasitko juuri naista vauvaan?

Vauvaksi ne tuntuvat heittäytyvän kun pääsevät luontoon.

Vierailija
37/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vaelluksilla yksin ja miehen kanssa, kumpikin pärjäisi oikein hyvin. Tietty vuoristo- ja tunturiolosuhteet voivat olla arvaamattomat eli niihin harvemmin yksin menen ellei olosuhteet ole hyvät ja reitti tuttu. 

Vierailija
38/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vi-tun kyynel 😭 mitä paskaa taas. Eikö naisten ego kestä pakkeja vaikka tulisivat kesken retken? 

Tuota noin. Montakos kertaa olet ollut Alpeilla tai muussa vuoristossa vaeltamassa saati kiipeilemässä? Tää on pikkasen eri asia kuin Suomalaisessa rämeiköissä käveleminen.

Sanoisin, Alpeilla asuvana, että kenenkään ei pidä lähteä Alpeille patikoimaan ensimmäisenä retkenään. Kannattaa ihan aloittaa menemällä autolla Alpeille, jotta ymmärtää mistä puhutaan. Jo pelkästään nousta 500 metristä 1000 metrin korkeuteen on todella raskasta monelle, joka ei ole tottunut. Puhumatta nyt korkeammista korkeuksista, jossa ilmanpaine muuttuu. Hyvä, että asiasta puhutaan. Tasamaastopatikointi on ihan eri asia kun kävellä ylämäkeä ehkä useita tunteja. Sen lisäksi alhaalla laaksossa voi olla todella lämmintä ja ylhäällä huomattavasti kylmempää ja säät vaihtua nopeasti. Sen lisäksi ukkosmyrskyt ovat todella vaarallisia. Mies joka edes ehdottaa tuota naiselle, joka ei ole patikoinut on joko typerä tai julma ja molemmista tyypeistä kannattaa pysyä kaukana.

Vierailija
39/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin noita Hesarin jutun kommentteja, oli monta hyvää.

Varmaankin noita vaeltaessa/ retkeillessä "heitteillejättöjä" tapahtuu eniten tuoreissa suhteissa. Maastossa tuo on juridisesti rikos, ilman lieventäviä asianhaaroja. Vaeltaessa ei kaikkea kanneta mukana tuplasti, ihan painolastin keventämisen vuoksi. Jos toinen jää erämaahan, tai ihan vaan pitkän taipaleen päähän ilman majoitetta, suunnistusvälineitä, tulentekovälineitä ym. koska juuri ne on sen jättäjän rinkassa, kyse on henkeä uhkaavasta tilanteesta. Kesälläkin voi olla hallaöitä, ja jos se jättäjä on määrännyt reitin ja suunnistanut, visuaalinen muisti karttamerkeistä on vain hänellä. 

Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa uudehko tuttavuus meni omia menojaan päiväretkellä hänelle tutussa, haastavassa ympäristössä, eikä ollut pätkääkään kiinnostunut miten pärjään ja pääsenkö omin nokkineni ehjänä pois, jos hän katoaa täysin näköpiiristä.

Monet miehet etsivät vaellus/ retkeilyseuraa. Kuka nainen uskaltaa lähteä uuden tuttavuuden kanssa reissuun? Muutenkin on alkanut arveluttaa, onko siellä luonnossa enää turvallista, kun väkivalta naisia kohtaan lisääntyy koko ajan. 

No ei kukaan eikä pidäkään. Jos nainen haluaa metsään niin opettelee taidot itse ja menee sinne hankkimaan itseluottamusta. Ei IKINÄ miehen perässä mihinkään tämän armoille. Varsinkaan siviilimiehen. Miehillä on ongelmia toimia luotettavasti ja lain mukaan jopa ammattirooleissa, puhumattakaan että kyseessä on siviili kenen moraalia ja etiikkaa ei ole mitenkään tarkistettu tai sellaista koulutusta ei ole välttämättä annettu.

Erästely ei ole vaikeaa. Jos se kiinnostaa naista niin opettelee itse. Jos ei kiinnosta niin pysyy pois metsästä.

Vierailija
40/175 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikä tahansa negatiivinen ilmiö sukupuolitetaan somessa koskemaan vain naisia, hesari tekee siitä jutun joka käsittelee naisvihaa ja sitä miksi miehet levittävät sitä somessa. 

Mutta kun sukupuolet ovat näin päin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi