Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etsin ystäviä ja olen muiden mielestä yli-innokas, epätoivoinen ja yritän liikaa - mitä voin tehdä?

Vierailija
31.03.2026 |

Heti alkuun: Olen nelikymppinen nainen ja olen työelämässä, eikä mt-ongelmia tai elämänhallinnan ongelmia ole. Minulla on elämä kunnossa, on hyvä koti ja puoliso. Mitään diagnoosia ei ole, mutta olen jossain määrin asperger-henkinen persoona. Minulla on ollut elämäni aikana useita ystäviä, mutta pitkät välimatkat ja muuttuneet elämäntilanteet ovat ystävien toiveesta vieneet erilleen.

Minulla ei ole nykyisin ystäviä, joita näkisin arjessani. Haluaisin ystäviä todella ja yritän tutustua ihmisiin. Otan rohkeasti kontaktia, mutta olen selvästi toisten mielestä epätoivoisen ja yli-innokkaan oloinen. Minusta varmasti välittyy se, että minulla ei ole ystäviä. Arkisista kuulumisista on vaikea jutella kepeästi, kun en voi kertoa olleeni ystävien kanssa museossa/laivalla/konsertissa tms. Yritän välttää sen kertomista, että käyn museoissa, kahviloissa yms yksin, koska ystäviä ei ole. Selvästi yritän liikaa, kun yritän tutustua toisiin. Saatan tarjoutua muuttoavuksi uudelle tuttavuudelle tai tarjoutua kuuntelevaksi olkapääksi, jos joku kertoo äitinsä sairastuneen. 

Miten pääsisin eroon tästä, että olen epätoivoinen ja yritän liikaa?

Ap

Kommentit (713)

Vierailija
701/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olin esimerkiksi kuunnellut tuntikausia päivittäin hänen sairausprosessiaan, työhuoliaan ja jopa joskus auttanut työnteossa.

Jos joku tilittää tuntikausia päivittäin sinulle asioitaan, niin sellaisella ihmisellä ei ole omat tunnetaidot niin kunnossa, että häneltä voisi vastaavasti tarvittaessa odottaa henkistä tukea.

Lisäksi ainakin itse ajattelen, että ei ole omatkaan rajat kunnossa. Edes psykoterapeutti ei kuuntele tuntikausia, puhumattakaan, että auttaisi työssä (oletan, että palkkatyössä). 

Vierailija
702/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niiiin hyvin sua! Itellä sama, muuttanu usein ja uudella paikkakunnalla vuosia yksin, kaikki johon tutustun kuivuu kasaan koska on PUOLISO sitä tätä pitää kun toi puoliso" .. tai perhe tai ei ole aikaa edes soittaa!!! Hohhoh oon niin luovuttanu ja makaan päivät yksin ja etin töitä joita 33v Ettiny tääl pikkukylällä kun autoa ei varaa pitää 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään juurikin sellasista kamuista kun yläasteellä JOKAPÄIVÄ nähtii ja kuljettiin, tiedän että kun kaveri löytää puolison niin se loppuu kokonaan! Näin usean kanssa käyny "ei oo aikaa" .. ite en hylkää kavereitani jos vaikka seurustelen . Itsekkin etsiny niin fasen tms palstoilta , ei löydy! Typerää näpytellä vaan johki "ystäviä " ryhmässä seinälle "mitä tänään tein tai leivoin" .. kukaan ei lisää kavereihin "EN OTA KAVERIPYYNTÖJÄ" Idiootteja miten kavereita sit löytyy !!?????

Vierailija
704/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun: pidimme molemmat toisiamme ystävinä, myös ystäväni sanoi niin. Tämä ystäväni kuvaili, miten hän aina päätyy olemaan se kuuntelija toisille. Minusta taas oli tullut kuuntelija hänen isoille murheilleen. Kun olisin itse kaivannut kuuntelijaa (lähipiirissä tapahtui monta vakavaa sairastumista yhtä aikaa), totesi ystävä, että nyt hän ei ryhdy minulle kuuntelijaksi.

Ymmärtäisin tuon ratkaisun, jos olisin ollut joku etäisempi tuttu. Mutta jos olen ollut toisen ystävä jo vuosia ja tukenut häntä, olisin odottanut hänen ymmärtävän, etten olisi edellyttänyt häneltä yksipuolista kuuntelemista - olinhan itsekin kuunnellut häntä!

Omasta kokemuksestani opin sen, että pitkäaikaisen ystävänkin kohdalla voi paljastua suuria yllätyksiä. Itse en ikinä olisi uskonut empaattisena pitämästäni ystävästä, että hän käyttäytyisi noin. Kurjinta oli, että hänen mielestään ystävyys olisi voinut jatkua kuten ennenkin. Minun puoleltani tuo tapahtunut vei luottamuksen ystävään. Jos en voi luottaa ystävän olevan surun kohdatessa tukenani, millaista ystävyyttä se on? Kaverit ovat eri juttu, mutta ystävien kanssa yhteys on syvempää.

"Omasta kokemuksestani opin sen, että pitkäaikaisen ystävänkin kohdalla voi paljastua suuria yllätyksiä."

Tämä on tuttu ja erittäin masentava kokemus minullekin. Kymmenien vuosien ystävyys ja erittäin tiivis  yhteydenpito kariutui, kun ystäväni ohitti ja suorastaan vähätteli lapsuus- ja nuoruusajaltani periytyvää traumojen kimppua, joka aika ajoin aktualisoituu, aiheuttaa uupumusta ja edelleen käytännön ongelmia. Kyse ei ole siitä, että en puhuisi mistään muusta vaan olisin tarvinnut muutamalle lauseelleeni myötätuntoisen kuuuntelijan, en vähättelijää ja puheenaiheen vaihtoa jonkun kolmannen ihmisen "tilanteesta" juoruiluun.  Tarkoitukseni siis osoittaa, että kolmannella on huomattavasti pahempi tämän hetken ongelma - siis tämän ex-ystäväni mielestä, sillä hänellä on suri tarve ylipäätään åphtia ongelmien vakavuusasetta ja tehdä raaka rankinglista.

Olin aina tiennyt, että ex-ystävälle ei voi puhua syvälta luotaavista psykologisista ja esimerkiksi perheen psykodynamiikkoihin liittyvistä asioista, koska hän ei yksinkertaisesti ymmärrä tunteita ja ihmisten välisiä suhteita vaan katsoo niitä "järjellä", täysin ulkokohtaisesti. Tein siis itse virheen, kun avauduin hänelle yhtään ja odotin edes hetken kuuntelua. Hän muuten hylkäsi erään vakavaan masennuksen sairastuneen pitkäaikaisen ystävänsä, koska ei voi ymmärtää masentunutta ja "koska itseääkin on kaikenlaista". En usko, että tuokaan hylätty täysin oli täyttämässä asioillaa tämän ulkokohtaisen ihmisen elämää. Ulkokohtainen kammoksuu kokemuksia, joihin "järki" ei riitä. Vielä on mainittava, että hän ei ymmärrä esimerkiksi yksinäisyyden kokemusta, koska hänellä itsellään ei ole sitä kokemusta. "Minä en ymmärrä, en ole koskaan ajatellut asiaa. Olisin sitten elänyt yksin." Argumentoinnissa hän kääntää aina asiat itseensä. "Koska en minä, eivät muutlaan voi kokea niin." Epäilen hänen olevan vähintäänkin aleksityymikko.

Ja ennen kuin kukaan sanoo, että miten voin odottaa kuuntelua keneltäkään, korostan, että en jauhanut. Lisäksi olin esimerkiksi kuunnellut tuntikausia päivittäin hänen sairausprosessiaan, työhuoliaan ja jopa joskus auttanut työnteossa. Eikä siinä mitään, se oli minulle ok eikä taakka. Mutta vastavuoroisuutta häneltä ei saanut tunteisiin liittyvissä ahdistavissa asioissa.    

Olet sivuuttanut todella monta varoitusmerkkiä tuossa ystävyydessä ja huonostihan siinä sitten kävi. Monella meistä on varmaankin kokemus tuon kaltaisesta epäterveestä tai myrkyllisestä ystävyydestä. Lopulta sitä oppii tunnistamaan huonot merkit ja vaihtamaan maisemaa. 

Vierailija
705/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestäni ole mahdoton ajatus tavata vaikka kerran kolmessa kuussa, jos lähimmille ystäville löytyy aikaa joka viikko. En kaipaa viikoittaista tapaamista, mutta olisi mukava nähdä vähän useammin kuin pari kertaa vuodessa.

Yritä sisäistää, että tämä on asia, jota ei voi kenenkään toisen puolesta päättää. Jos toinen ei halua, hän ei halua. 

No tämähän se pointti on! Ystävyyttä ja aikaa ei voi eikä pidä pakottaa, jos toinen ei halua. Tilanne on se että toisella selkeästi on enemmän aikaa ystävyydelle muiden kanssa ja sivuutetuksi kokenut haluaisi enemmän.

Uskomatonta, että se ei saisi nyt edes tuntua pahalta, kun ei haluta olla ystäviä. 

eri

Saa tuntua ihan miltä vaan. Saa tuntua pahalta. Mutta se ei ole sen toisen ihmisen ongelma. Hän ei ole sulle mitään velkaa.

Minusta tämä kertoo paljon nyky-yhteiskunnasta: ajatellaan, että on täysin ok tuottaa toiselle paha mieli ja toinen ei ole velkaa ystävällistä käytöstä. Joo, ei tarvitse toisen kanssa nähdä usein ja pitää paljon yhteyttä, jos ei kiinnosta. Mutta se ei tarkoita, että toista olisi oikeus kohdella tylysti. Voi kauniisti ja rehellisesti kertoa, miksei halua nähdä. Mutta ilkeät ja epämääräiset kommentit eivät ole mitään ystävyyttä. Eihän niin puhuta muillekaan ihmisille omassa elämässä.

Tätä olen tässä keskustelussa ihmetellyt: joidenkin mielestä ystäviä saa kohdella huonommin kuin muita ihmisiä. Ystävällä ei ole oikeutta tuntea pahaa mieltä tai kertoa tunteistaan. Saati toivoa jotain säännöllisyyttä tai tietoja yhteydenpidosta, varsinkin jos toinen on kuitenkin kykenevä yhteydenpitoon muiden ihmisten kanssa. 

Vierailija
706/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niissä kukaan oikeasti etsi ystäviä, näpyttelyä ryhmän seinällä ja se siitä, itse montakertaa yrittäny, vanhat ukot etsii seksiä on ainut mitä löytyi, moni laittaa suoraan että ei lisää kaveriksi tms. Itse yritin jopa Badoo ja Tinder sovelluksissakin no eipä onnistu

Vierailija
707/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni Ad/hd ja ole innokas, ihmiset vaan jo 3030v niin laiskoja ja niin puolison kyljessä kii että aikaa "ei ole" . Monet nepsyt juurikin hyvin luovia kuten itselläkin 2 ammattia 

Vierailija
708/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin just tiktokin, missä kerrottiin tutkimuksesta. Siinä oli selvitetty, miksi jotkut on niin suosittuja. Selvisi, että suositut ihmiset tykkää ihmisistä ja ovat ystävällisiä lähes kaikille. 

Mun mielestä tämä valottaa hyvin tässäkin ketjussa näkyvää ristiriitaa. A tykästyy vain harvoin kehenkään ja suhtautuu ihmisiin yleensä varauksella. Hän kuitenkin sattui pitämään B:stä, harvinaista kyllä. A on ystävällinen B:lle ja ja A on ystävällinen B:lle. Molemmat kokevat ystävyyttä. Tilanne on kuitenkin eri B:lle, joka tykästyy lähes jokaiseen ja osoittaa sitä lukemattomille ihmisille arjessaan. 

Pian A pettyy, sillä huomaa panostavansa enemmän A:n ja B:n ystävyyteen. Hän ilmaisee sen B:lle. B:tä harmittaa toisen paha mieli, mutta ei pidä syytöksistä. Hånellä on elämässään runsaasti ihmisiä, jotka eivät anna ikävää palautetta tai painosta. B arvelee, että hänen on hyvä ottaa etäisyyttä A:han. Maailmahan on täynnä kivoja ihmisiä, myös A:lle! B ei voi käsittää, että tilanne oli A:lle iso ja tukala torjunta, eikä B ole korvattavissa niin vain.

Minä pidän lähtökohtaisesti ihmisistä ja näen helposti heissä hyvää. Kiusaamistaustasta huolimatta olenkin aikuisena onnistunut muodostamaan pysyviä, palkitsevia ystävyyksiä. 

Tästä tulee mieleen, että jos kokee olevansa ystäviä vailla ja huomaa myös, ettei juurikaan pidä ihmisistä, voisiko kokeilla asennemuutosta? En tarkoita teeskentelyä tai oman persoonan muuttamista. Tarkoitan, että tietoisesti opettelee näkemään toisissa ihmisissä hyvää. 

Omissa konflikteissa olen huomannut, että auttaa, jos muistaa myös vastapuolen hyvät ominaisuudet. Tietysti on tärkeää kunnioittaa myös itseään ja pitää huolta, että tulee hyvin kohdelluksi, kun itsekin pyrkii kohtelemaan hyvin toisia. 

Vierailija
709/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ton mt onlmaisten rajauksen, mikään ei ole niin raivostuttavaa kun jokapäivä vedota "en jaksa" " en pysty" kuka loputtomiin jaksaa, tai kuunnella toisen mt ongelmia.. on varmasti sellasiakin jotka kykenee elään normielämää mut itsekkin tän kokeneena , en ole mikään paskakuppi vaan toivon tasavertasta vakaata ystävää johon luottaa, ettei tee ohareita "en pystyny" ja ei edes ilmoiteta! Yök

Vierailija
710/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin just tiktokin, missä kerrottiin tutkimuksesta. Siinä oli selvitetty, miksi jotkut on niin suosittuja. Selvisi, että suositut ihmiset tykkää ihmisistä ja ovat ystävällisiä lähes kaikille. 

Mun mielestä tämä valottaa hyvin tässäkin ketjussa näkyvää ristiriitaa. A tykästyy vain harvoin kehenkään ja suhtautuu ihmisiin yleensä varauksella. Hän kuitenkin sattui pitämään B:stä, harvinaista kyllä. A on ystävällinen B:lle ja ja A on ystävällinen B:lle. Molemmat kokevat ystävyyttä. Tilanne on kuitenkin eri B:lle, joka tykästyy lähes jokaiseen ja osoittaa sitä lukemattomille ihmisille arjessaan. 

Pian A pettyy, sillä huomaa panostavansa enemmän A:n ja B:n ystävyyteen. Hän ilmaisee sen B:lle. B:tä harmittaa toisen paha mieli, mutta ei pidä syytöksistä. Hånellä on elämässään runsaasti ihmisiä, jotka eivät anna ikävää palautetta tai painosta. B arvelee, että hänen on hyvä ottaa etäisyyttä A:han. Maailmahan on täynnä kivoja ihmisiä, myös A:lle! B ei voi käsittää, että tilanne oli A:lle iso ja tukala torjunta, eikä B ole korvattavissa niin vain.

Minä pidän lähtökohtaisesti ihmisistä ja näen helposti heissä hyvää. Kiusaamistaustasta huolimatta olenkin aikuisena onnistunut muodostamaan pysyviä, palkitsevia ystävyyksiä. 

Tästä tulee mieleen, että jos kokee olevansa ystäviä vailla ja huomaa myös, ettei juurikaan pidä ihmisistä, voisiko kokeilla asennemuutosta? En tarkoita teeskentelyä tai oman persoonan muuttamista. Tarkoitan, että tietoisesti opettelee näkemään toisissa ihmisissä hyvää. 

Omissa konflikteissa olen huomannut, että auttaa, jos muistaa myös vastapuolen hyvät ominaisuudet. Tietysti on tärkeää kunnioittaa myös itseään ja pitää huolta, että tulee hyvin kohdelluksi, kun itsekin pyrkii kohtelemaan hyvin toisia. 

Viestisi toiseen kappaleeseen liittyen: käsittelemättömät, vahingollisissa vuorovaikutussuhteissa syntyneet traumat voivat aiheuttaa tuota, että samaan aikaan sekä kaipaa ihmisiä lähelleen että ärsyyntyy heistä selittämättömästi. Minä kärsin tästä dilemmasta nuorempana ja olen nyt ymmärtänyt sen johtuneen siitä, että hermostoni oli niin äärirajoille virittynyt, että pienikin harmiton omituisuus tai vaikka huolimaton sanavalinta saattoi saada kierrokset punaiselle välittömästi. Olin saanut henkisesti köniini niin monta kertaa niin pienestä pitäen, että otin kaikki "riitasoinnut" ja yhteisen aallonpituuden äkilliset notkahdukset henkilökohtaisina loukkauksina. Kapasiteettini ei siinä vaiheessa riittänyt erilaisuuden ymmärtämiseen, koska olin niin loppuun ajettu. 

Toinen vaihtoehto, joka on vielä paljolti tabu, on se, että haluaako henkilö itse ystäviä ihan oikeasti? Meidät on pitkälti sosiaalistettu siihen, että normaalilla ihmisellä on ystäviä ja se herättää vääränlaisuuden tunnetta, jos heitä ei kaipaakaan. Niinpä joku, joka olisi oikeastaan tyytyväinen itsekseen, saattaa kehittää ystävien saamisesta itselleen pakkomielteen, jotta voisi todistaa muille olevansa normaali. Samalla ihmisseura kuitenkin väsyttää häntä ja jatkuvasti eri taajuudella muiden kanssa oleminen alkaa turhauttaa. Siitä syntyy ristiriita, että hakeutuu aktiivisesti ihmisten seuraan mutta ei sitten kuitenkaan jaksa heitä.

Vierailija
711/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyssuhteet on tosi erilaisia kuin parisuhteet. Mutta yksi periaate sopii mielestäni hyvin kaikkiin ihmissuhteisiin: kenenkään kiintymystä ei voi ansaita tarjoamalla heille lisää mitään sellaista, mitä he eivät halua ottaa vastaan. 

Vierailija
712/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi toiseen kappaleeseen liittyen: käsittelemättömät, vahingollisissa vuorovaikutussuhteissa syntyneet traumat voivat aiheuttaa tuota, että samaan aikaan sekä kaipaa ihmisiä lähelleen että ärsyyntyy heistä selittämättömästi. Minä kärsin tästä dilemmasta nuorempana ja olen nyt ymmärtänyt sen johtuneen siitä, että hermostoni oli niin äärirajoille virittynyt, että pienikin harmiton omituisuus tai vaikka huolimaton sanavalinta saattoi saada kierrokset punaiselle välittömästi. Olin saanut henkisesti köniini niin monta kertaa niin pienestä pitäen, että otin kaikki "riitasoinnut" ja yhteisen aallonpituuden äkilliset notkahdukset henkilökohtaisina loukkauksina. Kapasiteettini ei siinä vaiheessa riittänyt erilaisuuden ymmärtämiseen, koska olin niin loppuun ajettu. 

Toinen vaihtoehto, joka on vielä paljolti tabu, on se, että haluaako henkilö itse ystäviä ihan oikeasti? Meidät on pitkälti sosiaalistettu siihen, että normaalilla ihmisellä on ystäviä ja se herättää vääränlaisuuden tunnetta, jos heitä ei kaipaakaan. Niinpä joku, joka olisi oikeastaan tyytyväinen itsekseen, saattaa kehittää ystävien saamisesta itselleen pakkomielteen, jotta voisi todistaa muille olevansa normaali. Samalla ihmisseura kuitenkin väsyttää häntä ja jatkuvasti eri taajuudella muiden kanssa oleminen alkaa turhauttaa. Siitä syntyy ristiriita, että hakeutuu aktiivisesti ihmisten seuraan mutta ei sitten kuitenkaan jaksa heitä.

Tämä. Minulla on tuo jälkimmäinen. En vain jaksa ihmisiä - minkäänlaisia ihmisiä. Jossakin vaiheessa ajattelin etten kestä heitä, mutta kestän aivan yhtä vähän ihmisyyden piirteitä itsessäni. Olen stressannut hirveästi siitä, ettei minulla ole sosiaalisia suhteita eikä jaksamista ylläpitää niitä. Nyt olen herännyt totuuteen, että yksinkertaisesti voin parhaiten yksinäni - huolimatta ajoittaisesta biologisesta laumaeläinkaipuustani. Minulla ei yksinkertaisesti ole voimavaroja ihmissuhteisiin, ei, vaikka se olisi kuinka epänormaalia

Vierailija
713/713 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, voiko paremmin enään sanoa! Tämä on niin totta, itse olen ollu aina se kiltti jolle opetettu lapsena " kohtele muita kun toivoisit itseäsi kohtelevan" silti ilkeilyä, juoruamista, jopa raivoamista kohdannu .. päätin että en enään yritä olla ystävällinen , josko näin kaikki vaan muuttuu ? 1 on paska niin lopulta kaikki koska kukaan ei halua olla se kynnysmatto kusipäille ;( 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi