Miksi jotkut kysyy treffeillä jostain viisivuotissuunnitelmista ja musiikkimauista?
En minä ainakaan tiedä missä olen viiden vuoden päästä, ja jokainen voi kuunnella lempimusaansa kuulokkeilla niin kovaa kuin korvat kestää.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltaisissa ihmetyttää enemmän se, että on joku kielettyjen aiheiden lista treffeille. Joku musamaku nyt on ihan perus small talk kysymys, josta vois sitten poikia enemmän jutun juurta tai ei.
Itse en jotenkin tykkää keskustella tuosta yhtään.
No jos se toinen henkilö on puolestaan sellainen, joka rakastaa musiikista keskustelua, niin juuri siksi tuo kysymys on tärkeä tuoda esille. Musiikkimaku liittyy usein elämäntyyliin, arkeen ja siihen, mitä tykkää tehdä vapaa-ajalla. Se voi myös paljastaa aika nopeasti, että teidän kiinnostuksen kohteet ovat melko erilaiset, mikä taas viittaa siihen, että ehkä te ette ole kovin yhteensopivia. Tällöin toiselle voisi sopia paremmin kumppani, joka suhtautuu musiikkiin yhtä intohimoisesti kuin hän itse ja sinä taas voit etsiä jonkun muun, jolle se ei ole niin iso juttu.
Musiikkimaku kertoo kyllä todella paljon henkilön persoonallisuudesta. Tossa aiemmin joku vertasi humppaa ja technoa ja ihan tottahan se on, että erittäin epätodennäköistä se, että sama ihmistyyppi viihtyisi sekä lavatansseissa että techno-bileissä. Ja se, että et kuuntele musiikkia juuri ollenkaan tai että kuuntelet vain listahittejä kertoo sekin myös paljon sinun luonteestasi.
Mitä se kertoo luonteesta?
Ei se tietenkään kerro kaikkea, mutta antaa suuntaa siitä, millaisista asioista ihminen nauttii ja miten viettää aikaansa. Jos joku kuuntelee paljon musiikkia, etsii jatkuvasti uutta musiikkia ennakkoluulottomasti, käy keikoilla ja ehkä tekee itsekin, se kertoo usein uteliaisuudesta, elämyshakuisuudesta ja halusta kokea asioita intensiivisesti. Jos taas musiikki on yhdentekevää eikä käy musiikkitapahtumista, se voi kertoa siitä, että elämäntyyli saattaa olla yksitoikkoisempi tai että arvostaa täysin erilaisia kokemuksia. Ja jos kuuntelee lähinnä listahittejä, niin se kertoo melko suoraan siitä, että on aika tavis eikä musiikki ole mikään erityisen tärkeä tai syvällinen kiinnostuksen kohde. Ja kyllä eri musiikkityylitkin usein linkittyvät erilaisiin arvoihin ja ympäristöihin. Lavatansseissa viihtyvä arvostaa usein perinteitä ja tietynlaista sosiaalista rakennetta, kun taas esimerkiksi techno-skenessä viihtyvät voivat arvostaa enemmän luovuutta, uuden kokeilemista ja rajojen rikkomista. Tämä on todella tärkeää parisuhteen kannalta.
Ääh.. ootko joku 60v? Ei kukaan nykyään ajattele noin suppeasti.
Kyllä ajattelee.
Esim. listahittejä kuunteleva, brändilogohuppariin pukeutuva mies olisi automaattisesti sellainen ettei maksaisi vaivaa tutustua. Liian erilainen. BilleBeino-tuotteita ja Unikko-hupparia käyttävät voivat hengata keskenään.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan sen takia että ei kukaan jaksa aikuisena enää mitään haahuilijaa katsoa. Kertoo aika paljon kiinnostuksen kohteista ja tavoitteista toi 5 vuotissuunnitelma.
Mä kyllä juoksisin lujaa, jos deitti alkaisi puhua jostain viisivuotissuunnitelmasta.
N46, ihan aikuinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä nuo on huonoja kysymyksiä, niin mistä te itse sitten juttelette treffeillä?
Yleisistä asioista, ei liian henkilökohtaisuuksista. Työhaastattelussa viisivuotissuunnitelman kysyminen on eri asia, koska siinä kysytään nimenomaan spesifisti uran kannalta. Treffi-aspektissa viisivuotissuunnitelma taas on henkilökohtaista elämää koskeva kysymys, ja liian aikainen joillekin.
Itse näkisin treffit tunnusteluna, enkä tod halua avautua itsestäni, elämästäni saati unelmistani jollekin käytännössä randomille. Paneminenkin on paljon vähemmän personal, kuin unelmistaan ja henkilökohtaisen elämän suunnitelmistaan ja tavoitteistaan kertominen. Siis paljon vähemmän personal. Sitähän voi panna tietämättä toisesta oikein mitään. Sit taas toiset odottaa, että pitäisi avautua nopeasti. Utelevat ja kyselevät. Parhaan pelkän panon kanssa juteltiin ensin monta tuntia, mutta vain maailmasta, taiteesta ym. emmekä toistemme elämistä.
Parisuhde on vielä henkilökohtaisempi ja läheisempi asia kuin työsuhde, joten siksi niitä henkilökohtaisia asioita kysytään. Tällöin ei päädy yhteen sellaisen ihmisen kanssa, jonka unelmat ja tavoitteet ei ole yhteensopivia omien unelmien ja tavoitteiden kanssa.
Onpas ihmiset nykyään joustamattomia.
Onko parisuhde sinulle joku väline, millä taloudellisesti mahdollistat omien tarkkojen suunnitelmiesi toteutumisen, vai mikä on ylipäätään motiivisi hakea parisuhdetta? Kuulostaa välinearvolta.
Ei minulla ole minkäänlaista ongelmaa olla ihmisen kanssa, jolla on ihan omat haaveensa ja minulla omani. Kumpiakin toteutellaan mahdollisuuksien mukaan. Ne on ihan muut asiat, jotka pitää meitä yhdessä.
No kerro, miten onnistuu yhteiselämä, jossa sinun suunnitelmana on asua luksuskattohuoneistossa New Yorkissa, rakentaa kansainvälistä uraa, verkostoitua, käydä fine dining -ravintoloissa, matkustaa jatkuvasti ja elää nopearytmistä kaupunkielämää ja toisen tavoitteena on hankkia iso lapsikatra, asua sukutilalla Pohjois-Pohjanmaalla, herätä aamulypsyyn, elää hyvin paikallista, rauhallista ja perhekeskeistä arkea ja sitoutua yhteen paikkaan vuosikymmeniksi?
Silloin jos rakastutaan niin tehdään komromisseja. Jotkut muuttavat rakkauden perässä vaikka maapallon toiselle puolelle, vaikka ennen rakkauden löytymistä olisikin ollut ihan eri suunnitelmat.
Sinulle rakkaus ilmeisesti ihan vieras konsepti? Kuulostaa ihan siltä, että omat tavoitteet on pääasia ja mahdollinen kumppni vaan joku hyödyke, kenen avulla voi omat unelmat saavuttaa. Huh miten tylsähtä ja ahdistavalta kuulostaa.
Ei kompromissi tuollaisissa tapauksissa johda kuin väistämättömään eroon ja lasten kasvamiseen eri maassa toisen vanhempansa kanssa..
Noin erilaisten ihmisten ei pidä mennä alunperinkään yhteen, eikä tuollaiset yleensä ihastukaan toisiinsa. Eri asia nykyään, kun deittiapeista väkisillä tavataan kaikkia aivan erilaisia tyyppejä joihin ei livenä koskaan törmäisi omien elämänpiirien ja kiinnostuksenkohteiden kautta.
Minä tiedän useitakin onnistuneita avioliittoja, jotka ovat alkaneet juuri noin. Mukaan lukien omani.
Minä taas en, enkä kannustaisi ketään tuollaiseen. Eikä noin erilaisia asioita haluavat ihmiset kyllä oikeassa elämässä päädykään yhteen, joten kysymys on hypoteettinen.
" Everyones got a plan until the get punched in the face
Täysin hullua kuvitella että pystyy mitenkään tekemään mitään ton mittakaavan suunnitelmia. Sopeutuminen, nopea reagointi muutoksiin ja luova hulluus voittaa kaikki nuo suunnitelmat. Autistiset suunnittelijat päätyvät puiston penkeillä nauttimaan pussikaljaa kun "elämän kova koulu" ei sattunutkaan toimimaan niinkuin nuo main-character-syndroomalaiset kuvittelivat. "
Hyvin sanottu, näin se juuri on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan sen takia että ei kukaan jaksa aikuisena enää mitään haahuilijaa katsoa. Kertoo aika paljon kiinnostuksen kohteista ja tavoitteista toi 5 vuotissuunnitelma.
Mä kyllä juoksisin lujaa, jos deitti alkaisi puhua jostain viisivuotissuunnitelmasta.
Olen kaksikymmentä vuotta sinua nuorempi ja olisin erittäin vaikuttunut jos mies olisi noin älykäs ja henkisesti kypsä, että puhuisi tällaisista asioista. Viimeksi kun olin treffeillä mies kehui miten oli sammunut edellisenä yönä kaverin saunaan 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksikymmentä vuotta sinua nuorempi ja olisin erittäin vaikuttunut jos mies olisi noin älykäs ja henkisesti kypsä, että puhuisi tällaisista asioista. Viimeksi kun olin treffeillä mies kehui miten oli sammunut edellisenä yönä kaverin saunaan 😭
Nämähän liittyy juuri ikään kans. Nuorena on järkevämpää tehdä viisvuotissuunnitelmia ja rakentaa elämää, kun taas keski-ikäisillä voi olla jo enempi sellaista että kaikki on jo valmista ja ollaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt muistinkin miksen treffaile, muistuttaa aivan liikaa jotain työnhakua.
Sama. Tavoitteet ja hyöty tärkeimpiä.
Niin, kuten tässäkin keskustelussa näkee. Ei haluaisi vahingossakaan joutua jättää työpaikkaa kumppanin vuoksi. Huomaa prioriteetit. Kiinnostavat näitä lähinnä se miten "kumppani" hyödyttäisi omien tavotteiden saavuttamista.
No miksi hemmetissä valitsisit sellaisen kumppanin, jonka kanssa oleminen veisi sinut kauemmaksi omista tavoitteistasi? Kun valitsee kumppanin, jolla on yhteensopivat tavoitteet niin kummankin elämänlaatu paranee.
Mutta ei ihmiset toimi niin, että voit vaan syöttää kysymyksen ja saada täydellisen vastauksen. Ihmisiin pitää tutustua ja tunnustella heidän asenteitaan ja mielipiteitään. Monikaan ei anna kaikkea suoraan.
Niin nuo aloituksessa mainitut kysymykset ovat juuri olennainen osa sitä tutustumista ja kysymällähän se toisen asenne juuri selviää. Jos musiikki on itsellesi elämäsi suurin intohimo ja toinen vastaa, että musiikki on hänelle yks ja sama niin kyllähän se jo aika selkeästi kertoo, että ette ole yhteensopivia.
Aijaa. Mun mielestä terveeseen suhteeseen kuuluu, että kummallakin on myös ihan omat juttunsa, joiden ei tarvitsekään kiinnostaa toista osapuolta.
Vai teetkö itse kaikkea samaa mitä puolisosi, eikö hänellä saa olla mitään omia mielenkiinnonkohteita?
Jos toisen kiinnostuksen kohde on matkustella ja bilettää kaikki mahdollinen vapaa-aika ja toisen kiinnostuksen kohde on kalastaa kaikki mahdollinen vapaa-aika niin pidätkö onnistumisprosenttia tällaiselle suhteelle erityisen korkeana?
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos ei kysy, niin kiva kun toinen kertoo 4 vuoden seurustelun jälkeen, että muuttaa nyt Färsaarille, on monta vuotta odottanut, että haaveilemansa työpaikka aukeaa
Milsi et muuttaisi mukana? Moni muuttaa yhdessä kumppanin/puolison työn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 50v ja multa jos joku kysyis 5-vuotissuunnitelmaa niin vastaisin varmaan että toivon et mul on töitä ja koira on elossa ja mä oon terve toimintakykyinen ihminen. Lapset on tehty ja ammatti valittu ja töitä tehdään. Se omaisuus minkä hankkiminen on kiinnostanut, on hankittu. Mut täysin validi kysymys lapsettomille kolmekymppisille ilman muuta.
Musiikkimaulla ei oo hirveetä väliä, kunhan sillä on itselle väliä. Eli epäilyttävin ihminen on se joka sanoo kuuntelevansa "mitä vaan laidasta laitaan" . Ihanko totta? Iskelmää, fuusiojazzia, reggaetonia, skata ja barokkiklasua? Ei, ei ja vielä kerran ehdottomasti ei.
50v on juuri elämänsä käännekohdassa, kun lapset alkaa aikuistua ja muuttaa pois. Haluatko ehdottomasti pitää oman kodin jatkossa, vai kumppanin jonka kanssa asua? Jotkut vaihtaa vielä ammattia, ryhtyy yrittäjäksi, tms
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kysyy mikä niitä kiinnostaa. Viisivuotissuunnitelma kertoo suunniteleeko ihminen elämäänsä, vai vain on. Musiikkimaku kertoo ihmisen kulttuurimausta jotain ja sen onko edes yhtään yhteensopiva.
Amen. Iskelmän mädättämät aivot eivät sovi yhteen sellaisen kanssa, joka kuuntelee mongolialaista örinäheviä.
Ja kenellä aikuisella ihmisellä ei ole viisivuotissuunnitelmaa? Tietenkään se ei tarkoita, että pitäisi olla juuri viiden vuoden suunnitelma, mutta jotain täsmällisiä suunnitelmia tulevaisuudelle kumminkin. Ei vain päämäärätöntä ajelehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos ei kysy, niin kiva kun toinen kertoo 4 vuoden seurustelun jälkeen, että muuttaa nyt Färsaarille, on monta vuotta odottanut, että haaveilemansa työpaikka aukeaa
Milsi et muuttaisi mukana? Moni muuttaa yhdessä kumppanin/puolison työn vuoksi.
No jos se ei käy oman työn, yrityksen, lasten, läheisten, maatilan, jne takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuten tässäkin keskustelussa näkee. Ei haluaisi vahingossakaan joutua jättää työpaikkaa kumppanin vuoksi. Huomaa prioriteetit. Kiinnostavat näitä lähinnä se miten "kumppani" hyödyttäisi omien tavotteiden saavuttamista.
No miksi hemmetissä valitsisit sellaisen kumppanin, jonka kanssa oleminen veisi sinut kauemmaksi omista tavoitteistasi? Kun valitsee kumppanin, jolla on yhteensopivat tavoitteet niin kummankin elämänlaatu paranee.
Mutta ei ihmiset toimi niin, että voit vaan syöttää kysymyksen ja saada täydellisen vastauksen. Ihmisiin pitää tutustua ja tunnustella heidän asenteitaan ja mielipiteitään. Monikaan ei anna kaikkea suoraan.
Niin nuo aloituksessa mainitut kysymykset ovat juuri olennainen osa sitä tutustumista ja kysymällähän se toisen asenne juuri selviää. Jos musiikki on itsellesi elämäsi suurin intohimo ja toinen vastaa, että musiikki on hänelle yks ja sama niin kyllähän se jo aika selkeästi kertoo, että ette ole yhteensopivia.
Aijaa. Mun mielestä terveeseen suhteeseen kuuluu, että kummallakin on myös ihan omat juttunsa, joiden ei tarvitsekään kiinnostaa toista osapuolta.
Vai teetkö itse kaikkea samaa mitä puolisosi, eikö hänellä saa olla mitään omia mielenkiinnonkohteita?
Jos toisen kiinnostuksen kohde on matkustella ja bilettää kaikki mahdollinen vapaa-aika ja toisen kiinnostuksen kohde on kalastaa kaikki mahdollinen vapaa-aika niin pidätkö onnistumisprosenttia tällaiselle suhteelle erityisen korkeana?
Toinen voi bilettää tyttökavereiden kanssa ja toinen kökkiä kalalla itsekseen tai poikakavereiden kanssa :)
Mutta joo, voihan sitä yhdessäkin bilettää, jos molemmat tykkää. Kalastaminen on sellasta, että harva pariskunta sitä tekee yhdessä. Yleensä vain toinen kalastaa ja toinen harrastaa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kysyy mikä niitä kiinnostaa. Viisivuotissuunnitelma kertoo suunniteleeko ihminen elämäänsä, vai vain on. Musiikkimaku kertoo ihmisen kulttuurimausta jotain ja sen onko edes yhtään yhteensopiva.
Amen. Iskelmän mädättämät aivot eivät sovi yhteen sellaisen kanssa, joka kuuntelee mongolialaista örinäheviä.
Ja kenellä aikuisella ihmisellä ei ole viisivuotissuunnitelmaa? Tietenkään se ei tarkoita, että pitäisi olla juuri viiden vuoden suunnitelma, mutta jotain täsmällisiä suunnitelmia tulevaisuudelle kumminkin. Ei vain päämäärätöntä ajelehtimista.
Mongolialainen örinähevi kuulostaa just siltä, että joku erikoisuudentavoittelijatavis on löytänyt keinon tuntea itsensä vähän spesiaalimmaksi.
Varmaan aikuisväestössä on aika paljon sellaista porukkaa joilla talo/asunto maksettu, vakiduunit rullaa, sosiaalinen elämä rullaa ja läheissuhteet hyvät, harrastukset rullaa jne. eikä sen kummempia suunnitelmia. Kerran-kaks vuodessa joku matka, siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen voi bilettää tyttökavereiden kanssa ja toinen kökkiä kalalla itsekseen tai poikakavereiden kanssa :)
Mutta joo, voihan sitä yhdessäkin bilettää, jos molemmat tykkää. Kalastaminen on sellasta, että harva pariskunta sitä tekee yhdessä. Yleensä vain toinen kalastaa ja toinen harrastaa jotain muuta.
Mutta mikä pointti on mennä yhteen kumppanin kanssa, joka haluaa viettää vapaa-aikaa täysin erilailla kuin sinä? Eikö olisi paljon fiksumpaa, että se biletyttö etsii kumppanikseen bilepojan ja he voivat sitten yhdessä jakaa kivoja elämyksiä ja se Kala-Kalle voi puolestaan etsiää kumppanikseen jonkun vähän rauhallisemman tapauksen?
Vierailija kirjoitti:
Niiden kysymysten tarkoitus on seuloa sitä itselle sopivaa kumppania epäsopivien joukosta.
Mitäs ap itse kysyy? Alakko oleen?
Tutustun ihmiseen itseensä, en hänen suunnitelmiinsa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä pointti on mennä yhteen kumppanin kanssa, joka haluaa viettää vapaa-aikaa täysin erilailla kuin sinä? Eikö olisi paljon fiksumpaa, että se biletyttö etsii kumppanikseen bilepojan ja he voivat sitten yhdessä jakaa kivoja elämyksiä ja se Kala-Kalle voi puolestaan etsiää kumppanikseen jonkun vähän rauhallisemman tapauksen?
Miksi oletat, että bilettäjätyttö ja kalastajapoika olisivat automaattisesti jotenkin tosi erilaisia? :D Vain sen vuoksi, kun toinen tykkää bilettää ja toinen tykkää kalastaa?
Onhan heidän elämässä paljon muutakin, eikä kukaan ole koko ajan bilettämässä tai kalastamassa - paitsi jos se on heidän työ. Mutta kyllä vaikkapa DJ ja ammattikalastajakin voivat olla yhdessä, miksipä ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kysymysten tarkoitus on seuloa sitä itselle sopivaa kumppania epäsopivien joukosta.
Mitäs ap itse kysyy? Alakko oleen?
Tutustun ihmiseen itseensä, en hänen suunnitelmiinsa 👍
Miten ne pystyy erottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mongolialainen örinähevi kuulostaa just siltä, että joku erikoisuudentavoittelijatavis on löytänyt keinon tuntea itsensä vähän spesiaalimmaksi.
Varmaan aikuisväestössä on aika paljon sellaista porukkaa joilla talo/asunto maksettu, vakiduunit rullaa, sosiaalinen elämä rullaa ja läheissuhteet hyvät, harrastukset rullaa jne. eikä sen kummempia suunnitelmia. Kerran-kaks vuodessa joku matka, siinä se.
Toki vähemmistö, mutta aikuisväestössä sitten on myös sellaisia, jotka haluavat viettää elämäänsä lentokoneesta hyppien, vuoria kiipeillen ja maailmaa matkaillen. Tämmöisen kumppaniksi tuskin sopii sellainen, joka kerran vuodessa matkustaa valmislomalle Mallorcalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että bilettäjätyttö ja kalastajapoika olisivat automaattisesti jotenkin tosi erilaisia? :D Vain sen vuoksi, kun toinen tykkää bilettää ja toinen tykkää kalastaa?
Onhan heidän elämässä paljon muutakin, eikä kukaan ole koko ajan bilettämässä tai kalastamassa - paitsi jos se on heidän työ. Mutta kyllä vaikkapa DJ ja ammattikalastajakin voivat olla yhdessä, miksipä ei!
Biletyttö taitaa mennä katsomaan lähinnä DJ Fisheriä.
Minä tiedän useitakin onnistuneita avioliittoja, jotka ovat alkaneet juuri noin. Mukaan lukien omani.