Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kantaperäinen suomalainen ja sinulla on tummat silmät ja ruskea tukka?

Vierailija
31.03.2026 |

Olen syntyperäinen suomalainen ja sukuni historia oman tietoni mukaan kantaa ainakin sen 150 vuotta savon alueelle. Tiettävästi, suvussamme ei ole saami tai romani verta. Kuitenkin puolet sukulaisistani on ruskeasilmäisiä ja tumma tukkasia ja toinen puoli vaaleita ja sinisilmäisiä.

Onko teillä muilla samaa?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me halutaan olla neẹkerẹitä (neẹkẹreitä)
Pidetään salaa kekkereitä
Mustat kädet yhteen hakkaa
Musiikki ei koskaan lakkaa
Tahdon löytää aidon sykkeen
Mustan junan kyykkyyn lykkää

Tahdon mennä mustaan yöhön
Enkä puuvillapellon tylsään työhön
Huuliharppuni joku noutaa
Päivän murhe pois jo joutaa
Kuutamolla laulu kulkee
Etelän yö mut syliin sulkee

Me halutaan olla neẹkẹreitä (neẹkẹreitä)
Mustan junan kyykkyyn lykkää

Hurja rytmi tempoo meitä
Syödään salaa tiikereitä
Musta nainen kiipee puuhun
Pähkinöitä tunkee suuhun
Nuotiolla laulu raikuu
Viidakossa rytmi kaikuu

Me halutaan olla neẹkẹreitä
Mustan junan vauhtiin lykkää

Rumpu hakkaa, ääni pauhaa
Kongot ei saa hetken rauhaa
Yö yltyy villiin huumaan
Hengitys on tulisen kuumaa
Jalka nousee, kädet hakkaa
Ja bluesimme ei koskaan lakkaa

X5
Me halutaan olla neẹkẹreitä (neẹkẹreitä)

Neẹkẹreitä

No tiesin, että tähän joku rasisti heti nappaa, mutta eipä tuo minua niin liikuta. Lähinnä tässä mietiskelen, että kuinka paljon Aasiasta on tullut vaikutetta itä-suomalaiseen väestöön? Moni suomalainen näyttää vähän enemmän aasialaisesta kuin kaukaasialaiselta.

Tokihan suomen geneettinen pooli on laaja.

Tiedetään että paljon. Toki myös lännestä on tullut paljon. Kumpi oli ensin? Itse veikkaisin että itäiset.

Jostain luin, että itä- ja länsisuomalaisilla on yhtä paljon geneettistä perimää kuin englantilaisilla ja turkkilaisilla.

Siis, pointti että Suomi on hyvin geneettisesti jakautunut ja muuttoa suomeen on ollut monesta suunnasta.

Tarkoitit varmaan, että itä - ja länsisuomalaiset ovat genetiikaltaan erotettavissa? Kuirenkin suomalaiset ovat hyvin homogeeninen kansa.

Niin, he just ovat genetiikaltaan hyvinkin erilaisia. Ja ei, suomalaiset eivät ole homogeeninen kansa.

Vaikka eroja on, molemmat ryhmät ovat silti geneettisesti lähempänä toisiaan kuin muita eurooppalaisia. 

"Itä- ja länsisuomalaisten välillä on merkittäviä geneettisiä eroja, ja he ovat geneettisesti kauempana toisistaan kuin esimerkiksi saksalaiset ja britit."

Helsinki.fi

Vierailija
102/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Isäni suku on itärajan tuntumasta. Kaikki tummia, ruskea- tai tummanvihreäsilmäisiä, ja siroja ja lyhyitä. Kuten minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä asti lasketaan syntyperäisyys ja kuka lasketaan suomalaiseksi? Oma suku on kotoisin raja-alueilta Karjalasta ja siellä on suomalaisten lisäksi asunut ainakin karjalaisia ja venäläisiä. Se mikä oli Suomea 150 vuotta sitten ei välttämättä enää ole Suomea nyt. 

No jos tuolle linjalle lähtee, niin onko kukaan mistään kotoisin? Ollaanko me  kaikki sitte vaan afrikkalaisia?

No Afrikka taitaa olla ihmiskunnan alkukoti. 

Lähi-itä on alkukoti. Tosin siihen myös pohjoisin Afrikka osittain kuuluu.

"Ihmiskunnan, erityisesti nykyihmisen (Homo sapiens), alkukoti on tieteellisen konsensuksen mukaan Afrikka. Varhaisimmat nykyihmisen fossiilit on löydetty Itä-Afrikasta, ja ne ovat noin 200 000–300 000 vuotta vanhoja. Viimeaikaiset geneettiset tutkimukset ovat viitanneet myös eteläiseen Afrikkaan, erityisesti Botswanaan, varhaisena asutusalueena."

Wikipedia

Vierailija
104/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertelevien mustalaisten verta on 1700-luvulta lähtien kantaväestön suvuissa vaikka kuinka paljon. Etenkin 1900-luvulla tämä oli yleisempää.

Vierailija
105/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen sellainen keskiruskea:D Ruskeat hiukset ja ruskeavihreät silmät, iho ei kalpea mutta ei tummakaan, mutta rusketun nopeasti jos olen auringossa. Oltiin porukalla yhtenä kesänä reissussa Keski-Euroopassa ja ensimmäisen matkapäivän jälkeen oli aivan selvät rajat t-paidan hihojen kohdalla ja se aiheutti ihmetystä että miten voi ruskettua noin paljon noin nopeasti. 

Tummuus tulee toisen vanhemman suvusta joka on Länsi-Suomesta. En ole niin tumma että menisin Etelä-Eurooppalaisesta, jos pitäisi itse arvioida niin Saksa tai joku muu Keski-Euroopan maa voisi olla minun näköisen ihmisen kotimaa. 

Vierailija
106/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, tukka on punainen ja silmät siniset. Suku on asunut Pohjois-Pohjanmaalla ainakin 200-vuotta ja sitä ennen kai ne jostain Karjalan perukoilta on tänne tulleet.

Vierailija
107/130 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Optikko kerran kommentoi, että harvoin näkee näin ruskeita silmiä suomalaisella. Euroopassa minua luullaan usein espanjalaiseksi.

Tähän vielä lisään, että mieheni on sinisilmäinen blondi ja lapset myös. Yleinen vitsin aihe on, että kenen blondin naisen kanssa hän on nämä lapset tehnyt. En tajua, miten "ruskeat" geenit eivät siirtyneet minulta ollenkaan lapsille.

Koska sulla on myös sinisilmäinen geeni resessiivisenä.

Vierailija
108/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Optikko kerran kommentoi, että harvoin näkee näin ruskeita silmiä suomalaisella. Euroopassa minua luullaan usein espanjalaiseksi.

Tähän vielä lisään, että mieheni on sinisilmäinen blondi ja lapset myös. Yleinen vitsin aihe on, että kenen blondin naisen kanssa hän on nämä lapset tehnyt. En tajua, miten "ruskeat" geenit eivät siirtyneet minulta ollenkaan lapsille.

Isäni äidillä oli tummat hiukset ja ruskeat silmät. Samoin kaikilla isäni veljillä. Isäni taas on vaalea ja sinisilmäinen niin kuin isänsä. Geenit on jänniä.

Oma lapsi sai minun vaaleat hiukset höystettynä minun suvun punapigmentillä(jota minulla ei ole) ja isänsä tummanvihreät silmät. Iho ei kuitenkaan ole punapigmenttisen iho vaan ruskettuu helposti eikä pala. 

Vierailija
109/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sulla on myös sinisilmäinen geeni resessiivisenä.

Niin on, äidilläni on siniset silmät. 

Vierailija
110/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa Saamelaiset ole asuttaneet alunperin melko etelään, joten sieltä ne tummat geenit ehkä? Tai jostakin euroopasta. Mutta kantasuomalaisuus mitä se tarkoittaa kun Suomen kansa perustuu laajaan geeniperintöön tänne tulleista ihmisistä, eikä siten, että täällä siis olisi vain yhtäkkiä tänne tyhjästä tupsahtanut Suomen kansa. En ole tutustunut syvemmin Saamelaisten historiaan tai siihen mistä he tulivat. Mutta he ainakin ovat hyvin tummia, mutta taitaa heidänkin joukossaan olla vaaleita. Eli ei sillä hiusten ja silmien värillä ole merkitystä siihen onko kantasuomlainen. Jostain kumman syystä jossain vaiheessa on alettu korostaa vaaleutta Suomalaisena vaikka se ei ole totta. 

Vierailija
111/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on ristiverinen ja melko vaalea, me molemmat vanhemmat ollaan kantasuomalisia ja tummatukkaisia, mulla vaalean siniset silmät mutta todella tumma tukka. Lapsi ei perinyt meiltä tummia hiuksia. Geenit toimii jännästi. 

Vierailija
112/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiverinen? Ristiverinen on tumma suomen mittapuulla.

Vierailija
113/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kantasuomalainen ruskeilla silmillä ja hiuksilla ja suvussa paljon vielä tummempia. 

Vierailija
114/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa Saamelaiset ole asuttaneet alunperin melko etelään, joten sieltä ne tummat geenit ehkä? Tai jostakin euroopasta. Mutta kantasuomalaisuus mitä se tarkoittaa kun Suomen kansa perustuu laajaan geeniperintöön tänne tulleista ihmisistä, eikä siten, että täällä siis olisi vain yhtäkkiä tänne tyhjästä tupsahtanut Suomen kansa. En ole tutustunut syvemmin Saamelaisten historiaan tai siihen mistä he tulivat. Mutta he ainakin ovat hyvin tummia, mutta taitaa heidänkin joukossaan olla vaaleita. Eli ei sillä hiusten ja silmien värillä ole merkitystä siihen onko kantasuomlainen. Jostain kumman syystä jossain vaiheessa on alettu korostaa vaaleutta Suomalaisena vaikka se ei ole totta. 

Itämerensuomalaiset ovat tummia, kun taas lännessä on paljon vaaleaverisiä, joilla on geenit Skandinaviassa.

Vierailija
115/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen punertavatukkainen ja vihreäsilmäinen, juuriltani suomalainen.

Vierailija
116/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Siniset silmät on, niin kuin kunnon arjalaisella kuuluu.

Vierailija
117/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ruskeat silmät ja vaalea tukka.

Vierailija
118/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertelevien mustalaisten verta on 1700-luvulta lähtien kantaväestön suvuissa vaikka kuinka paljon. Etenkin 1900-luvulla tämä oli yleisempää.

Lähde?

Vierailija
119/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisiko tehdä myheritage geenitestin. Näyttääkö se tosiaan oikein geeniperimän vai onko jokin markkinointi juttu vain. Ristiverinen ei ole tumma vaan sellainen ns. maantienvärinen vaaleahko hius, en tykkää tuosta sanasta koska minusta kaikki hiukset ovat yhtä kauniita. 

Vierailija
120/130 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös. Olen tummahiuksinen, tummanruskeasilmäinen ja todella kalpea. En rusketu ikinä. Olen itä- ja länsisuomalaisen lapsi ja länsisuomalaisella puolella on paljon samalla värityksen omaavia. Joillain on tämän kalpean ihon tilalla helposti ruskettuva oliivi-iho. Meillä on kyllä kaikilla hyvin suomalaiset kasvonpiirteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi