Ärsyttää tää rahattomuus!!! (valivali)
Joo, töissä käydään ja palkkaa saadaan mutta kaikki vaan kallistuu koko ajan! Tili tuli ja pelkästään laskuihin meni jo yli puolet. Ainuttakaan kulutusluottoa en omista, vaan ns. pakolliset kulut.
Oon tässä vakavasti miettiny irtisanoutumista, jäis päivähoitokulut veks, työmatkat veks jne. Ärsyttää kun ikinä ei oo mihinkään varaa vaikka kuin niukasti eläis!
Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?! Joulukin on tulossa, mä rakastan joulua mut ahdistaa toi pankkitilin saldo jo valmiiks...
Kommentit (250)
Ja miten toi omakotitalo tähän liittyi, että lainat pitää maksaa : ) Tottakait ne lainat pitää maksaa ja luultavasti siitä sähkölaskustakaan ei tosiaan voi säästää. Mutta jos 4500€ tulee käteen niin se on ihan iso summa ja monista muista asioista pystyy kyllä säästämään. Eikä sitä lainaakaan ole pakko maksaa 1200 euroa kaikkien..
Ap tällä. Tulot vähän vaihtelee kuukausittain, mies on yrittäjä eikä sen vuoksi ole sama summa joka kuukausi tilillä. Itellä 1600 nettopalkka. Asuntolainaa maksetaan 1000 kuussa (lainaa 150 000e) kahden lapsen päivähoitomaksut 400e, puhelin 20e, netti 24,90. Sähkö 140e, autolyhennys 200e. Lisäks tietty autovakuutus (en nyt muista tarkkaa summaa per kk), bensat työmatkoihin 50km/pvä sekä sitten nelihenkisen perheen ruokaostokset. Että melko kallista kyllä tää elämä on! Mutta onneksi on ollut fiksut vanhemmat jotka on opettaneet että velaksi ei kannata elää vaan pihistellään aina sieltä mistä vähänkin pystyy.
ennen muinoin ihmiset ostivat aluksi pienen asunnon ja vaihtoivat isompaan kun oli varaa. Ei ostettu heti sitä unelmien omakotitaloa. Olen itsekin ollut aika pienituloinen, ja maksanut asuntolainaa, joten tiedän mitä se on. Mulla on nyt ihan ok tulot, mutta silti kauhistuttaisi 150000 e asuntolaina.
tehty sitä ja tätä. Nyt on nyt!
150 000e tarkoita sitä, että on pitänyt saada ensiasunnoksi omakotitalo. Jos asuu pk-seudulla niin 150 000 saa vanhan kerrostalokolmion tai -neliön lähiöstä. Onko se jonkun mielestä ökyilyä?
Lisäksi vastaavan asunnon vuokrakin saattaa olla tonnin tai yli eikä monellakaan ole mahdollisuutta asumistukeen vaikka tulot olisivatkin pienet.
Pienituloisella menee joka tapauksessa iso osa palkasta asumiseen asui sitten vuokralla tai omassa.
Suurimman osan hankinnoista voi tehdä kirpputoreilta. Lahjat puolestaan voi tehdä itse kierrätysmateriaaleista. (Ainakin läheiset ihmiset ja lapsikaverit arvostavat lasten tekemiä käsitöitä.)
Vaatteiden käyttöikää kannattaa pidentää korjaamalla ja uudistamalla (esim. rikkinäisistä sukkahousuista saa helposti hyviä legginsejä tai kalsareita).
Kouluissa on nykyään paljon kerhoja, jotka ovat ilmaisia!
Lisäksi ihmettelen sitä, että eikö teillä pihistelijöillä ole mitään satunnaisia menoja? Meillä on usein lasten kavereiden tai sukulaisten syntymäpäiväjuhlia, tietysti myös omien lasten syntymäpäivät ja joulu. On satunnaisia sairastumisia ja lääkekuluja, koulun tapahtumia (mm. discot, naamiaiset yms.), harrastusmaksuja. Lisäksi pitää joka kesä ostaa jollekin uusi fillari, talvella sukset ja luistimet, sählymailaa, ulkoleluja, sisäpelikenkää jne. Puhumattakaan vaatemenoista, kaikkia vaatteita kun ei voi kierrättää kun lapsen kuluttavat ne puhki.
Itse asiassa joskus käy kyllä sääliksi näiden pihistelijöiden lapsia. Niin kurjissa ja resuissa vaatteissa he kulkevat ja niin surkeakuntoisia urheiluvälineitä heillä on.
Siksi kai osa esimurkuista varastaa meikkejä ja muuta kun vanhemmat pihistelee ja panee niitä viimeisiä satasia rahastoihin ja oikein ylpeilee, että meidän MinttuMarialle ei kyllä osteta uutena luistimia, eikä pyörää ja ei mitään muutakaan.
Kokeilkaapa joskus, että ilahtuisiko se lapsi jos ostaisitte vaikka kerran hänelle jotain uutta.
Suurimman osan hankinnoista voi tehdä kirpputoreilta. Lahjat puolestaan voi tehdä itse kierrätysmateriaaleista. (Ainakin läheiset ihmiset ja lapsikaverit arvostavat lasten tekemiä käsitöitä.)
Vaatteiden käyttöikää kannattaa pidentää korjaamalla ja uudistamalla (esim. rikkinäisistä sukkahousuista saa helposti hyviä legginsejä tai kalsareita).
Kouluissa on nykyään paljon kerhoja, jotka ovat ilmaisia!
Lisäksi ihmettelen sitä, että eikö teillä pihistelijöillä ole mitään satunnaisia menoja? Meillä on usein lasten kavereiden tai sukulaisten syntymäpäiväjuhlia, tietysti myös omien lasten syntymäpäivät ja joulu. On satunnaisia sairastumisia ja lääkekuluja, koulun tapahtumia (mm. discot, naamiaiset yms.), harrastusmaksuja. Lisäksi pitää joka kesä ostaa jollekin uusi fillari, talvella sukset ja luistimet, sählymailaa, ulkoleluja, sisäpelikenkää jne. Puhumattakaan vaatemenoista, kaikkia vaatteita kun ei voi kierrättää kun lapsen kuluttavat ne puhki.
Jos kahden lapsen tapaturmavakuutus on n. 60€/vuosi niin kahden lapsen sairaskulu on noin 500€ / vuosi. Lisäksi näihin maksuihin toki vaikuttaa myös auton ikä, kuljettajan ikä, asuinpaikkakunta. Ja tuohon henkivakuutukseen myös iät ym ja kotivakuutukseen myös moni asia. Joten ei näitä nyt ihan noin vaan voi verrata, että kilpailuttamalla meillä varmasti lähtisi satoja euroja hinnasta pois...
Kyllä se kilpailutus monesti kannattaa, meillä jopa ehdot parani vaikka hinnat aleni.
Ja vaikka me taloudellisesti pienistä tuloista huolimatta pärjäämme (netto 2300-2600) niin ei se nyt hyvänen aika tarkoita että lapset kulkee resuissa vaatteissa eivätkä koskaan saa mitään uutta. Osa ostetaan uutena, osa käytettynä eikä käytetyn osto edes liity rahaan eikä lapsi aina edes tiedä onko vaate tai tavara uutta vai käytettyä.
Mulla nyt vaikeassa tilanteessa ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, josta verojen jälkeen käteen noin 1000e (veroprosentti 20%). asumistuki 38e.
vuokra yksiöstä 600e
sähkö 20-30e/kk
puhelin+netti lasku 30-50e/kk
vakuutukset (koti ja matka) 18e/kk
Ei paljon naurata, rahat ei riitä kuin ruokaan ja pakollisiin. Edes bussilla en turhaan halua kulkea.
meillä tuloteli 4500 e
lainoihin 1200 e
laskut kuukaudessa noin 900 e (vesi, sähkö, vakuutukset, bensat jne)
lapsille 200 e
säästöön 400 e
ruokaan 800 eeli tämän jälkeen ei paljon jää ylimääräistä, en todellakaan tajua,miten tämän vähemmällä voi tulla toimeen
Kyllä minun käsitykseni mukaan "säästöön 400 e" on nimenomaan ylimääräistä. Teillä on ilmeisesti kohtuullisen suuret säästöt sen lisäksi, että lyhennätte reippaasti lainaa.
Ilmeisesti lainanne on jotain erikoisen halpaa kun kannattaa silti laittaa laittaa säästöön rahaa ennen kuin lyhentää lainaa (= vähentää korkoa) silläkin 400 eurolla.
Myös 800 euroa ruokaan on aika paljon, ja "lapsille 200" on myös tavallaan ylimääräistä, jos se laitetaan nimenomaan säästöön (lapsilisiä et maininnut lainkaan erikseen).
ja mitään muitakaan ylimääräisiä kuluja ei ollut. Ei lapsilla harrastuksia, eikä urheiluvälineita, eikä heille ostettu pyöriä, eikä luistimia yms. Juu, nyt muistan tämän autonasentajaperheen
Minä vähän luulen että sekoitat nyt tämän omakotitaloperheen minuun joka kerroin meidän 2300-2600 euron tuloista ja kerroin miehen korjaavan autot. Tinkasit minulta vastausta noihin muihin kuluihin jo aiemmin ja olen vastannutkin sinulle. Pahoittelen jos tarkoititkin tuota omakotitaloperhettä.
enkä ole täällä mistään harrastuksista puhunut, ainoastaan asumisestamme ja autojen huollosta. Mutta haluaisin tietää muilta omakotitalossa asujilta, että paljonko teillä on ne muut asumiskulut, jotka eivät ole lainaa tai remontointikuluja.
Siis ihan lämmitys/sähkö/vesi/kiinteistävero/jäte/nuohous-linjaa? Voiko ne kulut olla jollakin yli 1000 € kuukaudessa?
ja ostanut hiukan laadukkaamman talon, mistä maksan hiukan enemmän kuin jonkun talorähjän jostain jeerasta.
Tästä saa jotain käteenkin kun myy ja lapset saa perintöä.
Toki elämä on valintoja ja joku voi tyytyä työttömänä elämiseen ja alipalkattuun työhön, mihin ei kouluja tarvitse käydä ja vuokra-asuntoon tai ikivanhaan ja lahoon taloon, millä ei ole jälleenmyyntiarvoa.
Nämä on kaikki arvoja ja valintoja.
ja mitään muitakaan ylimääräisiä kuluja ei ollut. Ei lapsilla harrastuksia, eikä urheiluvälineita, eikä heille ostettu pyöriä, eikä luistimia yms. Juu, nyt muistan tämän autonasentajaperheen
Minä vähän luulen että sekoitat nyt tämän omakotitaloperheen minuun joka kerroin meidän 2300-2600 euron tuloista ja kerroin miehen korjaavan autot. Tinkasit minulta vastausta noihin muihin kuluihin jo aiemmin ja olen vastannutkin sinulle. Pahoittelen jos tarkoititkin tuota omakotitaloperhettä.
enkä ole täällä mistään harrastuksista puhunut, ainoastaan asumisestamme ja autojen huollosta. Mutta haluaisin tietää muilta omakotitalossa asujilta, että paljonko teillä on ne muut asumiskulut, jotka eivät ole lainaa tai remontointikuluja. Siis ihan lämmitys/sähkö/vesi/kiinteistävero/jäte/nuohous-linjaa? Voiko ne kulut olla jollakin yli 1000 € kuukaudessa?
No ei voi, tai sit on kyl kyse huonosta rahojenhoidosta tai jostain linnasta.
sulla yksin nettiin ja puhelimeen vai koko perheelle (teinejä vai vaippaikäisiä?)
kans yksi jota ahdistaa köyhyys. Olen kyllä opintojeni loppuvaiheessa oleva "työtön"..
Miehen tuloilla elellään, tienaa yrittäjänä n.3500e/kk.
Jotenkin pärjätään, omassa (=pankin) pienessä okt:ssa asutaan. Asumismenot siis jotain 1000e/kk, päälle muut kulut.
Kirpparilta ostan melkein kaikki vaatteet tällä hetkellä. Lasten harrastuksiin menee ne viimesetkin pennoset, mutta siitä ei tingitä.
Voi kumpa joskus saisin töitä, niin elämä helpottuisi. Edes 1000 lisätulot vaikuttas meidän perheeseen kovasti.
Tsemppiä kaikille "köyhyydessä" eläville, kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin:)!
kans yksi jota ahdistaa köyhyys. Olen kyllä opintojeni loppuvaiheessa oleva "työtön"..
Miehen tuloilla elellään, tienaa yrittäjänä n.3500e/kk.
Jotenkin pärjätään, omassa (=pankin) pienessä okt:ssa asutaan. Asumismenot siis jotain 1000e/kk, päälle muut kulut.
Kirpparilta ostan melkein kaikki vaatteet tällä hetkellä. Lasten harrastuksiin menee ne viimesetkin pennoset, mutta siitä ei tingitä.
Voi kumpa joskus saisin töitä, niin elämä helpottuisi. Edes 1000 lisätulot vaikuttas meidän perheeseen kovasti.
Tsemppiä kaikille "köyhyydessä" eläville, kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin:)!
Kuin minun kädestäni. Miehen bruttopalkka sama ja asumismenot suurinpiirtein samat. Nyt vielä olen vanhempainvapaalla, mutta pian pitäisi aloittaa opiskelut yliopistossa. Jotenkin ahdistaa taloudellinen tulevaisuutemme kun tietää miten monta vuotta pitää kitkutella. Kyllä varmasti pärjäämme, lapset saavat vaatteensa, ruokaakin on pöydässä ja mieskin saa itselleen sen lauantain saunaoluensa, mutta itselleni ei varmasti jää mitään.
Nyt yritän nipistää kaiken ylimääräisen säästöön ja sitten pihistelen juuri niistä omista menoista. En esim. ole ostanut uusia kenkiä itselleni kolmeen vuoteen, vaikka olisi huutava pula esim. talvikengistä. Parturissa en myöskään ole käynyt kolmeen vuoteen.
Jotenkin kuulostaa enemmänkin siltä, että teillä ei ole rahankäyttö ihan hallussa. Mitä laskuja maksoit koko palkallasi pois? Mihin se raha kaikki menee?
Mihin ylipäätään teidän ihmisten rahat menevät, jos töissä käytte? Kyllä täytyy pystyä kampaajalla käymään ja uudet kengät ostamaan, jos töissä on.
Asumme kohtuu edullisessa pikkukaupungissa (60 000as), lainanlyhennys n. 500e kuussa, yhtiövastike veden ja autopaikan kanssa 260e. Joten asumiskustannukset eivät ole ihan mahdottomat.
Meillä on ihana asunto-osake melkein keskustassa kaksikerroksisessa pienkerrostalossa. Auto on vuosimallia 2004, se on ostettu viime vuonna ja sitä lyhennetään vielä pari vuotta parilla sadalla kuussa. Meillä on yksi lapsi, josta menee täydet päivähoitomaksut.
Kulutustottumuksemme ovat ihan karmeat ja minulla on varmaan jonkinasteinen shoppailuriippuvuus. Lapsella on mahdottomasti vaatteita ja myös minulla itselläni. Astiastoja on moneen lähtöön, tosin ovat "vain" Iittalan/Arabian, mutta kai noiden yhteisarvo uutena ostettuna lähentelee paria tonnia. Verhot ja pussilakanat ovat pääasiassa Marimekkoa tms.
Syömme paljon ulkona ja muutenkin ostan aika kallista ruokaa: lihaa, juustoja, luomua yms. Ostamme jatkuvasti kirjoja, dvd:itä yms., meille tulee muutama suht. hintava lehti. Hiustenhoitotuotteet ovat kampaamomerkkiä ja muutenkin pidän kaikesta pienestä luksuksesta. Jopa tupakkaan meillä menee rahaa. Viikonloppuisin ostan yleensä pullon pari keskihintaista viiniä.
Meillä on laaja suku ja ystäväpiiri, joten kaikenlaisiin lahjoihin menee rahaa jatkuvasti. Miehellä on keräilyharrastus, itse harrastan leipomista, joten marsipaaneihin, elintarvikeväreihin, välineisiin yms. uppoaa ihan kivasti.
Kaiken lisäksi pelaamme vielä jonkin verran uhkapelejä, mies myös ostelee arpoja ja lottoaa, kenoaa yms.
Ja mikä parasta, olemme vasta alle kolmikymppinen pariskunta, mies on duunari, itse olen opiskelija/kaupassa töissä. Vanhemmat eivät ole varakkaita ja molemmilla on useampia sisaruksia, joten vanhempien tuki on lähinnä henkistä ja materiaalinen puoli painottuu erityisesti nykyisin lapsen hemmotteluun (eli ns. ylimääräistä ovat hankkineet). Perintöjä ei olla saatu, eikä varmaan juuri tulekaan.
Miten ihmeessä tämä yhtälö on mahdollinen? Onkohan meillä jossakin jotain piilovelkaa tai jotain? Siis kun meillä jää ainakin 100e sääästöönkin joka kuukausi kaiken tämän jälkeen! Ja itseasiassa esim. viime vuonna olisi jäänyt enemmänkin, jos olisi vähän suunnitellut, kun nyt tuli yht. 2000e veronpalautusta...
Joo ja tutuille terveisiä, taisi tulla suht. tunnistettava kuvaus :)
Koko ajan saa olla pelko persiissä milloin työpaikka lähtee alta. Puskurirahastoa on, mutta ei silläkään kauaa elä, jos huonosti käy. Minusta on uskomatonta ettei nykyään vakituinenkaan työpaikka merkitse mitään. Siis tarkoitan sitä ettei sen vakituisenkaan työn varaan voi laskea vuosiksi eteenpäin.
- anteeksi ohis...
En mäkään tajua miten te ton teette?
Mitkähän teidän tulot ovat?
Ensinnäkin, 1300 euroa on ihan hiton paljon kun siitä ei tarvitse maksaa enää edes lääkkeitä, sairaalakuluja, vakuutuksia, puhelimia jne.
Varmaan suurimmassa osassa paikkakuntia on jonkinlaiset kuukausikortit, matkakortit jne, joilla saatte halvemmalla tuon bussimatkanne.
Montako kertaa kuussa te kuljette bussilla? Montako kertaa kuussa menette taksilla sairaalaan?
Mitä erityisruokavalioita teillä on kun niihin menee paljon rahaa?