Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tää rahattomuus!!! (valivali)

Vierailija
16.11.2011 |

Joo, töissä käydään ja palkkaa saadaan mutta kaikki vaan kallistuu koko ajan! Tili tuli ja pelkästään laskuihin meni jo yli puolet. Ainuttakaan kulutusluottoa en omista, vaan ns. pakolliset kulut.

Oon tässä vakavasti miettiny irtisanoutumista, jäis päivähoitokulut veks, työmatkat veks jne. Ärsyttää kun ikinä ei oo mihinkään varaa vaikka kuin niukasti eläis!

Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?! Joulukin on tulossa, mä rakastan joulua mut ahdistaa toi pankkitilin saldo jo valmiiks...

Kommentit (250)

Vierailija
1/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet töitä 40h viikossa niin kyllä pitäisi olla varaa muuhunkin kuin kituttamiseen jos ei ylisuuria lainoja jne, elikä perus elämiseen menevien varojen jälkeen pitäisi olla kyllä varaa autoon,2 kert vuodessa lomaan, terveelliseen ruokaan, sillointällöin ulkonasyömiseen/leffaan, lasten harrastuksiin jos niitä on. Mutta mitä mitä ei matala palkka-aloilla tarvi tuollaisesta haaveilla, vittu ei huonoa työtä ole olemassakaan, ja ne jotka nyt sanoo, mene opiskelemaan niin saat parempaa palkkaa. Juu kaikillahan on varaa opiskella ja kaikki ei vaan välttämättä opi asioita kuten jokin toinen, saattaa olla ns käytännön ihminen, lukihäiriö yms. TUSKIN KUKAAN KÖYHYYDEN ITSE VALITSEE.

Vierailija
2/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylisuuria lainoja, kun pitää olla upea talo ja uusi auto. Ei kaikki tyydy vähempään. Siitä jo hyvän sopan saa aikaiseksi kun niitä lainoja makselee, eikä ole varaa mihinkään muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylisuuria lainoja, kun pitää olla upea talo ja uusi auto. Ei kaikki tyydy vähempään. Siitä jo hyvän sopan saa aikaiseksi kun niitä lainoja makselee, eikä ole varaa mihinkään muuhun.

Että rahat ei riitä mihinkään.

Vierailija
4/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edes kannattaa tehdä töitä pienellä palkalla, varsinkin jos on lapsia?

Olen aikuinen lapseton nainen ja yleensä jää laskujen jälkeen 1600e/kk ITSELLE ja se riittää ihan kivaan elämään.

Saisi olla enemmänkin.

Vierailija
5/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis tulot kahdelta yht. noin 2000e nettona (vaihtelee +/- 100e / kk miehen työtuntejen mukaan).

Vuokra & vesi yht. 820e

Netti 20e

Sähkö 30e (tasauslasku on tulossa, en tiedä paljon oikeasti menee kuukaudessa. Tuo on arvio)

Asuntovakuutus 12e

Bussiliput 70e

Tv -lupa 16e

Ruoka + taloustavarat 300e

Säästöön 600e

Yht. 1868e

Lopulla ostetaan mitä halutaan. Aina voidaan ostaa kaupasta periaatteessa ihan mitä vaan. En katso kilohintoja tms. Herkkuja ja olutta syödään/juodaan (siis esim. mies juo 6 olutta yhteensä viikossa). En koe, että meiltä puuttuisi jotakin. Uskon että tuolla säästöön menevällä osuudella kattaisi esim. yhden lapsen kulut kuukaudessa.

Vierailija
6/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis tulot kahdelta yht. noin 2000e nettona (vaihtelee +/- 100e / kk miehen työtuntejen mukaan).

Vuokra & vesi yht. 820e

Netti 20e

Sähkö 30e (tasauslasku on tulossa, en tiedä paljon oikeasti menee kuukaudessa. Tuo on arvio)

Asuntovakuutus 12e

Bussiliput 70e

Tv -lupa 16e

Säästöön 600e

Yht. 1868e

Lopulla ostetaan mitä halutaan. Aina voidaan ostaa kaupasta periaatteessa ihan mitä vaan. En katso kilohintoja tms. Herkkuja ja olutta syödään/juodaan (siis esim. mies juo 6 olutta yhteensä viikossa). En koe, että meiltä puuttuisi jotakin. Uskon että tuolla säästöön menevällä osuudella kattaisi esim. yhden lapsen kulut kuukaudessa.

Vierailija
7/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra & vesi yht. 820e

Netti 20e

Asuntovakuutus 12e

Bussiliput 70e

Tv -lupa 16e

Säästöön 600e

Yht. 1868e

Koska mieheni opiskelee vielä ja itse työskentelen määräaikaisessa työsuhteessa (jota kuitenkin aina vaan jatketaan ja jatketaan)

Vierailija
8/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitsisi valittaa, että rahat ei riitä?

Vierailija
9/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme maalta, pikkukaupungin kupeesta v. 1998 120 neliön talon hintaan 450 000mk. Siksi ihmettelen tuota lähärin 200 000 markan taloa. Joko se on ollut ihan laho ja sen on isovanhemmat ilmaiseksi remontoineet tai sen on sukulaiset myyneet puoli-ilmaiseksi. Silloin oli jopa pikkukaupungissa talot 600 000mk ja maalla tupn 400 000mk. 200 000 oli vain purkukunnoSSA OLEVAT PASKAT.

Hinnat ovat olleet niin paljon halvempia muualla ja Helsingistäkin sai 90-luvulla omakotitalon alle 400 000 markalla...

Yli 40 vuotiaat tietää, mutta nuoremmat ei.

Siis minä kerroin siitä 200 000 mk:n talosta, eikä se missään Helsingissä ole. Ihan tavallinen 1970-luvun tiilitalo, eikä sitä kukaan muu ole rempannut kuin me itse nyt 2000-luvulla.

Kun me taloa etsiskelimme, normaalit talot maksoivat 100 000-300 000 mk. Jos joku talo maksoi puoli miljoonaa, se oli öky luksustalo. Täällä päin talot eivät nytkään maksa samaa kuin jossain pääkaupunkiseudulla tai kasvukeskuksissa.

Vierailija
10/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa (ja miksei muuallakin maailmassa) on tällähetkellä vallalla se ongelmallinen käsitys, että _täytyy_ ostaa omakotitalo. voin kertoa,e ttä se vain ei ole _aina_ järkevää. jos on pienet tulot, on vaan parempi asua vuokralla. miksi? no, et ole sitten kusessa kun yrittäjämiehelläsi menee bisnekset huonosti tai sinut lomautetaan. jos maksat 1000e asumiskuluja pienistä tuloista, niin onko mitään syytä tulla rutisemaan peraukisuudesta? oikeasti? pistä talo myyntiin ja huomaat taloudellisen tilanteesi kohentuvan silmissä. jos et ole pk-seutulainen, niin tuolla hinnalla saa erittäin kivan ja tilavan vuokra-asunnon kun vain jaksaa tarjontaa katsastaa muutaman kuukauden. meillä on oulusta 73m2 kolmio 3km keskustasta ja asumiskulut kokonaisuudessaan vain 700e. säästöönkin on varaa laittaa rahaa kun ei ole mitoittanut yli asumiskuluja vaan maksaa oikeasti sen verran mihin on varaa. itse ostan talon vasta siinä vaiheessa kun on molemmilla hyvät ammatit ja rahaa säästettynä tarpeeksi.

Vierailija
11/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vielä tähän keskusteluun osallistunut mutta nyt osallistun. Mulla on kolme lasta (kouluikäisiä) ja he harrastavat näin talviaikaan sählyä, 4h-kerhoa, kuorolaulua, näytelmäkerhoa ja heppakerhoa ohjatusti.

Ilman ohjausta meidän vanhempien kanssa tietysti kirjastossa ja uimahallissa käymistä ja muuta sellaista. Noista ohjatuista harrastuksista ainoastaan 4H-kerho maksaa (40 € perhemaksu vuodessa).Uimahallimaksu on 15 € perhelipulla.

Olisi varmaan varaa muihinkin harrastuksiin, mutta täällä maalla ei ole oikein mistä valita kun niitä ei ole.

Vierailija
12/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa on taas keskustelu! Toivottavasti muistan itse nelikymppisenä ja asuntolainan maksaneena tulla av-palstalle ihmettelemään ihmisten kulutustottumuksia. Tuhat euroa lisää käyttörahaa on ihan mukava lisä.

T: Toinen lähihoitaja + 200 000 euroa asuntolainaa

Vierailija
13/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun samalla hinnalla lyhentää lainaa ihan mukavasti. Tonnin maksaa lainaa ne, jotka pystyy. Me maksamme vain 450 euroa.

Vierailija
14/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 70-luvun talo on ollut 1999 200 000 markkaa. Etsimme itse juuri silloin taloja ja hintataso on todella hyvin tiedossa. Ja asumme itse melko korvessa pienen kaupungin lähellä.

Joten puhut ihan paskaa noinen juttuinesi parinsadantuhannen markan omakotitalosta ja muista menoistanne. Joko olet provo tai miehesi ei ole kertonut raha-asioistanne sinulle kaikkea.

Me ostimme maalta, pikkukaupungin kupeesta v. 1998 120 neliön talon hintaan 450 000mk. Siksi ihmettelen tuota lähärin 200 000 markan taloa. Joko se on ollut ihan laho ja sen on isovanhemmat ilmaiseksi remontoineet tai sen on sukulaiset myyneet puoli-ilmaiseksi. Silloin oli jopa pikkukaupungissa talot 600 000mk ja maalla tupn 400 000mk. 200 000 oli vain purkukunnoSSA OLEVAT PASKAT.

Hinnat ovat olleet niin paljon halvempia muualla ja Helsingistäkin sai 90-luvulla omakotitalon alle 400 000 markalla...

Siis minä kerroin siitä 200 000 mk:n talosta, eikä se missään Helsingissä ole. Ihan tavallinen 1970-luvun tiilitalo, eikä sitä kukaan muu ole rempannut kuin me itse nyt 2000-luvulla. Kun me taloa etsiskelimme, normaalit talot maksoivat 100 000-300 000 mk. Jos joku talo maksoi puoli miljoonaa, se oli öky luksustalo. Täällä päin talot eivät nytkään maksa samaa kuin jossain pääkaupunkiseudulla tai kasvukeskuksissa.

Vierailija
15/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun samalla hinnalla lyhentää lainaa ihan mukavasti. Tonnin maksaa lainaa ne, jotka pystyy. Me maksamme vain 450 euroa.

hullua on lyhentää asuntolainaa vain 450e kuussa! oletko laskenut paljonko pankki on kuitannut sinulta korkoja ja käsittelykuluja kun lainasi on vihdoin ja viimein maksettu?

Vierailija
16/250 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se 3000 ja risat nettona riittää aivan hyvin viiden hengen perheelle kun osaa elää kulutuskriittisesti. Heti tuli joku besserwisser linjalle ja "tiesi" että isovanhemmat maksaa kaiken olennaisen.

Mutta siis periaate on että menot tulojen mukaan niin pienelläkin palkalla voi elää mukavasti.

Vierailija
17/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pienituloisten kitkuttajien on ehkä vaikea ymmärtää, että kun BRUTTOTULOT nousevat, nousevat myös päivähoitomaksut. Ja samalla tietysti progressiivinen verotus vie bruttotuloista suhteessa isomman osan kuin hyvin pienituloisilla.

Meillä mm. 2 lapsen päivähoitomaksut 483€ ja päälle vielä esikoisen iltapäivähoito 105€. Bruttotulot ehkä on paljonkin isommat kuin joillain, mutta nettona ero ei olekaan enää niin suuri vaikka joku kauhistelisikin "suuria" palkkojamme. Ymmärrättekö?

Lisäksi ihmettelen sitä, että eikö teillä pihistelijöillä ole mitään satunnaisia menoja? Meillä on usein lasten kavereiden tai sukulaisten syntymäpäiväjuhlia, tietysti myös omien lasten syntymäpäivät ja joulu. On satunnaisia sairastumisia ja lääkekuluja, koulun tapahtumia (mm. discot, naamiaiset yms.), harrastusmaksuja. Lisäksi pitää joka kesä ostaa jollekin uusi fillari, talvella sukset ja luistimet, sählymailaa, ulkoleluja, sisäpelikenkää jne. Puhumattakaan vaatemenoista, kaikkia vaatteita kun ei voi kierrättää kun lapsen kuluttavat ne puhki.

Ja lisänä tietysti vielä se, että osa meistä on vielä melko nuoria joten asuntoa ei ole voinut ostaa v. -95, koska olemme silloin olleet vielä ala-ikäisiä. Kun asunto, kohtuuhintainenkin, on ostettu 2000-luvulla, niin asumiseen menee aika iso osa nettotuloista.

Netto - päivähoitomaksut - asumiskulut - muut pakolliset menot niin eipä sitä paljoa juhlita vaikka työssä käymmekin. Eikä kyse ole siitä etteikö osattaisi käyttää rahaa!

Vierailija
18/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 70-luvun talo on ollut 1999 200 000 markkaa. Etsimme itse juuri silloin taloja ja hintataso on todella hyvin tiedossa. Ja asumme itse melko korvessa pienen kaupungin lähellä. Joten puhut ihan paskaa noinen juttuinesi parinsadantuhannen markan omakotitalosta ja muista menoistanne. Joko olet provo tai miehesi ei ole kertonut raha-asioistanne sinulle kaikkea.

Siis minä kerroin siitä 200 000 mk:n talosta, eikä se missään Helsingissä ole. Ihan tavallinen 1970-luvun tiilitalo, eikä sitä kukaan muu ole rempannut kuin me itse nyt 2000-luvulla. Kun me taloa etsiskelimme, normaalit talot maksoivat 100 000-300 000 mk. Jos joku talo maksoi puoli miljoonaa, se oli öky luksustalo. Täällä päin talot eivät nytkään maksa samaa kuin jossain pääkaupunkiseudulla tai kasvukeskuksissa.

kuumana. Tämä on juuri sitä mitä tuolla aiemmin selitettiinkin, että toisilla on erilaiset kulutustottumukset kuin toisilla. Ja toiset osaa käyttää rahaa. T: toinen köyhä

Vierailija
19/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on talon ostanut 200 000 markalla. Me ostimme myös maalta vanhan talon pikkukaupungin lähistöltä. Ja mekin maksoimme 450 000 markkaa. Tämä lähäri-autonasentaja-pari asuu todennäköisesti vielä syrjemmässä kuin joku Paltamo :) Jos te kaivaisitte sen lusikan sieltä perseestä ja miettisitte, että ihmiset maksaa normitaloista tällä hetkellä 200 000-300 000 EUROA. Niin kun kaikki ei voi asua siellä mettäperällä vaan joutuu asumaan kaupungeissa ja tekemään töitä siellä, että pystyy maksamaan maalaisten avustukset.

1999 95 000 markalla. Myimme sen pois 2005 240 000 eurolla. Joo, ihan oikein luit. Tehtiin remppa joka ei sitten maksanutkaan kuin 50 000e. Jäi ihan kivasti myyntivoittoa kun osaa tehdä itse :DD p.s talo oli kilometrin päässä kohtuullisen kokoisen kaupungin keskustasta, vuokratontilla.

Vierailija
20/250 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun 1990-luvun puolivälin jälkeen ostin talon ja monet kaveriperheetkin ostivat, hinnat olivat 100 000 markasta eteenpäin ja joku 400 000 markkaa oli harvinaisuus. Itse ostin silloin mieheni kanssa rintamamiestalon, joka maksoi 175 000. Laitoimme keittiön ja pesutilat uusiksi, rahaa meni jotain 30 000 markkaa.

Hintataso oli silloin ihan erilainen, ei nykynuoriso sitä ymmärrä. Tavallinen tuntipalkka oli 40 markan molemmin puolin. Yli 10 000 markan kuukausipalkka oli huima!