Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä on kaikki ne suurten ikäluokkien eläköidyttyä tyhjiksi jääneet työtehtävät?

Vierailija
30.03.2026 |

Ei ole Suomen työttömyyslukema ollut 15 vuoteen kertaakaan riittävän matala.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yksi tekee useamman työt. 

Ja saamatta siitä kuitenkaan yhtään sen enempää palkkaa.

Vierailija
62/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepot ovat meneet jatkamaan näitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoiman väheneminen ei alenna työttömyysprosenttia. Työvoiman määrän lisäys ei lisää työttömyysprosenttia. Työpaikkojen määrä joustaa, ei työttömyysprosentti. 

Suurten ikäluokkien tulo työikään 1960-luvulla ei aiheuttanut massatyöttömyyttä. Niiden eläköityminen ei johtanut työvoimapulaan . Tämä pätee kaikkiin maihin, joissa oli/on tuollaiset suuret ikäluokat.

Työttömyysprosentti määräytyy ihan muulla tavalla. 

Ja sama suomeksi..?

Selkosuomeksi:

Jos tulee lisää halukkaita työntekijöitä, loppujen lopuksi muodostuu lisää työpaikkoja. Näin kävi esimerkiksi 1960-luvulla, jolloin suuret ikäluokat tulivat työikään. 

Jos työvoiman määrä vähenee, työpaikat vähenevät. Näin kävi esimerkiksi silloin, kun suuret ikäluokat tulivat eläkeikään.

Työllisyystilanne voi olla hyvä tai huono. Työllisyystilanne ei riipu siitä, paljonko halukkaita työntekijöitä on. Nyt se on Suomessa huono, mutta ei se olisi huonompi, vaikka suuret ikäluokat olisivat yhä työikäisiä.

60-luvun ja nykyajan työelämästä ei kannata puhua samana päivänäkään.

Narulla ei voi työntää, työn kysyntä ei lisäänny työvoiman määrää lisäämällä. Vain ja ainoastaan yritysten ym. työpaikkojen työvoiman tarpeen lisääntyminen lisäisi työpaikkoja, mutta he lisäävät mieluummin automaatiota ja tekoälyä kuin ihmistyöpaikkoja.

Yritysten pääasiallinen tehtävä ei ole työllistää ihmisiä vaan tarjota palveluita asiakkailleen. Työvoima on yksi kalleimpia investointeja joten automaatio ja tekoälyn käyttö lisääntyvät. Nykyään yritykset keskittyvät omaan ydinosaamiseen joten vanhat yritykset eivät laajenna toimintoja uusille alueille eikä työntekijöitä tarvita lisää. 

Ihmisillä, yrityksillä ja muilla tahoilla on tarpeita joita uudet yritykset voivat täyttää jos löytävät hyvän markkinan. Valtion kannattaisi tukea yritystoimintaa niin että pienet yritykset voisivat kasvaa ja työllistää. Tavoite pitäisi olla kansainvälinen toiminta kun Suomen markkinat ovat usein aivan liian pienet. Valitettavasti yritykset tuntuvat olevan lähinnä lypsylehmä jotta saadaan verotuloja ja moni yrittäjä tekee jossain vaiheessa exitin eli myy  firmansa usein kansainväliselle sijoittajalle. 

Vierailija
64/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tosi paljon löysää ja ihan turhia tehtäviä. Meillä viimeisen 10-15 vuoden aikana on lähtenyt porukkaa niin, että nykyään teen käytännössä 4 ihmisen hommat ja jää aikaa ylikin. 

Vierailija
65/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukioita yhdisteltiin ja ryhmäkoot on nykyään n. 40. Kun itse olin lukiossa ja boomerit olivat opettajia, ryhmässä oli max 25. Ranskan kielen ryhmässäni oli vain 4 oppilasta, nykyään minimi on 10 eli ranskaa ei sitten opeteta ollenkaan. 

Niin ja olen muuten itse työtön ope. 

Helvetin kelvottomia ne boomerit kun teistä pullamössöistä onnistuivat tekemään tuollaisten säälittävien häviäjien sukupolven.

Niin, tiedätkö mistä se johtuu? Boomerit tekivät meitä lapsia liian vähän, eikä meillä ole riittävää poliittista voimaa että voisimme tehdä muutoksia. Eli kyllä, olemme häviäjien sukupolvi. 

Se työtön ope 

Vierailija
66/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoiman väheneminen ei alenna työttömyysprosenttia. Työvoiman määrän lisäys ei lisää työttömyysprosenttia. Työpaikkojen määrä joustaa, ei työttömyysprosentti. 

Suurten ikäluokkien tulo työikään 1960-luvulla ei aiheuttanut massatyöttömyyttä. Niiden eläköityminen ei johtanut työvoimapulaan . Tämä pätee kaikkiin maihin, joissa oli/on tuollaiset suuret ikäluokat.

Työttömyysprosentti määräytyy ihan muulla tavalla. 

Ja sama suomeksi..?

Selkosuomeksi:

Jos tulee lisää halukkaita työntekijöitä, loppujen lopuksi muodostuu lisää työpaikkoja. Näin kävi esimerkiksi 1960-luvulla, jolloin suuret ikäluokat tulivat työikään. 

Jos työvoiman määrä vähenee, työpaikat vähenevät. Näin kävi esimerkiksi silloin, kun suuret ikäluokat tulivat eläkeikään.

Työllisyystilanne voi olla hyvä tai huono. Työllisyystilanne ei riipu siitä, paljonko halukkaita työntekijöitä on. Nyt se on Suomessa huono, mutta ei se olisi huonompi, vaikka suuret ikäluokat olisivat yhä työikäisiä.

60-luvun ja nykyajan työelämästä ei kannata puhua samana päivänäkään.

Narulla ei voi työntää, työn kysyntä ei lisäänny työvoiman määrää lisäämällä. Vain ja ainoastaan yritysten ym. työpaikkojen työvoiman tarpeen lisääntyminen lisäisi työpaikkoja, mutta he lisäävät mieluummin automaatiota ja tekoälyä kuin ihmistyöpaikkoja.

Yritysten pääasiallinen tehtävä ei ole työllistää ihmisiä vaan tarjota palveluita asiakkailleen. Työvoima on yksi kalleimpia investointeja joten automaatio ja tekoälyn käyttö lisääntyvät. Nykyään yritykset keskittyvät omaan ydinosaamiseen joten vanhat yritykset eivät laajenna toimintoja uusille alueille eikä työntekijöitä tarvita lisää. 

Ihmisillä, yrityksillä ja muilla tahoilla on tarpeita joita uudet yritykset voivat täyttää jos löytävät hyvän markkinan. Valtion kannattaisi tukea yritystoimintaa niin että pienet yritykset voisivat kasvaa ja työllistää. Tavoite pitäisi olla kansainvälinen toiminta kun Suomen markkinat ovat usein aivan liian pienet. Valitettavasti yritykset tuntuvat olevan lähinnä lypsylehmä jotta saadaan verotuloja ja moni yrittäjä tekee jossain vaiheessa exitin eli myy  firmansa usein kansainväliselle sijoittajalle. 

Yritysten pääasiallinen tehtävä on tehdä rahaa omistajilleen, kaikki muu on toissijaista. Se kannattaa ihan jokaisen yritysmaailmassa ymmärtää. 

Vierailija
67/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmat eivät voi tai halua kasvaa, joten työvoiman kysyntä on heikkoa. 

Kotimaiset suuryritykset toimivat kansainvälisillä markkinoilla ja usein investointi on kannattavaa tehdä muualle. Näin ovat tehneet esimerkiksi UPM, Neste ja Fortum. Kaikilla yrityksillä ei välttämättä ole kasvuhalua kun se tarkoittaa investointeja mikä pitää tehdä velkarahalla ja palkata lisää työvoimaa. Pienemmillä yrityksillä pelkästään lisätyövoiman hallinointi voi vielä aikaa sen verran että helpommalla pääsee kun pyörittää toimintaa entiseen malliin. 

Eivät nykyiset yritykset voi pelastaa Suomea vaan tarvitaan valtava määrä uuusia yrityksiä monelle eri alalle jotta työpaikkoja saataisiin merkittävästi lisää. Vaiitettavasti verotukselliset seikat ja muut tekijät eivät kannusta aloittamaan yritystoimintaa tässä maassa. Työntekijän palkkaus on myös kallista. Mallia voisi katsoa muista maista kuten Virosta jotta yrityksiä saataisiin lisää tähän maahan.

Vierailija
68/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään koneet,tekoäly,robotit yms helpottavat työntekoa joten työntekijöitä ei enään tarvita niin paljoa.

Ennen vanhaa puut kaadettiin käsin, ojat kaivettiin käsin, talot rakennettiin käsin.. jne nykyään koneet auttaa ja helpottaa työtä.

Joku niitä koneitakin ohjaa. Jos on liian vetelä paska opiskellakseen tuollaisen koneen ohaamista niin joutaa vasataisuudessakin rutisemaan vauvapalstalle miten ei kukaan ota töihin.

Mikäs se sun työ on, herra Ylimielisyys? (ei varmaan ainakaan mitään kirjoittamiseen liittyvää) 

Purkaja olen rakennuksilla. Teen työtä pääasiassa käsityökaluilla mutta osaan myös ohjata purkutyöhön tarkoitettuja robotteja. Mutta jos se on liian vaativaa niin rutise toki hautaan asti täällä palstalla omaa surkeuttasi luuseri.

Et taida kuitenkaan olla kovin onnellinen työssäsi tai yleisemmin elämässä kun olet noin vihaa täynnä. 

Vierailija
69/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jäin eläkkeelle pari vuotta sitten, niin tilalle yritettiin hankkia nuorempi opettelemaan. Vielä ei ole löytynyt, kun siinä työssä pitää oikeasti tehdä muutakin kuin näprätä kännykkää, haku on vieläkin voimassa

No ei ilmeisesti ollut kovin tärkeä työ kun jo kaksi vuotta pärjätty ilman 😃

Kilpailevat firmat tekee ne työt

Vierailija
70/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jäin eläkkeelle pari vuotta sitten, niin tilalle yritettiin hankkia nuorempi opettelemaan. Vielä ei ole löytynyt, kun siinä työssä pitää oikeasti tehdä muutakin kuin näprätä kännykkää, haku on vieläkin voimassa

Tiedäthän, että työstä kuuluu maksaa palkkaa ja työolosuhteiden tulee olla kunnossa?

Palkkani oli 3700€ kuukaudessa, minulle ihan riittävä

Vierailija
71/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun 70-luvulla mietin että kirjastossa olisi kiva olla töissä kun lähikirjaston hoitajalla oli aina aikaa istua pitkäksi aikaa juttelemaan äitini kanssa ja ehkä kerran puolessa tunnissa leimasi lainauskortteja  jos joku muukin asiakas sattui paikalle. 

Vierailija
72/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistetty muihin työtehtäviin. Yksi nykyinen työikäinen vastaa kolmea 50-60-luvulla syntynyttä. Vai miksi muuten kolmen eläkkeelle jäävän tilalle otetaan ainoastaan yksi tekemään heidän entiset työt?

Vierailija
73/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se suurin joukko eläköityi joskus 2010 tienoilla,  joten tämä juna meni jo. En päässyt itsekään kyytiin, vaikka tätä mantraa hoettiin ja näemmä hoetaan vieläkin, että tekijöitä tarvii sitten.. no ei tarvinnut. Suuret ikäluokat kuormittavat nykyään lähinnä terveydenhuoltoamme. 

Vierailija
74/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukioita yhdisteltiin ja ryhmäkoot on nykyään n. 40. Kun itse olin lukiossa ja boomerit olivat opettajia, ryhmässä oli max 25. Ranskan kielen ryhmässäni oli vain 4 oppilasta, nykyään minimi on 10 eli ranskaa ei sitten opeteta ollenkaan. 

Helvetin kelvottomia ne boomerit kun teistä pullamössöistä onnistuivat tekemään tuollaisten säälittävien häviäjien sukupolven.

Niin, tiedätkö mistä se johtuu? Boomerit tekivät meitä lapsia liian vähän, eikä meillä ole riittävää poliittista voimaa että voisimme tehdä muutoksia. Eli kyllä, olemme häviäjien sukupolvi. 

Se työtön ope 

Liikaahan ne teki kun teitä on työttöminä.

Vierailija
75/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työtön ope 

Liikaahan ne teki kun teitä on työttöminä.

Ei ole ostovoimaa kun palkasta lähtee kolmasosa eläkemaksua, että saadaan buuumerit elätettyä.

Vierailija
76/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli vuosina 1945-1950 syntyneet ovat jääneet eläkkeelle jo aikapäiviä sitten. Viimeiset vuonna 1950 syntyneet siirtyivät eläkkeelle vuonna 2015 eli yli kymmenen vuotta sitten. Eipä niitä tehtäviä taidettu täyttää kovinkaan monessa paikkaa. Työpakoissa automaatio ja digitalisaatio on lisääntynyt ja väkeä on koko ajan vähennetty. 

Tällä hetkellä eläköityvät vuonna 1961 syntyneet.

!950 syntyneet ovat vuoinna 2026 n. 75-77 vuotiaita. 1960 syntyneet ovat 2026 n. 65-67 vuotiaita. Eläköitymistä tapahtuu nykypäivänä jo hyvin paljon ennen "virallista" eläkeikää-oletko jotenkin vajaa?  

Mikähän oli sun pointtisi?

Osa toki voi eläköityä ennen virallista eläkeikää, joko työkyvyttömyyseläkkeelle tai ns omalle eläkkeelle, mutta käsittääkseni se on kuitenkin vähäisempää nykyään kuin ennen. Työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikeampi päästä (ainakin, jos uskoo palstaa), työttömyyseläke on poistettu. Oma eläke on harvojen saavutetttavissa.  Vuonna 2025 keskimääräinen eläköitymisikä on ollut 63,2 vuotta. Virallinen eläkeikä 64v6kk - 64v9kk. 

Suurilla ikäluokilla tuo keskimääräinen eläköitymisikä oli 59v., joten he tosiaan ovat olleet eläkkeellä jo yli vuosikymmenen ja nyt eläköityvät 60-luvun alkupuolella syntyneet ihan niinkuin edelliset kommentoijat kirjoittivat.

Vierailija
77/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työtön ope 

Boomerit ovat jo vuosikymmenen olleet vähemmistönä äänestysikäisissä, joten mikä estää teitä tekemästä niitä muutoksia nyt?

Ja miksi ette aikoinaan tehneet enemmän lapsia kuin vanhempanne, niin olisitte saaneet uuden muutoksiin kykenevän sukupolven aikaiseksi.

Vierailija
78/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää lähestyvät enimmäkseen juoruavat ja esittävät kiireisiä, vaikla eivät töissä juuri mitään tee.

Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia sekä itsepalvelu teki monet työtehtävät tarpeettomiksi.  Hyvä esimerkki itsepalvelusta on pankki.  Ihmiset maksavat itse laskunsa kotikoneiltaan, joten pankkien konttoreita on voitu merkittävästi vähentää ja siten pankkivirkailijoitakin tarvitaan vähemmän.  Moni muukin asia on siirtynyt verkossa hoidettavaksi ja siten tiskin takana istuvia asiakaspalvelijoita ei enää tarvita kuten ennen.  Monessa paikassa ihan muuta työtä tekevä hoitaa oman työnsä ohessa myös sellaisia asioita,  joita aiemmin hoiti sihteeri.  

Vierailija
80/110 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattuu olemaan sama ammatti kuin mun äidilläni, ja olenpa myös nuorena tehnyt töitä hänen työpaikallaan. Hän eläköityi hyväkuntoisena 60-vuotiaana 18 v sitten. Minä olen 46, normaali työeläkkeelle en tule pääsemään, nivelet hajoavat ennen sitä. Mulla on normaalitilanteessa kolminkertainen työmäärä siihen verrattuna mitä hänellä oli, poikkeustilanteissa tietysti enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan