Missä on kaikki ne suurten ikäluokkien eläköidyttyä tyhjiksi jääneet työtehtävät?
Ei ole Suomen työttömyyslukema ollut 15 vuoteen kertaakaan riittävän matala.
Kommentit (110)
Tietyöt, rakennukset, latriinin tyhjentäjät .... Mitä näistä haluaisit tehdä, asia mihin sinulla on koulutus tai kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioita yhdisteltiin ja ryhmäkoot on nykyään n. 40. Kun itse olin lukiossa ja boomerit olivat opettajia, ryhmässä oli max 25. Ranskan kielen ryhmässäni oli vain 4 oppilasta, nykyään minimi on 10 eli ranskaa ei sitten opeteta ollenkaan.
Niin ja olen muuten itse työtön ope.
Helvetin kelvottomia ne boomerit kun teistä pullamössöistä onnistuivat tekemään tuollaisten säälittävien häviäjien sukupolven.
Niin, tiedätkö mistä se johtuu? Boomerit tekivät meitä lapsia liian vähän, eikä meillä ole riittävää poliittista voimaa että voisimme tehdä muutoksia. Eli kyllä, olemme häviäjien sukupolvi.
Se työtön ope
Boomerit ovat jo vuosikymmenen olleet vähemmistönä äänestysikäisissä, joten mikä estää teitä tekemästä niitä muutoksia nyt?
Ja miksi ette aikoinaan tehneet enemmän lapsia kuin vanhempanne, niin olisitte saaneet uuden muutoksiin kykenevän sukupolven aikaiseksi.
En ole ope, enkä työtön, mutta vuonna -50 ja -51 syntyneet vanhempani tekivät kaksi lasta. Minä synnyin -78 ja tein kolme lasta. Nuorin heistä on nyt 6-vuotias. Tässä sitä muutokseen kykenevää sukupolvea kasvaa, jahka ehtivät kaikki alakouluikään ensin ja sitten myöhemmin äänestämään.
Tämä on yhtä huijausta. Kun lähdin opiskelemaan viestintää ja sain vakituisen työpaikan. Luvattiin, että tällä alalla on töitä tulevaisuudessa. Vuodesta 2008 alkoi olemaan yt-neuvotteluita ja moni kollega sai kenkää. Järkyttävintä, että kaikki 70-luvulla syntyneet lopulta irtisanottiin. Osastolta lähtivät eläkkeelle osa ja lopulta muutamat 60-luvulla syntyneet saivat pitää työpaikkansa. Kovia tyyppejä olivat, että en olisi heidän kanssaan jaksanut taistella. Lähdin opiskelemaan uutta alaa. On ollut rankkaa sekin, mutta pakko on jotain tehdä.
Suomi ei ole ollut kiinnostava kohde monikansallisille yrityksille pitkään aikaan, siis puhutaan 10+ v. Mutta edelleen täällä puhutaan Nokia sitä ja tätä, se firma on ihan kohta osa AMD. E-Flop oli jo ensimmäinen varoitus. Ei tässä maassa ole mitään erityisosaamista. Johan media on monta kertaa tuonut esiin miten koulutus floppaa jo alakoulusta lähtien. Pisat kertoo asian vielä toistamiseen. Täällä keskitytään vaan johonkin woke bs joka ei vie tätä maata yhtään mihinkään. Työpaikat sijoittuvat palveluun, koska mitään muuta ei ole enää. Isoja ja nimekkäitä firmoja on enää kourallinen. Oura päätti lähteä, seuraavaksi varmaan iLoq? Abloy meni jo, osa Assaa. Kone ja Konecranesin valmistus on valunut jo Aasiaan kauan kauan sitten. Vai olisko aika myydä Ponsse? Koodauksen piti olla uusi "the thing" ja miten kävi, ulkomailla asia tehdään paremmin, nopeammin ja edullisemmin. Sekin kusi!
Sen siitä saa kun priorisoi kaiken maiilman höpö höpö hyvät fiilikset ja kaikilla on oikeus olla yksisarvinen jos haluaa. Maksellaan terveydenhuolto paperittomille. Muiden etu ensin ei vaan johda mihinkään, kun hyöty imetty, niin siirrytään muualle. Byroslavia ei tästä nouse ennen kuin aletaan miettimään omaa etua ja maata ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioita yhdisteltiin ja ryhmäkoot on nykyään n. 40. Kun itse olin lukiossa ja boomerit olivat opettajia, ryhmässä oli max 25. Ranskan kielen ryhmässäni oli vain 4 oppilasta, nykyään minimi on 10 eli ranskaa ei sitten opeteta ollenkaan.
Helvetin kelvottomia ne boomerit kun teistä pullamössöistä onnistuivat tekemään tuollaisten säälittävien häviäjien sukupolven.
Niin, tiedätkö mistä se johtuu? Boomerit tekivät meitä lapsia liian vähän, eikä meillä ole riittävää poliittista voimaa että voisimme tehdä muutoksia. Eli kyllä, olemme häviäjien sukupolvi.
Se työtön ope
Boomerit ovat jo vuosikymmenen olleet vähemmistönä äänestysikäisissä, joten mikä estää teitä tekemästä niitä muutoksia nyt?
Ja miksi ette aikoinaan tehneet enemmän lapsia kuin vanhempanne, niin olisitte saaneet uuden muutoksiin kykenevän sukupolven aikaiseksi.
En ole ope, enkä työtön, mutta vuonna -50 ja -51 syntyneet vanhempani tekivät kaksi lasta. Minä synnyin -78 ja tein kolme lasta. Nuorin heistä on nyt 6-vuotias. Tässä sitä muutokseen kykenevää sukupolvea kasvaa, jahka ehtivät kaikki alakouluikään ensin ja sitten myöhemmin äänestämään.
Niin aikaisemmin sukupolvi uusiutui 20-30 vuoden aikana, nyt siihen menee yli 40 vuotta. Tuossa iässä sinulla voisi olla jo lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön ope
Niin aikaisemmin sukupolvi uusiutui 20-30 vuoden aikana, nyt siihen menee yli 40 vuotta. Tuossa iässä sinulla voisi olla jo lapsenlapsia.
Nyt ei voi, kun vakituisen työpaikan saaminen kestää naisilla sinne 40-vuotiaaksi asti. Toisaalta - itsellä vielä 20 vuotta eläkeikään (että saadaan buumereille pumpattua eläkerahat meistä), joten ei ole lasten hankinnallakaantässä mikään kiire.
Oma äitini sai minut 28-vuotiaana vuonna -78 ja veljeni 34-vuotiaana.
Mutta riippui toki siitä, lukiko tohtoriksi, vai menikö lyseon jälkeen vain johonkin sairaanhoitajaopoilaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ollut kiinnostava kohde monikansallisille yrityksille pitkään aikaan, siis puhutaan 10+ v. Mutta edelleen täällä puhutaan Nokia sitä ja tätä, se firma on ihan kohta osa AMD. E-Flop oli jo ensimmäinen varoitus. Ei tässä maassa ole mitään erityisosaamista. Johan media on monta kertaa tuonut esiin miten koulutus floppaa jo alakoulusta lähtien. Pisat kertoo asian vielä toistamiseen. Täällä keskitytään vaan johonkin woke bs joka ei vie tätä maata yhtään mihinkään. Työpaikat sijoittuvat palveluun, koska mitään muuta ei ole enää. Isoja ja nimekkäitä firmoja on enää kourallinen. Oura päätti lähteä, seuraavaksi varmaan iLoq? Abloy meni jo, osa Assaa. Kone ja Konecranesin valmistus on valunut jo Aasiaan kauan kauan sitten. Vai olisko aika myydä Ponsse? Koodauksen piti olla uusi "the thing" ja miten kävi, ulkomailla asia tehdään paremmin, nopeammin ja edullisemmin. Sekin kusi!
Sen siitä saa kun priorisoi kaiken maiilman höpö höpö hyvät fiilikset ja kaikilla on oikeus olla yksisarvinen jos haluaa. Maksellaan terveydenhuolto paperittomille. Muiden etu ensin ei vaan johda mihinkään, kun hyöty imetty, niin siirrytään muualle. Byroslavia ei tästä nouse ennen kuin aletaan miettimään omaa etua ja maata ensin.
Tämä. Suurten ikäluokkien jälkeinen työvoimapula oli pelkkä puhallus. Samanlainen puhallus on, että tarvitsemme 50 000 työperäistä mmuuttajaa joka vuosi. Mihin ne työllistyvät, kun jo nyt on satoja tuhansia työttöminä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön ope
Liikaahan ne teki kun teitä on työttöminä.
Ei ole ostovoimaa kun palkasta lähtee kolmasosa eläkemaksua, että saadaan buuumerit elätettyä.
Koska noin 7 prosenttia on muuttunut kolmasosaksi? Peruskoulun aikaan?
I know the office industry. When accountants had "helpers" to calculate columns on a calculator, invoices were made on a typewriter, salaries were done by hand on a Taylorix, statistics were done by hand through a calculator, everyone understands why there are no "girls" in offices like before.
At the same time, I saw the automation of the production side. Which made some tasks unnecessary in a clothing factory, for example carrying bundles to the seamstress and then transferring them to the next step worker.
Terveisiä Hyvinkäältä. Ei ole Kone ja Konecranes vielä kadonneet minnekään työllistämästä insinöörejä meillä.
Meillä näiden työt siirretään vain muiden niskoille.
Siellä missä ne Petterin lupaamat 100'000 uutta työllistäkin. Eli eivät ainakaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoiman väheneminen ei alenna työttömyysprosenttia. Työvoiman määrän lisäys ei lisää työttömyysprosenttia. Työpaikkojen määrä joustaa, ei työttömyysprosentti.
Suurten ikäluokkien tulo työikään 1960-luvulla ei aiheuttanut massatyöttömyyttä. Niiden eläköityminen ei johtanut työvoimapulaan . Tämä pätee kaikkiin maihin, joissa oli/on tuollaiset suuret ikäluokat.
Työttömyysprosentti määräytyy ihan muulla tavalla.Ja sama suomeksi..?
Selkosuomeksi:
Jos tulee lisää halukkaita työntekijöitä, loppujen lopuksi muodostuu lisää työpaikkoja. Näin kävi esimerkiksi 1960-luvulla, jolloin suuret ikäluokat tulivat työikään.
Jos työvoiman määrä vähenee, työpaikat vähenevät. Näin kävi esimerkiksi silloin, kun suuret ikäluokat tulivat eläkeikään.
Työllisyystilanne voi olla hyvä tai huono. Työllisyystilanne ei riipu siitä, paljonko halukkaita työntekijöitä on. Nyt se on Suomessa huono, mutta ei se olisi huonompi, vaikka suuret ikäluokat olisivat yhä työikäisiä.60-luvun ja nykyajan työelämästä ei kannata puhua samana päivänäkään.
Narulla ei voi työntää, työn kysyntä ei lisäänny työvoiman määrää lisäämällä. Vain ja ainoastaan yritysten ym. työpaikkojen työvoiman tarpeen lisääntyminen lisäisi työpaikkoja, mutta he lisäävät mieluummin automaatiota ja tekoälyä kuin ihmistyöpaikkoja.
Yritysten pääasiallinen tehtävä ei ole työllistää ihmisiä vaan tarjota palveluita asiakkailleen. Työvoima on yksi kalleimpia investointeja joten automaatio ja tekoälyn käyttö lisääntyvät. Nykyään yritykset keskittyvät omaan ydinosaamiseen joten vanhat yritykset eivät laajenna toimintoja uusille alueille eikä työntekijöitä tarvita lisää.
Ihmisillä, yrityksillä ja muilla tahoilla on tarpeita joita uudet yritykset voivat täyttää jos löytävät hyvän markkinan. Valtion kannattaisi tukea yritystoimintaa niin että pienet yritykset voisivat kasvaa ja työllistää. Tavoite pitäisi olla kansainvälinen toiminta kun Suomen markkinat ovat usein aivan liian pienet. Valitettavasti yritykset tuntuvat olevan lähinnä lypsylehmä jotta saadaan verotuloja ja moni yrittäjä tekee jossain vaiheessa exitin eli myy firmansa usein kansainväliselle sijoittajalle.
Missä se käytännössä on se yritysten sosiaalinen vastuu ja "giving something back to the community" mitä juhlapuheissa aina mainostetaan?
Yleensä niiden eläkkeensä ansainneiden tilalle ei palkata ketään vaan niiden työt jaettiin/jaetaan töihin jääville.
Ennen töissä oli leppoisaa ja töitä tehtiin hitaammalla tahdilla kuin nykyään.
Nyt lähes joka hommassa pitää painaa urakkavauhtia ja ihan sanotaankin, että virheitä pitääkin tulla, jos työtahti on riittävällä tasolla - ei siinä mitään, että se virheen korjaaminen vie enemmän työaikaa kuin työn huolellinen tekeminen, koska säästöä syntyy ja virheestä kärsii yleensä joku yrityksen ulkopuolinen taho.
Kyllä suurten ikäluokkien aikaan työ oli kellotettu ja ansio riippui työsuoritteen määrästä. Urakkatyö tarkoittaa sitä, palkka tehdystä työstä, ei ajasta. Jopa kun oli sellainen ammatti kuin tallentajat, palkka saattoi määräytyä tehtyjen tallennusten määrästä.
Monet ammatit ovat kadonneet tyystin, esim puhelinvaihteenhoitaja, aulavahtimestari, pöytiintarjoilija, kaupan myyjä, rahastaja, kodinhoitaja, ylöslyöjä, latoja ym ym
Vierailija kirjoitti:
Monet ammatit ovat kadonneet tyystin, esim puhelinvaihteenhoitaja, aulavahtimestari, pöytiintarjoilija, kaupan myyjä, rahastaja, kodinhoitaja, ylöslyöjä, latoja ym ym
Ja siis toimistoala muuttunut, ei tarvitse laskukoneella laskea pitkiä sarakkeita, ei tehdä kalkkeerin kanssa käsin tai kirjoituskoneella, ei tarvita aloittelijaa joka mapittaa kun tieto löytyy tietokoneelta.
Kuuluiko kollegasi suuriin ikäluokkiin eli oli 80-vuotias?