Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei kannata lyhentää asuntolainaa ylimääräisillä lyhennyksillä"

Vierailija
29.03.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011901305.html

Näin neuvoo Aktia pankki eli ruotsinkielisen pääoman pankki!! Järjetön neuvo. Nimenomaan kannattaa ehdottomasti pyrkiä veloista eroon, koska korkotason epävakaus kestää vielä vuosia Trumpin ja Putinin vuoksi. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktian pääekonomisti Lasse Corin vastaa, ettei lainaa kannata nytkään lyhentää, jos ylimääräinen lyhennyserä ei ollut harkinnassa ennen Iranin sotaa.

Kukaan, tuskin edes Trump, tietää mihin suuntaan sota jatkuu. Korkojen nousut ja laskut kuuluvat asiaan, ja sitä ollaan saatu tässä viime vuosina harjoitella.

Jos lainaa haluaa kuitenkin lyhentää suunniteltua enemmän korkojen nousun seurauksena, voi yhtä lailla odottaa vielä ja katsoa, miten korkotaso tästä eteenpäin kehittyy, Corin kertoo.

Corinin mukaan 12 kuukauden euriborin nousu on ollut poikkeuksellisen nopeaa, eikä se laske samalla tahdilla."

Tehkää päinvastoin. Pyrkikää veloista eroon. 

Vierailija
2/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit haluaa velkaorjia itselleen ja maksamaan korkeita korkoa sille. Sehän on bisnestä. Sama on järjettömän pitkien 35 vuotisten asuntolainojen markkinointi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton asiakas on huono asiakas

Vierailija
4/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa laina maksaa niin nopeasti kun suinkin pystyy.  Velattoman elämä on helpompaa.

Vierailija
5/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse ajattelen että kannattaa lyhentää, jos kuitenkin jää tilille (esim. itselläni vähän parempikorkoinen säästötili) vähintään kolmen kuukauden nettopalkka. 

Kaikkia säästöjään ei kannata lyhennyksiin laittaa, koska jos tuleekin jotain yllättävää menoa on esim. luottokortin korko niin korkea että se jo tekee lyhennyksen kannattamattomaksi. 

Vierailija
6/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri naureskeli minulle kun nolla korko aikoina maksoin ylimääräisiä asuntolainalyhennyksiä. Nyt kun korot lähti nousuun ei minulla enää ole asuntolainaa jäljellä yhtään. 

Vierailija
7/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni varrella ollut asunto ja muitakin lainoja ja aina olen maksanut kuukausittain enemmän mitä on lainaehdoissa ollut.

Vierailija
8/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako pankinjohtaja asiakkaistaan velattomia?

Suosittelisiko bensa- aseman omistaja kaikkia ajamaan fillarilla?

Vierailija
9/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri naureskeli minulle kun nolla korko aikoina maksoin ylimääräisiä asuntolainalyhennyksiä. Nyt kun korot lähti nousuun ei minulla enää ole asuntolainaa jäljellä yhtään. 

Samaa hommaa kun kuusivuotta sitten laitoin rahastot lihoiksi ja ostin huutokaupasta rivitaloasunnon niillä rahoilla.  Onhan sillä nyt arvo pudonnut, mutta tosiasiassa ei kun vuokralainen maksaa siitä joka kuukausi.  Nyt olen ne vuokrarahat laittanut menemään rahastoihin, en tavoittele kuuta taivaalta enkä stressaa mistä saisin enemmän tuottoa.

Vierailija
10/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako pankinjohtaja asiakkaistaan velattomia?

Suosittelisiko bensa- aseman omistaja kaikkia ajamaan fillarilla?

Niinpä. Mutta aina on tyhmiä, jotka voi ottaa pankinjohtajan puheet tosissaan. 

Vierailija
11/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollakoroilla maksoin lainan pois. 

Vierailija
12/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä naureskelijat saattoivat itse käyttää jopa lyhennysvapaita tuossa kohtaa, kun laina oli ilmaista. 

Vierailija
13/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nollakoroilla maksoin lainan pois. 

Viime syksynä maksoin asuntolainan loput pois. Hyvään aikaan.

Vierailija
14/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tehtiin meillä nyt 11 vuotta velattomana.

Kaikki kehui maksuvapaitaan mutta maksavat velkojaan vieläkin.

Kukin tavallaan.

Vierailija
15/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu. Puskuri kannattaa aina olla ja itse kyllä ennemmin sijoitan ne rahat, kuin lyhennän lainaa. 

Kultaan oon sijoittanut jo vuodesta 2019 alkaen.

Vierailija
16/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tehtiin meillä nyt 11 vuotta velattomana.

Kaikki kehui maksuvapaitaan mutta maksavat velkojaan vieläkin.

Kukin tavallaan.

"minkä taakseen jättää sen edestään löytää".  Pitää paikkansa monessakin asiassa.

Vierailija
17/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on kiinteä korko, niin eipä tarvitse edes miettiä.

Vierailija
18/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä asuntolainan saa joka tapauksessa maksettua - myös täällä Helsingissä.

Sen jälkeen on muiden tavoitteiden aika.

Vierailija
19/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hiukan. Olen 50v, sain lyhennettyä asuntolainani tammikuussa loppuun. Tämä vaati aivan kaikkien sijoitusteni likvidointia sekä auton vaihtoa moninkertaisesti halvempaan. Nollakorkojen aikaan olisi pitänyt ehdottomasti lyhentää tiukemmin, mutta silloin säästin koko ajan vararahastoa huoltajuusriitaa varten, jota onneksi ei koskaan tullutkaan. Sitten tuli vaihdettua autoa liian usein ja hävisi selvää rahaa 8-20k€ 3-4 vuoden välein..

Nyt ollaan velattomia, täysin. Ensimmäistä kertaa vajaaseen 20 vuoteen ja en enää halua velkaa. Tai no, jos sattuu oikein hyvänhintainen sekä täysin kuluton rahoitustarjous l. käytännössä osamaksu, niin katsotaan. Auto on 15-vuotias, tässä se näkyy. Kämppä? No, tämä maksoi puoli miljoonaa, mutta siihen päälle on lisättävä nollakorkoajan jälkeiset korkosyöksyt, niin sitä pariakymmentä tuhatta euroa en ikinä tule saamaan.

Opetuksia on paljon. Asunnon arvo ei nouse ja kaikki maksamasi korot häviät. Kun kk-lyhennyksistä joskus 2022-23 alkoi puolet olemaan pelkkää korkoa, se herätti. Kaikki silloiset säästö rahaksi -> lyhennykseen -> edelleen kk-lyhennyksestä liikaa korkoa, mutta pääoma sentään vähän lyheni.

Ylimääräisiä lyhennyksiä kannattaa aina maksaa. Sijoitus kannattaa aina paremmin, mutta vain silloin kun kohteen arvo nousee. Se voi myös laskea, ja kun itse on tämän kokonut, että koko potentiaalinen asuntolainasi loppulyhennys sulaa sulamistaan, niin ei sekään ole ns. kivaa. 

Ajoitus on tärkeää. Myin viimeiset rahasto-osuuteni joulukuussa 2025, mutta suunnilleen Iranin hyökkäykseen asti kurssit vain nousivat. Tässä hävisin varmasti useita tuhansia, mutta olin myös ollut koko lyhennyspotillani huhtikuussa 2025 tilanteessa, jossa hävisin vajaa 10k€ kun myin paniikissa laskussa ja ostin takaisin nousussa. Onneksi pörssikurssit nousivat koko 2025, että jäin niukasti voitolle.

Olen nyt tavoitteessani, velattomana viisikymppisenä. Mutta ei tämä nyt ihan sitä ollut, mitä kuvitteli. Haaveilen samanlaisesta autosta (kyllä, ei ole vain kulkuväline allekirjottaneelle..valitettavasti), mitä minulla oli, mutta en ole saanut säästettyä tarpeeksi (n. 40-50k€). Rahastosijoitukset ovat menneet, mutta toisaalta, ei sitä epävarmuutta kurssikehityksestä kaipaa, eikä jokapäiväistä Nordnetin vilkuilua. Kun asuntolaina on kuitattu, niin.. en tiedä. Miksi ei tunnu vauraammalta? Siis yhtään? Mitä sillä n. vähän yli tonnin lyhennyksellä nyt sitten voi tehdä enemmän? Juu ei, rahastosijoittaminen juuri nyt ei houkuta; Iranin hyökkäyksellä on globaalimmat vaikutukset kuin ehkä koskaan aiemmin on ollut ja omaisuuseristä parhaiten arvonsa pitää juuri velka. Se ei kummemmin kulu.

Lyhentäkää sitä lainaa. Pankkien viestintää ei ikinä kannata uskoa tai edes kuunnellä, se on vain ja ainoastaan voittoatavoittelevaa vaikuttamista l. propagandaa.

Vierailija
20/45 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton asiakas on huono asiakas

Näin on Aktian mielestä, enää en saa palvelua koska velat aikoja sitten maksettu pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi