Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite kolmannesta juridisesta sukupuolesta etenee eduskuntaan

Kommentit (405)

Vierailija
381/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sukupuoli tunnu miltään. Sitä vain on. Ei voi olla mikään "muu" jos jalkojen välissä on miehen tai naisen vehkeet. Tai edes etäisesti jompaa kumpaa muistuttavat.

kyllä mä ainakin koen itseni naiseksi. 4-vuotiaasta saakka kokenut olevani tyttö ja olen siis cis-sukupuolinen nainen. Ei tarvittut vehkeistä tarkistaa, vaan tiesin sen pääni sisällä, koska siellä se käsitys omasta sukupuolesta muodostuu. Suurin osa ei vain ajattele sitä sen kummemmin.

Vierailija
382/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä sitten kerrotaan ja esitetään vaikka piirroksen avulla millaiset tuon kolmannen sukupuolen tunnusmerkit on että tyhmät kansalaisetkin tietää jos sattuu sellaisem kanssa nokatusten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen laki on ollut Islannissa käytössä jo kuusi vuotta. Ei ole tietääkseni aiheuttanut ongelmia siellä.

eikä missään muuallakaan, missä tämä on käytössä

Vierailija
384/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. 100 miljoonaa tietokantojen päivittämiseen kaikissa yrityksissä,  julkisissa palveluissa etc. (100 miljoonaa on se pelkän it:n arvio.)

Lisäksi sotketaan laboratoriojutut, lääkärintutkimukset. Armeijasta pääse pois?

Tänä aikana aikaa tälläiseen identiteettipelleilyyn? Kun sen rahan voi laittaa oikeasti sairaisiin, köyhiin, opiskelijoihin etc?

Kukaan ei nytkään estä Mesimarjaa sanomasta olevansa musu.

Tämä. Ei ole valtion tehtävä rekisteröidä biologisen tiedon tilalla identiteettiä, joka ei perustu muuhun kuin fiilistelyyn, ei mihinkään objektiiviseen.

Juridinen sukupuoli koskaan ole ollut mikään biologisen tiedon rekisteröinti. 

Kyllä se sitä käytännössä on ollut ennen itsemäärittelyä. Väestörekisteriin viedään henkilön syntymän hetkellä todettu kehon sukupuoli, joka pitää paikkansa 99,98 prosentin kohdalla. Ainoa poikkeus oli transeille tehty myönnytys, jotta henkilötiedoissa oleva sukupuolimerkintä vastaisi transition myötä muuttunutta ulkonäköä. Jostain syystä vihervasemmisto halusi sukupuolitiedon vaihdosta yleisen oikeuden ihan kaikille, ei-transeille, opportunisteille ja pervoille.

"Vastaa muuttunutta ulkonäköä."

Kuka tuon määrittelee? Aika harvalla muutos on sellainen, että päivänvalossa ei huomaisi todellisuutta. Itsepetosta on väittää muuta. 

Vierailija
385/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Ei ole mies eikä ole nainen, vaan jokin muu. Siis mikä muu? Silloinhan ei ole edes trans.

Muunsukupuolinen (engl. non-binary) on henkilö, jonka sukupuoli-identiteetti ei ole yksiselitteisesti mies tai nainen. Kokemus voi sijoittua naisen ja miehen väliin, niiden ulkopuolelle tai olla sukupuoleton. Muunsukupuolisuus kuuluu sukupuolen moninaisuuteen ja on itsemäärittelyasia.

Ei silti muuta biologista sukupuolta. 

Voinko mä jatkossa määritellä pituuteni ja silmieni värin? En koe olevani 160 vaan 180, siniset silmätkin olisi kivemmat kuin ruskeat! Saahan ne piilareilla vaihdettua, mutta eihän se todellisuutta muuta. 

Vierailija
386/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei johda mihinkään vaikka etenee eduskuntaan!

Tämä on omakin toiveeni, mutta en uskaltaisi lyödä vetoa, ettei johda mihinkään. Juuri tämän kaltaiset ultraliberaalit aloitteet ovat edenneet parhaiten. Kaiken lisäksi tämän aloitteen tekijät ilmeisesti suunnittelevat lykkäävänsä asian käsittelyn vasta seuraavalle eduskunnalle, vaikka saattaahan seuraava eduskunta olla nykyistäkin kriittisempi asiaa kohtaan.

Vierailija
387/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologia edellä mennään, tuskin heterot kiinnostuu kansalaisaloitteesta? Kenen värkkäämä en viitti edes katsoa.

Sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen ovat eri asioita.

Vierailija
388/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä ihmisiä, jotka eivät ole miehiä eikä naisia, tulisi kutsua? Entäpä jos et ole he or she tai hon taikka han niin mikä sitten olet?

muunsukupuolisilla pronominit ovat they/them

Vierailija
389/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tietää, että minkälainen elin sielä housuissa on. Koska sitä ei oikeesti oo, nii kukaa ei kerro. Jauhetaan vaan kakkaa, että onpas. 

Vierailija
390/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko

[ ] Mies

[ ] Nainen

[ ] Hullu

Vierailija
391/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään identiteettiä, kokemusta yms. tarvitse merkitä virallisiin papereihin. Ihan normaali sukupuolimerkintä riittää kaikkien henkilöllisyystodistuksiin.

Minulla on muuten kysymys transsukupuolisille: miksi puhutte nimenomaan SUKUPUOLI-identiteetistä? Onko sukupuoli teille joku tärkein itseänne määrittävä tekijä, vai miksi ette puhu ihan vain identiteetistä?

koska sukupuoli-idetiteetti määrittelee, kuka sinä todellisuudessa olet. Sinullakin on oma. Ja jokaisella on oikeus olla oma itsensä.

Vierailija
392/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai minä mies olen vaikkei se nyt mitenkään pohjimmiltaan liikuta mitenkään, muttei se minulle mikään ongelma ole ruksia sitä mieskohtaa hakemuksissa sen sijaan että olisin vaatimassa jotain omaa lumihiutalekohtaa sinne tai "joku muu".

Vierailija
393/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten mielethän voi joskus harhailla vaikka miten ja mielipide muuttua. Lapsen näkemys ja kokemus itsestä voi olla hyvin erilainen kuin myöhemmin aikuisena. Sukupuoli ei vain ole mikään: "musta tuntuu", asia vaan pitäisi perustaaa asia jollekin paremmalle totuudelle.

Vierailija
394/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan. 

Ei mullakaan ole erityistä naistunnetta, vaikka olen nainen. Silti mulla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää, että joku toinen yksinkertaisesti tietää, ettei ole nainen, vaikka keholtaan sellaiseksi onkin syntynyt.

Mun mielestä on selvää, että mitään erityistä tunnetta ei ole, jos keho täsmää siihen, mikä tiedät olevasi sukupuoleltasi. Se tunne, mikä muunsukupuolisilla tai transihmisillä on, että heidän kehonsa ei välttämättä täsmää tällä tavalla.

Jos yrität kaiken pähkäillä vain itsesi kautta, et kyllä koskaan tule muita kovin hyvin ymmärtämään. 

niinpä. itsekkään en cis-naisena täysin ymmärrä,  mutta se verran ymmärrän, että on varmasti kauhea tunne, jos ei koe kuuluvansa sukupuoleen, josta keho kertoo. Eikä se  ole minulta yhtään pois, jos kaikki eivät mahdu samaan lokeroon

Vierailija
395/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän toi merkitään passiin? Ja ulkomaisten yhtiöiden lentolippuihin? No, lykkyä tykö.

ainakin Saksassa se on vain yksinkertaisesti X ja todennäköisesti sama tulee tännekin.

Vierailija
396/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä ihmisiä, jotka eivät ole miehiä eikä naisia, tulisi kutsua? Entäpä jos et ole he or she tai hon taikka han niin mikä sitten olet?

muunsukupuolisilla pronominit ovat they/them

Niin, mutta entä SUOMESSA?

Vierailija
397/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli -puoli! -kuinka puolikkaita olisi kolme?

Vierailija
398/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. 100 miljoonaa tietokantojen päivittämiseen kaikissa yrityksissä,  julkisissa palveluissa etc. (100 miljoonaa on se pelkän it:n arvio.)

Lisäksi sotketaan laboratoriojutut, lääkärintutkimukset. Armeijasta pääse pois?

Tänä aikana aikaa tälläiseen identiteettipelleilyyn? Kun sen rahan voi laittaa oikeasti sairaisiin, köyhiin, opiskelijoihin etc?

Kukaan ei nytkään estä Mesimarjaa sanomasta olevansa musu.

Tämä. Ei ole valtion tehtävä rekisteröidä biologisen tiedon tilalla identiteettiä, joka ei perustu muuhun kuin fiilistelyyn, ei mihinkään objektiiviseen.

Juridinen sukupuoli koskaan ole ollut mikään biologisen tiedon rekisteröinti. 

Kyllä se sitä käytännössä on ollut ennen itsemäärittelyä. Väestörekisteriin viedään henkilön syntymän hetkellä todettu kehon sukupuoli, joka pitää paikkansa 99,98 prosentin kohdalla. Ainoa poikkeus oli transeille tehty myönnytys, jotta henkilötiedoissa oleva sukupuolimerkintä vastaisi transition myötä muuttunutta ulkonäköä. Jostain syystä vihervasemmisto halusi sukupuolitiedon vaihdosta yleisen oikeuden ihan kaikille, ei-transeille, opportunisteille ja pervoille.

"Vastaa muuttunutta ulkonäköä."

Kuka tuon määrittelee? Aika harvalla muutos on sellainen, että päivänvalossa ei huomaisi todellisuutta. Itsepetosta on väittää muuta. 

mä tiedän lukuisia tapauksia, jossa cis-naista on luultu transnaiseksi. Erästäkin kourastiin jalkojen välistä, eikä mies edes pahoitellut asiaa, vaan hänellä oli kuulemma oikeus tehdä niin. Ja vastaavasti tiedän useammankin transnaisen, joista ei päälle päin näy mitenkään transtausta ja monet ovat olleet ihmeissään, kun ovat kuulleet heidän olevan trans. 

Vierailija
399/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Eipä niiden merkintöjen poistaminen kenenkään oikeuksia paranna. Sama syrjiminen ja alistaminen tulee jatkumaan. 

Vierailija
400/405 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään identiteettiä, kokemusta yms. tarvitse merkitä virallisiin papereihin. Ihan normaali sukupuolimerkintä riittää kaikkien henkilöllisyystodistuksiin.

Minulla on muuten kysymys transsukupuolisille: miksi puhutte nimenomaan SUKUPUOLI-identiteetistä? Onko sukupuoli teille joku tärkein itseänne määrittävä tekijä, vai miksi ette puhu ihan vain identiteetistä?

koska sukupuoli-idetiteetti määrittelee, kuka sinä todellisuudessa olet. Sinullakin on oma. Ja jokaisella on oikeus olla oma itsensä.

Identiteetin käsite rakentuu aina suhteessa yhteisöön. Identiteeetti tarkoittaa käsitystä siitä, kuka ihminen on, millaisena hän näkee itsensä ja miten hän kokee kuuluvansa suhteessa muihin. Identiteettiä tarkastellaan esimerkiksi psykodynaamisesta teoriasta käsin varhaisten ihmissuhteiden kautta, kun taas behavioristit näkevät identiteetin opittuina käyttäytymismalleina ja rooleina. Kongitiivinen psykologia taas korostaa mielen sisäisiä rakenteita, joiden kautta ihminen hahmottaa  ja tulkitsee itseään ja persoonallisuuttaan. 

Mutta onko identiteetti tosiaan sitä, mitä sinä syvimmässä merkityksessä olet? Esimerkiksi buddhalisuudessa on ajatus ei-minä: todellisuudessa ihminen on "ei mitään", vain jatkuva tunteiden, havaintojen, ajatusten virta. Identiteetti ja minuus ovat harha, joka on syvimmillään kaiken kärsimyksen lähde. Siksi tähän harhaan on hyvä ottaa etäisyyttä: et todellisuudessa ole tunteesi, ajatuksesi ja aistihavaintosi. Myös hindulaisuudessa ajatellaan, että ihmisen syvin olemus ei ole hänen identiteettinsä eikä yksilllinen ego, vaan yhteys kaikkeuteen ja universumiin, atman. 

Monissa itämaisissa perinteissä egokeskeinen identiteetti ja pyrkimys ylläpitää koherenttia, jäykkää ja pysyvää egon kokonaisuutta onkin osoitus siitä, että ihminen ei ole sopusoinnussa universumin ja maailman luonnollisen kulun kanssa. Näin "oikeus olla" oma itsensä voidaankin ajatella oikeutena irtaantua ulkoa tulevista ja sisäistetyistä määritelmistä, oikeutena sulautua brahmaniin tai osaksi universumia. Silloin oikeus olla oma itsensä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse tulla sukupuoli-identiteettisi määrittämäksi, koska tällaiset konstuktiot ovat vain kärsimystä tuottavia harhakuvia. Niihin takertumalla etsit vain loputonta vahvistusta jollekin, joka lopulta on  jatkuvasti virtaavaa ja muutuvaa  ei-mitään. Tästä syntyy vain loputon pettymysten, ahdistuksen kierre sekä obsessiivinen nähdyksi tuleminen tarve, joka ei tyydyty koskaan. Ihan sama kuinka eksoottiseen sukupuolen luokkaan identifioidut ja kuinka hienoja luokituksia ja erikoisia pronomineja saat itsellesi omaan pikku passiisi, et koskaan löydä näistä määritelmistä todellista itseyttäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi