Kansalaisaloite kolmannesta juridisesta sukupuolesta etenee eduskuntaan
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa
Eikö juuri siellä tällä tiedolla ole merkitystä?
Riippuu mihin sitä tietoa käytetään. Jos katsotaan vain juridisen sukupuolen perusteella että papakoe kutsu lähetetään, niin kutsuja menee myös sellaisille cis-naisille joita se ei koske, esim. koko kohtu poistettu syövän/tulehduksen takia, ja toisaalta jää kutsumatta esim. transmiehet joita asia voi koskea jos heillä on (vielä) kohtu tallella. Loogisintahan olisi lähettää ne kutsut kunkin biologisen todellisuuden ja henkilökohtaisen tilanteen perusteella. Se joidenkin kammoama sana, "kohdulliset ihmiset".
Myös kohduttomilla ihmisillä voi olla kohdunkaula. Siksi papakutsut lähetetään myös kohduttomille ihmisille. Pitäisikö luokkaa tarkentaa "kohdunkaulaiset ihmiset"? Pitäisikö tämä luokka oikein vahvistaa väestötietojärjestelmään? Vai pitäisikö vain tehdä niin, että tieto syntymäsukupuolesta (anatomisten piirteiden perusteella määritetystä) välittyisi terveydenhuoltoon suoraan väestötietojärjestlemästä ja kutsut lähetettäisiin sillä perusteella? Sehän jää sinne joka tapauksessa, kuten kaikki aikaisemmat nimet ja hetut. Olisi byrokraattisesti paljon kevyempää kuin alkaa selvittää ja rekisteröidä, onko kohdunkaulaa vai ei. Jokainen kutsun saanut melkein tietää, että onko itsellä kohdunkaulaa vai ei, ja osaa toimia sen mukaisesti kutsun saatuaan. Se ei ole kovin suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan.
Eihän sitä joudukaan tolla tasolla miettimään kun se vastaa syntymässä määritettyä sukupuolta. Ihan samallalailla kuitenkin se identiteetti kaikilla kehittyy ja muotoutuu, joillakin sitä pitää sitten pohtia sillä tasolla että miltä musta nää henkkarit nyt tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa
Riippuu mihin sitä tietoa käytetään. Jos katsotaan vain juridisen sukupuolen perusteella että papakoe kutsu lähetetään, niin kutsuja menee myös sellaisille cis-naisille joita se ei koske, esim. koko kohtu poistettu syövän/tulehduksen takia, ja toisaalta jää kutsumatta esim. transmiehet joita asia voi koskea jos heillä on (vielä) kohtu tallella. Loogisintahan olisi lähettää ne kutsut kunkin biologisen todellisuuden ja henkilökohtaisen tilanteen perusteella. Se joidenkin kammoama sana, "kohdulliset ihmiset".
Myös kohduttomilla ihmisillä voi olla kohdunkaula. Siksi papakutsut lähetetään myös kohduttomille ihmisille. Pitäisikö luokkaa tarkentaa "kohdunkaulaiset ihmiset"? Pitäisikö tämä luokka oikein vahvistaa väestötietojärjestelmään? Vai pitäisikö vain tehdä niin, että tieto syntymäsukupuolesta (anatomisten piirteiden perusteella määritetystä) välittyisi terveydenhuoltoon suoraan väestötietojärjestlemästä ja kutsut lähetettäisiin sillä perusteella? Sehän jää sinne joka tapauksessa, kuten kaikki aikaisemmat nimet ja hetut. Olisi byrokraattisesti paljon kevyempää kuin alkaa selvittää ja rekisteröidä, onko kohdunkaulaa vai ei. Jokainen kutsun saanut melkein tietää, että onko itsellä kohdunkaulaa vai ei, ja osaa toimia sen mukaisesti kutsun saatuaan. Se ei ole kovin suuri ongelma.
Näinhän tehdäänkin. Ihmiset keksii kyllä ihan uskomattomia perusteita ahdasmielisyyttään.
Olen itse cis ja hetero ja kaikkea muutakin keskivertoa. En ymmärrä että miksi tämä aihe niin raivostuttaa ihmisiä. Jos tämä ei koske itseä, miksi se kiinnostaa niin paljon, että täytyy 14 sivua heittää "hauskoja" kommentteja? Eikö maailmassa ole tärkeämpiäkin aiheita?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse cis ja hetero ja kaikkea muutakin keskivertoa. En ymmärrä että miksi tämä aihe niin raivostuttaa ihmisiä. Jos tämä ei koske itseä, miksi se kiinnostaa niin paljon, että täytyy 14 sivua heittää "hauskoja" kommentteja? Eikö maailmassa ole tärkeämpiäkin aiheita?
Tarkoitan siis tärkeämpiä aiheita siinä mielessä, jos tämä ei kosketa itseä. Niin miksi tuhlata energiaa tähän aiheeseen näin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan.
Kuvitteleeko? En ole törmännyt, että kukaan olisi puhunut tällaisesta. Voi olla, että osa kuvittelee, mutta väittäisin, etteivät läheskään kaikki kuvittele. Tai ainakin sen pohjalta, mitä olen muunsukupuolisiksi itsensä määritelleiden kanssa keskustellut.
Jos ei olisi niin ei heillä olisi tarvetta puuttua tuohon määrittelyyn, joka kuvaa sukuvärkin muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan siis tärkeämpiä aiheita siinä mielessä, jos tämä ei kosketa itseä. Niin miksi tuhlata energiaa tähän aiheeseen näin paljon?
Vastaus on ilmiselvä, mutta sitä ei saa ääneen sanoa, koska nää alkas raivota että ei ole siitä kyse vaan fyysisen maailman aistinvaraisesta faktasta.
F
O
B
I
A
J
A
S
U
V
A
I
T
S
E
M
A
T
T
O
M
U
U
S
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä Suomessa nähnyt, mutta esim ulkomailla nämä "nonbinaryt" suuttuu jos käyttää mies/nainen pronomineja tai jopa sitä "they" (mikä ei käy järkeen), koska sekin on väärinsukupuolittamista. Sinä et voi voittaa muusujen kanssa, ihan sama mitä teet ne loukkaantuu.
Jos alkaa antamaan periksi kiukuttelulle niin sitten kiukutellaan loppuelämä.
Sitä on joko mies tai nainen. Mitään muu sukupuolisuutta ei ole olemassakaan. Ne on kehityshäiriöitä tai mielenterveyden ongelmia. Varmaan lähinnä mielenterveyden häiriöitä, ja niitä tulis hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on tullut hulluksi.
No ei, sehän on evoluutio joka etenee. Aivan kuten apinoista joista joku alkoikin käyttäytyä omituisesti ja piirteli hiekkaan kuvia ihminenkin jatkaa kehitystään...Tämä nykyinen on niin saaterin tyhymä et hyvä juttu!
Todistele onko sp-häiriöllä yhteyttä esim. älyyn? Itsekeskeisyyttä taitaa olla. Enemmän on yhteyksiä hormonihäiriköihin, mikromuoviin, kulttuuriseen muutokseen, luulisin.
Onko mahdollista, että jatkossa vasemmistoenemmistöinen hallitus (vihreillä höystettynä) poistaa tuosta laista käsitteet mies ja nainen. Jäljellle jäisi vai tuo uusi määritelmä.
En ole vielä Suomessa nähnyt, mutta esim ulkomailla nämä "nonbinaryt" suuttuu jos käyttää mies/nainen pronomineja tai jopa sitä "they" (mikä ei käy järkeen), koska sekin on väärinsukupuolittamista. Sinä et voi voittaa muusujen kanssa, ihan sama mitä teet ne loukkaantuu.
No eihän loukkaannu kuin silloin kun väärin sukupuolitat sittenkin kun sulle on kerrottu mitä käyttää. Itsekin suuttuisit, jos sua naiseksi sanottaisiin vaikka olet ilmoittanut olevasi mies. Eipä ole vaikea kysyä, jotta et sorru virheeseen.
No hyvä, mietitään jos tämä(kin) vaatimus menisi läpi. Mitä tämä omasta kehostaan epävarma porukka seuraavaksi vaatii? Ongelma on se etteivät nämä ole koskaan tyytyväisiä, aina tulee lisävaatimuksia ja meillä ei ihan oikeasti ole tähän kaikkeen nyt varaa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän loukkaannu kuin silloin kun väärin sukupuolitat sittenkin kun sulle on kerrottu mitä käyttää. Itsekin suuttuisit, jos sua naiseksi sanottaisiin vaikka olet ilmoittanut olevasi mies. Eipä ole vaikea kysyä, jotta et sorru virheeseen.
Mutta miten voi suuttua jos on esim "he/she/they/them" ja käytät joko "he/she" pronomineja? Tuota näkyy ja se ei vain käy järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy katsoa muutama askel eteenpäin, miten juridista kolmatta sukupuolta voidaan 'aseistaa' pitää leikkiä paholaisen asianajajaa jotta päätös on varmasti turvallinen kaikille nyt ja tulevaisuudessa.
Kunnon otos niitä aivokuvia, niin voi päätellä taas paremmin. Ja mikä se luettelo on feminiinisistä tai maskuliinisista piirteistä joiden mukaan henkilö haluaa transitoitua? Kun ei niitä tarkkaan tiedä itse heterotkaan. Voi leikkiä miten suhtautuisin johonkin asiaan jos olisinkin nainen/mies/muusu.
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa tilanteessa tuollainen on oikeasti tärkeää? Ei pitäisi olla muualla kuin parisuhdetta muodostaessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, tietäisit miten monta kertaa mua on kutsuttu vahingossa mieheksi (olen siis nainen) kun sähköposteissa etunimeni kai ulkomaalaisten korvissa kuulostaa enemmän sellaiselta. Enkä ole todellakaan nähnyt mitään syytä suuttua. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tehdäänkin. Ihmiset keksii kyllä ihan uskomattomia perusteita ahdasmielisyyttään.
Ei tehdä. Transmiehille ei lähde papakutsua, koska heidän sukupuolensa on vaihtunut. He saavat kyllä varata ajan papaseulontaan halutessaan, mutta ilman kutsua. Jos terveydenhuollossa olisi väestötietojärjestelmästä välittynyt tieto alkuperäisestä syntymäsukupuolesta, niin myös transmiehet saisivat kutsut. Tietenkin nämä ovat marginaaliongelmia, koska suurimmalla osalla on sukupuoli biologisen sukupuolen mukainen.
Äkkiäkös IT-henkilöt ja tekoäly yhdessä saavat nuo kohdat koodattua kaikkialle, missä henkilötietoja kysytään mistään syystä. Problem solved.
Jos koko valtakuntaan saatiin vaihdettua sukupuolineutrit liikennemerkit, niin ei tämä ole mikään haaste.